ÜNİVERSİTE TERCİHİNİ ETKİLEYEN FAKTÖRLERİN BELİRLENMESİNE YÖNELİK AMPİRİK BİR ÇALIŞMA: ISPARTA UYGULAMALI BİLİMLER ÜNİVERSİTESİ ÖRNEĞİ
Yıl 2019,
Cilt: 6 Sayı: 6, 205 - 224, 30.06.2019
Ali Şimşek
,
Mustafa Erhan Türkoğlu
Ercan Küçükeşmen
Öz
Bu
çalışmada, Isparta Uygulamalı Bilimler Üniversitesindeki önlisans öğrencilerin üniversite
tercih etme nedenlerinin belirlenmesi amaçlanmaktadır. Bu üniversitedeki
öğrencilerin üniversite tercih etme nedenleri üzerine daha önce bir araştırma
yapılmamış olması, bu çalışmanın önemli bir noktasıdır. Bu çalışmada tesadüfü
olmayan örnekleme yöntemlerinden kolayda örneklem yöntemi tercih edilmiştir.
Gerekli verilerin elde edilmesinde anket tekniği uygulanmıştır. Çalışmanın evrenini,
Isparta Uygulamalı Bilimler Üniversitesine bağlı meslek yüksekokullundaki önlisans
öğrencileri oluşturmaktadır. Araştırma için hazırlanan anketler önlisans
öğrencilerinin eğitim aldıkları birimlere gönderilerek elektronik ortamda uygulanmıştır.
Altı meslek yüksekokulundaki toplam 643 öğrenciden elde edilen veriler,
“Microsoft Excel 2010” programına aktarılarak düzenlenmiş ve “Statistical
Package for the Social Science 22.0” programında uygun analizler yapılmıştır.
Çalışmanın sonucunda altı boyut elde edilmiştir. Öğrencilerin bazı betimsel
özellikleri ile üniversite tercihini etkileyen boyutların bazıları arasında
anlamlı farklılıklar olduğu tespit edilmiştir.
Kaynakça
- Akar, C. (2012). Üniversite Seçimini Etkileyen Faktörler: İktisadi ve İdari Bilimler Öğrencileri Üzerine Bir Çalışma. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 7(1), 97-120.
Bapur, Ö. (2014). İnternet Bankacılığında Müşteri Memnuniyeti. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Karadeniz Teknik Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Trabzon.
Bartkute, D. (2017). Lithuanian Students’ Choice of University: A Consumer Value Approach. European Journal of Higher Education, 7(2), 173-187.
Cattaneo, M., Horta, H., Malighetti, P., Meoli, M. ve Paleri, S. (2017). Effects of the Financial Crisis on University Choice by Gender. Higher Education, 74(5), 775-798.
Donnelly, M. ve Evans, C. (2016). Framing the Geographies of Higher Education Participation: Schools, Place and National Identity. British Educational Research Journal, 42(1), 74-92.
Gencer, Z. T. (2012). Türkiye’deki Devlet Üniversitelerinin Markalaşması Üzerine Bir Yaklaşım. Mesleki Bilimler Dergisi, 1(3), 78-85.
Greenacre, L., Freeman, L., Cong, K. ve Chapman, T. (2014). Understanding and predicting student Word of Mouth. International Journal of Educational Research, 64, 40-48.
Hagel, P. ve Shaw, R. N. (2010). How Important is Study Mode in Student University Choice?. Higher Education Quarterly, 64(2), 161-182.
Hemsley-Brown, J. (2012). “The Best Education in the World”: Reality, Repetition or Cliche´? International Students’ Reasons for Choosing an English University. Studies in Higher Education, 37(8), 1005-1022.
Hemsley-Brown, J. ve Oplatka, I. (2015). University Choice: What Do We Know, What Don’t We Know And What Do We Still Need To Find Out?. International Journal of Educational Management, 29(3), 254-274.
İlgan, A., Ataman, O., Uğurlu, F. ve Yurdunkulu, A. (2018).Factors Affecting University Choice: A Study on University Freshman Students. The Journal of Buca Faculty of Education, (46), 199-216.
