Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

OSMANLI VE KARAMANLILAR ARASINDAKİ SİYASİ EVLİLİKLER: İLALDI HATUN ÖRNEĞİ

Yıl 2019, Cilt: 6 Sayı: 3, 336 - 344, 25.03.2019

Öz

Anadolu Selçuklu
devletinin yıkılmasıyla, Anadolu da en güçlü bir beylik olarak varlığını
sürdüren Karamanoğulları kendilerini Anadolu Selçuklu devletinin tek varisçisi
olarak görüyordu. Bu yüzdendir ki Anadolu’da Türk ve İslam birliğinin
koruyucusu misyonunu üstlenmişlerdi. Daha sonra Osmanlıların, Anadolu’da
Karamanoğullarının karşısına güç olarak çıkmasıyla birlikte bu iki büyük güç
Türk İslam âleminin koruyucusu olarak bölgenin hâkimiyeti için mücadele
etmişlerdir. Bu mücadeleler zaman zaman birbirleriyle kıran kıran savaşarak
bazen de çevrelerindeki beylikler ve devletlerle sıhriyat bağları yaparak
geçmiştir. Gerek Osmanlı gerekse Karamanoğulları bu siyasi evlilikleri devlet
politikasına dönüştürerek çevresindeki güçleri kontrol altına almaya
çalışmışlar ve hâkimiyet sahalarını genişletmişlerdir. Çalışmamızda Osmanlı
devleti ile Karamanoğlu II. İbrahim Bey döneminde yaşanan siyasi gelişmeler ele
alınmıştır. Ayrıca II. İbrahim Beyin, sultan I. Mehmet’in kızı İlaldı Hatun ile
evliliği ve İlaldı Hatunun her iki devlet arasında barışı sağlamak için sefirelik
görevi ele alınmıştır.

