ÖĞRETMEN ADAYLARI NELER HİSSEDİYOR? ÖĞRETMENLİK UYGULAMASI KAPSAMINDA DENEYİMLENEN DUYGULARIN VE EDİNİLEN DENEYİMLERİN İNCELENMESİ
Yıl 2020,
Cilt: 7 Sayı: 9, 85 - 100, 30.09.2020
Gökçe Sancak Aydın
,
Hatice Çilsalar Sagnak
Öz
Bu çalışmanın amacı, ilk profesyonel öğretmenlik deneyimi esnasında öğretmen adaylarının öğretim sürecindeki karşılaştıkları durumlar ve bu durumlar karşısında yaşadıkları duygularının analiz edilmesi ve öğretmen adaylarının bu durumlar karşısında geliştirdikleri stratejilerin analiz edilmesidir. Bu amaç doğrultusunda fenomenolojik araştırma metodu kapsamında 30 öğretmen adayı öğretmenlik deneyimi sürecinde tuttukları çevrimiçi günceler vasıtasıyla elde edilen nitel veriler analiz edilmiştir. Analiz sonucunda öğretmen adaylarının ilk profesyonel öğretmenlik deneyimleri sırasında hem sınıf içi hem sınıf dışı ortamlarda çeşitli durumlarla karşılaştıkları ve bu durumlar karşısında bazı olumlu ve olumsuz duygular hissettikleri ortaya çıkmıştır. Bu durumlar karşısında gelecekteki öğretmenlik deneyimleri sırasında uygulama okullarındaki sorumlu öğretmenlerden çok farklı stratejiler uygulamayı planladıkları belirlenmiştir. Ayrıca öğretmen adayları karşılaştıkları bu durumlar karşısında eyleme geçmek yerine geri planda kalarak sorumlu öğretmenleri gözlemlemekle yetindiklerini belirtmişlerdir. Elde edilen bulgular öğretmen adaylarının yaşadıkları farklı duygular ile profesyonel kimlik gelişimlerini destekledikleri ortaya çıkmıştır.
Destekleyen Kurum
Yozgat Bozok Üniversitesi BAP
Proje Numarası
6602a-EF/17-138
Kaynakça
- Argon, T. (2015). Öğretmenlerin sahip oldukları duygu durumlarını okul yöneticilerinin dikkate alıp almamalarına ilişkin görüşleri. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 15(1), 377-404.
- Beatty, B. R. (2000). The emotions of educational leadership: Breakingthe silence. International Journal of Leadership in Education, 3, 331-357.
- Begenirbaş, M., & Yalçın, R. C. (2012). Öğretmenlerin kişilik özelliklerinin duygusal emek gösterimlerine etkileri. Çağ Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 9(1), 47-65.
- Creswell, J. W. (2009). Research design, qualitative, quantitative, and mixed methods approaches (3rd edt). California: SAGE Publications.
- Çapraz, C. & Samancı, O. (2014). Sınıf öğretmeni adaylarının öğretmenlik mesleğine yönelik görüşleri ve okul deneyiminin ilk gününde hissettikleri duygular.Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 18(1), 179-188.
- Day, C., & Leitch, R. (2001). Teachers and teacher educators lives: The role of emotion. Teaching and Teacher Education, 17(4), 403–415. doi:10.1016/S0742-051X(01)00003-8
- Dönmez, B. & Cömert, M. (2009). Öğretmen adaylarının, kendilerinin ve uygulama öğretmenlerinin sınıf içi istenmeyen öğrenci davranışları ile baş etme konusundaki yeterliliklerine ilişkin algıları. Ahi Evran Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi,10 (2), 47-55.
- Dutoğlu, G. & Tuncel, M. (2008). Aday öğretmenlerin eleştirel düşünme eğilimleri ile duygusal zeka düzeyleri arasındaki ilişki. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 8, 11-32.
- Erol, O., Özaydın, B. & Koç, M. (2010). Sınıf yönetiminde karşılaşılan olaylar, öğretmen Tepkileri ve öğrenciler üzerindeki etkileri: Unutulmayan sınıf anılarının analizi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi [Educational Administration: Theoryand Practice], 16(1), 25-47.
- Frenzel, A. C., Goetz, T., Ludtke, O., Pekrun, R. & Sutton, R. E. (2009). Emotional transmission in the classroom: Exploring the relationship between teacher and student enjoyment. Journal of Educational Psychology, 101(3), 705-716. Doi: 10.1037/a0014695
- Fried, L., Mansfield, C., & Dobozy, E. (2015). Teacher emotion research: Introducing a conceptual model to guide future research. Issues in Educational Research, 25 (4), 415-441.
Graziano Breuning, L. (2019). Mutlu Beyin (4. Basım). İstanbul: Agatha Kitap.
- Gubrium, J. F. & Holstein, J. A. (Eds.) (2001). Institutional Selves: Troubled Identities in a Postmodern World. New York, Oxford University Press.
