2023 EĞİTİM VİZYON BELGESİYLE OLUŞTURULAN DRAMA VE ELEŞTİREL DÜŞÜNCE ATÖLYELERİNİN TÜRKÇE DERSİ AKADEMİK BAŞARISI ÜZERİNE ETKİSİ
Yıl 2020,
Cilt: 7 Sayı: 6, 58 - 74, 25.06.2020
Hüseyin Kudak
,
Erhan Akın
Öz
Bu araştırma ortaokul 5. sınıf öğrencilerinin 2023 eğitim vizyonu belgesiyle oluşturulmaya başlanan drama ve eleştirel düşünce atölyelerinin Türkçe dersi akademik başarısını ne ölçüde etkilediğini ortaya koymayı amaçlamaktadır. Araştırma 2019-2020 eğitim öğretim yılında Bitlis ili merkez ilçesindeki Dideban ortaokulunda öğrenim gören 5. sınıf öğrencilerinden 18 kişilik deney ve 18 kişilik kontrol gruplarına uygulanmıştır. Araştırmada drama ve eleştirel düşünce atölyelerinin Türkçe dersinin akademik başarısına olan etkisini incelemek için nicel ve nitel yöntemlerin bir arada olduğu karma model yöntemi uygulanmıştır. Çalışmadan elde edilen veriler SPSS 22 istatistik paket programıyla bilgisayara aktarılmış ve analiz edilmiştir. Uygulama neticesindeki sonuçlara göre kontrol ve deney gruplarının kalıcılık testi puanları arasında drama ve eleştirel düşünce atölyesinde ders işleyen deney grubu lehine anlamlı bir fark olduğu görülmüştür. Bu sonuçlardan yola çıkarak, drama ve eleştirel düşünce atölyelerinin öğrencilerin Türkçe dersi akademik başarısını olumlu yönde etkilediği görülmüştür.
Kaynakça
- Akoğuz, M. (2002). İletişim becerilerinin geliştirilmesinde yaratıcı dramanın etkisi. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
Baldwin, P. (2009). School Improvement Through Drama, New York: Network Continuum.
Cresswell, J. W. ve Plano Clark, V. L. (2007). Designing and conducting mixed method research. London: Sage Publications.
Gega, P. C. (1986). Science in elementaryeducation. Canada: John Wiley&Sons, inc.
Güneysu, S. (1991). Eğitimde drama. YA-PA 7. Okul Öncesi Eğitimi ve Yaygınlaştırılması Semineri, Eskişehir.
Karateke, E.(2006). Yaratıcı dramanın ilköğretim II. kademede 6.sınıf öğrencilerinin yazılı anlatım becerilerine olan etkisi. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Hatay.
Köklü, S.(2003). Türkçe öğretiminde 7 ve 8. sınıf öğrencilerine dinlediğini anlama davranışının kazandırılmasına dramatizasyonun etkisi. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Marmara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü,İstanbul.
Kodaz, A. (2007). Ortaöğretim 9. sınıflarda dil öğretiminde drama yönteminin etkililiği. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
Meb. (2013). Çocuk Gelişimi ve Eğitimi Drama Çalışmaları.
Metin, G.(1999). Dramanın 5-6 Yaş grubu Çocuklarının Sosyal-Duygusal Gelişimlerine Etkisinin İncelenmesi, Yayınlanmamış yüksek lisans tezi,Marmara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
Öztürk, A.(2001). Eğitim-Öğretimde Yeni Bir Yaklaşım: Yaratıcı Drama. Kurgu Dergisi,18, s.251–259.
Punch, K. F.(2005). Sosyal Araştırmalara Giriş/Nicel ve Nitel Yaklaşımlar. İstanbul. Siyasal Kitabevi.
Tokgöz, İ. A. (2004). İlköğretim 4. ve 5. sınıf Türkçe Programlarında edebî türlerden öykünün öğretiminde yaratıcı drama yönteminin etkililiği. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Çanakkale.
Üstündağ, T. (1994). Günümüz eğitimde dramanın yeri. Yaşadıkça Eğitim, 9(37), 7-10.
http://2023vizyonu.meb.gov.tr/doc/2023 EGITIM VIZYONU.pdf