Konuşma, kişilerin duygu ve düşüncelerini sözlü olarak paylaşma sürecidir. Konuşmalar genel olarak hazırlıklı ve hazırlıksız konuşmalar olmak üzere iki gruba ayrılır. Hazırlıksız konuşmalar günlük hayatta en çok kullanılan konuşma türüdür. Tarama modeli kullanılan bu çalışmada 8. sınıf öğrencilerinin hazırlıksız konuşma becerileri söz varlığını da kapsayıcı biçimde bütüncül olarak tespit edilmeye çalışılmıştır. Bu amaçla cinsiyet ve Türkçe dersi başarı notu dikkate alınarak belirlenen 20 öğrenciye hazırlıksız konuşma yaptırılmıştır. Öğrenciler konuşma yapacakları konuyu kura yöntemiyle seçmiştir. Konuşma konu başlıklarını belirlemede, 2019 Türkçe Dersi (1 - 8. Sınıflar) Öğretim Programı’ndan ve bu alandaki kaynaklardan faydalanılarak hedef kitleye uygun konuların seçilmesine özen gösterilmiştir. Herhangi bir süre kısıtlamasına gidilmeden konuşturulan öğrencilerin konuşmaları kaydedilmiş ve ardından yazıya geçirilmiştir. Araştırma sonucunda; hazırlıksız konuşma esnasında öğrencilerin; Türkçenin dil bilgisi yapısına uygun cümle kurmada çoğunlukla hata yaptıkları, sözcük bulmakta zorlandıkları, sık sık sözcük ve cümle tekrarına düştükleri, çoğunlukla bir plan yapmadan konuştukları, beden dilini kullanmada pasif kaldıkları ve yeterli söz varlığına sahip olmadıkları tespit edilmiştir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Research Article |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Ocak 2021 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2021 Cilt: 8 Sayı: 1 |