Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

DİN EĞİTİMİNDE KUR’AN’IN ANLAŞILMASINDA DOĞANIN VE KUR’AN’IN KAZANDIRDIĞI İLMİ METODOLOJİNİN ÖNEMİ

Yıl 2018, Cilt: 5 Sayı: 11, 141 - 154, 30.11.2018

Öz

İlmî araştırmaların temel amaçlarından biri insana kazandıracağı metodolojidir. Aynı şekilde Kur’an da insana yöntem ve bakış açısı kazandıran bir kitaptır. İnsanın ayetlerle ilgili doğruya en yakın bilgilere ulaşması için ilmî metodolojiye vakıf olması gerekir. Ayrıca kişinin Kur’an’a gereği gibi iman etmesi için de bu metodolojiye ihtiyacı vardır. Zira bu yöntemler sayesinde tahkikî (epistemik) iman gerçekleşmiş olur. Bu nedenle din eğitimi faaliyetinde Kur’an’ın doğru anlaşılmasında ilmi metodoloji çok önemlidir. Bu ilmî metodoloji de insan zihninin bir ürünüdür. Dolayısıyla mutlak değildir. Bunlar zamanla elde edilecek ve paradigma oluşturabilecek seviyedeki verilerle yeniden şekillenir. Metodolojiler mutlak olmadığına göre, mutlak olmayan ile elde edilenlerin de mutlak olamayacağı bir gerçektir. Öte yandan her ilmî fakültenin kendine ait özel bir metodolojisi vardır. Bu disiplin için önerilen özel metodoloji, genel metodolojinin indirgenmiş bir halidir. Kur’an’ın işaret ettiği varlıkları ve bunların anlattıklarını anlama sürecinde vahyin ve doğanın kazandırdığı yöntem ve felsefî çalışmalar, ilmî bir temele dayanmayan anlayışı büyük ölçüde yıkmıştır. Bu tarz çalışmalarla gözlemi, deneyi ve matematiği birleştiren ilmî yöntemin en başarılı temsilcilerini İslam düşünce tarihinde görmek mümkündür. Ancak İslam dünyasına ait ilmî kazanımlara vakıf olmama, günümüz İslam dünyasının içinde bulunduğu acı bir durumdur.

Kaynakça

  • Albayrak, Hâlis. “Gayba İman mı, Gaybda İman mı?” Kur’an ve Tefsir Araştırmaları V, Ensar Neşriyat, İstanbul, 2003.
  • Bilgili, F. Menderes/Yavuz, Ömer; Yöntem Bilim Bağlamında Doğa Kur’an Eşdeğerliliği, Çizgi Kitabevi, Konya, 2011.
  • El-Aclûnî, İsmâil b. Muhammed; Keşfü’l-ħafâ (Neşr. Ahmed el-Kalâş) I-II, Beyrut 1985.
  • Özenli, Sertaç; İlmî Sohbetler, Karakuşlar Yayınları, Adana, 1999.
  • Yazır, Elmalılı Hamdi; Hak Dini Kur’an Dili (Sad. İ. Karaçam/E. Işık/N. Bolelli/A. Yücel), Azim Yay, İstanbul, 1992.
Yıl 2018, Cilt: 5 Sayı: 11, 141 - 154, 30.11.2018

Öz

Kaynakça

  • Albayrak, Hâlis. “Gayba İman mı, Gaybda İman mı?” Kur’an ve Tefsir Araştırmaları V, Ensar Neşriyat, İstanbul, 2003.
  • Bilgili, F. Menderes/Yavuz, Ömer; Yöntem Bilim Bağlamında Doğa Kur’an Eşdeğerliliği, Çizgi Kitabevi, Konya, 2011.
  • El-Aclûnî, İsmâil b. Muhammed; Keşfü’l-ħafâ (Neşr. Ahmed el-Kalâş) I-II, Beyrut 1985.
  • Özenli, Sertaç; İlmî Sohbetler, Karakuşlar Yayınları, Adana, 1999.
  • Yazır, Elmalılı Hamdi; Hak Dini Kur’an Dili (Sad. İ. Karaçam/E. Işık/N. Bolelli/A. Yücel), Azim Yay, İstanbul, 1992.
Toplam 5 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Fatih Menderes Bilgili

Yayımlanma Tarihi 30 Kasım 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2018 Cilt: 5 Sayı: 11

Kaynak Göster

APA Bilgili, F. M. (2018). DİN EĞİTİMİNDE KUR’AN’IN ANLAŞILMASINDA DOĞANIN VE KUR’AN’IN KAZANDIRDIĞI İLMİ METODOLOJİNİN ÖNEMİ. Avrasya Sosyal Ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi, 5(11), 141-154.