Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

TAŞOVA VE ÇEVRESİNDE AD VERME GELENEĞİ VE “SATILMIŞ” ADI

Yıl 2019, Cilt: 6 Sayı: 8, 196 - 207, 21.10.2019

Öz

Bu
araştırmada Taşova’da ad verme geleneği ve Satılmış adı incelenmiştir. Bu
çalışma, saha çalışması olup ampirik (tecrübi) bir araştırmadır. Ayrıca konu
hakkında yazılı kaynaklardan da yararlanılmıştır. Bu çalışmada, insanoğlu ilk
defa ne zaman ad kullanmıştır, ad vermeye neden ihtiyaç duyulmuştur, ad
vermenin ne gibi faydaları vardır, ad vermede din, gelenek ve etkileşim içinde
olunan kültürlerin etkisi var mıdır, bireylere verilen adların bireylerin
üzerinde psikolojik etkisi var mıdır? sorularına yazılı ve sözlü kaynaklar
ışığında cevap verilmeye çalışılmıştır. Taşova ve çevresinde ad verme geleneği,
Satılmış adının hangi amaç için çocuklara verildiği, Satılmış adının
verilmesindeki beklentiler incelenmiştir.

Kaynakça

  • Acıpayamlı, O. (1992). “Türk Kültüründe ‘Ad Koyma Folkloru’nun Morfolojik Ve Fonksiyonel Yönlerden İncelenmesi”. IV. Milletler Arası Türk Halk Kültürü Kongresi Bildiri Kitabı, (s 115).
  • Aras, M. Ö. (1998). "Ad koyma.", Necmettin Erbakan Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi 1.1
  • Çakan, A. V. (2004). Türklerin Ad Koyma Gelenekleri Üzerine Bir İnceleme. Millî Folklor, 61, 124-1.
  • Gömeç, S. (1998). “Şamanizm ve Eski Türk Dini”, Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 4(4), 38-52.
  • Kesgin, M. T ve Özcebe, H. (2004). “Türkiye'de Çocuk Bakımındaki Geleneksel İnanç Ve Uygulamalar”, Hacettepe Üniversitesi Türkiyat Araştırmaları (HÜTAD), (1), 43-56.
  • Polat, K. (2005). Beşikten Mezara Kırgız Türklerinde Gelenek ve İnanışlar, TDV Yayınları, Ankara.
  • Sarıtaş, S. (2009). “Balıkesir Üniversitesi Öğrencilerinin Günümüzdeki Adlar ve Ad Verme Hakkındaki Görüşleri”, Balıkesir University Journal of Social Sciences Institute, 12(21).
  • Şenel, K. (2017). Bir Çocuğa İsim Vermek: Adımız Talihimizdir, https://www.tavsiyeediyorum.com/makale_18186.htm. (Erişim Tarihi: 11.02.2019).
  • Velibeyli, L, Bagirov, Ajn (1997). “Nahcivan’da Çocuklara Ad Verme Adetleri”, Bilig-4/Kış’97, Nahcivan.
