Çocukluk dönemlerinde başlayan,
semptomlarını yaşam boyunca sürdüren Dikkat Eksikliği ve Hiperaktivite
Bozukluğu (DEHB), birçok insanı etkileyen dürtüsellik, dikkatsizlik, dikkati
sürdürmekte güçlük ve hiperaktivite gibi davranışlarla karakterize olmaktadır.
DEHB oluşumunda kalıtım, nörolojik/nöropsikolojik ve[1]
çevresel faktörler gibi birçok faktör yer almaktadır.
Gürültünün insanlar üzerinde
fizyolojik etkileri olduğu gibi psikolojik etkileri de bulunmaktadır. DEHB
sahibi bireyler genel olarak yüksek ses ortamlarından etkilenmektedirler.
Ayrıca, gürültü kısa süreli hafızada bozulma ve dikkatin dağılmasına sebebiyet
vermektedir. Gürültü arttıkça DEHB’nin dikkatsizlikle ilgili semptomlarının da
artması görülmektedir. Gürültü açısından rahatsız edici bir ortamda bulunan
bireylerde hiperaktivite yüksekliği ve daha fazla emosyonel problemler
yaşanmaktadır. Gürültü öğrencilerin günlük hayatını etkilediği gibi eğitim
faaliyetlerini de etkilemektedir. DEHB’ye sahip olan kişinin gürültülü
ortamlarda yaptıkları ödevler başarı yönünden etkilenmektedir.
Tarafımızca yapılan bu çalışmanın
amacı DEHB ile gürültü arasındaki ilişkinin incelenmesidir. Okan
üniversitesinde eğitim alan 622 kişi üzerine uygulama yapılmıştır. Araştırmanın
ilk aşamasına üniversitenin 8 farklı mekanında CESVA DC 311 model, T 240385
seri nolu cihaz kullanılarak gürültü ölçümleri yapılmıştır. Bir sonraki aşamada
gürültü ve DEHB arasındaki ilişkiyi incelemek amacıyla öğrenciler üzerinde
Erişkin Dikkat Eksikliği Hiperaktivite Bozukluğu Kendi Bildirim Ölçeği-(ASRS)
kullanıldı. Elde edilen araştırma verileri SPSS 21.0 programı kullanılarak
analiz edildi. Alınan analiz sonuçlarına göre üniversitedeki Yaşam Merkezinde
bulunanların hiperaktivite ve dürtüsellik ortalamaları İnsan ve Toplum
Bilimleri Fakültesinde bulunanların ortalamalarından anlamlı şekilde yüksek
bulunmuştur. Katılımcıların bulunduğu mekana göre DEHB toplam puan ortalamaları
arasında anlamlı fark olduğu görülmüştür. Farkın kaynağı Tukey testi aracılığıyla
araştırılarak Yaşam Merkezinde bulunanların DEHB toplam puan ortalamaları İnsan
ve Toplum Bilimleri Fakültesinde bulunanların ortalamalarından anlamlı şekilde
yüksek olduğu bulunmuştur.
Yapılan demografik parametre
incelemelerinde ise bağımsız örneklem T-testi verilerine göre bu parametrelerle
DEHB puanları arasında istatiksel olarak anlamlı fark bulunmamıştır.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 25 Mart 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 6 Sayı: 3 |