In this study, the relationship between narcissism levels of pre-service teachers and teaching and learning was examined.It is thought that examining the teaching conceptions of candidate teachers who are preparing for the teaching profession, which is an indispensable part of education, in terms of various variables will contribute. Demographic information form, Narcissistic Personality Inventory (NPI-13) and Teaching and Learning Concepts Scale were applied to the participants as data collection tools. According to the data obtained from the scales applied to physical education and sports teacher candidates, there was no difference between the groups when the variables of leadership, exhibitionism, entitlement, NPI total, constructivist conceptions and traditional conceptions were compared according to gender, age, grade, department and grade point average (p>0.05). When the variables were compared according to their working status, it was seen that there was difference in leadership scores between the participants who worked in any job and the participants who did not work (p<0.05). There was no difference between exhibitionism, entitlement, NPI total, constructivist conceptions and traditional conceptions scores according to the study status (p>0.05). A significant positive correlation was found between the total scores of leadership, exhibitionism, entitlement, NPI and constructivist concepts, which are the sub-dimensions of the narcissism scale, and traditional concepts (p<0.01). As a result, the narcissism levels of pre-service teachers are positively related to both their conceptions and traditional conceptions.
Physical Education Narcissism Learning Teaching-Learning Conceptions.
Ethics committee approval for this study was received with decision number 290, based on the decision form of (anonymized) dated 27.06.2024. Participants were informed verbally and in writing, and their permission was obtained.
Bu çalışmada öğretmen adaylarının narsisizm düzeyleri ile öğretme ve öğrenme arasındaki ilişki incelenmiştir. Eğitimin vazgeçilmez bir parçası olan öğretmenlik mesleğine hazırlanmakta olan öğretmen adaylarının öğretmenlik anlayışlarının çeşitli değişkenler açısından incelenmesinin katkı sağlayacağı düşünülmektedir. Katılımcılara veri toplama aracı olarak demografik bilgi formu, Narsisistik Kişilik Envanteri (NKE-13) ve Öğretme ve Öğrenme Anlayışları Ölçeği uygulanmıştır. Beden eğitimi ve spor öğretmeni adaylarına uygulanan ölçeklerden elde edilen verilere göre, liderlik, teşhircilik, hak iddia etme, NPI toplamı, yapılandırmacı anlayış ve geleneksel anlayış değişkenleri cinsiyet, yaş, sınıf, bölüm ve not ortalamasına göre karşılaştırıldığında gruplar arasında fark bulunmamıştır (p>0,05). Değişkenler çalışma durumlarına göre karşılaştırıldığında, herhangi bir işte çalışan katılımcılar ile çalışmayan katılımcılar arasında liderlik puanlarında farklılık olduğu görülmüştür (p<0.05). Çalışma durumuna göre teşhircilik, hak iddia etme, NKE toplamı, yapılandırmacı anlayış ve geleneksel anlayış puanları arasında fark yoktu (p>0.05). Narsisizm ölçeğinin alt boyutları olan liderlik, teşhircilik, hak iddia etme, NKE ve yapılandırmacı anlayış ile geleneksel anlayış toplam puanları arasında pozitif yönde anlamlı bir ilişki bulunmuştur (p<0,01). Sonuç olarak, öğretmen adaylarının narsisizm düzeyleri hem yapılandırmacı anlayışları hem de geleneksel anlayışları ile pozitif yönde ilişkilidir.
Beden Eğitimi Narsisizm Öğrenme Öğretme-Öğrenme Anlayışları.
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | Egzersiz ve Spor Psikolojisi, Egzersiz ve Spor Bilimleri (Diğer) |
Bölüm | Arşiv |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 27 Mart 2025 |
Yayımlanma Tarihi | 28 Mart 2025 |
Gönderilme Tarihi | 22 Ocak 2025 |
Kabul Tarihi | 17 Mart 2025 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 8 Sayı: 1 |
Mediterranean Journal of Sport Science (MJSS) is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License CC BY-NC 4.0 .