Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Reproduction of Turkish National Identity through Advertisements

Yıl 2022, Cilt: 9 Sayı: 27, 281 - 292, 27.09.2022

Öz

Nationalism is “discourse” and a “thin-centered ideology” since it can be articulated with many different ideologies and ways of thinking. Therefore, it is reproduced in daily life through advertisements, which are considered cultural and ideological instruments. Based on this assumption, the national holidays and memorial days were examined through the television and digital advertisements by discourse analysis method within the scope of this study. As a result of the eclectic construction of Turkish nationalism, it has been observed that ethnoreligious identity design was made with a conservative nationalist approach on the 18 March Martyrs’ Commemoration and Çanakkale Victory and the 15 July Democracy and National Unity Day, based on the components of blood/race/lineage myths, common origin, common history, and religion. Turkish national identity has been reproduced with an ethnic identity by the eclectic construction of Kemalist and conservative nationalism that whit the components of blood/race/lineage myths, common
origin, common history, national culture, and religion whit the discourse of martyrdom which is not predominantly, and the symbols of the Republic on November 10, Ataturk Memorial Day, April 23, National Sovereignty and Children’s Day, May 19, The Commemoration of Atatürk, Youth and Sports Day, August 30, Victory Day, and October 29, Republic Day. It was also concluded that the values of “challenge, success, gratitude, sanctity, love of country, heroism, and sacrifice” and the symbols of the Republic were reproduced in the advertisement texts in order to activate national collective mobilization.

Kaynakça

  • Akçam, T. (1995). "Hızla Türkleşiyoruz". Birikim Dergisi, 71-72.
  • Althusser, L. (2003). İdeoloji ve Devletin İdeolojik Aygıtları. (A. Tümertekin, Çev.) İstanbul: İthaki Yayınları.
  • Anderson, B. (1995). Hayali Cemaatler. (İ. Savaşır, Çev.) İstanbul: Metis Yayınları.
  • Bali, R. (2007). Tarz'ı Hayat'tan Life Style'a: Yeni Seçkinler, Yeni Mekânlar, Yeni Yaşamlar. İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Billig, M. (2002). Banal Milliyetçilik. (C. Şişkolar, Çev.) İstanbul: Gelenek Yayıncılık.
  • Bora, T. (2018). Türk Sağının Üç Hâli: Milliyetçilik, Muhafazakârlık, İslâmcılık. İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Calhoun, C. (2012). Milliyetçilik. (B. Sütçüoğlu , Çev.) İstanbul: İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları.
  • Delannoi, G. (1998). Milliyetçilik ve İdeolojik Kataliz. J. Leca (Dü.) içinde, Uluslar ve Milliyetçilikler (S. İdemen, Çev.). İstanbul: Metis Yayınları.
  • Eagleton, T. (1996). İdeoloji. (M. Özcan , Çev.) İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Freeden, M. (1998). Is Nationalism a Distinct Ideology? Political Studies, XLVI, 748-765.
  • Gellner, E. (2016). Milliyetçiliğe Bakmak. (S. Coşar, S. Özentürk, N. Soyarık, Çev.) İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Gellner, E. (2018). Uluslar ve Ulusçuluk. (G. G. Özdoğan, & B. Ersanlı, Çev.) İstanbul: Hil Yayınları.
  • Goddard, A. (1998). The Language of Advertising . London/Newyork : Routledge. .
  • Gramsci, A. (1986). Hapishane Defterleri Seçmeler. (K. Somer, Çev.) İstanbul: Onur Yayınları.
  • Hearn, J. (2006). Rethinking Nationalism: A Critical Introduction. New York: Palgrave Macmillan.
  • Hobsbawn, E. J., & Ranger, T. (Dü). (2005). Geleneğin İcadı. (M. M. Şahin, Çev.) İstanbul: Agora Kitaplığı.
  • Köker, L. (2016). Modernleşme, Kemalizm ve Demokrasi. İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Kohn, H. (1965). Nationalism: Its Meaning and History. Florida: Robert E. Krieger Publishing.
  • Koyuncu, B. (2014). "Benim Milletim..." AK Parti İktidarı, Din ve Ulusal Kimlik. İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Kozanoğlu, C. (1995). Pop Çağı Ateşi. İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Lefebvre, H. (2007). Modern Dünyada Gündelik Hayat. (I. Gürbüz, Çev.) İstanbul: Metis Yayıncılık.
  • Lefebvre, H. (2010). Gündelik Hayatın Eleştirisi I. (I. Ergüden, Çev.) İstanbul: Sel Yayıncılık.
  • Malafyt, W., & Moeran, B. (Dü). (2003). Advertising Cultures. Oxford/New York: Berg.
  • Mardin, Ş. (1992). İdeoloji. istanbul: İletişim yayınları.
  • McCrone, D., & McPherson, G. (2009). National Days: Constructing and Mobilising National Identity. London/New York: Palgrave Macmillillan.
  • Mollaer, F. (2016). Tekno Muhafazakârlığın Eleştirisi: Politik Denemeler. İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Oran, B. (2016). "'Türk' Teriminin Öyküsü". (E. Aktoprak, & C. Kaya, Dü) İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Purvis , T., & Hunt, A. (1993). Discourse, Ideology, Discourse, Ideology, Discourse, İdeology... The British Journal of Sociology, 44(3), 473-499.
  • Renan, E. (2019). Ulus Nedir? (G. Yavaş, Çev.) İstanbul: Pinhan Yayıncılık.
  • Salmond, A. (2009). Preface. D. McCrone, & G. McPherson (Dü) içinde, National Days: Constructing and Mobilising National Identity. London/New York: Palgrave Macmillan.
  • Smith, A. (2002). Ulusların Etnik Kökeni. (S. Bayramoğlu, & H. Kendir, Çev.) Ankara: Dost Kitapevi Yayınları.
  • Smith, A. (2017). Etno-Sembolizm ve Milliyetçilik. (B. F. Çallı, Çev.) İstanbul: Alfa Kitap.
  • Taşkın, Y. (2019). Anti-Komünizmden Küreselleşme Karşıtlığına: Milliyetçi Muhafazakâr Entelijansiya. İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Van Dijk, T. (2003). Söylem ve İdeoloji: Çok Alanlı Bir yaklaşım. B. Çoban, & Z. Özarslan (Dü) içinde, Söylem ve İdeoloji: Mitoloji, din, ideoloji (B. Çoban, Z. Özarslan, & N. Ateş, Çev.). İstanbul: Su Yayınları.
  • Weber, M. (1946). Essays in Sociology. New York: Oxford University Press.
  • White, J. (2013). Müslüman Milliyetçiliği ve Yeni Türkler. (F. Güllüpınar, & C. Taştan, Çev.) İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Yıldız, A. (2009). Kemalist Milliyetçilik. T. Bora, & M. Gültekingil (Dü) içinde, Modern Türkiye'de Siyasal Düşünce Cilt:2: Kemalizm (s. 220). İstanbul: İletişim Yayınları.

