Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

İŞLETMELERİN MİSYON BEYANLARININ İÇERİK ANALİZİ: DENİZLİ ORGANİZE SANAYİ BÖLGESİ TEKSTİL İŞLETMELERİ ÖRNEĞİ

Yıl 2020, Cilt: 7 Sayı: 9, 143 - 157, 30.09.2020

Öz

Denizli antik dönemde olduğu gibi günümüzde de önemli bir tekstil merkezidir. Tekstil ticaretinden elde edilen gelirler kent yaşamını canlı tutmaktadır. Denizli’de istihdam edilen çalışanların büyük bir kısmı da tekstil sektöründedir. Kentin geleceği de büyük ölçüde Türkiye ve Dünya’da tekstilde yaşanan gelişmelere bağlı olarak şekillenecektir. Misyon beyanı, bir işletme için kendi faaliyetlerini anlamlandıran önemli bir ifadedir. Bu açıdan bakıldığında, misyon beyanı bir örgütün varlık nedenini açıklamaktadır. Çalışmanın amacı, Denizli Organize Sanayi Bölgesi (DOSB) tekstil işletmelerinin misyon beyanlarını içerik analizi yöntemi ile incelemek, işletmeler açısından öne çıkan kavramları belirlemek ve misyon örnekleri oluşturabilmektir. Çalışmanın örneklemini DOSB’de kayıtlı kurumsal web sitelerinde misyon beyanına yer veren tekstil işletmeleri oluşturmuştur. Çalışmada misyon beyanlarının incelenmesinde içerik analizi tekniği kullanılmıştır. Bulgulara göre DOSB’de kayıtlı her tekstil işletmesinin kurumsal web sayfası bulunmamaktadır. Çalışmanın sonuclarına göre DOSB’de kayıtlı tekstil işletmeleri kapsamlı misyon beyanı yapmamışlardır. Tekstil işletmelerin misyon beyanları daha çok iş felsefesi ve yetkinlik bileşenleri dikkate alınarak hazırlanmıştır.