  • Yeşildal, Ü. Ü. Y. (2018). “Atalar Kültüne Dair İnanmaların Türklerin Ad Verme İnanç ve Gelenekleri Üzerindeki Tesiri”,Millî Folklor, 30(119).
  • Yıldırım, İ. E. (2016). “Çocuklara Verilen İsimler Üzerinden Türkiye’deki Sosyo-Kültürel Değişimin Analizi”, Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 20(3), 909-925.
  • Yoldaş, A ve Coldaşbaev, A. (2016). “Hıristiyanlık ve İslamiyet’in Rus ve Kırgızların Ad Koyma Geleneklerine Etkileri”,Uluslararası Türk Kültür Coğrafyasında Sosyal Bilimler Dergisi (TURKSOSBİLDER) Cilt, 1, 31-38.
  • KAYNAK KİŞİLERAyşe Caba, 1928, Devre Köyü, Taşova, Okuryazar değil, Dul, On bir çocuk sahibi, Ev hanımı. 05.11.2018.
  • Adem Öner, 1949, Boraboy Köyü, Taşova, Orta okul mezunu, Evli, Dört, çocuk sahibi, Çiftçi. 01.10.2018.
  • Emine Nazlı, 1958, Andıran Köyü, Taşova, İlkokul mezunu, Evli, Dört çocuk sahibi, Ev hanımı. 05.12.2018.
  • Fatma Güven, 1960, Boraboy Köyü, Taşova, İlkokul mezunu, Evli, Dört çocuk sahibi, Ev hanımı. 01.10.2018.
  • Hatice Aktaş, 1957, Destek Köyü, Taşova, İlkokul mezunu, Evli, Altı çocuk sahibi, Ev hanımı. 02.12.2018.
  • Hatice Bolat, 1968, Taşova, İlkokul mezunu, Evli, üç çocuk sahibi, Ev hanımı.02.10.2018
  • İzzet Böyürcü, 1951, Uluköy, Taşova, İlkokul mezunu, Evli, Beş çocuk sahibi, Çiftçi. 01.10.2018
  • Lütfi Işık, 1944, Geydoğan Köyü, Taşova, İlkokul mezunu, Evli, Beş çocuk sahibi, Emekli.03.10.2018.
  • Osman Canik, 1979, Türkmentamı Köyü, Taşova, İlkokul mezunu, Evli, Üç çocuk sahibi, çiftçi. 18.11.2018.
  • Ömer Celeb, 1952, Taşova, Lisans mezunu, Evli, üç çocuk sahibi, Emekli Öğretmen. 05.10.2018.
  • Recep Seyhan, 1954.Yeşilyurt Köyü, Taşova, Lisans Mezunu, Evli, Dört Çocuk Sahibi, Yazar. 03.12.2018.
  • Safiye Dündar, 1959, Karamuk Köyü, Taşova, ilkokul mezunu, Evli, İki çocuk sahibi, Ev hanımı. 12.11.2018
  • Servet Çiftçi, 1956, Yerkozlu Köyü, Taşova, Lise mezunu, Evli, Üç çocuk sahibi, Emekli İmam. 09.11.2018.
  • Şahabettin Gümüş, 1951, Dörtyol Köyü, Taşova, İlkokul mezunu, Evli, Beş çocuk sahibi, Şoför. 05.10.2018.
  • Zikri Akın, 1966, Kırkharman Köyü, Taşova, İlkokul mezunu, Evli, Beş çocuk sahibi, şoför. 01.10.2018.
Yıl 2019, Cilt: 6 Sayı: 8, 196 - 207, 21.10.2019