- Hamre, B., & Pianta, R. C. (2005). Can instructional and emotional support in the first grade classroom make a difference for children at risk of school failure? Child Development, 76, 949 – 967.
- Hargreaves, A. (2001). The emotional geographies of teachers’ relations with colleagues. International Journal of Educational Research, 35, 503-527.
- Haviland, J. M. & Kahlbaugh, P. (1993) Emotion and identity, in: M. Lewis & J. M. Haviland (Eds) Handbook of Emotions (pp. 327–339). New York, The Guilford Press.
- Holstein, J. A. & Gubrium, J. F. (2000) The Self that We Live by: Narrative Identity in the Postmodern World. New York, Oxford University Press.
- Lasky, S. (2000) The cultural and emotional politics of teacher–parent interactions, Teaching and Teacher Education, 16, 843–860.
- Lee, J., Tice, K., Collins, D., Melton, J., Brown, A. L., Smith, C., & Fox, J. (2012). Assessing student teaching experiences: Pre-service teachers’ perceptions of their preparedness and efficacy. Educational Research Quarterly, 36, 3–19.
- Linnenbrink, E. A. & Pintrich, P. R. (2002). Achievement goal theory and affect: An asymmetrical bidirectional model. Educational Psychologist, 37(2), 69-78. Doi: 10.1207/S15326985EP3702_2
- Little, J. W. (2000) Emotionality and career commitment in the context of rational reforms. Paper presented at the Annual Meeting of the American Educational Research Association, New Orleans, LA, April.
- Lopes, J. A.,Monteiro, I., Sil, V., Rutherford, R. B., & Quinn, M. M. (2004). Teachers’ perceptionsaboutteaching problem students in regularclassrooms. Educationand Ttreatment of Children, 27, 394-419.
- Mansfield, C. F., Beltman, S., Price, A. & Mcconney, A. (2012). “Don’t sweat the small stuff:” Understanding teacher resilience at the chalkface. Teaching and Teacher Education, 28(3), 357-367. Doi:10.1016/j.tate.2011.11.001
- Meyer, D. K., & Turner, J. C. (2006). Re-conceptualizing emotion and motivation to learn in classroom contexts. Educational Psychology Review, 18(4), 377-390
Nias, J. (1996) Thinking about feeling: The emotions in teaching, Cambridge Journal of Education, 26, 293–306.
- Önen, A. S. (2012). Öğretmen adaylarının kişilik özellikleri ve duygusal zekâ düzeylerinin stresle başa çıkmalarına etkileri. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 42, 310-320.
- Ören, N. & Türkoğlu, H. (2006). Öğretmen adaylarında tükenmişlik. Muğla Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 16.
- Öztürk, Y. & M. Gangal (2016). Okul öncesi eğitim öğretmenlerinin disiplin, sınıf yönetimi ve istenmeyen davranışlar hakkındaki inançları. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi [Hacettepe University Journal of Education], 31 (3), 593-608.
- Porter, E. J. (2000) Setting aside the identity-furor: Staying her story-course of sameness, Qualitative Inquiry, 6, 238–250.
- Revell, R. (1996) Realitiesandfeelings in thework of primaryheads. Cambridge Journal of Education, 26, pp. 391-399.
- Sadık F. (2002). Sınıf içindeki problem davranışların nedenleri. Eğitim Araştırmaları.Ekim (9). 106-114.
- Schmidt, M. (2000) Role theory, emotions, and identity in the department headship of secondary schooling, Teaching and Teacher Education, 16, 827–842.
- Stephanou, G., G. Gkavras, G. & M. Doulkeridou, M. (2013). The role of teachers’ self- and collective efficacy beliefs on their job satisfaction and experience demotions in school. Psychology, 4(3): 268–278. Doi:10.4236/psych.2013.43A040.
- Sutton, R. E., Mudrey-Camino, R., & Knight, C. C. (2009). Teachers' emotion regulation and classroom management. Theory into Practice, 48(2), 130-137.Doi: 10.1080/00405840902776418
- Tuchman, E., & J. Issacs. (2011). The influence of formaland informalformativepre-service experiences on teacher self-efficacy. Educational Psychology, 31(4): 413–433. Doi:10.1080/ 01443410.2011.560656
- Turner, J. C., Meyer, D. K., Midgley, C., & Patrick, H. (2003). Teachers’ discourse and sixth graders’ reported affect and achievement behaviors in two high mastery/high performance mathematics classrooms. Elementary School Journal, 103, 357–382.
- Zembylas, M. (2001).A Paralogical Affirmation of Emotion's Discourse in Science Teaching. In A.Barton &M. Osborne (Eds) Teaching Science in Diverse Settings: Marginalized Discourses and Classroom Practice (pp. 99–128), New York, Peter Lang.
- Zembylas, M. (2003). Emotions and teacher identity: A poststructural perspective. Teachers and Teaching, 9(3), 213-238.
- Zembylas, M. (2005). Teaching with emotion: A postmodern enactment. Greenwich, CT: Information Age Publishing.