Kaynakça

  • Akbulut, E. ve Bayram, Y. (2011), A Comparative Analysis of Web-Based Corporate Mission Statements, African Journal of Business Management, 5(23), 10014-10022
  • Ay, Ü. ve Koca, A. İ. (2012). “İSO 500 Listesindeki İşletmelerin Misyon, Vizyon ve Değerlerinin İçerik Analizi”. Organizasyon ve Yönetim Bilimleri Dergisi, 4(2), 201-210
  • Azizi, S. and Hosseinabadi, V. (2014), A Content Analysis Of The Mission Statements Of Iran, Turkey, India And United States Pharmaceutical Companies, Management & Marketing, XII( 1), 52-66
  • Bakoğlu, R. ve Aşkun, B. (2007), Mission Statements of Socially Responsible Firms: A Content Analysis, Journal of Global Strategic Management, 1(1), 66-74
  • Barutçugil, İ. (2013), Stratejik Yönetim, 1. Baskı, Kariyer Yayıncılık
  • Benligiray S., Özsoy G. ve Bukeç C. M. (2012), An Exploratory Research Regarding the Visibility of the Mission Statements on the Airline Company Websites, Journal of Management Research, 5 (1), 41-63
  • Çelik, E. Ve Keleş, D. (2014). Güney Ege Bölgesi Organize Sanayi Bölgesi Araştırma Raporu. Güney Ege Kalkınma Ajansı Yayınları, http://geka.gov.tr/Dosyalar/o_19v5dv91eor5okei2sml596e8.pdf, (Erişim Tarihi: 15.04.2016)
  • David, F. R. (2013), Strategic Management Concepts and Cases, Prentice Hall, New Jersey
  • David, M. E., David, Forest R. and David Fred R. (2014), Mission Statement Theory and Practice: A Content Analysis And New Direction, International Journal of Business, Marketing, and Decision Sciences, Volume 7, Number , 95-110
  • Denizli Ticaret Odası (2019), 2019 Ekonomik Yönüyle Denizli, Denizli Ticaret Odası Yayınları, https://www.dto.org.tr/wp-content/uploads/Ekonomik-Rapor-2019.pdf
  • DOSB, Denizli Organize Sanayi Bölgesi (2016), http://www.dosb.org.tr/2/18/kurumsal/tarihce/ (Erişim Tarihi: 20 Nisan 2016)
  • Dermol, V. (2012), Relationship Between Mission Statement and Company Performance, Economic Sciences, Journal of Scientific Annals of the Alexandru Ian Cuza, University of Iaşi, 59 (1), 321-336
  • Eren, E. (2013), Stratejik Yönetim ve İşletme Politikası, Beta Yayınevi, İstanbul
  • Erenler G., Aliftekin N., Yüksel Ö., Taş A. ve Bayraktar F. (2011), Denizli Tekstil Hazırgiyim Sektöründe Bölgesel Yoğunlaşma (Kümelenme) Göstergeleri, Endüstri Mühendisliği Dergisi, c.23, s.2., 2-27
  • Erol Y. ve Kanbur E. (2014), Misyon ve Vizyon İfadelerine Göre Türkiye’nin İlk 100 Büyük Şirketinin Girişimcilik Özellikleri, Business and Economics Research Journal, 5(3), 149-165
  • GEKA, Güney Ege Kalkınma Ajansı.(2016). Denizli’ye İlişkin Bilgiler Raporu (2016). http://geka.gov.tr/1955/denizli, (Erişim Tarihi: 20.04.2016)
  • Kılıç, M. (2010), Stratejik Yönetim Sürecinde Değerler, Vizyon ve Misyon Kavramları Arasındaki İlişki, Sosyoekonomi Dergisi, 2010-2, Temmuz-Aralık, 81-98
  • Kızıloğlu M. ve Serinkan C. (2015), Perception of Strategical Management in Textile Sector, Procedia-Social and Behavirol Sciences, 207, 306-314
  • Koçel, T. (2003), İşletme Yöneticiliği, BetaYayınevi
  • Köseoğlu M. A. ve Karabulut Temel E. (2008), Sektörlere Göre Misyon İfadelerinde Kullanılan Öğelerdeki Farklılaşmalar: İMKB Şirketleri Üzerine Bir Araştırma, Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 9(2), 71-88
  • Özdem, G. (2011), Yükseköğretim Kurumlarının Stratejik Planlarında Yer Alan Vizyon ve Misyon İfadelerinin Analizi, Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 11(4), 1869-1894
  • Özdemir, M. (2010), Nitel Veri Analizi: Sosyal Bilimlerde Yöntembilim Sorunsalı Üzerine Bir Çalışma, Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 11(1), 323-343
  • Özer L. M. (2016), Yöresel Bir Dokuma “Buldan Bezi”, 7th International Istanbul Textile Conference, Anadolu’ya Doku”N”an Bezler, BEZCE2016, 21-23 Mart 2016, İstanbul
  • Ülgen, H. ve Mirze, S. K. (2004), İşletmelerde Stratejik Yönetim, Literatür Yayıncılık, İstanbul
  • Şimşek C. ve Duman B. (2007), Laodikeia’da Bulunan Ampullalar, OLBA Dergisi, s.15, 73-102
  • Yurtseven, H. R. (1998), Stratejik Yönetim Sürecinde Misyon Kavramı, Yönetim Dergisi, 9(29), 26-33
  • Yüzbaşıoğlu N., Doğan O. ve Çevik B. (2016), Uluslararası Konaklama İşletmelerinin Misyon İfadesi Bileşenlerinin İçerik Analizi İle İncelenmesi, Niğde Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, Temmuz, 9(3)
  • Williams, L. S. (2008), The Mission Statement: A Corporate Reporting Tool With A Past, Present, And Future, Journal of Business Communication, 45(2), 94-119
  • http://www.iso500.org.tr/, İSO 500 Listesi, (Erişim Tarihi: 06.05.2020)
  • http://www.dso.org.tr/images/file/istatistik/2009/d02.pdf, Denizli İhracat Verileri, (06.05.2020)
  • http://www.dso.org.tr/images/file/istatistik/2009/d04.pdf, Denizli Tekstil İhracat Verileri, (Erişim Tarihi: 07.05.2020) http://www.denizli.gov.tr/cografi-konum, Denizli Valiliği, (Erişim Tarihi: 06.05.2020)
  • http://www.tuik.gov.tr/UstMenu.do?metod=temelist, Yıllara Göre İl Nüfusları, (Erişim Tarihi: 06.05.2020)
Yıl 2020, Cilt: 7 Sayı: 9, 143 - 157, 30.09.2020

