Toplumsal yaşamın hemen her alanına ilişkin davranış kalıplarının oluşmasında önemli rol oynayan kültür, günümüzde iletişimle yakından ilgili bir kavram olarak ele alınmaktadır. Yaşanan teknolojik gelişmeler neticesinde kültür bir endüstri, medya da bu endüstrinin temel aracı olarak işlev görmeye başlamıştır. Haber ve bilgi sağlama, eğitme, eğlendirme, toplumsallaştırma, kültürü geliştirme gibi birçok işlevi bulunan kitle iletişim araçları, toplumsal hayatın her alanında önemli değişimlere neden olmaktadır. Medyanın güçlü ve yoğun bir biçimde etki alanını genişleterek, hayatın hemen tüm alanlarına nüfuz etmesi ile birlikte, toplum üzerinde yarattığı dönüşüm de giderek artmıştır. Günümüzde kitle iletişim araçları kitle kültürünün taşıyıcısı olarak, kültürel üretimin modern araçları haline gelmiştir. Yeni medya sayesinde kültürel değerlerin içselleştirilmesi sağlanmaya çalışılmakta, bu araçlar yeni kültür biçimlerinin oluşmasında etkili rol oynamaktadır. Batı değerleri ve Batılı yaşam tarzları, kitle iletişim araçları, özellikle de reklamlar aracılığıyla kitlelere empoze edilmekte, bireylerin buralardaki rol modelleri, yaşam tarzları ve tüketim alışkanlıklarını benimsemeleri istenmektedir. Kitle iletişim araçlarının tiraj/reyting kaygısı ile yaptığı yayınlar kültürel kimliği olumsuz etkilerken, ahlaki yozlaşma, kültürel yabancılaşma ve toplumsal parçalanmaya yol açmaktadır. Çalışmada kültür kavramı iletişim olgusu ile birlikte ele alınmakta, medya ve kültür etkileşimi kuramsal olarak incelenmektedir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 2 Nisan 2020 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2020 Cilt: 7 Sayı: 3 |