TÜRK MİLLÎ KİMLİĞİNİN REKLAMLAR ARACILIĞIYLA YENİDEN ÜRETİMİ

Yıl 2022, Cilt: 9 Sayı: 27, 281 - 292, 27.09.2022

Öz

Milliyetçilik, birçok farklı ideoloji ve düşünce biçimiyle eklemlenebildiği için “söylem” ve “ince-merkezli bir
ideoloji” olarak kültürel ve ideolojik bir araç olan reklamlar üzerinden gündelik hayatta yeniden üretilmektedir. Bu varsayımdan hareketle çalışmada Türk milli kimliği, ulusal bayramlar ve anma günlerinde yayınlanan televizyon reklamlarında ve dijital reklamlarda hangi anlam, değer ve semboller vurgulanarak yeniden üretildiği söylem analizi yöntemiyle incelenmiştir. Sonuç olarak, “18 Mart Şehitleri Anma ve Çanakkale Zaferi ve 15 Temmuz Demokrasi ve Milli Birlik Günü”nde yayınlanan reklamların metinlerinde
muhafazakâr milliyetçi bir yaklaşımla ırk ve soy mitleri, ortak köken, ortak tarih ve ağırlıklı olarak din unsuru
üzerinden etno-dinsel bir üst kimlik tasarımının yapıldığı tespit edilmiştir. “10 Kasım Atatürk’ü Anma Günü, 23
Nisan Ulusal Egemenlik ve Çocuk Bayramı, 19 Mayıs Atatürk’ü Anma ve Gençlik ve Spor Bayramı, 30 Ağustos
Zafer Bayramı ve 29 Ekim Cumhuriyet Bayramı”nda ise Türk milli kimliğinin Kemalist ve muhafazakâr
milliyetçiliğin eklektik inşası sonucunda “ırk ve soy mitleri, ortak köken, ortak tarih, milli kültür”, şehitlik söyleminin belirleyici olduğu “din” bileşeni ve Cumhuriyetin sembolleri üzerinden etnik bir üst kimlik perspektifiyle yeniden üretildiği tespit edilmiştir. Reklam metinlerinde milli seferberliği ve kolektif eylemi harekete geçirmek amacıyla “meydan okuma, başarı, minnet duyma, kutsallık, memleket sevgisi, kahramanlık ve fedakârlık” değerleri ve Cumhuriyetin sembollerinin yeniden üretildiği bulgulanmıştır.

