Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

MÜMTAZ ZEKİ TAŞKIN’IN TİYATRO ESERLERİNDE AKTARILAN DEĞERLER

Yıl 2018, Cilt: 5 Sayı: 10, 49 - 59, 31.10.2018

Öz

Tiyatro bütün sanat dallarını bir arada sunan kapsamlı bir sanattır. Çocukların pek çok alanda kendisini ifade etmesini kolaylaştırır. Demokratik bir çalışma alanı sunan tiyatro önemli bir eğitim aracı rolü de üstlenir. Çocukların yargılama, değerlendirme, sorunları çözme becerileri kazanmalarına yardımcı olur. Tiyatro bunları yaparken bizlere, çocuklarımıza istendik davranış kazandırma şansı da sunar. Oyunun hayatındaki kaçınılmaz yerini bildiğimiz çocuklarımıza hem eğlendirip hem de değer eğitimi verebileceğimiz en önemli araçların başında çocuk tiyatrosu gelmektedir. Tiyatronun bu büyülü dünyası ile güzel zaman geçiren çocuklara istendik davranışlar ve değerler ilmek ilmek işleyebiliriz. Bizim için önemli değerleri de yine tiyatro yardımıyla çocuklarımıza benimsetebiliriz. Bir toplumun varlığı üzerinde bu kadar etkili olan değerlerin eğitimi ve öğretiminin önemi kendiliğinden ortaya çıkmaktadır. Bu yüzden, çocuklarımızı iyi yetiştirmek için büyüklerimize önemli görevler düşmektedir. Ailede başlayan değer eğitimi, ilköğretimin bir ve ikinci kademesi, değerlerin nesilden nesile aktarımında önemli bir basamağı oluşturur. Çocuk, okul çağıyla birlikte birçok kişiyle iletişim kurmaya başlar ve bu süreçte topluma uyum sağlaması gerekir. Bunu başarmak için de bulunduğu toplumun değerlerini öğrenip uygulamalıdır. Çocuklar için büyük öneme sahip çocuk edebiyatı ürünleri değer aktarımında da bir görev üstlenmelidirler. Bu sorumlulukların bilincinde olan her yazar yaşadıkları dönemde toplum için elzem olan değerleri eserlerinde işlemiştir. Toplumu aydınlatma görevini üstlenen yazarlar söz konusu çocuklar olunca daha da özenli davranmak gerektiği bilinciyle hareket etmek zorundadırlar. Bu çalışmada Mümtaz Zeki Taşkın’ın “Altın Destan, Oyuncakçı Dede, Yoklar Dağındaki Nar” adlı tiyatro eserlerinde hangi değerlerin aktarıldığı tespit edilecektir.

Kaynakça

  • AYCAN, E. (2011). Devlet Tiyatrolarında Sahnelenen Yerli Çocuk Oyunları Üzerine Bir İnceleme (2007-2008 / 2008-2009) (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). İnönü Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Malatya.
  • AYDIN, M. (2011). Değerler, İşlevleri ve Ahlak, Eğitime Bakış Dergisi, Yıl:7, Sayı:19, 39-45.
  • BÜYÜK TÜRKÇE SÖZLÜK, “Değer”, İstanbul: Pınar Yay. 2008.
  • ÇAM Türkan, Ç. (2015). Sara Gürbüz Özeren’in Eserlerinde Aktarılan Değerler (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Atatürk Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Erzurum.
  • ÇAM Türkan, Ç. (2018). Kibritçi Kız Ve Çirkin Ördek Yavrusu Masallarının Çocuk Eğitimine ve Değer Eğitimine Katkısı, Route Educational and Social Science Journal, Volume 5 (10), 1007-1013.
  • FUAT, M. (2003). Tiyatro Tarihi. İstanbul: Müjdat Gezen Sanat Merkezi Yayınları.
  • Gürel, Z. ve Dğr. (2007). Çocuk Edebiyatı, Ankara: Öncü Basımevi.
  • KARMIŞ, H. (2009). Turgut Özakman’ın Çocuk Tiyatrolarına Katkısı (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). İnönü Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Malatya.
  • KUYUMCU, N. (2010). Eğitimde Tiyatro ve Gençler. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi. Volume 19(1), 156-165.
  • MADEN, S. (2010). Türkiyeʼde Çocuk Tiyatrosu Düşüncesi ve Öz Tiyatro. E-Journal Of New World Sciences Academy, Volume 5(3), 234-246.
  • NUTKU, Ö. (2006). Oyun, Çocuk, Tiyatro. İstanbul: Özgür Yayınları.
  • OĞUZKAN, A. F. (2000), Çocuk Edebiyatı. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • ÖZBAY, M. (2002). Kültür Aktarımı Açısından Türkçe Öğretimi, Türk Dili, Sayı:602, 112-120.
  • ÖZERTEM. T. (1979). Türkiye’de Çocuk Tiyatrosu. Ankara: T.C. Kültür Bakanlığı Yayınları.
  • ŞEN, E. (2009). 1980’den Günümüze Çocuk Edebiyatı Alanında Yazılmış Yerli Çocuk Tiyatrosu Metinlerinin
  • Söz Varlığı Üzerine Bir İnceleme (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Yüzüncü Yıl Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Van.
  • YARAMIŞ, Ö.E. (2007). Türk Edebiyatında Çocuk Tiyatrosu (1950-2000)(Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi).Ankara Üniversitesi, Ankara.
  • YAVUZER, H. (2003). Çocuk Psikolojisi. İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • YILDIRIM, A. & ŞİMŞEK, H. (2011). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri, Ankara: Seçkin Yayınları.
Yıl 2018, Cilt: 5 Sayı: 10, 49 - 59, 31.10.2018

