Tüketim
anlayışlarının değişkenliğine bağlı olarak tüketicilerin markalardan
beklentileri ve şikâyetleri daha önemli bir hale gelmiştir. Tüketicilerin
sadece ürünü değil aynı zamanda markayı ve markanın değerlerini de satın alma
alışkanlıkları firmaların pazarda kendilerini konumlandırma çabalarına yol
açmaktadır. Sosyal sorumluluk kavramı ise bir pazarlama aracı
olarak konumlandırmaya yardımcı olmaktadır. Akaryakıt firmalarında yapılan
sosyal sorumluluk kampanyalarına bakıldığında, şirketlerin oluşturduğu büyük
çevresel sorunları örtbas etmek için kampanyaları başlattığı görülebilir. Kendi
yarattıkları zarardan bahsetmeyerek diğer alanlarda sosyal sorumluluk yapan şirketler,
ortaya çıkan negatif imajı unutturmaya çalışmaktadırlar. Bu şekilde temel
amaçları arasında yer alan kar elde etme, toplumsal fayda sağlama ve
sürdürülebilirliklerini sağlamayı gerçekleştirebilirler. Konunun detaylı
incelenmesi için araştırmada; Shell &Turcas, Petrol A.Ş., Opet Petrolcülük
A.Ş., OMV Petrol Ofisi A.Ş., BP Petrolleri A.Ş. ve TOTAL OIL şirketlerinin
Türkiye’de gerçekleştirdikleri kurumsal sosyal sorumluluk projeleri ele
alınacak ve söz konusu firmalar arasından özellikle Shell ve BP, çevreye
verdikleri zararlar konusunda en çok eleştirilen iki marka olduğu için
eleştirel açıdan incelenecektir. Söz konusu şirketlerle ilgili literatürde
yapılan çevresel ve etik eleştirilere bakılacak, şirketlerin yaptıkları sosyal
sorumluluk projelerinin bu eleştirilere nasıl yanıt verdiği
detaylandırılacaktır. Çalışmanın kapsamı son on yılda akaryakıt sektörü, bu
sektörün çevreye verdiği zararlar ve akaryakıt sektöründe yapılan sosyal
sorumluluk projelerine dair Türkçe ve de İngilizce literatürün taranması ile
oluşturulacaktır.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Haziran 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 6 Sayı: 6 |