Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

FİLMLERİN GÖRSEL SANATLAR EĞİTİMİNDE KULLANIMI

Yıl 2018, Cilt: 5 Sayı: 10, 84 - 93, 31.10.2018

Öz

Kültür-sanat okuryazarlığın çok önem kazandığı günümüzde, sanat eğitimi, öğrencilere kendilerini anlatma, yenilikçi düşünceler geliştirme, estetik duyarlılık kazanma fırsatı sunar. Sanat eğitimi, öğrencilerin nitelikli resimler ve sanat eserleri üretmelerini sağlamak ve onları birer sanatçı gibi yetiştirmek için verilmez. Önemli olan, ürün değil, çocuğun gelişimine katkı sağlamaktır. Günümüzde okullarda sanat eğitimi dersi görsel sanatlar adı altında verilmektedir. Görsel sanatlar dersi, okullarda sanat eğitiminin en önemli uygulama alanlarından biridir. Görsel sanatlar dersi, genel eğitimin gerekli ve önemli bir parçasıdır. Öğrenciler; resim, müzik, tiyatro, dans, şiir, öykü, heykel, seramik, fotoğraf, yaratıcı drama, film, video gibi konularla ilgili bilgileri, bu derste alır. Günümüzde görsel sanatlar dersinde teknoloji hızlı ve yaygın bir biçimde kullanılmaktadır. Sanat eğitimi veren ve sanat eğitimi alan bireyler bu gelişmelerden olumlu yönde etkilenmektedir. Görsel sanatlar dersinde öğrencilere farklı alanlarda bilgi aktarımında ve eserlerin tanıtımında filmlerin rolü gün geçtikçe artmaktadır. Geleneksel olarak sınıfta ders anlatmak şeklinde yapılan eğitimi zenginleştirmek için filmler, uzun süreden beri eğitim ve öğretimde kullanılmaktadır. Literatür tarama yönteminin kullanıldığı bu çalışmanın amacı; filmlerin, görsel sanatlar dersinde kullanımının, sanat eğitimine katkısının olumlu ve olumsuz yönlerini irdelemek ve çözüm önerileri sunmaktır. Daha önce okullarda Resim-İş dersi olarak bilinen bu dersin adı yıllar içinde değişmiş ve kapsamı genişletilmiştir. Fakat görsel sanatlar eğitimi denildiğinde birçok eğitimcinin, ailenin ve öğrencinin aklına daha çok resim eğitimi gelmektedir. Bu durum görsel sanatlar dersinde amaç ve hedeflerinin tam olarak anlatılamadığını göstermektedir.

