Journalism, which is defined as business or practice that produces and disseminates information about events and cases related to public opinion, has become a professional identity as a result of the historical process it has undergone. While the individuals follow the information provided by the institution of journalism, they also create some convictions and perceptions about the journalists who are imparting or interpreting information. Positive or negative perceptions of the individuals about the journalists have significant effects in terms of issues such as creating public opinion process, belief in democratic culture and sustaining of social cohesion, and at the same time, it is becoming important for the future of the profession. Therefore, the necessity of identifying the perceptions of various social segments about the identity of journalists emerges. Based on this necessity, it is aimed to determine the journalist identity perceptions of the students of Erciyes University in this study. In accordance with the purpose of the study, the perceptions related to journalist identity have been tried to be measured under the five headings perception of loyalty to ethical principles, perception of conformity to legal situation, perception of social responsibilities, perception of rights and gains provided by the profession and perception of professional practices , and demographic characteristics of students, media use as news source, news topic preferences, preferences of journalism as a profession, desire to help journalists, and metaphorical perceptions about the profession were researched. The questionnaire created was applied by interviewing 472 students who were studying in different units of Erciyes University and the obtained data were analyzed. As a result of the analyzes made, ERU students' perceptions of journalist identity were positively and negatively evaluated, and differences in the perceptions of journalistic identity of students in communication faculty and other units were examined. In addition, although the students' level of confidence in journalists rose to moderate levels, it was found that they see journalism as a respectable profession and made an important link between journalism and democratic life
Journalist Journalism Perception of Journalism Journalist Identity ERU Students.
Kamuoyunu ilgilendiren olay ve olgular hakkında bilgi üreten ve yaygınlaştıran iş veya pratik şeklinde tanımlanan gazetecilik, geçirdiği tarihsel süreç sonucu mesleki kimlik haline gelmiştir. Bireyler gazetecilik kurumunun sunduğu bilgileri takip ederken, aynı zamanda bilgi aktaran veya yorumlayan konumdaki gazeteciler hakkında da birtakım kanaatler edinmekte ve algılar oluşturmaktadır. Gazeteciler hakkında bireylerde oluşan olumlu ya da olumsuz algılar ise kamuoyu oluşum süreci, demokratik kültüre duyulan inanç ve toplumsal birlikteliğin sürdürülmesi gibi konular açısından önemli etkiler barındırmakta, aynı zamanda mesleğin geleceği açısından da önemli hale gelmektedir. Dolayısıyla çeşitli toplumsal kesimlerin gazeteci kimliği hakkındaki algılamalarının tespit edilmesi gerekliliği ortaya çıkmaktadır. Bu gereklilikten hareketle çalışmada Erciyes Üniversitesi Öğrencilerinin ERÜ gazeteci kimliği algılarının tespit edilmesi amaçlanmıştır. Araştırmanın amacı doğrultusunda gazeteci kimliğine ilişkin algılamalar belirlenen beş başlık altında etik ilkelere bağlılık algısı, hukuki duruma uygunluk algısı, toplumsal sorumluluklar algısı, mesleğin sağladığı hak ve kazanımlar algısı ve mesleki pratikler algısı ölçülmeye çalışılmış, ayrıca öğrencilerin demografik özellikleri, haber kaynağı olarak medya kullanımları, haber konusu tercihleri, gazeteciliği meslek olarak tercihleri, gazetecilere yardımcı olma istekleri, mesleğe ilişkin metaforik algıları gibi unsurlar araştırılmıştır. Oluşturulan anket formu Erciyes Üniversitesinin farklı birimlerinde öğrenim görmekte olan 472 öğrenciye birebir görüşülerek uygulanmış ve elde edilen veriler analiz edilmiştir. Yapılan analizler neticesinde ERÜ öğrencilerinin gazeteci kimliği algılamaları olumlu ve olumsuz boyutlarıyla ortaya koyulmuş, iletişim fakültesi öğrencileriyle diğer birimlerde okumakta olan öğrencilerin gazeteci kimliğine ilişkin algılamalarındaki farklılaşmalar incelenmiştir. Ayrıca öğrencilerin gazetecilere duydukları güven düzeyinin orta seviyede çıkmasına karşın gazeteciliği saygın bir meslek olarak gördükleri ve gazetecilik ile demokratik yaşam arasında önemli bir bağ kurdukları saptanmıştır
Gazeteci Gazetecilik Gazetecilik Algısı Gazeteci Kimliği ERÜ Öğrencileri
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Research Article |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Aralık 2017 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2017 Cilt: 4 Sayı: 12 |