Öz

Kaynakça

  • Akbulut, E. ve Bayram, Y. (2011), A Comparative Analysis of Web-Based Corporate Mission Statements, African Journal of Business Management, 5(23), 10014-10022
  • Ay, Ü. ve Koca, A. İ. (2012). “İSO 500 Listesindeki İşletmelerin Misyon, Vizyon ve Değerlerinin İçerik Analizi”. Organizasyon ve Yönetim Bilimleri Dergisi, 4(2), 201-210
  • Azizi, S. and Hosseinabadi, V. (2014), A Content Analysis Of The Mission Statements Of Iran, Turkey, India And United States Pharmaceutical Companies, Management & Marketing, XII( 1), 52-66
  • Bakoğlu, R. ve Aşkun, B. (2007), Mission Statements of Socially Responsible Firms: A Content Analysis, Journal of Global Strategic Management, 1(1), 66-74
  • Barutçugil, İ. (2013), Stratejik Yönetim, 1. Baskı, Kariyer Yayıncılık
  • Benligiray S., Özsoy G. ve Bukeç C. M. (2012), An Exploratory Research Regarding the Visibility of the Mission Statements on the Airline Company Websites, Journal of Management Research, 5 (1), 41-63
  • Çelik, E. Ve Keleş, D. (2014). Güney Ege Bölgesi Organize Sanayi Bölgesi Araştırma Raporu. Güney Ege Kalkınma Ajansı Yayınları, http://geka.gov.tr/Dosyalar/o_19v5dv91eor5okei2sml596e8.pdf, (Erişim Tarihi: 15.04.2016)
  • David, F. R. (2013), Strategic Management Concepts and Cases, Prentice Hall, New Jersey
  • David, M. E., David, Forest R. and David Fred R. (2014), Mission Statement Theory and Practice: A Content Analysis And New Direction, International Journal of Business, Marketing, and Decision Sciences, Volume 7, Number , 95-110
  • Denizli Ticaret Odası (2019), 2019 Ekonomik Yönüyle Denizli, Denizli Ticaret Odası Yayınları, https://www.dto.org.tr/wp-content/uploads/Ekonomik-Rapor-2019.pdf
  • DOSB, Denizli Organize Sanayi Bölgesi (2016), http://www.dosb.org.tr/2/18/kurumsal/tarihce/ (Erişim Tarihi: 20 Nisan 2016)
  • Dermol, V. (2012), Relationship Between Mission Statement and Company Performance, Economic Sciences, Journal of Scientific Annals of the Alexandru Ian Cuza, University of Iaşi, 59 (1), 321-336
  • Eren, E. (2013), Stratejik Yönetim ve İşletme Politikası, Beta Yayınevi, İstanbul
  • Erenler G., Aliftekin N., Yüksel Ö., Taş A. ve Bayraktar F. (2011), Denizli Tekstil Hazırgiyim Sektöründe Bölgesel Yoğunlaşma (Kümelenme) Göstergeleri, Endüstri Mühendisliği Dergisi, c.23, s.2., 2-27
  • Erol Y. ve Kanbur E. (2014), Misyon ve Vizyon İfadelerine Göre Türkiye’nin İlk 100 Büyük Şirketinin Girişimcilik Özellikleri, Business and Economics Research Journal, 5(3), 149-165
  • GEKA, Güney Ege Kalkınma Ajansı.(2016). Denizli’ye İlişkin Bilgiler Raporu (2016). http://geka.gov.tr/1955/denizli, (Erişim Tarihi: 20.04.2016)
