Thomas Bewick 1753-1828 yılları arasında yaşamış önemli bir
ağaç gravür sanatçısıdır. Bewick 19.yüzyılda ağaç baskı resim
sanatına yani ağaç gravür sanatına yenilikler getirdiğinden dolayı
birçok sanat yazarı tarafından ağaç gravür sanatının modern
kurucusu ve öncüsü olarak kabul edilmektedir. Ancak sadece
ağaç gravür sanat koluna ekonomik ve daha kalıcı ilkler kazandırdığı
kabul görmektedir. Türkiye’de Bewick hakkında herhangi
bir yayın bulunmamaktır. Bewick, ahşap oyma sanatında
yaptığı yeniliklerin yanı sıra üretkenliği ile de ön planda olan
bir ahşap oyma sanatçısıdır. Ne yazık ki, böylesine önemli bir
ahşap oyma sanatçısı Türkiye sanat tarihinde yeterince incelenmemiştir.
Ağaç gravür sanatında önemli bir yer tutan sanatçının
hakkında yayın yapılmaması önemli bir eksiklik olarak değerlendirilmektedir.
Bu çalışmada, Chicago Sanat Enstitüsü’nün
çevrimiçi olarak sergilendiği Thomas Bewick’e ait baskı resim
eserler ve araçlar incelenmiştir. İncelemeler sonucu Bewick’in
perspektif, ışık-gölge, oran-orantı gibi Rönesans’ta yaratılmış
modern resim kurallarına hâkim olduğu, ayrıntılı betimlemeler
yaptığı, siyah-beyaz renkleri ve genellikle çok figürlü kompozisyonlar
tercih ettiği görülmüştür. Yanı sıra “Teknik-Yapısalcı”
eleştiriye göre Thomas Bewick resimlerinde en çok; açık
kompozisyon, kapalı form, hareketli simetrik denge, kare kurgu,
doğal ışık, dış mekân, siyah-beyaz-gri renk ve zaman var
özelliklerini tercih etmiştir. Bu makalede Bewick tanıtılarak
Amerika Chicago Sanat Enstitüsü tarafından çevrimiçi ortamda
sunulan Bewick’e ait eserlerin yer aldığı koleksiyon, sanat tarihi
açısından ele alınarak değerlendirilmeye çalışılmıştır.
Thomas Bewick is an important wood engraver who lived
between the ages of 1753-1828.Bewick was named as the
modern founder and father of wood engraving by many art
writers because he brought innovations to the art of wood
printing in the 19th century. However, in reality, it is accepted
that he only brought economic and more permanent firsts to the
wood engraving art branch. There are not any publications about
Bewick in Turkey. The fact that there are not any publications
about the artist, who has such an important place in the wood
engraving art, which is considered as a deficiency. Bewick
is a wood engraving artist who is at the forefront with his
productivity as well as with his innovations in the art of wood
engraving. Unfortunately, such an important artist of wood
engraving has not been studied enough in art history in Turkey.
In this study, the printmaking works and tools by Thomas
Bewick, exhibited online by the Art Institute of Chicago, were
examined. As a result of the investigations, it has been observed
that Bewick mastered the modern painting rules created in the
Renaissance such as perspective, light-shadow, and proportionproportion,
made detailed descriptions, preferred black and
white colours and generally multi-figure compositions. Besides,
according to the “Technique-Structuralist” criticism, Thomas
Bewick mostly in his paintings preferred; open composition,
closed form, moving symmetrical balance, square setup,
natural light, outdoor space, black-white-gray colour and time
features. Accordingly, in this article, Bewick was attempted
to be introduced as well as the collection of Bewick’s works
presented online to the audience by the American Art Institute
of Chicago, and it was tried to be evaluated in terms of Art
History.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 26 Eylül 2021 |
Kabul Tarihi | 20 Temmuz 2021 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2021 Cilt: 8 Sayı: 24 |
Akademi Sosyal Bilimler Dergisi Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.