Osmanlı
sanat dünyasında musiki eğitiminin, dönemin sosyo-kültürel toplum yapısı
bağlamında “Meşk Sistemi” denilen usta-çırak ilişkisinin ön planda olduğu bir
gelenek oluşturularak ilerlediğini söylemek mümkündür. Bununla birlikte Osmanlı
toplumunda kadınla erkeği birbirinden ayıran toplumsal ve sosyo-kültürel bakış
açısı ile harem-selamlık yaşam kültürünün musiki eğitiminde önemli etkilerinin
olduğunu söylemek mümkündür. Nitekim söz konusu kültürün bir göstergesi olarak
erkekler için müzik eğitimi Enderun’un meşk hanesinde verilirken, kadınlar için
Harem-i Hümayun’unda ya da saray dışındaki konaklarda müzik hocalarının
kendilerine ders vermesi ile gerçekleştiği görülür.
Bu
çalışmanın amacı; 17-20. yüzyıllarda yaşamış olan kadın tanburilerin eğitim ve
icra hayatlarında dönemin sosyo-kültürel yaşam biçimleri ve dinsel inanış
ağırlıklı gelişen haremlik-selamlık toplum yapısının etkilerinin araştırılması
olarak ifade edilebilir. Başka bir anlatımla dönemsel koşullarda kısıtlı bir
eğitim hayatı edinen az sayıdaki kadın tanburi sanatçıların eğitim hayatları,
icra usul yöntemleri ile eserlerinin belirlenmesi amaçlanmaktadır.
Osmanlı
dönemi sosyo-kültürel toplum yapısı ile müzik eğitim geleneklerinin oluşması
arasındaki ilişkiyi özellikle kadın tanburi sanatçılar bağlamında yorumlayan bu
çalışmanın toplumsal cinsiyet algısı temelinde kadın sanatçıların
sınırlılıkları üzerine tarihsel bir bakış açısı sunarak literatüre katkı
sağlayacağı düşünülmektedir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Haziran 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 6 Sayı: 6 |