Yazılı ve görsel medya tarafından sunulan ideal beden temsilinin, kadınlar üzerindeki
olumsuz etkileri günden güne artmaktadır. "İnceysen güzelsin" temeline dayanan bu temsil,
kadınlarda özgüven azalması, yetersizlik hissinin oluşması gibi psikolojik sorunların ortaya
çıkmasına neden olmaktadır. Tüm bu bahsedilenler kadınların mental ve duygusal tutumları
ile birlikte tüketim davranışlarını da etkilemekte, bununla birlikte firmaların durumu fırsata
çevirmesine yönelik yöntemler geliştirmesini de sağlamaktadır. Bu kapsamda, giysilere
olması gerekenden daha küçük beden numarası verilmesi olarak tanımlanan saptırılmış beden
uygulaması (vanity sizing) giyim firmaları tarafından kullanılan yöntemlerden biri olmuş,
uygulamanın psikoloji ve satın alma davranışları üzerindeki olumlu etkisi araştırmalar ile
kanıtlanmıştır.
Türk giyim sektöründe saptırılmış beden uygulaması kullanımının belirlenmesi amacı ile
gerçekleştirilen bu betimsel araştırma, rastgele örnekleme yöntemi ile belirlenmiş 13 hazır
giyim firması üzerine kurgulanmıştır. Çalışmada tekil tarama metodundan yararlanılarak
firmaların kullandıkları beden ölçüleri grafikler eşliğinde öncelikle kendi aralarında, ardından
İTKİB tarafından sektörde ortak ölçü dili oluşturmak için geliştirilen standart ölçü tablosu ile
karşılaştırılmıştır. Ayrıca beden saptırma uygulamalarının sektörel yayılımını belirlemek için
örneklem grubunu oluşturan firmaların ölçü ortalamaları İTKİB ölçüleri ile karşılaştırılmıştır.
Araştırma sonucunda, saptırılmış beden uygulamalarının Türkiye hazır giyim sektöründe
sıklıkla kullanıldığı, ölçü standartlarında sorun yaşandığı ve beden saptırmak için yapılan ölçü
değişikliklerinin en çok kalçada en az ise belde gerçekleştirildiği öne çıkan bulgular arasında
yer almıştır.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Haziran 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 6 Sayı: 6 |