At the present time, that technology is being used in every part of the life has had an impact on the educational applications and technology has entered schools and classes. Because the technology is one of the most important elements which make learning permanent and entertaining by increasing quality in education, the efficacy of the teachers to use technology in classes has become a current issue. Besides, that teachers have enough knowledge about technology use is of importance to accelerate education and training activities and to increase efficiency in education. In this sense, the aim of this study is to review primary school teachers’ self-efficacy perception related to technology use from point of gender, age, seniority and whether the school has a computer lab. In this study, survey model has been used and it has been analysed by quantitative method. The sample of this study has been established by 505 primary school teachers who work in the state schools in Antalya in 2016-2017 akademic year. “Self-efficacy Scale Concerning Technology Use in Education”-developed by Doğru 2014 - has been used as data collection tool. In data analysis, frequency and percentage have been determined by descriptive analysis and in comparisons, Kruskal Wallis H test and Mann Whitney U test have been used. According to the findings obtained, primary school teachers’ self-efficacy perception related to technology use has had no significant difference from the point of gender and whether school has a computer lab or not. However, it has had a significant difference among some groups within these variables as to the age and seniority
Primary school teachers technology technology use self-efficacy education
Günümüzde teknolojinin hayatın her alanında kullanılıyor olması eğitim uygulamalarına da etki etmiş ve teknoloji okul ve sınıflara da girmiştir. Teknolojinin eğitimin niteliğini artırarak öğrenmeyi kalıcı ve eğlenceli hale getiren en önemli unsurlardan biri olması sebebiyle öğretmenlerin sınıf içerisinde teknolojiyi kullanma yeterlilikleri gündeme gelmiştir. Ayrıca eğitim öğretim faaliyetlerinin hız kazanması ve eğitimin verimliliğinin artması için öğretmenlerin teknoloji kullanımında yeterli durumda olmaları önem taşımaktadır. Bu bağlamda bu çalışmanın amacı sınıf öğretmenlerinin teknoloji kullanımına ilişkin öz yeterlik algılarının cinsiyet, yaş, mesleki deneyim, okulda bilgisayar laboratuvarı olup olmaması açısından incelemektir. Araştırmada tarama modeli kullanılmış olup, nicel yöntemle analiz edilmiştir. Çalışmanın örneklemini 2016-2017 eğitim-öğretim yılında Antalya ili devlet okullarında görev yapan 505 sınıf öğretmeni oluşturmaktadır. Çalışmada veri toplama aracı olarak Doğru 2014 tarafından geliştirilen “Eğitimde Teknoloji Kullanımına Yönelik Öz Yeterlik Ölçeği” kullanılmıştır. Verilerin analizinde betimsel analiz ile frekans ve yüzdeler belirlenmiş olup, karşılaştırmalarda Kruskal Wallis H testi ve Mann Whitney U testi kullanılmıştır. Elde edilen bulgulara göre; sınıf öğretmenlerinin teknoloji kullanımına ilişkin öz yeterlilik algıları cinsiyete ve okulda bilgisayar laboratuvarı olup olmamasına göre anlamlı fark göstermemekte; yaş ve deneyime göre ise bu değişkenlerin içerisindeki bazı gruplar arasında anlamlı fark göstermektedir
Sınıf öğretmenleri teknoloji teknoloji kullanımı öz yeterlik eğitim
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Research Article |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Aralık 2017 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2017 Cilt: 4 Sayı: 12 |