Kalimullin, A. M. ve Dobrotvorskaya, S. G. (2016). Higher Education Marketing Strategies Based on Factors Impacting the Enrollees’ Choice of a University and an Academic Program. International Journal of Environmental & Science Education, 11(13), 6025-6040.
Karacabey, M. F., Boyacı, A. ve Özdere, M. (2016). Üniversitenin Kurumsal İmajını Oluşturan Unsurların Öğrencilerin Üniversite Tercih ve Devam Etme Karar Sürecine Etkileri. Uluslararası Eğitim Bilimleri Dergisi, 3(9), 38-54.
Kurnaz, A. (2019). Üniversite Seçimini Etkileyen Faktörler: Aşçılık ve Gastronomi Öğrencileri Üzerine Bir Araştırma. Manas Sosyal Araştırmalar Dergisi, 8(1/1), 623-638.
Le, T. D., Dobele, A. R. ve Robinson, L. J. (2019b). Information Sought By Prospective Students from Social Media Electronic Word-Of-Mouth during the University Choice Process. Journal of Higher Education Policy and Management, 41(1), 18-34.
Le, T. D., Robinson, L. J. ve Dobele, A. R. (2019a). Understanding High School Students Use of Choice Factors and Word-Of-Mouth Information Sources in University Selection. Studies in Higher Education, 1-18.
Menon, M. E., Saiti, A. ve Socratous, M. (2007). Rationality, Information Search and Choice in Higher Education: Evidence from Greece. Higher Education, 54(5), 705-721.
Munisamy, S., Jaafar, N. I. M. ve Nagaraj, S. (2014). Does Reputation Matter? Case Study of Undergraduate Choice at a Premier University. The Asia-Pacific Education Researcher, 23(3), 451-462.
Oosterbeek, H., Groot, W. ve Hartog, J. (1992). An Empirical Analysis of University Choice and Earnings. De Economist, 140(3), 293-309.
Öztürk, A. (2011). Pazarlama İlkeleri. 2. Baskı, Ankara: Gazi Yayıncılık.
Polat, S. ve Arslan, Y. (2017). Uluslararası Öğrencilerin Üniversite Seçimini Etkileyen Etmenler. Yükseköğretim Dergisi, 7(2), 94-104.
Sheng, X. (2017). Cultural Capital, Family Background and Education: Choosing University Subjects in China. British Journal of Sociology of Education, 38(5), 721-737.
Slack, K., Mangan, J., Hughes, A. ve Davies, P. (2014). ‘Hot’, ‘Cold’ and ‘Warm’ Information and Higher Education Decision-Making. British Journal of Sociology of Education, 35(2), 204-223.
Suhonen, T. (2013). Are There Returns From University Location In A State-Funded University System?. Regional Science and Urban Economics, 43(3), 465-478.
Tamtekin Aydın, O. ve Bayır, F. (2016). The Impact of Different Demographic Variables on Determinants of University Choice Decision: A Study on Business Administration Students of the Foundation Universities in Istanbul. Educational Sciences: Theory & Practice, 16(4), 1147-1169.
Tanrıöğen, A. (2012). Bilimsel Araştırma Yöntemleri. 3. Baskı, Ankara: Anı Yayıncılık.
Üstün, F. (2014). The Effects of Socıal Medıa and Gamıfıcatıon on Prospectıve Students' Unıversıty Choıce Perceptıon Case Study: “The Game of Your Life” by Özyeğin University. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Işık Üniversitesi Fen Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
Yıldız, A. (2014). En İyi Üniversite Seçiminde Analitik Ağ Prosesinin Kullanımı. İleri Teknoloji Bilimleri Dergisi, 3(2), 108-119.
Yılmaz, Ö. (2012). Öğrencilerin Üniversite Tercihini Etkileyen Kriterlerin Belirlenmesinde Analitik Hiyerarşi Proses Uygulaması ve Süleyman Demirel Üniversitesi Örneği. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Süleyman Demirel Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Isparta.