Öz

Kaynakça

  • Acıpayamlı, O. (1992). “Türk Kültüründe ‘Ad Koyma Folkloru’nun Morfolojik Ve Fonksiyonel Yönlerden İncelenmesi”. IV. Milletler Arası Türk Halk Kültürü Kongresi Bildiri Kitabı, (s 115).
  • Aras, M. Ö. (1998). "Ad koyma.", Necmettin Erbakan Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi 1.1
  • Çakan, A. V. (2004). Türklerin Ad Koyma Gelenekleri Üzerine Bir İnceleme. Millî Folklor, 61, 124-1.
  • Gömeç, S. (1998). “Şamanizm ve Eski Türk Dini”, Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 4(4), 38-52.
  • Kesgin, M. T ve Özcebe, H. (2004). “Türkiye'de Çocuk Bakımındaki Geleneksel İnanç Ve Uygulamalar”, Hacettepe Üniversitesi Türkiyat Araştırmaları (HÜTAD), (1), 43-56.
  • Polat, K. (2005). Beşikten Mezara Kırgız Türklerinde Gelenek ve İnanışlar, TDV Yayınları, Ankara.
  • Sarıtaş, S. (2009). “Balıkesir Üniversitesi Öğrencilerinin Günümüzdeki Adlar ve Ad Verme Hakkındaki Görüşleri”, Balıkesir University Journal of Social Sciences Institute, 12(21).
  • Şenel, K. (2017). Bir Çocuğa İsim Vermek: Adımız Talihimizdir, https://www.tavsiyeediyorum.com/makale_18186.htm. (Erişim Tarihi: 11.02.2019).
  • Velibeyli, L, Bagirov, Ajn (1997). “Nahcivan’da Çocuklara Ad Verme Adetleri”, Bilig-4/Kış’97, Nahcivan.
  • Yeşildal, Ü. Ü. Y. (2018). “Atalar Kültüne Dair İnanmaların Türklerin Ad Verme İnanç ve Gelenekleri Üzerindeki Tesiri”,Millî Folklor, 30(119).
  • Yıldırım, İ. E. (2016). “Çocuklara Verilen İsimler Üzerinden Türkiye’deki Sosyo-Kültürel Değişimin Analizi”, Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 20(3), 909-925.
  • Yoldaş, A ve Coldaşbaev, A. (2016). “Hıristiyanlık ve İslamiyet’in Rus ve Kırgızların Ad Koyma Geleneklerine Etkileri”,Uluslararası Türk Kültür Coğrafyasında Sosyal Bilimler Dergisi (TURKSOSBİLDER) Cilt, 1, 31-38.
  • KAYNAK KİŞİLERAyşe Caba, 1928, Devre Köyü, Taşova, Okuryazar değil, Dul, On bir çocuk sahibi, Ev hanımı. 05.11.2018.
  • Adem Öner, 1949, Boraboy Köyü, Taşova, Orta okul mezunu, Evli, Dört, çocuk sahibi, Çiftçi. 01.10.2018.
  • Emine Nazlı, 1958, Andıran Köyü, Taşova, İlkokul mezunu, Evli, Dört çocuk sahibi, Ev hanımı. 05.12.2018.
  • Fatma Güven, 1960, Boraboy Köyü, Taşova, İlkokul mezunu, Evli, Dört çocuk sahibi, Ev hanımı. 01.10.2018.
  • Hatice Aktaş, 1957, Destek Köyü, Taşova, İlkokul mezunu, Evli, Altı çocuk sahibi, Ev hanımı. 02.12.2018.
  • Hatice Bolat, 1968, Taşova, İlkokul mezunu, Evli, üç çocuk sahibi, Ev hanımı.02.10.2018
  • İzzet Böyürcü, 1951, Uluköy, Taşova, İlkokul mezunu, Evli, Beş çocuk sahibi, Çiftçi. 01.10.2018
  • Lütfi Işık, 1944, Geydoğan Köyü, Taşova, İlkokul mezunu, Evli, Beş çocuk sahibi, Emekli.03.10.2018.
  • Osman Canik, 1979, Türkmentamı Köyü, Taşova, İlkokul mezunu, Evli, Üç çocuk sahibi, çiftçi. 18.11.2018.
  • Ömer Celeb, 1952, Taşova, Lisans mezunu, Evli, üç çocuk sahibi, Emekli Öğretmen. 05.10.2018.
  • Recep Seyhan, 1954.Yeşilyurt Köyü, Taşova, Lisans Mezunu, Evli, Dört Çocuk Sahibi, Yazar. 03.12.2018.
  • Safiye Dündar, 1959, Karamuk Köyü, Taşova, ilkokul mezunu, Evli, İki çocuk sahibi, Ev hanımı. 12.11.2018
  • Servet Çiftçi, 1956, Yerkozlu Köyü, Taşova, Lise mezunu, Evli, Üç çocuk sahibi, Emekli İmam. 09.11.2018.
  • Şahabettin Gümüş, 1951, Dörtyol Köyü, Taşova, İlkokul mezunu, Evli, Beş çocuk sahibi, Şoför. 05.10.2018.
  • Zikri Akın, 1966, Kırkharman Köyü, Taşova, İlkokul mezunu, Evli, Beş çocuk sahibi, şoför. 01.10.2018.
Toplam 27 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Kemal Polat

Fahriye Güleç Düzgün Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 21 Ekim 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019 Cilt: 6 Sayı: 8

Kaynak Göster

APA Polat, K., & Güleç Düzgün, F. (2019). TAŞOVA VE ÇEVRESİNDE AD VERME GELENEĞİ VE “SATILMIŞ” ADI. Avrasya Sosyal Ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi, 6(8), 196-207.