  • Kılıç, M. (2010), Stratejik Yönetim Sürecinde Değerler, Vizyon ve Misyon Kavramları Arasındaki İlişki, Sosyoekonomi Dergisi, 2010-2, Temmuz-Aralık, 81-98
  • Kızıloğlu M. ve Serinkan C. (2015), Perception of Strategical Management in Textile Sector, Procedia-Social and Behavirol Sciences, 207, 306-314
  • Koçel, T. (2003), İşletme Yöneticiliği, BetaYayınevi
  • Köseoğlu M. A. ve Karabulut Temel E. (2008), Sektörlere Göre Misyon İfadelerinde Kullanılan Öğelerdeki Farklılaşmalar: İMKB Şirketleri Üzerine Bir Araştırma, Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 9(2), 71-88
  • Özdem, G. (2011), Yükseköğretim Kurumlarının Stratejik Planlarında Yer Alan Vizyon ve Misyon İfadelerinin Analizi, Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 11(4), 1869-1894
  • Özdemir, M. (2010), Nitel Veri Analizi: Sosyal Bilimlerde Yöntembilim Sorunsalı Üzerine Bir Çalışma, Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 11(1), 323-343
  • Özer L. M. (2016), Yöresel Bir Dokuma “Buldan Bezi”, 7th International Istanbul Textile Conference, Anadolu’ya Doku”N”an Bezler, BEZCE2016, 21-23 Mart 2016, İstanbul
  • Ülgen, H. ve Mirze, S. K. (2004), İşletmelerde Stratejik Yönetim, Literatür Yayıncılık, İstanbul
  • Şimşek C. ve Duman B. (2007), Laodikeia’da Bulunan Ampullalar, OLBA Dergisi, s.15, 73-102
  • Yurtseven, H. R. (1998), Stratejik Yönetim Sürecinde Misyon Kavramı, Yönetim Dergisi, 9(29), 26-33
  • Yüzbaşıoğlu N., Doğan O. ve Çevik B. (2016), Uluslararası Konaklama İşletmelerinin Misyon İfadesi Bileşenlerinin İçerik Analizi İle İncelenmesi, Niğde Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, Temmuz, 9(3)
  • Williams, L. S. (2008), The Mission Statement: A Corporate Reporting Tool With A Past, Present, And Future, Journal of Business Communication, 45(2), 94-119
  • http://www.iso500.org.tr/, İSO 500 Listesi, (Erişim Tarihi: 06.05.2020)
  • http://www.dso.org.tr/images/file/istatistik/2009/d02.pdf, Denizli İhracat Verileri, (06.05.2020)
  • http://www.dso.org.tr/images/file/istatistik/2009/d04.pdf, Denizli Tekstil İhracat Verileri, (Erişim Tarihi: 07.05.2020) http://www.denizli.gov.tr/cografi-konum, Denizli Valiliği, (Erişim Tarihi: 06.05.2020)
  • http://www.tuik.gov.tr/UstMenu.do?metod=temelist, Yıllara Göre İl Nüfusları, (Erişim Tarihi: 06.05.2020)
Toplam 32 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Hüseyin Önlem Ersöz

Merve Gündoğan 0000-0002-0802-7828

Yayımlanma Tarihi 30 Eylül 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020 Cilt: 7 Sayı: 9

Kaynak Göster

APA Ersöz, H. Ö., & Gündoğan, M. (2020). İŞLETMELERİN MİSYON BEYANLARININ İÇERİK ANALİZİ: DENİZLİ ORGANİZE SANAYİ BÖLGESİ TEKSTİL İŞLETMELERİ ÖRNEĞİ. Avrasya Sosyal Ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi, 7(9), 143-157.