Kaynakça

  • Akçam, T. (1995). "Hızla Türkleşiyoruz". Birikim Dergisi, 71-72.
  • Althusser, L. (2003). İdeoloji ve Devletin İdeolojik Aygıtları. (A. Tümertekin, Çev.) İstanbul: İthaki Yayınları.
  • Anderson, B. (1995). Hayali Cemaatler. (İ. Savaşır, Çev.) İstanbul: Metis Yayınları.
  • Bali, R. (2007). Tarz'ı Hayat'tan Life Style'a: Yeni Seçkinler, Yeni Mekânlar, Yeni Yaşamlar. İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Billig, M. (2002). Banal Milliyetçilik. (C. Şişkolar, Çev.) İstanbul: Gelenek Yayıncılık.
  • Bora, T. (2018). Türk Sağının Üç Hâli: Milliyetçilik, Muhafazakârlık, İslâmcılık. İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Calhoun, C. (2012). Milliyetçilik. (B. Sütçüoğlu , Çev.) İstanbul: İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları.
  • Delannoi, G. (1998). Milliyetçilik ve İdeolojik Kataliz. J. Leca (Dü.) içinde, Uluslar ve Milliyetçilikler (S. İdemen, Çev.). İstanbul: Metis Yayınları.
  • Eagleton, T. (1996). İdeoloji. (M. Özcan , Çev.) İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Freeden, M. (1998). Is Nationalism a Distinct Ideology? Political Studies, XLVI, 748-765.
  • Gellner, E. (2016). Milliyetçiliğe Bakmak. (S. Coşar, S. Özentürk, N. Soyarık, Çev.) İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Gellner, E. (2018). Uluslar ve Ulusçuluk. (G. G. Özdoğan, & B. Ersanlı, Çev.) İstanbul: Hil Yayınları.
  • Goddard, A. (1998). The Language of Advertising . London/Newyork : Routledge. .
  • Gramsci, A. (1986). Hapishane Defterleri Seçmeler. (K. Somer, Çev.) İstanbul: Onur Yayınları.
  • Hearn, J. (2006). Rethinking Nationalism: A Critical Introduction. New York: Palgrave Macmillan.
  • Hobsbawn, E. J., & Ranger, T. (Dü). (2005). Geleneğin İcadı. (M. M. Şahin, Çev.) İstanbul: Agora Kitaplığı.
  • Köker, L. (2016). Modernleşme, Kemalizm ve Demokrasi. İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Kohn, H. (1965). Nationalism: Its Meaning and History. Florida: Robert E. Krieger Publishing.
  • Koyuncu, B. (2014). "Benim Milletim..." AK Parti İktidarı, Din ve Ulusal Kimlik. İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Kozanoğlu, C. (1995). Pop Çağı Ateşi. İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Lefebvre, H. (2007). Modern Dünyada Gündelik Hayat. (I. Gürbüz, Çev.) İstanbul: Metis Yayıncılık.
  • Lefebvre, H. (2010). Gündelik Hayatın Eleştirisi I. (I. Ergüden, Çev.) İstanbul: Sel Yayıncılık.
  • Malafyt, W., & Moeran, B. (Dü). (2003). Advertising Cultures. Oxford/New York: Berg.
  • Mardin, Ş. (1992). İdeoloji. istanbul: İletişim yayınları.
  • McCrone, D., & McPherson, G. (2009). National Days: Constructing and Mobilising National Identity. London/New York: Palgrave Macmillillan.
  • Mollaer, F. (2016). Tekno Muhafazakârlığın Eleştirisi: Politik Denemeler. İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Oran, B. (2016). "'Türk' Teriminin Öyküsü". (E. Aktoprak, & C. Kaya, Dü) İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Purvis , T., & Hunt, A. (1993). Discourse, Ideology, Discourse, Ideology, Discourse, İdeology... The British Journal of Sociology, 44(3), 473-499.
  • Renan, E. (2019). Ulus Nedir? (G. Yavaş, Çev.) İstanbul: Pinhan Yayıncılık.
  • Salmond, A. (2009). Preface. D. McCrone, & G. McPherson (Dü) içinde, National Days: Constructing and Mobilising National Identity. London/New York: Palgrave Macmillan.
  • Smith, A. (2002). Ulusların Etnik Kökeni. (S. Bayramoğlu, & H. Kendir, Çev.) Ankara: Dost Kitapevi Yayınları.
  • Smith, A. (2017). Etno-Sembolizm ve Milliyetçilik. (B. F. Çallı, Çev.) İstanbul: Alfa Kitap.
  • Taşkın, Y. (2019). Anti-Komünizmden Küreselleşme Karşıtlığına: Milliyetçi Muhafazakâr Entelijansiya. İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Van Dijk, T. (2003). Söylem ve İdeoloji: Çok Alanlı Bir yaklaşım. B. Çoban, & Z. Özarslan (Dü) içinde, Söylem ve İdeoloji: Mitoloji, din, ideoloji (B. Çoban, Z. Özarslan, & N. Ateş, Çev.). İstanbul: Su Yayınları.
  • Weber, M. (1946). Essays in Sociology. New York: Oxford University Press.
  • White, J. (2013). Müslüman Milliyetçiliği ve Yeni Türkler. (F. Güllüpınar, & C. Taştan, Çev.) İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Yıldız, A. (2009). Kemalist Milliyetçilik. T. Bora, & M. Gültekingil (Dü) içinde, Modern Türkiye'de Siyasal Düşünce Cilt:2: Kemalizm (s. 220). İstanbul: İletişim Yayınları.
Toplam 37 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Aysel Tapan 0000-0002-4270-4028