Kaynakça

  • AKIN, N.,O.(2012). “Farklı Ülke Görsel Kültürlerinin Sanatsal Formlara Dönüştürülmesi”, 21. Ulusal Eğitim Bilimleri Kongresi, 12-14 Eylül 2012, İstanbul.
  • ALKAN C. (1991). Video Teyp, Ankara, 1991
  • ALAKUŞ, A.,O., Mercin, L.(2009). Sanat Eğitimi ve Görsel Sanatlar Öğretimi, Ankara: Pegem Yayınları.
  • ALAKUŞ, A., O.(2014). “İlköğretim Çağındaki Bireyler Bakımından Sanat Eğitiminin Gerekliliği”, Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi 2 / 4 .
  • ALTUNER, H. (2007). “Türkiye’de Sanat Tarihi ve Cumhuriyet’ten Günümüze Sanat Tarihi Eğitimi”, Gaziantep Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 6 (2):79-90 (2007)
  • APPLEFORD, S., BURTON, V.(2008). “Digital History: Using New Technologies to Enhance Teaching and Research”. The Journal of American History, 94(4), 1329.
  • AYAYDIN, A.(2010). “Görsel Sanatlar Eğitiminde Standart Kavramı”, KTÜ Fatih Eğitim Fakültesi, Güzel Sanatlar Eğitimi Bölümü, Trabzon. Ocak 2010 Cilt:18 No:1 Kastamonu Eğitim Dergisi 159-172
  • AYKUT, A.(2006). “Günümüzde Görsel Sanatlar Eğitiminde Kullanılan Yöntemler”, Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi Sayı: 21 Yıl : 2006/2 (33-42 s.)
  • BAŞBUĞ, F., Başbuğ, Z.(2016). “Görsel Sanatlar Eğitimi Üzerine Notlar”, Akdeniz Sanat Dergisi, 2016, Cilt 9, Sayı 18
  • BAWDEN, D. (2001). “Information and Digital Literacies; A Rewiew of Concepts”. Journal of Documentation, LVII (2), s. 218-59.
  • BİRKOK, M., C. (2008). “Bir Toplumsallaştırma Aracı Olarak Eğitimde Alternatif Medya Kullanımı: Sinema Filmleri”. Uluslararası İnsan Bilimleri Dergisi 5:2. Erişim: http://www.insanbilimleri.com
  • DEMİREL, A. (2006).“Sanat Eğitiminde Bilgisayar ve Çokluortam Uygulamaları”, Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Güzel Sanatlar Anabilim Dalı Resim-İş Öğretmenliği Bilim Dalı, Yüksek Lisans Tezi, Konya
  • DOLUNAY, A.(2016). “Teknolojinin Görsel Sanatlar ve Sanat Eğitimine Katkısı”, Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi The Journal of International Social Research Cilt: 9 S: 42 Volume: 9.
  • ERDİKER, E., E.(2017). “Görsel Sanatlar Eğitimi Dersinde Animasyon ve Çizgi Filmlerin Önemi”, Sanatın Yolculuğu, Kültür Sanat Haberleri, https://www.sanatinyolculugu.com/gorsel-sanatlar-egitimi-dersinde-animasyon-ve-cizgi filmlerin-onemi-elif-ece-erdiker/, Erişim Tarihi:04. 08. 2018
  • ERTÜRK, M. (2013). “İlköğretim II. Kademe Görsel Sanatlar Eğitimi Dersi Öğretim Programının Öğretmen Görüşlerine Göre Değerlendirilmesi”, Anadolu Journal of Educational Sciences International, January, 3(1). http://dergipark.gov.tr/download/article-file/17549, Erişim Tarihi:02. 08. 2018
  • GÜNDÜZ, Y.(2015). “Popüler Kültürün Görsel Sanatlar Dersine Olası Yansımaları”, Uluslararası Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, Nisan 2015, http://dergipark.gov.tr/download/article-file/408305, Erişim Tarihi:02. 07. 2018
  • KATIRANCI, M., BAŞBUĞ, Z. (2017). “Ortaokul Görsel Sanatlar Dersi Portre Konusunun Öğretiminde Kullanılan Bir Öğretim Yöntemi Örneği”, sed, 2017, Cilt 5, Sayı 2, Volume 5, Issue 2, DOI: 10,7816/sed-05-02-07