Öz

Kaynakça

  • AYCAN, E. (2011). Devlet Tiyatrolarında Sahnelenen Yerli Çocuk Oyunları Üzerine Bir İnceleme (2007-2008 / 2008-2009) (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). İnönü Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Malatya.
  • AYDIN, M. (2011). Değerler, İşlevleri ve Ahlak, Eğitime Bakış Dergisi, Yıl:7, Sayı:19, 39-45.
  • BÜYÜK TÜRKÇE SÖZLÜK, “Değer”, İstanbul: Pınar Yay. 2008.
  • ÇAM Türkan, Ç. (2015). Sara Gürbüz Özeren’in Eserlerinde Aktarılan Değerler (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Atatürk Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Erzurum.
  • ÇAM Türkan, Ç. (2018). Kibritçi Kız Ve Çirkin Ördek Yavrusu Masallarının Çocuk Eğitimine ve Değer Eğitimine Katkısı, Route Educational and Social Science Journal, Volume 5 (10), 1007-1013.
  • FUAT, M. (2003). Tiyatro Tarihi. İstanbul: Müjdat Gezen Sanat Merkezi Yayınları.
  • Gürel, Z. ve Dğr. (2007). Çocuk Edebiyatı, Ankara: Öncü Basımevi.
  • KARMIŞ, H. (2009). Turgut Özakman’ın Çocuk Tiyatrolarına Katkısı (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). İnönü Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Malatya.
  • KUYUMCU, N. (2010). Eğitimde Tiyatro ve Gençler. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi. Volume 19(1), 156-165.
  • MADEN, S. (2010). Türkiyeʼde Çocuk Tiyatrosu Düşüncesi ve Öz Tiyatro. E-Journal Of New World Sciences Academy, Volume 5(3), 234-246.
  • NUTKU, Ö. (2006). Oyun, Çocuk, Tiyatro. İstanbul: Özgür Yayınları.
  • OĞUZKAN, A. F. (2000), Çocuk Edebiyatı. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • ÖZBAY, M. (2002). Kültür Aktarımı Açısından Türkçe Öğretimi, Türk Dili, Sayı:602, 112-120.
  • ÖZERTEM. T. (1979). Türkiye’de Çocuk Tiyatrosu. Ankara: T.C. Kültür Bakanlığı Yayınları.
  • ŞEN, E. (2009). 1980’den Günümüze Çocuk Edebiyatı Alanında Yazılmış Yerli Çocuk Tiyatrosu Metinlerinin
  • Söz Varlığı Üzerine Bir İnceleme (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Yüzüncü Yıl Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Van.
  • YARAMIŞ, Ö.E. (2007). Türk Edebiyatında Çocuk Tiyatrosu (1950-2000)(Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi).Ankara Üniversitesi, Ankara.
  • YAVUZER, H. (2003). Çocuk Psikolojisi. İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • YILDIRIM, A. & ŞİMŞEK, H. (2011). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri, Ankara: Seçkin Yayınları.
Toplam 19 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Çiğdem Çam Türkan

Servet Türkan

Yayımlanma Tarihi 31 Ekim 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2018 Cilt: 5 Sayı: 10

Kaynak Göster

APA Türkan, Ç. Ç., & Türkan, S. (2018). MÜMTAZ ZEKİ TAŞKIN’IN TİYATRO ESERLERİNDE AKTARILAN DEĞERLER. Avrasya Sosyal Ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi, 5(10), 49-59.