Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

KATILIM BANKACILIĞI HİZMETLERİNDE PAZARLAMA FAALİYET VE UYGULAMALARI: SEKTÖREL UYGULAMALAR VE YAŞANAN PROBLEMLER

Yıl 2018, Cilt: 5 Sayı: 12, 474 - 494, 30.12.2018

Öz

Toplumsal
ihtiyaçlar sonucu ortaya çıkan faizsiz bankacılığın tarihte ilk kez 1960’lı
yıllarda tasarruf sandıkları şeklinde uygulandığı görülmektedir. Temellerinin
İslam ülkelerinde atıldığı faizsiz bankacılık, sosyal, beşeri ve ekonomik
bakımdan küreselleşme olgusuna kayıtsız kalmayarak dünya genelinde pek çok ülkeye
yayılmıştır. Ülkemizde 1980’li yıllardan itibaren faaliyet göstermeye başlayan
faizsiz bankacılık kuruluşları, 2005 yılından itibaren katılım bankaları adını
almış ve günümüzde işyeri, çalışan personel, müşteri ve finansal yapıları
bakımından önemli aşama kaydetmişlerdir. Çalışma prensiplerinin temelinde faizsiz fon toplama ve faizsiz fon
kullandırma şeklinde faaliyet gösteren katılım bankaları, bu faaliyetlerinden
oluşan kar veya zararlarını, tasarruf sahipleri ile paylaşmaktadırlar. Bankacılık
sektöründe pazarlama faaliyet ve uygulamaları müşterilerin finansal ve diğer ihtiyaç
ve taleplerini karşılaması bakımından son derece önemlidir. Bu çalışma kapsamında
geleneksel bankacılık uygulamasındaki pazarlama faaliyetleri ile katılım
bankacılığında uygulanaa pazarlama faaliyetleri kıyaslanarak, katılım
bankacılığı ürün ve hizmetlerinin pazarlanmasındaki temel farklılıkların ve
benzerliklerin tespit edilmesi amaçlanmaktadır. Bu amaçla, Ankara’da bulunan
katılım bankalarından 2 tanesinin şube yöneticisi düzeyinde yetkilisi ile görüşülmüş
ve yapılan görüşmelerden elde edilen veriler betimsel analiz yardımıyla bir
vaka çalışması şeklinde uygulanmıştır.

Kaynakça

  • Abdullahi, S. and Shaharuddin, A. (2016). Potential for Islamic Banking in Macedonia: An Empirical Evidence. International Review of Management and Marketing, Vol. 6, No. 4, 1039-1047.
  • Aktepe, İ. E. (2014). Sorularla Katılım Bankacılığı. Türkiye Katılım Bankaları Birliği.
  • Arslan, E. (2017). Katılım Bankacılığı ve Türkiye Ekonomisine Katıkıları. İstanbul Ticaret Üniversitesi Working Paper Series, Working Paper No. 62/2017-01.
  • Bhatt, S.J. ve Gor, K. (2012). Recent Trends in Marketing Strategy in Banking Sector, IBMRD's Journal of Management and Research, ISSN: 2277-7830.
  • Brown, K. and Skully, M. (2007). Islamic Banks from a Global Perspective. Journal of Islamic Economics, Banking and Finance, Vol. 3, No. 2, 105-133.
  • Chong, B.S. and Liu, M.H. (2009). Islamic banking: Interest-free or interest-based? Pacific-Basin Finance Journal, Vol. 17, No. 1, 125-144.
  • Dinç, Y. (2017). Banka Pazarlaması ve Yeni Nesil Bankacılık. Beta Basın Yayın, İstanbul.
  • Gül, M.E., Torun, T. ve Dumrul, C. (2017). Türk Katılım Bankalarının Fon Kaynaklarını Etkileyen Faktörler ve Bu Bankaların Klasik Bankalarla İlişkileri Üzerine Bir Uygulama. Erciyes Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, Sayı 50, 141-166.
  • Işık, N. (2018). Growth, Islamic Banking and Schumpeterian Vision: An Empırıcal Evidence from the Gulf Arab States. International Journal of Islamic Economics and Finance Studies, Vol. 4, No. 1, 40-55.
  • Kumaş, M.S. ve Abdullayev, E. (2016). Bir Finansman Modeli Olarak Mudârabe’nin Faizsiz Bankacılıkta Etkin Şekilde Kullanılması Sürecinde Sivil Toplum Örgütlerinin Aktif Rol Üstlenmesi. International Journal of Islamic Economics and Finance Studies, Vol. 2, No. 1, 67-87.
  • Meidan, A. (1983). Bank Marketing Strategies, International Journal of Bank Marketing, Vol. 1 Issue: 2, 3-17.
  • Öztürk, A ve Güven, Ö.F. (2014). Bankacılık ve Sigortacılıkta Pazarlama, Beta Basın Yayın, İstanbul.
  • Özulucan, A. ve Deran, A. (2009). Katılım Bankacılığı ile Geleneksel Bankaların Bankacılık Hizmetleri ve Muhasebe Uygulamaları Açısından Karşılaştırılması. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, Cilt 6, Sayı 11, 85-108.
  • Parasız, İ. (2014). Modern Bankacılık Teori ve Uygulama. Bursa: Ezgi Kitabevi Yayınları.
  • SERPAM. (2013). İslami Finans Kavramı, Ürünler, Dünyada ve Türkiye’de Gelişimi ve Geleceği. İstanbul: SERPAM Araştırma Notları 1.
  • World Bank. (2015). World Bank 2015 Islamic Finance Report. Washington: World Bank Group Finance&Markets.
  • Worldbank. (2017). Global Islamic Financial Report. Washington: World Bank Group Finance&Markets.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2006). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayınları
  • Yıldız, S., Yıldız, E. ve Topal, M.H. (2014). Islamic Marketing As a New Marketing Trend: An Application for Determining Consumers’ Islamic Bank Selection Criteria. Banks and Bank Systems, Vol. 9, No. 1, 22-27.
Yıl 2018, Cilt: 5 Sayı: 12, 474 - 494, 30.12.2018

