Geleneksel iktisat teorisi, bireyleri rasyonel, akılcı
olarak tanımlamış ve tüketicilerin satın alma davranışlarını etkileyen kişisel
faktörler, psikolojik faktörler ve sosyolojik faktörleri göz ardı etmiştir.
Bireyleri makineleştiren geleneksel iktisadın bu tutumuna eleştiri olarak
gelişen davranışsal iktisat, insanların karar verirken tamamen rasyonel
olamayacaklarını, ancak sınırlı rasyonellik gösterebileceklerini savunmaktadır.
Bireylerin rasyonelliği birçok unsura bağlı olarak değişkenlik
gösterebilmektedir. Bu çalışmada tüketicilerin satın alma davranışlarını etkileyen
faktörlere, davranışsal iktisadın tanımlanmasına, gelişimine ve kuşakların
özellik ve sınıflandırılmasına değinilmiştir. Çalışmanın uygulama kısmında
anket yöntemi tercih edilmiş ve anket yapılan grup Z kuşağı tüketicilerinden
oluşmaktadır. Teknoloji çağında doğmuş olan yaşamlarını ona göre şekillendiren
bu kuşağın cinsiyet farklılığının davranışsal iktisat açısından tüketim
kararlarını nasıl etkilediği incelenmiştir. Yapılan analizlere göre, kadınların
erkeklere göre alışveriş sırasında daha mutlu olup ihtiyaç duyduklarından daha
fazla ürün almalarına dolayısıyla kadınların irrasyonel davranmaya meyilli
oldukları, erkeklerin kadınlara göre markalı ürünlere, statülerini
etkileyeceğini düşündükleri ürünlere yönelmeleri ve elektronik eşya alımında
ihtiyaç dışı alışveriş yaparak rasyonellikten uzaklaştıkları sonucuna
ulaşılmıştır.
Davranışsal İktisat Z Kuşağı Cinsiyet Farklılığı Rasyonellik Sınırlı Rasyonalite
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Haziran 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 6 Sayı: 6 |