Özel yetenekli çocukların eğitimi, bir
ülkenin geleceği için çok önemlidir. Üstün yetenekli çocuklar özel eğitime
gerek duymaktadır. Türkiye’de üstün yetenekli çocukların ihtiyaç duyduğu tarzda
eğitim şu an Bilim ve Sanat Merkezlerinde yürütülmektedir. Özel yeteneklilere
yönelik programlar ve kurumlar tasarlamak yanında, mevcut ortamların bu
öğrencilere uygun olabilecek bir çeşitliliğe kavuşturulması gerekmektedir. Bilim ve Sanat Merkezleri’nin örgün
eğitime alternatif olması değil, destekleyici olması hedeflenmiştir. Bilim ve Sanat Merkezlerinin sınavlarına bireysel başvuru
yapılamamaktadır. Öğrencilerin sınava girebilmesi için sınıf öğretmenleri
tarafından aday gösterilmeleri gerekmektedir. İlkokul öğrencileri, tabletle
yapılan, merkezi sınav sistemi ile seçilmektedir. Öğrenci seçme aşaması 3
adımdan oluşmaktadır. Bilsem’e yerleştirilme hakkı kazanan öğrenciler, okul
saatleri dışında Bilim ve Sanat Merkezlerinde özel eğitimler almaktadırlar. Bilim
ve Sanat Merkezlerinde öğrenciler, uyum, destek eğitimi, bireysel yetenekleri
fark ettirme, özel yetenekleri geliştirme, proje üretimi, proje yönetimi eğitim programlarına alınırlar. Bu şekilde
öğrencilerin kendi potansiyellerini fark etmeleri, geliştirmeleri ve
yetenekleri üzerine uzmanlaşmaları hedeflenmektedir. Bilim Sanat Merkezleri,
2017 yılının son çeyreğinde 116 eğitim merkezi sayısına ulaşmıştır. Ancak, Bilim
ve Sanat Merkezlerinin, özel yeteneklilerin ihtiyacı olan eğitimi vermekte
büyük eksiklikleri vardır: Merkezin yönetimi, mekan, program, eğitim, öğrenci
seçimi, öğrenci devamı, beslenme, giriş çıkış saatleri vb. gibi. Sanat alanında müzik ve resim
eğitimi alan öğrenciler, sinema, tiyatro, mimarlık gibi farklı sanat alanları
hakkında yeterince bilgilendirilememektedir. Sanat çalışmalarının sadece resim
ve müzik olarak algılandığı bilim sanat merkezi çalışmaları, dar bir alanda
sıkışıp kalmış ve geleneksel yapıdan çıkamamıştır. Bu makalenin amacı;
özel yetenekli çocukların eğitilmesi, yönlendirilmesi ve onlara uygun yaratım
koşullarının oluşturulması için yapılabilecekleri değerlendirerek, çözüm
önerileri sunmaktır. Bilim ve sanat merkezleri, yönergesinden, müfredatına, fiziki
mekânından, materyallerine, öğrenci öğretmen seçiminden, yönetim politikasına
kadar her konuda yeniden
yapılandırılmaya ihtiyaç duymaktadır.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Haziran 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 Cilt: 5 Sayı: 6 |