Akademik
alanda turizm her geçen yıl gelişmeye devam eden, yapılan çalışmaların ve
katkıların arttığı bir alandır. Farklı araştırma yöntemleri ve modellerinin
kullanıldığı, birçok farklı konuyu içeren akademik çalışmalar mevcuttur. Bu
çalışmalarda kullanılan modellerden biri de Kano Modelidir. Farklı disiplinlerde,
farklı konularda yapılan çalışmalarda da sıklıkla kullanılan Kano Modeli, 1984
yılında Japon Profesör Noriaki Kano tarafından geliştirilmiştir. Kano Modeli;
müşteriyi tatmin eden veya müşterinin memnuniyetsizliğine yol açan etmenleri
araştırmayı ve anlamayı, var olan ürün ve hizmetleri müşteri tatmini ve
memnuniyetsizliği açısından değerlendirmeyi, yeni bir ürün veya hizmet
geliştirirken müşteri görüş ve beklentilerini dikkate almayı gerektiren bir
yöntemdir. Kano modeli sayesinde büyüyen rekabet ortamında farklılaşma, işletme
bünyesinde tasarruf ve gelişme sağlama ve müşterinin beklentilerini karşılama
adına çalışmalar yapılmaktadır.
Bu
çalışma kapsamında uluslararası alanyazınında 2000 yılından itibaren
yayınlanan, turizm alanında Kano Modeli kullanılarak yapılmış akademik
çalışmalar yazar adı, yayınlandığı dergi, yayın yılı ve uygulama alanlarına
göre sınıflandırılmıştır. Bu çalışmalara ulaşmada Google Akademik, Research
Gate, Science Direct ve Web of Science veri tabanları kullanılmış, bu veri
tabanlarında ‘kano model tourism’, ‘kano model restaurant’, ‘customer
satisfaction tourism’ anahtar kelimeler ile arama yapılmıştır. Yapılan aramalar
sonucunda turizm alanında Kano Modeli kullanılarak yapılmış 47 akademik yayına
ulaşılmıştır.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 15 Ağustos 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 6 Sayı: 7 |