Yayımlanma Tarihi 27 Eylül 2022
Kabul Tarihi 20 Ağustos 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022 Cilt: 9 Sayı: 27

Kaynak Göster

APA Tapan, A. (2022). TÜRK MİLLÎ KİMLİĞİNİN REKLAMLAR ARACILIĞIYLA YENİDEN ÜRETİMİ. Akademi Sosyal Bilimler Dergisi, 9(27), 281-292.
AMA Tapan A. TÜRK MİLLÎ KİMLİĞİNİN REKLAMLAR ARACILIĞIYLA YENİDEN ÜRETİMİ. ASBİDER. Eylül 2022;9(27):281-292.
Chicago Tapan, Aysel. “TÜRK MİLLÎ KİMLİĞİNİN REKLAMLAR ARACILIĞIYLA YENİDEN ÜRETİMİ”. Akademi Sosyal Bilimler Dergisi 9, sy. 27 (Eylül 2022): 281-92.
EndNote Tapan A (01 Eylül 2022) TÜRK MİLLÎ KİMLİĞİNİN REKLAMLAR ARACILIĞIYLA YENİDEN ÜRETİMİ. Akademi Sosyal Bilimler Dergisi 9 27 281–292.
IEEE A. Tapan, “TÜRK MİLLÎ KİMLİĞİNİN REKLAMLAR ARACILIĞIYLA YENİDEN ÜRETİMİ”, ASBİDER, c. 9, sy. 27, ss. 281–292, 2022.
ISNAD Tapan, Aysel. “TÜRK MİLLÎ KİMLİĞİNİN REKLAMLAR ARACILIĞIYLA YENİDEN ÜRETİMİ”. Akademi Sosyal Bilimler Dergisi 9/27 (Eylül 2022), 281-292.
JAMA Tapan A. TÜRK MİLLÎ KİMLİĞİNİN REKLAMLAR ARACILIĞIYLA YENİDEN ÜRETİMİ. ASBİDER. 2022;9:281–292.
MLA Tapan, Aysel. “TÜRK MİLLÎ KİMLİĞİNİN REKLAMLAR ARACILIĞIYLA YENİDEN ÜRETİMİ”. Akademi Sosyal Bilimler Dergisi, c. 9, sy. 27, 2022, ss. 281-92.
Vancouver Tapan A. TÜRK MİLLÎ KİMLİĞİNİN REKLAMLAR ARACILIĞIYLA YENİDEN ÜRETİMİ. ASBİDER. 2022;9(27):281-92.
Creative Commons License

Akademi Sosyal Bilimler Dergisi Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.