Öz

Kaynakça

  • Abdullahi, S. and Shaharuddin, A. (2016). Potential for Islamic Banking in Macedonia: An Empirical Evidence. International Review of Management and Marketing, Vol. 6, No. 4, 1039-1047.
  • Aktepe, İ. E. (2014). Sorularla Katılım Bankacılığı. Türkiye Katılım Bankaları Birliği.
  • Arslan, E. (2017). Katılım Bankacılığı ve Türkiye Ekonomisine Katıkıları. İstanbul Ticaret Üniversitesi Working Paper Series, Working Paper No. 62/2017-01.
  • Bhatt, S.J. ve Gor, K. (2012). Recent Trends in Marketing Strategy in Banking Sector, IBMRD's Journal of Management and Research, ISSN: 2277-7830.
  • Brown, K. and Skully, M. (2007). Islamic Banks from a Global Perspective. Journal of Islamic Economics, Banking and Finance, Vol. 3, No. 2, 105-133.
  • Chong, B.S. and Liu, M.H. (2009). Islamic banking: Interest-free or interest-based? Pacific-Basin Finance Journal, Vol. 17, No. 1, 125-144.
  • Dinç, Y. (2017). Banka Pazarlaması ve Yeni Nesil Bankacılık. Beta Basın Yayın, İstanbul.
  • Gül, M.E., Torun, T. ve Dumrul, C. (2017). Türk Katılım Bankalarının Fon Kaynaklarını Etkileyen Faktörler ve Bu Bankaların Klasik Bankalarla İlişkileri Üzerine Bir Uygulama. Erciyes Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, Sayı 50, 141-166.
  • Işık, N. (2018). Growth, Islamic Banking and Schumpeterian Vision: An Empırıcal Evidence from the Gulf Arab States. International Journal of Islamic Economics and Finance Studies, Vol. 4, No. 1, 40-55.
  • Kumaş, M.S. ve Abdullayev, E. (2016). Bir Finansman Modeli Olarak Mudârabe’nin Faizsiz Bankacılıkta Etkin Şekilde Kullanılması Sürecinde Sivil Toplum Örgütlerinin Aktif Rol Üstlenmesi. International Journal of Islamic Economics and Finance Studies, Vol. 2, No. 1, 67-87.
  • Meidan, A. (1983). Bank Marketing Strategies, International Journal of Bank Marketing, Vol. 1 Issue: 2, 3-17.
  • Öztürk, A ve Güven, Ö.F. (2014). Bankacılık ve Sigortacılıkta Pazarlama, Beta Basın Yayın, İstanbul.
  • Özulucan, A. ve Deran, A. (2009). Katılım Bankacılığı ile Geleneksel Bankaların Bankacılık Hizmetleri ve Muhasebe Uygulamaları Açısından Karşılaştırılması. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, Cilt 6, Sayı 11, 85-108.
  • Parasız, İ. (2014). Modern Bankacılık Teori ve Uygulama. Bursa: Ezgi Kitabevi Yayınları.
  • SERPAM. (2013). İslami Finans Kavramı, Ürünler, Dünyada ve Türkiye’de Gelişimi ve Geleceği. İstanbul: SERPAM Araştırma Notları 1.
  • World Bank. (2015). World Bank 2015 Islamic Finance Report. Washington: World Bank Group Finance&Markets.
  • Worldbank. (2017). Global Islamic Financial Report. Washington: World Bank Group Finance&Markets.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2006). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayınları
  • Yıldız, S., Yıldız, E. ve Topal, M.H. (2014). Islamic Marketing As a New Marketing Trend: An Application for Determining Consumers’ Islamic Bank Selection Criteria. Banks and Bank Systems, Vol. 9, No. 1, 22-27.
Toplam 19 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Hilal S. Çiftci

Okan Fidanlı Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 30 Aralık 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2018 Cilt: 5 Sayı: 12

Kaynak Göster

APA S. Çiftci, H., & Fidanlı, O. (2018). KATILIM BANKACILIĞI HİZMETLERİNDE PAZARLAMA FAALİYET VE UYGULAMALARI: SEKTÖREL UYGULAMALAR VE YAŞANAN PROBLEMLER. Avrasya Sosyal Ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi, 5(12), 474-494.