Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

IRKÇILIK ve AYRIMCILIK BAĞLAMINDA SOSYAL MEDYADA #oscarsowhite

Yıl 2018, Cilt: 5 Sayı: 6, 194 - 210, 30.06.2018

Öz

Dünyanın
farklı yerlerine uyum gösterebilen ve yaşayabilen tek canlı insandır. Çağlar
boyunca gerek doğa şartlarına karşı gerekse diğer canlılara karşı mücadele
veren insanlar, aydınlanma çağından itibaren birtakım fikirler üretmeye
başlamıştır. Aydınlanma çağının öncülerinden David Hume, Immanuel Kant ve Georg
Wilhelm Friedrich Hegel gibi felsefeciler insanlığı sınıflandırmışlardır. Bu
düşünürlere göre Afrika kıtasında yaşayan siyah insanlar, batıda yaşayan
insanlardan üstün özelliklere sahip değildir. Bu noktada ırkçılığı mübah gören
aydınlanma filozofları, günümüzde ırkçılık ile ilgili yaşanan birçok soruna yol
açmışlardır. Hayatın hemen her alanında görülen ırkçılık, özellikle Amerika
Birleşik Devletleri’nde yoğun olarak yaşanmaktadır. Özgürlükler ülkesinde
ırkçılık kurbanı olan yüzlerce siyah insan vardır. Bu çerçevede, Oscar
ödüllerinde de son yıllarda ırkçılık tartışmaları gündemden düşmemektedir. 88.
Oscar ödüllerinde, siyahların aday gösterilmemesi ırkçılık üzerindeki
tartışmaları tekrar gündeme getirmiştir. Çalışmada son yıllarda Oscar
ödüllerinin ırkçılık bağlamında değerlendirilmesi ve sosyal medya aracı olan
Twitter da #oscarsowhite etiketiyle dünyanın birçok yerinden tepki
niteliğindeki mesajlar içerik analizi yöntemiyle ele alınmıştır.