  • KIRIŞOĞLU, O.(2002). Sanatta Eğitim, (2. baskı). Ankara. Pegem yay.
  • LUIS ALVAREZ, J., vd. (2004). “Journeys ToThe Self: Usıng Movıe Dırectors In The Classroom”, Journal of Management Education, 28(3), 335.
  • SAYBAŞILI, N. (2007). Görsel Kültüre Giriş,Toplum Bilim Görsel Kültür Özel Sayısı, Önsöz Basım Yayımcılık, İstanbul.
  • TARI, H.(2012).“İlköğretim Okullarında Görsel Sanatlar Eğitiminin Önemi, Karşılaşılan Sorunlar ve Çözüm Önerileri”, 21. Ulusal Eğitim Bilimleri Kongresi, 12-14, İstanbul.
  • TÜTÜNCÜ, S.(2006).“İlköğretim Görsel Sanatlar (Resim-İş) Eğitimi Dersi Çerçevesinde Çocuk Resminde Yaratıcılık Kavramının Algılanışına İlişkin Bir Durum Çalışması”, Dokuz Eylül Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Güzel Sanatlar Eğitimi Anabilim Dalı Resim İş-Eğitimi Öğretmenliği Programı Yüksek Lisans Tezi İzmir.
  • TÜRE, N.(2007).“Eğitimde ve Öğretimde Bir Araç Olarak Görsel Sanatlar Eğitiminin Öğrencilere Sağladığı Katkılar”, Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Güzel Sanatlar Eğitimi Ana Bilim Dalı Resim-İş Öğretmenliği Yüksek Lisans Tezi, Konya
  • M.E.B .(2018).“Görsel Sanatlar Dersi Öğretim Programı (İlkokul ve Ortaokul 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ve 8. Sınıflar)”, Milli Eğitim Bakanlığı, Ankara.
  • PAQUETTE, M. (2003). Real Life And Reel Life, Perspectives in Psychiatric Care, 39 (2), 47-8.
  • ORHON, N. (2011).Görsel Okuryazarlık. Uçan T. F. (Editör) Görsel kültür içinde (ss.135-155). Açık Öğretim Fakültesi Yayıncılık, Eskişehir.
  • ÖZSOY, V. (2003). Görsel Sanatlar Eğitimi Resim-İş Eğitiminin Tarihsel ve Düşünsel Temelleri, Ankara: Gündüz Eğitim ve Yayıncılık.
  • ÖZSOY, V. (2015). “Görsel Sanatlar Eğitimi Resim-İş Eğitiminin Tarihsel ve Düşünsel Temelleri”, ISBN 978-605-318-131-6, https://www.pegem.net/dosyalar/dokuman/1162015100026Pages%20from%20G%C3%B6rsel%20sanatlar%20egt%20BASKI.pdf, Erişim Tarihi:06. 08. 2018
  • ÜNVER, E. (2002). Sanat Eğitimi, Ankara: Nobel Yayınevi: Sayfa:23.
  • YAKAR,H.,G.,İ. (2013). “Sinema Filmlerinin Eğitim Amaçlı Kullanımı: Tarihsel Bir Değerlendirme”, Hasan Ali Yücel Eğitim Fakültesi Dergisi Sayı 19 (2013-1) 21-36
  • YILMAZ, E., M., BİLİCİ, S. (2016). “Görsel Sanatlar Dersinde Öğretim Teknolojileri ve Materyali Kullanım Durumları”, Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi (KEFAD) Cilt 17, Sayı 1, Nisan 2016, Sayfa 343-362
  • YILMAZ, M., G. (2007). “İlköğretim İkinci Kademe Görsel Sanatlar Eğitimi Estetik Beğeninin Geliştirilmesinde Materyal Kullanımının Yeri, Önemi ve Uygulanması”, Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Güzel Sanatlar Eğitimi Ana Bilim Dalı Resim-İş Öğretmenliği Bilim Dalı, Yüksek Lisans Tezi, Konya, 2007.
  • YÜCETOKER, İ. (2014). “Sanat Okuryazarlığı Ölçeğinin Hazırlanması ve Geliştirilmesi”, Sanat Eğitimi Dergisi, 2 (1), s. 112 -126.
  • YÜCETOKER, İ. (2015). “Güzel Sanatlar Eğitimi Öğrencilerinin Sanat Okuryazarlığı Düzeylerinin Değerlendirilmesi”, EKEV Akademi Dergisi Yıl: 19 Sayı: 62 (Bahar 2015
Yıl 2018, Cilt: 5 Sayı: 10, 84 - 93, 31.10.2018