Kaynakça

  • AŞIKPAŞAOĞLU TARİHİ. (1970), (Yay. Atsız), M.E.B. Yayınları, İstanbul.
  • AŞIKPAŞAZÂDE. (1932), Tevarih-i Ali Osman, (Neş. Âli Bey), İstanbul.
  • AŞIKPAŞAZADE. (2003), Aşıkpaşazade Tarihi, (Haz. Kemal Yavuz-M.A. Yekta Saraç), K Kitaplığı Yayınları, İstanbul.
  • BAŞKAN, Yahya. (2012), “Karamanoğullarının Kökeni Meselesi,” Tarih İnceleme Dergisi, C. 26, S.1, İzmir 2012, s. 23-35.
  • BOYACIOĞLU, Ramazan. (1999), “Karamanoğulları’nın Kökenleri,” Cumhuriyet Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, S. 3, Sivas , ss. 40-45.
  • BOYACIOĞLU, Ramazan.(200). “Karamanoğlu İbrahim Bey Aleyhine Osmanoğullarının Aldığı Fetvalar,” Cumhuriyet Üniversitesi İlâhiyat Fakültesi Dergisi, S. 4, Sivas, ss.61-77.
  • GÖK, Bilal. (2012). “İbrahim Bey Devri (1423–1464) Karaman-Osmanlı Münasebetleri,” Hikmet Yurdu Dergisi, C. 5, S. 10, Malatya, ss.107-121.
  • HADİDİ. (1991), Tevarih-i Al-i Osman (1299-1523), (Haz. Necdet Öztürk), Marmara Üniversitesi Yayınları, İstanbul.
  • HOCA SADETTİN EFENDİ. (1979), Tacü't-Tevarih, C.II, (yalınlaştıran İsmet Parmaksızoğlu), Kültür Bakanlığı Yayınları, Ankara.
  • HOCA SADETTİN EFENDİ. (1992), Tacü't-Tevarih, C.I, (Haz. İsmet Parmaksızoğlu), Kültür Bakanlığı Yayınları, Ankara.
  • İBN KEMAL. (1991), Tevarih-i Al-i Osman, C.VII, (Haz. Şerafettin Turan), 2 Baskı, Türk Tarih Kurumu Yayınları, Ankara.
  • KAZICI, Ziya. (1995), İslam Tarihi, X, İlahiyat Fakültesi Yayınları, İstanbul.
  • KILIÇ, Remzi. (2003), “Fatih Devri (1451-1481) Osmanlı-Akkoyunlu İlişkileri,” Erciyes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, S. 14, Kayseri, ss.95-118.
  • KONYALI, İbrahim Hakkı. (1964), Abideleri ve Kitabeleri ile Konya Tarihi, Yeni Kitap Basımevi, Konya .
  • KÖPRÜLÜ, M. Fuat. (1928), “Anadolu Beyliklerine Ait Notlar, Türkiyat Mecmuası, S. II, İstanbul, ss. 1-32.
  • MEHMED NEŞRİ. (1987), Kitab-ı Cihan-Nüma, Neşri Tarihi, II. (Yay. Faik Reşit Unat-Mehmed A.Köymen). Ankara.
  • MEHMED NEŞRİ. (1995), Kitab-ı Cihannüma, C.II, (Haz.M.Altay Köymen ve F. Reşit Unat), Türk Tarih Kurumu Yayınları, Ankara.
  • MERÇİL, Erdoğan. (1985), Müslüman- Türk Devletleri Tarihi, İstanbul.
  • MÜNACCİMBAŞI AHMED B.LÜTFULLAH .(1995), Camiü’d Düvel Osmanlı Tarihi (1299-1481), (Haz. Ahmet Ağırakça), İhsan Yayınları, İstanbul.
  • ORUÇ BEY TARİHİ. (1972), (Haz. Nihal Atsız), İstanbul.
  • SÜMER, Faruk. (1992), Oğuzlar, (Türkmenler) Tarihleri-Boy Teşkilatı- Destanları, Türk Dünyası Araştırmaları Vakfı, İstanbul.
  • SÜMER, Faruk. (2001), “Karamanoğulları”, D.İ.A., XXIV, İstanbul.
  • ŞİKARİ. (1946), Karaman Oğulları Tarihi, Konya Halkevi Tarih Ve Müze Yayınları, seri 1, S. 2, Konya .
  • ŞİKARİ. (2005), Karamanname, (Haz. Metin Sözen ve Necdet Sakaoğlu), Karaman Valiliği- Karaman Belediyesi Yayınları, İstanbul.
  • TAŞKIRAN, Hasan (2016), “Karamanoğullarında Veraset Sistemi Ve İktidar Mücadeleleri”, Tarih Okulu Dergisi, Yıl:9, S.XV, Mart 2016, ss. 381-399.
  • TAŞKIRAN, Hasan. (2016), “Karamanoğulların Anadolu’da Var Olma Mücadelesi Bağlamında Türkiye Selçuklularıyla İlişkilerinin Genel Seyri”, Türk&İslam Dünyası Sosyal Araştırmaları Dergisi, Yıl, 3, S. 6, ss. 316-328.
  • TAŞKIRAN, Hasan. (2016), “Tâceddin II. İbrahim Bey Döneminde (1423-1464) Karamanoğullarının Hristiyan Devletlerle İlişkilerinin Genel Seyri”, Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, Cilt, 9 Sayı, 42, Şubat, ss. 797-808.
  • TAŞKIRAN, Hasan. (2016), “Karamanlı Sarayında Bir Osmanlı: Melek Hatun”, Tidsad, Yıl.3, S.6, ss.329-338.
  • TEKİNDAĞ, M.C. Şehabettin. (1964), "Şemsüddin Mehmet Bey Döneminde Karamanlılar" İstanbul Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Tarih Dergisi, XIX, İstanbul.
  • TEKİNDAĞ, M.C. Şehabettin. (1993), "Karamanlılar" M.E.B.İslam Ansiklopedisi, VI, s.322
  • TOGAN, A.Zeki Velidi . (1981), Umumi Türk Tarihine Giriş, Enderun Yayınevi, İstanbul.
  • TURAN, Osman. (1980), Selçuklular Tarihi ve Türk-İslam Medeniyeti, Boğaziçi Yayınları, İstanbul.
  • TURAN, Şerafettin. (1965), “ Fatih Mehmed Uzun Hasan Mücadelesi ve Venedik”, Tarih Araştırmaları Dergisi , C.III, S.4-5, Ankara,S.71-121.
  • UZUNÇARŞILI, İsmail Hakkı. (1937), "Karamanoğlu İbrahim Bey Vakviyesi", Belleten, I, İstanbul.
  • UZUNÇARŞILI, İsmail Hakkı. (1994), Osmanlı Tarihi, C.I, Türk Tarih Kurumu Basımevi, Ankara.
  • UZUNÇARŞILI, İsmail Hakkı.(2011), Anadolu Beylikleri ve Akkoyunlu Karakoyunlu Devletleri, Türk Tarih Kurumu Yayınları, Ankara.
Toplam 36 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Mehibe Şahbaz

Yayımlanma Tarihi 25 Mart 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019 Cilt: 6 Sayı: 3

Kaynak Göster

APA Şahbaz, M. (2019). OSMANLI VE KARAMANLILAR ARASINDAKİ SİYASİ EVLİLİKLER: İLALDI HATUN ÖRNEĞİ. Avrasya Sosyal Ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi, 6(3), 336-344.