Bu araştırmada, ortaokul öğrencilerinin anne-baba
tutumlarının, mükemmeliyetçi kişilik özelliklerini ve sınav kaygısını etkileyip
etkilemediğini belirlemek amaçlanmıştır. Anne ve baba tutumları, bireyin
sağlıklı bir kişilik yapılandırması, akademik gelişimi ve aynı zamanda bireyin
sosyal ve uyum becerilerini geliştirebilmesi için “aile danışmanlığı” alanının
önemli konuları arasında yer alır. Yurtdışında ve ülkemizde anne-baba tutumu
ile ilgili önemli sayıda araştırma göze çarpmaktadır. Son yıllarda uygulanan
eğitim sisteminde sınavların hayatımızdaki yerinin ve öneminin artması ile
sağlıksız anne ve baba tutumlarının öğrenci üzerinde baskı oluşturması,
öğrencide mükemmeliyetçi kişilik özelliklerini ve sınav kaygısının yaygınlığı
arttırmıştır. Bu araştırmadan yola çıkarak; anne-baba tutumlarının,
mükemmeliyetçi kişilik ve sınav kaygısını, ne kadar etkilediği, öğrencinin
sınıf düzeyine, cinsiyetine, algılanan
akademik başarı düzeyine, anne-babanın birliktelik durumuna ve sosyo-ekonomik
düzeye göre farklılık göstereceği gözlenmiştir. Öğrencilerin sınav kaygısına
ilişkin verilerini saptamak amacıyla Sınav Kaygısı Envanteri (Öner, 1990), Ana-Baba Tutum Ölçeği (Kuzgun ve
Eldeleklioğlu, 2005) ve Çok Boyutlu Mükemmeliyetçilik Ölçeği (Özbay ve Taşdemir
2003) kullanılmıştır. Demografik değişkenlere ilişkin veriler araştırmacı
tarafından hazırlanan “Kişisel Bilgi Formu” kullanılarak elde edilmiştir.
Araştırmada anne-baba tutumlarının ve mükemmeliyetçiliğin öğrenci üzerinde
sınav kaygısını yordayıp yordamadığı, çoklu doğrusal regresyon analizi tekniği
ile belirlenmiştir ve bunun sonucunda, anne-baba tutumları, sınav kaygısı ve
mükemmeliyetçi kişilik özellikleri arasında önemli ilişkiler saptanmıştır.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 7 Ekim 2018 |
Gönderilme Tarihi | 19 Ağustos 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 Cilt: 4 Sayı: 2 |
All site content, except where otherwise noted, is licensed under a Creative Common Attribution Licence. (CC-BY-NC 4.0)