Öz

Kaynakça

  • AKIN, N.,O.(2012). “Farklı Ülke Görsel Kültürlerinin Sanatsal Formlara Dönüştürülmesi”, 21. Ulusal Eğitim Bilimleri Kongresi, 12-14 Eylül 2012, İstanbul.
  • ALKAN C. (1991). Video Teyp, Ankara, 1991
  • ALAKUŞ, A.,O., Mercin, L.(2009). Sanat Eğitimi ve Görsel Sanatlar Öğretimi, Ankara: Pegem Yayınları.
  • ALAKUŞ, A., O.(2014). “İlköğretim Çağındaki Bireyler Bakımından Sanat Eğitiminin Gerekliliği”, Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi 2 / 4 .
  • ALTUNER, H. (2007). “Türkiye’de Sanat Tarihi ve Cumhuriyet’ten Günümüze Sanat Tarihi Eğitimi”, Gaziantep Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 6 (2):79-90 (2007)
  • APPLEFORD, S., BURTON, V.(2008). “Digital History: Using New Technologies to Enhance Teaching and Research”. The Journal of American History, 94(4), 1329.
  • AYAYDIN, A.(2010). “Görsel Sanatlar Eğitiminde Standart Kavramı”, KTÜ Fatih Eğitim Fakültesi, Güzel Sanatlar Eğitimi Bölümü, Trabzon. Ocak 2010 Cilt:18 No:1 Kastamonu Eğitim Dergisi 159-172
  • AYKUT, A.(2006). “Günümüzde Görsel Sanatlar Eğitiminde Kullanılan Yöntemler”, Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi Sayı: 21 Yıl : 2006/2 (33-42 s.)
  • BAŞBUĞ, F., Başbuğ, Z.(2016). “Görsel Sanatlar Eğitimi Üzerine Notlar”, Akdeniz Sanat Dergisi, 2016, Cilt 9, Sayı 18
  • BAWDEN, D. (2001). “Information and Digital Literacies; A Rewiew of Concepts”. Journal of Documentation, LVII (2), s. 218-59.
  • BİRKOK, M., C. (2008). “Bir Toplumsallaştırma Aracı Olarak Eğitimde Alternatif Medya Kullanımı: Sinema Filmleri”. Uluslararası İnsan Bilimleri Dergisi 5:2. Erişim: http://www.insanbilimleri.com
  • DEMİREL, A. (2006).“Sanat Eğitiminde Bilgisayar ve Çokluortam Uygulamaları”, Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Güzel Sanatlar Anabilim Dalı Resim-İş Öğretmenliği Bilim Dalı, Yüksek Lisans Tezi, Konya
  • DOLUNAY, A.(2016). “Teknolojinin Görsel Sanatlar ve Sanat Eğitimine Katkısı”, Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi The Journal of International Social Research Cilt: 9 S: 42 Volume: 9.
  • ERDİKER, E., E.(2017). “Görsel Sanatlar Eğitimi Dersinde Animasyon ve Çizgi Filmlerin Önemi”, Sanatın Yolculuğu, Kültür Sanat Haberleri, https://www.sanatinyolculugu.com/gorsel-sanatlar-egitimi-dersinde-animasyon-ve-cizgi filmlerin-onemi-elif-ece-erdiker/, Erişim Tarihi:04. 08. 2018
  • ERTÜRK, M. (2013). “İlköğretim II. Kademe Görsel Sanatlar Eğitimi Dersi Öğretim Programının Öğretmen Görüşlerine Göre Değerlendirilmesi”, Anadolu Journal of Educational Sciences International, January, 3(1). http://dergipark.gov.tr/download/article-file/17549, Erişim Tarihi:02. 08. 2018
  • GÜNDÜZ, Y.(2015). “Popüler Kültürün Görsel Sanatlar Dersine Olası Yansımaları”, Uluslararası Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, Nisan 2015, http://dergipark.gov.tr/download/article-file/408305, Erişim Tarihi:02. 07. 2018
  • KATIRANCI, M., BAŞBUĞ, Z. (2017). “Ortaokul Görsel Sanatlar Dersi Portre Konusunun Öğretiminde Kullanılan Bir Öğretim Yöntemi Örneği”, sed, 2017, Cilt 5, Sayı 2, Volume 5, Issue 2, DOI: 10,7816/sed-05-02-07
  • KIRIŞOĞLU, O.(2002). Sanatta Eğitim, (2. baskı). Ankara. Pegem yay.
