Growing up during the transition from the Ottoman Empire to the Republic of Turkey, Mustafa Rahmi Balaban (1888–1953) witnessed social, cultural, and political transformations and contributed to this process as both an educator and a thinker. Viewing education as a fundamental element of social progress, Balaban actively participated in discussions at pedagogical congresses, Education Councils, and Scientific Committee meetings, and contributed to the enlightenment of Turkish society through his writings and translations. This study focuses on Balaban’s views on the institution of the family, aiming to examine his understanding of the family within its historical context and to explore the relevance of these ideas for contemporary social structures. A qualitative research approach was employed: Balaban’s works were systematically examined and his perspectives on the family were thematically analyzed. The findings demonstrate that Balaban viewed the family not merely as a biological unit but as an institution that shapes individual character, transmits social values, and plays a central role in the advancement of civilization. He particularly emphasized the importance of girls’ education as a decisive factor in social development. The functions Balaban attributed to the family remain relevant today and, when viewed in the context of modernization, shed light on the social development of Turkish society.
Osmanlı’dan Cumhuriyet’e geçiş sürecinde yetişen Mustafa Rahmi Balaban (1888-1953), Türk toplumunun yaşadığı sosyal, kültürel ve siyasal dönüşümlere tanıklık etmiş ve bu sürece eğitimci ve düşünür kimliğiyle katkı sağlamıştır. Eğitimi toplumsal kalkınmanın temel unsuru olarak gören Balaban, terbiye kongreleri, maarif şûraları ve Heyet-i İlmiye toplantılarına katılarak bu alandaki tartışmalara aktif biçimde dahil olmuş, telif ve tercüme eserleriyle Türk toplumunun aydınlanmasına hizmet etmiştir. Bu çalışmanın konusunu Mustafa Rahmi’nin aile kurumuna ilişkin görüşleri oluşturmaktadır. Çalışmanın amacı, onun aile anlayışını tarihsel bağlamı içerisinde inceleyerek söz konusu düşüncelerin günümüz toplum yapılarıyla birlikte yeniden okunabilirliğini ortaya koymaktır. Araştırmada nitel araştırma yöntemi kullanılmış; Balaban’ın eserleri sistematik olarak incelenerek aileye dair düşünceleri tematik olarak analiz edilmiştir. Çalışmanın sonucunda, Balaban’ın aileyi yalnızca biyolojik bir birliktelik değil, bireyin şahsiyetini inşa eden, toplumsal değerleri aktaran ve medeniyetin gelişmesinde temel rol oynayan bir kurum olarak gördüğü, özellikle kız çocuklarının eğitiminin toplumsal kalkınmada belirleyici olduğunu vurguladığı anlaşılmıştır. Bu bağlamda, onun aileye yüklediği işlevlerin günümüzde de önemini koruduğu ve modernleşme süreciyle birlikte değerlendirildiğinde Türk toplumunun sosyal gelişimine ışık tutabilecek nitelikte olduğu sonucuna ulaşılmıştır.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Aile Sosyolojisi, Aile ve İlişkiler Sosyolojisi |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 30 Eylül 2025 |
Yayımlanma Tarihi | 6 Ekim 2025 |
Gönderilme Tarihi | 23 Mayıs 2025 |
Kabul Tarihi | 12 Eylül 2025 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 12 Sayı: 36 |
Akademi Sosyal Bilimler Dergisi Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.