Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

FİLM POSTERLERİNDE AĞACIN SEMBOLİK İŞLEVİ

Yıl 2020, Cilt: 7 Sayı: 12, 44 - 59, 31.12.2020

Öz

Grafik tasarım ürünlerinden poster tasarımı, ticari, sosyal ve kültürel olmak üzere üçe ayrılmaktadır. Film poster tasarımı ise kültürel poster türüne dahildir. Film posteri, izleyiciye filmle ilgili bilgi vermenin yanı sıra içerdiği görsel ve yazılı unsurlarla izleyiciyi filmi izlemeye yönlendirmek, merak uyandırmak gibi işlevleri de taşımaktadır. Ağacın biyolojik bir canlı olarak birinci anlamının yanında, zaman içinde insanlar tarafından ona yüklenen çeşitli yan anlamlarıyla önemli bir sembol haline gelmiştir. En başta yerleşikliğin, köklülüğün, uzun yıllar var olmanın simgesi olarak ağaç, birçok sembolik anlam yüklemesiyle mitolojide, felsefede, ritüellerde, dini inançlarda yer almaktadır. Bu araştırmada, ağaç görselinin kullanıldığı film posterleri (Ahlat Ağacı, Bir Zamanlar Anadolu'da, Big Fish, Lemon Tree, Local Color, Under the Tree, Şeker Portakalı, The Tree) göstergebilimsel analiz yöntemiyle incelenecek, içerdiği anlamlar bakımından posterde yer alan ağacın sembolik işlevi sorgulanacaktır. Poster tasarımında kullanılan görsellerin doğrudan ve yan anlamları, tasarımda yer alan diğer unsurlarla ilişkisi üzerinden değerlendirilerek analiz gerçekleştirilecektir.

Kaynakça

  • Armstrong,H. (2007). Grafik Tasarım Kuramı. (Çev. M. E. Uslu). İstanbul: Espas.
  • Battistini, M. (2005). Symbols and Allegories in Art, S. Sarterelli (Çev.), Los Angeles: Getty.
  • Becer, E (2002). İletişim ve Grafik Tasarım. Ankara: Dost.
  • Gezgin, İ. (2014). Sanatın Mitolojisi. İstanbul: Remzi.
  • Hall, J. & Clark, K. (1974). Dictionary of Subjects & Symbols in Art. New York: Harper & Row.
  • Hançerlioğlu, O. (2004). Dünya İnançları Sözlüğü. İstanbul: Remzi.
  • Impelluso, L. (2004). Nature and Its Symbols, S. Sartarelli (Çev.), Los Angeles: Getty.
  • Sayım, O. (27 Ekim 2016). Hayat Ağacı. E.T.: 15.04.2019, https://www.sanatinyolculugu.com/hayat-agaci/
  • Adam & Eve, E.T.: 15.04.2019, https://www.booksfact.com/upanishads/adam-eve-story-originated-from-prasnopanishad-mundakopanishad.html
  • Eren Eyüboğlu, E.T.: 15.04.2019, http://www.beyazart.com/sanatci/Eren-Ey%C3%BCbo%C4%9Flu
  • Öztürk, E. () Ben bir zamanlar Anadolu'^da iken..., E.T.: 15.04.2019, https://filmhafizasi.com/ben-bir-zamanlar-anadoluda-iken/
  • Pettersson, R. (1999). Graphic Symbols - Design and Meaning. The 31th Annual Conference of International Visual Literacy Association, Jackson, Wyoming, October 6-10, 1999. E.T.: 17.04.2019, https://www.researchgate.net/publication/281841669_Graphic_Symbols-Design_And_Meaning
  • Spar logo anlamı, E.T.: 16.04.2019, http://www.swspar.com/about/about-spar.php Timberland logo anlamı, E.T.: 15.04.2019, https://www.mandatory.com/living/1304149-timberland-logo-explained-demystified
  • Uğuz, F. (16 Haziran 2014). Makro ve mikro kozmos penceresinden hayatımız. E.T.: 16.04.2019, https://indigodergisi.com/2014/06/makro-ve-mikro-kozmos-penceresinden-hayatimiz/
Toplam 14 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Bahar Soğukkuyu

Yayımlanma Tarihi 31 Aralık 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020 Cilt: 7 Sayı: 12

Kaynak Göster

APA Soğukkuyu, B. (2020). FİLM POSTERLERİNDE AĞACIN SEMBOLİK İŞLEVİ. Avrasya Sosyal Ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi, 7(12), 44-59.