Bu araştırma, okul yöneticilerinin vizyoner liderlik yeterlikleri ile öğretmenlerin işe tutkunlukları arasındaki ilişkiyi belirlemek amacıyla yapılmıştır. Araştırma ilişkisel tarama modeliyle desenlenmiştir. Araştırmanın evrenini, 2019-2020 eğitim öğretim yılında Afyonkarahisar İli Sandıklı ve Dinar ilçelerindeki kamu okullarında görev yapan yaklaşık 1323 öğretmen oluşturmaktadır. Araştırmanın örneklemi kolay ulaşılabilir örnekleme tekniği ile seçilen 450 öğretmendir. Araştırmada veriler “Vizyoner Liderlik Yeterlilikleri Ölçeği” ve “Çalışmaya (İşe) Tutkunluk Ölçeği” ile toplanmıştır. Araştırmada verilerin normal dağılım gösterdiği belirlendiğinden, analizlerde bağımsız örneklem t testi, tek yönlü varyans analizi (ANOVA), Pearson Momentler Çarpımı Korelasyonu ve çoklu regresyon analizi kullanılmıştır. Araştırma sonuçlarına göre, okul yöneticilerinin vizyoner liderlik yeterliliklerine yönelik öğretmen algı düzeylerinin tüm alt boyutlarda yüksek olduğu görülmektedir. Araştırma sonucunda, okul yöneticilerinin vizyoner liderlik yeterliliklerinin çalıştıkları okul düzeyi değişkeni bakımından farklılık göstermemektedir. Araştırmada kullanılan diğer demografik değişkenler cinsiyet ve kıdem yılı bakımından, öğretmenlerin okul yöneticilerinin vizyoner liderlik yeterliliklerine yönelik algıları arasında farklılaşmalar görülmüştür. Bununla birlikte öğretmenlerin görev yaptıkları okuldaki öğretmen sayısı ve aynı okulda çalışma süresine göre, algıları arasında anlamlı bir farklılık bulunmamaktadır. Araştırmanın diğer değişkeni öğretmenlerin işe tutkunluk düzeylerine ilişkin sonuçlar incelendiğinde ise, öğretmenlerin dinçlik boyutu ve genel işe tutkunluk algılarının çok yüksek, adanmışlık ve yoğunlaşma boyutuna ilişkin algılarının yüksek olduğu görülmektedir. Yine öğretmenlerin cinsiyetlerine, kıdemlerine ve aynı okulda çalışma sürelerine göre işe tutkunluk düzeyleri farklılaşırken, çalıştıkları okuldaki öğretmen sayısına göre farklılaşmamaktadır. Öğretmenlerin okul yöneticilerinin vizyoner liderlik yeterliliklerine yönelik algıları ile işe tutkunları arasında arasında pozitif yönlü ve orta düzeyde bir ilişki bunmaktadır. Regresyon analizi sonucunda yöneticilerinin vizyoner liderlik yeterliliklerinden vizyoner düşünme ve karar verme boyutlarının, öğretmenlerin işe tutkunluk düzeylerini anlamlı bir anlamlı bir şekilde yordadığı görülmüştür
Eğitim liderliği vizyoner liderlik işe tutkunluk çalışmaya tutkunluk işe adanmışlık
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Nisan 2021 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2021 Cilt: 8 Sayı: 2 |