Kaynakça

  • Alver, Füsun (2008). “Kapitalist Üretim Sürecinde Irkçılık, Futbol ve Medya”, İletişim Kuram ve Araştırma Dergisi, s. 223-248.
  • Balibar, Etienne ve Immanuel Wallerstein (2007). Irk Ulus Sınıf, İstanbul, Metis Yayınları, s. 45.
  • Bauman, Zygmunt (2016). Modernite ve Holokaust, Alfa Basım Yayım Dağıtım, s. 103-104.
  • Çelenk, S. (2010). “Ayrımcılık ve Medya”, Televizyon Haberciliğinde Etik, s. 211-228.
  • Göregenli, Melek (2012). “Temel Kavramlar: Önyargı, Kalıp yargı ve Ayrımcılık”, İstanbul, İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları, s. 175-187.
  • Özbek, Sinan (2012). Irkçılık, İstanbul, Notos Kitap Yayınevi, s.12-13.
  • Rushton, J. Philippe (1997). Race, Evolutıon, and Behavior, Transaction Publishers, s. 94.
  • Sørensen, Bent (2003). Dimensions of Racism, Proceedings of a Workshop to commemorate the end of the United Nations Third Decade to Combat Racism and Racial Discrimination Paris, 19-20 February, p. 165-178.
  • Syed, Jawad (2016). Oscars So White: an Institutional Racism Perspective, Counter Punch, January 29. Available at: http://www.counterpunch.org/2016/01/29/oscars-so-white-an-institutional-racism-perspective/ Taş, Mehmet (1999). Avrupa’da Irkçılık, Ankara, İmge Kitabevi Yayınları, s. 39-40.
  • Wolf, R. ve Le Guin, C. (2004). “Race and Racism Illumination Project Curriculum Materials” In Race and Racism and Service Delivery, Multnomah County Annual Diversity Conference. Portland, Oregon, 1-9.
  • Yılmaz, Fatma (2008). Avrupa’da Irkçılık ve Yabancı Düşmanlığı, Ankara, Usak Yayınları, s. 22.
  • Yurdigül, Yusuf, Naci İspir ve Aslı Yurdigül (2015). “Ötekinin İnşa Edildiği Sorunlu Bir Alan Olarak Oscar Ödül Törenleri (85. Akademi Ödülleri ve “Argo” Filmi Ö Örneği), Atatürk İletişim Dergisi Sayı 9, e-dergi.atauni.edu.tr/atauniiletisim/issue/view/ 5000016062, s. 1-12
  • http://akademikperspektif.com/2013/06/24/irkcilik-ve-gunumuzde-avrupada-irkciligin- yansimalari/, (Erişim Tarihi: 29. 03. 2016)
  • http://amerikabulteni.com/2012/02/25/akademinin-perde-arkasi-oscari-kazananlari-kim-nasil-seciyor/ (Erişim Tarihi: 14.11.2017)
  • http://tr.euronews.com/2015/02/24/oscar/, (Erişim Tarihi: 31. 03. 2016)
  • http://vogue.com.tr/parti/oscarin-tarihcesi, (Erişim Tarihi: 31. 03. 2016)
  • http://www.gazetesonhavadis.com/haber/kultur-sanat/oscarin-kabusu-yeniden-dirildi-/ 8331.html, (Erişim Tarihi: 08. 04. 2016)
  • http://www.haberturk.com/kultur-sanat/haber/823560-argo-filminin-oscari-almasi-siyasi- (Erişim Tarihi, 10.04.2016) http://www.hurriyet.com.tr/88-akademi-odulleri-sahiplerini-buldu-leonardo-dicaprio- sonunda-oscar-heykeline-kavustu-40061579, (Erişim Tarihi: 31. 03. 2016)
  • http://www.hurriyet.com.tr/argo-ya-oscar-iran-i-kizdirdi-22685980, (Erişim Tarihi, 10.04.2016)
  • http://www.latimes.com/entertainment/la-et-unmasking-oscar-academy-project-20120219-story.html#page=1 (Erişim Tarihi: 04.11.2017)
  • http://www.newyorker.com/culture/cultural-comment/the-oscar-whiteness-machine, (Erişim Tarihi: 08. 04. 2016)
  • http://www.tdk.gov.tr/index.php?option=com_gts&arama=gts&guid=TDK.GTS.56fabf862 1f90.17079392, (Erişim Tarihi: 29. 03. 2016)
  • http://www.theguardian.com/film/2016/feb/29/chris-rock-at-the-oscars-youre-damn-right- Hollywoods-racist, (Erişim Tarihi: 08. 04. 2016)
  • http://www.yenisafak.com/89-oscar-odulleri-sonuclari-2017-oscar-odulu-alan-filmler-h-2620219 (Erişim Tarihi: 14.11.2017)
  • https://www.huffingtonpost.com/a-b-wilkinson/oscars-2015-so-hollywood-_b_6550568.html (Erişim Tarihi: 04.11.2017)
  • https://www.ilkhaber.com.tr/oscar-cok-beyaz-seklinde-tepki-gosterenler-arasina-george- Clooney-de-katildi-george-clooney-spike-lee-yi-destekliyor.html, (Erişim Tarihi: 10.04.2016)
  • https://www.ntv.com.tr/yasam/beyaz-oscara-siyah-cozum,iOLKbQJPqkKcYdB8Yu_KtA (Erişim Tarihi: 14.11.2017)
  • https://www.teenvogue.com/story/oscarssowhite-creator-april-reign-on-hollywood-and-the-2017-oscars (Erişim Tarihi: 14.11.2017)
  • https://www.usatoday.com/story/life/movies/2017/01/24/oscarssowhite-ends-years-nominee-class/96982710/?hootPostID=b6d64adbcbeded40648aa52bec9ce138 (Erişim Tarihi: 14.11.2017)
  • https://www.yenisafak.com/90-akademi-odulleri-2018-iste-kazananlar-ve-adaylar-h-3165654 (Erişim Tarihi: 05.06.2018)
  • “Kelebek” 1 Mart 2016 Salı
  • “Milliyet” 1 Mart 2016 Salı
  • “Sabah” 1 Mart 2016 Salı
  • “Habertürk” 1 Mart 2016 Salı
Toplam 34 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Ali Korkmaz

Sinan Baran

Yayımlanma Tarihi 30 Haziran 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2018 Cilt: 5 Sayı: 6

Kaynak Göster

APA Korkmaz, A., & Baran, S. (2018). IRKÇILIK ve AYRIMCILIK BAĞLAMINDA SOSYAL MEDYADA #oscarsowhite. Avrasya Sosyal Ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi, 5(6), 194-210.