The purpose of this current research is to explore how students’ attitudes towards their classes and academic achievements are influenced by classroom management strategies applied by classroom teachers. Phenomenological research design- which is a kind of qualitative research approach- has been employed to get more detailed information in this research. The study group of this research is consisted of 5 classroom teachers who have been working in Havza district, Samsun province. They have been selected by snowball sampling method which is a kind of purposeful sampling methods. The data has been collected by semi-structured interview. All collected data has been analyzed by NVIVO9 program. After analyzing the collected data, the researchers have reached that the general knowledge of classroom teachers about classroom management strategies is limited; behavior management is the most difficult classroom management dimensions for participant teachers; they are the best on relationship management; they cannot use strategies effectively; and students’ attitudes towards their classes and academic achievements are influenced by classroom management strategies applied by classroom teachers
Classroom Management Classroom Management Strategies Academic Achievement
Bu çalışma, sınıf öğretmenlerinin uyguladığı sınıf yönetimi stratejilerinden öğrencilerin derslerine karşı tutumlarının ve akademik başarılarının nasıl etkilendiğinin incelenmesi amacıyla yapılmıştır. Çalışmada nitel araştırma desenlerinden Fenemoloji olgu bilimi kullanılmıştır. Çalışmanın örneklemini 2015-2016 eğitimöğretim yılı Samsun ilinin, Havza ilçesinde bulunan, ilçe merkezindeki bir ilkokulunda görev yapmakta olan sınıf öğretmenlerinden kartopu örnekleme yöntemiyle seçilen 5 sınıf öğretmeni oluşturmaktadır. Çalışmada yarı yapılandırılmış mülakat tekniği, veri toplama aracı olarak kullanılmıştır. Mülakattan elde edilen veriler NVIVO 9.0 programında kodlanmış ve anlamlı hale getirilmiştir. Mülakatlardan elde edilen veriler ışığında sınıf öğretmenlerinin sınıf yönetimi stratejilerine yönelik genel bilgilerinin sınırlı düzeyde olduğu, sınıf yönetiminin boyutlarından en çok davranış yönetiminde zorlandıkları ve ilişki yönetimini en iyi yürüttükleri, stratejileri etkili bir şekilde kullanamadıkları, uyguladıkları sınıf yönetimi stratejilerinin öğrencilerin akademik başarı ve tutumlarıyla doğru orantılı bir şekilde arttığı ve azaldığı düşünülmektedir
Sınıf Yönetimi Sınıf Yönetimi Stratejileri Akademik Başarı Tutum Öğretmen Görüşleri
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Research Article |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Aralık 2017 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2017 Cilt: 4 Sayı: 12 |