  • LUIS ALVAREZ, J., vd. (2004). “Journeys ToThe Self: Usıng Movıe Dırectors In The Classroom”, Journal of Management Education, 28(3), 335.
  • SAYBAŞILI, N. (2007). Görsel Kültüre Giriş,Toplum Bilim Görsel Kültür Özel Sayısı, Önsöz Basım Yayımcılık, İstanbul.
  • TARI, H.(2012).“İlköğretim Okullarında Görsel Sanatlar Eğitiminin Önemi, Karşılaşılan Sorunlar ve Çözüm Önerileri”, 21. Ulusal Eğitim Bilimleri Kongresi, 12-14, İstanbul.
  • TÜTÜNCÜ, S.(2006).“İlköğretim Görsel Sanatlar (Resim-İş) Eğitimi Dersi Çerçevesinde Çocuk Resminde Yaratıcılık Kavramının Algılanışına İlişkin Bir Durum Çalışması”, Dokuz Eylül Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Güzel Sanatlar Eğitimi Anabilim Dalı Resim İş-Eğitimi Öğretmenliği Programı Yüksek Lisans Tezi İzmir.
  • TÜRE, N.(2007).“Eğitimde ve Öğretimde Bir Araç Olarak Görsel Sanatlar Eğitiminin Öğrencilere Sağladığı Katkılar”, Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Güzel Sanatlar Eğitimi Ana Bilim Dalı Resim-İş Öğretmenliği Yüksek Lisans Tezi, Konya
  • M.E.B .(2018).“Görsel Sanatlar Dersi Öğretim Programı (İlkokul ve Ortaokul 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ve 8. Sınıflar)”, Milli Eğitim Bakanlığı, Ankara.
  • PAQUETTE, M. (2003). Real Life And Reel Life, Perspectives in Psychiatric Care, 39 (2), 47-8.
  • ORHON, N. (2011).Görsel Okuryazarlık. Uçan T. F. (Editör) Görsel kültür içinde (ss.135-155). Açık Öğretim Fakültesi Yayıncılık, Eskişehir.
  • ÖZSOY, V. (2003). Görsel Sanatlar Eğitimi Resim-İş Eğitiminin Tarihsel ve Düşünsel Temelleri, Ankara: Gündüz Eğitim ve Yayıncılık.
  • ÖZSOY, V. (2015). “Görsel Sanatlar Eğitimi Resim-İş Eğitiminin Tarihsel ve Düşünsel Temelleri”, ISBN 978-605-318-131-6, https://www.pegem.net/dosyalar/dokuman/1162015100026Pages%20from%20G%C3%B6rsel%20sanatlar%20egt%20BASKI.pdf, Erişim Tarihi:06. 08. 2018
  • ÜNVER, E. (2002). Sanat Eğitimi, Ankara: Nobel Yayınevi: Sayfa:23.
  • YAKAR,H.,G.,İ. (2013). “Sinema Filmlerinin Eğitim Amaçlı Kullanımı: Tarihsel Bir Değerlendirme”, Hasan Ali Yücel Eğitim Fakültesi Dergisi Sayı 19 (2013-1) 21-36
  • YILMAZ, E., M., BİLİCİ, S. (2016). “Görsel Sanatlar Dersinde Öğretim Teknolojileri ve Materyali Kullanım Durumları”, Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi (KEFAD) Cilt 17, Sayı 1, Nisan 2016, Sayfa 343-362
  • YILMAZ, M., G. (2007). “İlköğretim İkinci Kademe Görsel Sanatlar Eğitimi Estetik Beğeninin Geliştirilmesinde Materyal Kullanımının Yeri, Önemi ve Uygulanması”, Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Güzel Sanatlar Eğitimi Ana Bilim Dalı Resim-İş Öğretmenliği Bilim Dalı, Yüksek Lisans Tezi, Konya, 2007.
  • YÜCETOKER, İ. (2014). “Sanat Okuryazarlığı Ölçeğinin Hazırlanması ve Geliştirilmesi”, Sanat Eğitimi Dergisi, 2 (1), s. 112 -126.
  • YÜCETOKER, İ. (2015). “Güzel Sanatlar Eğitimi Öğrencilerinin Sanat Okuryazarlığı Düzeylerinin Değerlendirilmesi”, EKEV Akademi Dergisi Yıl: 19 Sayı: 62 (Bahar 2015
Toplam 34 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Armağan Güneş

Yayımlanma Tarihi 31 Ekim 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2018 Cilt: 5 Sayı: 10

Kaynak Göster

APA Güneş, A. (2018). FİLMLERİN GÖRSEL SANATLAR EĞİTİMİNDE KULLANIMI. Avrasya Sosyal Ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi, 5(10), 84-93.