Changes in the giving, meaning and function of personal names are evaluated within the framework of antroponymy. It is possible to follow these changes through oral and written sources as well as digital data. The article examines the names found in the news and the reasons for changing the names. The aim of the article is to evaluate name preferences and the reasons for these preferences, based on the news, and also interpret the change in personal names in a way that includes aspects not revealed in previous studies. The news may contain information about the aspects of naming preferences that are not reflected in other sources. Therefore, news provides an opportunity to interpret the changes in naming people from a different perspective and make comparisons with tradition. The examples were examined on the basis of ridicule, humor, murder, generation conflict, TV series, the most frequently given names, the names to be avoided, the names of politicians and football players and the names brought to the judiciary. As a result, it is seen that the news show the dimensions of naming related to social problems. Especially, the news about the TV series functions as a "naming catalog" and the names in the TV series are preferred because of their character traits and admiration rather than meaning. The news about the most given names in Türkiye contributes to the stability of the "traditional" names, and also supports the visibility of the new names. The names to be avoided mostly appear within the framework of conformity with Islam. In the news that are related to judiciary system, the disagreements within the family about the naming resulted from the individual decision-making tendencies of the parents. The dominance of individual preferences and decisions mostly lies at the source of the news.
Social practices media news naming tradition personal names.
Adbilim araştırmalarının yoğunlaştığı başlıca iki daldan biri olan kişi adbilimi, şahıs adlarının verilişi, anlamı ve işlevindeki değişmelerle ilgilenir. Bu değişmeler, sözlü ve yazılı kaynakların yanında dijital ortamdaki verilerle takip edilebilir. Bu çalışmanın konusu, medya kuruluşlarının internet sitelerindeki ad vermeyle ilgili haberlerin halk bilimi ve medya ilişkisi kapsamında incelenmesidir. Çalışmanın amacı, haberleri esas alarak toplumun ad verme tercihlerini ve bunun nedenlerini değerlendirmek ve kişi adlarındaki değişmeyi, kültürel değişim odağında incelemektir. Ad verme geleneği kapsamlı bir inceleme alanı olduğundan, makale sadece kişilere verilen adlarla ilgili haberlerle sınırlandırılmıştır. Haberler, kişilere ad verme tercihlerinin diğer kaynaklara yansımayan yönleriyle ilgili bilgiler içerebilmektedir. Bu yönüyle, haberler kişilere ad vermedeki değişmelerin farklı bir bakışla yorumlanmasına ve gelenekle mukayeseye olanak sağlamaktadır. Tarama sonucu ulaşılan örnekler içerik analiziyle değerlendirilmiş ve haberlerde kişi adlarının verilmesiyle ilişkili konuların gündeme nasıl geldiği alay, mizah, cinayet, kuşak çatışması, diziler, en çok verilen adlar, kaçınılması istenen adlar, siyasetçi ve futbolcu adları ve yargıya taşınan adlar odağında incelenmiştir. Çalışmanın neticesinde; haberlerin ad vermenin sosyal problemlerle ilgili boyutlarını gösterdiği ve dizilerde geçen isimlerin, anlamdan ziyade karakter özellikleri ve hayranlık nedeniyle seçildiği görülmüştür. Türkiye’de en çok verilen adlarla ilgili haberlerin “geleneksel” isimlerin istikrarına katkı sağladığı ve diğer taraftan, kullanım sıklığı artan yeni adların görünürlüğünü desteklediği belirlenmiştir. Çocuklara verilmesi istenmeyen isimlerin ise büyük oranda İslamiyet’e uygunluk çerçevesinde gündeme geldiği anlaşılmıştır. Haberlerde yabancı ad verme konusunun çoğunlukla futbolcu adlarıyla ilgili haberlerde gündeme geldiği ve bu adların hayranlığın dışında iyi talih ve gelecek ümidiyle verildiği görülmüştür. Siyasetçilerin adlarının verilmesine dair haberlerde ise sevgi, minnet ve sadakat duygularının öne çıktığı anlaşılmıştır. Yargıya taşınan haberlerde çocuğa ad verme konusunda aile içi anlaşmazlıkların, anne veya babaların bireysel karar alma eğilimlerinden kaynaklandığı anlaşılmıştır. Nitekim, makaledeki haberlerin kaynağında bireysel tercih ve kararların baskınlığı dikkat çekmiştir. Ayrıca, yargı kurumlarıyla ilgili haberlerin ad verme konusunda birey ve kuşaklar arası çatışmayı daha fazla yansıttığı görülmüştür.
Toplumsal uygulamalar medya haberler ad verme geleneği kişi adları.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Türk Halk Bilimi (Diğer), İletişim ve Medya Politikası |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 30 Eylül 2023 |
Yayımlanma Tarihi | 30 Eylül 2023 |
Kabul Tarihi | 19 Eylül 2023 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2023 Cilt: 10 Sayı: 30 |
Akademi Sosyal Bilimler Dergisi Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.