Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

OKUL YÖNETİCİLERİNİN YÖNETİCİ ATAMA SÜREÇLERİ İLE İLGİLİ TUTUMLARI

Yıl 2021, Cilt: 8 Sayı: 4, 424 - 445, 31.10.2021

Öz

Okul yöneticilerinin yönetici atama süreçleri ile ilgili tutumlarının belirlenmesi ve bu tutumlara göre eksik görülen, değiştirilmesi ya da geliştirilmesi beklenen alanlara yönelik öneriler sunmayı amaçlayan bu araştırmada, çalışma grubunu Çorum ili Merkez ilçesinde Milli Eğitim Bakanlığına bağlı devlet okullarının farklı eğitim ve yönetim kademelerinde halen çalışmakta olan 9 okul yöneticisi oluşturmaktadır. Çalışmada nitel araştırma desenlerinden durum çalışması kullanılmış, veriler araştırmacı tarafından uzman görüşü alınarak geliştirilen yarı yapılandırılmış görüşme formuna bağlı görüşme tekniği kullanılarak toplanmıştır. Elde edilen veriler önceden belirlenen 8 tema çerçevesinde betimsel analiz tekniği ile analiz edilmiştir. Bu temalar; okul yöneticiliğine ilk defa atamada merkezi sınav, sözlü sınav, ilk defa ve yeniden atama sürecinde Ek1 ve Ek2 formları, yeniden atama sürecinde 4 ve 8 yılda bir yer değiştirme hakkı, 8 yılda bir yer değiştirme zorunluluğu, hizmet öncesi ve hizmet içi eğitim, atamada kadın önceliği maddesi ve son yıllarda yönetici atamalarının liyakate dayalı olup olmadığının değerlendirilmesidir. Bu temalar çerçevesinde sık karşılaşılan benzer cevaplar kodlanmış ve oranları görselleştirilmiştir. Yöneticilerin; okullara yönetici atama sürecinde merkezi sınavı geçerli ve güvenilir bulduğu, sözlü sınav, Ek1 ve Ek2 formlarını adil bulmadıkları görülmüştür. İsteğe bağlı yer değiştirmelerde verilen süreyi uzun bulan yöneticiler, rotasyon için verilen süreyi kısa olarak değerlendirmişlerdir. Hizmet öncesi stajyer yöneticilik ile uygulamalı eğitimlere yer verilmesini öneren katılımcılar, yöneticilikte kadın aday önceliği maddesini olumlu değerlendirmiş, son yıllarda yapılan atamalarda liyakatin gözetildiğine inanmadıklarını ifade etmişlerdir. Analiz sonuçlarına göre yöneticilik atamalarında adalet, tarafsızlık ve hesap verilebilirlik ilkelerinin göz önünde bulundurulması, hizmet içi ve öncesi eğitimlere verilen önemin artırılması gerekmektedir.

Kaynakça

  • Aksel, N., Elma, C. (2019). 1980 Sonrası Uygulanana Yönetici Atama Ölçütlerine Yönelik Yönetici ve Öğretmen Görüşleri. Black SeaJournal of PublicandSocialScience, 2(1), 46-54.
  • Altunışık, R., Coşkun, R., Bayraktaroğlu, S., & Yıldırım, E. (2010). Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri SPSS Uygulamalı (6. Baskı). Sakarya: Sakarya Yayıncılık.
  • Aydın, A. H. (2018). Yönetim Bilimi. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Aydın Baş, E., Şentürk, İ. (2017). Eğitim Kurumları Yöneticilerinin Görevlendirilmelerine İlişkin Yönetmelik Hakkında Okul Yöneticilerinin Görüşleri, Ondokuz Mayıs Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 36(2), 119-143.
  • Büyüköztürk Ş., Kılıç Çakmak E., Akgün Ö.E., Karadeniz Ş., Demirel F. (2020). Eğitimde Bilimsel Araştırma Yöntemleri (29. Baskı). Ankara: Pegem Akademi
  • Efil, İ. (2015). İşletmelerde Yönetim ve Organizsyon. (13. Baskı). Bursa: Dora Yayıncılık.
  • Elçin Ergin, A. (2016). Milli Eğitim Bakanlığına bağlı eğitim kurumlarına yönetici seçme ve atamaya ilişkin yönetici, öğretmen ve veli görüşlerinin değerlendirilmesi: bir durum çalışması. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Akdeniz Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Antalya.
  • Genç, N. (2017). Yönetim ve Organizasyon- Çağdaş Sistemler ve Yaklaşımlar-.(5. Baskı). Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Gezer, Y., (2021). Okul Müdürlerinin Yöneticilikte Profesyonelleşmeye İlişkin Görüşleri, Muallim Rıfat Eğitim Fakültesi Dergisi (MREFD) 3(1), 60-73.
  • Kazak, E. (2021). Kendi isteğiyle okul yöneticiliğinden ayrılan öğretmenlerin gerekçeleri ve bu gerekçelere dayalı yaşadıkları duygu durumları: Fenomenolojik bir çalışma. Journal of QualitativeResearch in Education, 26, 265-291.
  • MEB. (2018). 2023 Eğitim vizyonu. https://2023vizyonu.meb.gov.tr/ adresinden 01.06.2021 tarihinde edinilmiştir.
  • Memduhoğlu, H. B, (2007). Türk eğitim sisteminde okulların yönetimi ve okul yöneticilerinin yetiştirilmesi sorunsalı, Milli Eğitim Dergisi, 176, 86-97.
  • Milli Eğitim Bakanlığına Bağlı Eğitim Kurumları Yöneticilerinin Görevlendirilmelerine İlişkin Yönetmelik, 2014
  • Milli Eğitim Bakanlığına Bağlı Eğitim Kurumları Yöneticilerinin Görevlendirilmelerine Dair Yönetmelik, 2015
  • Milli Eğitim Bakanlığına Bağlı Eğitim Kurumlarına Yönetici Görevlendirme Yönetmeliği, 2017
  • Milli Eğitim Bakanlığı Eğitim Kurumlarına Yönetici Görevlendirme Yönetmeliği, 2018
  • Milli Eğitim Bakanlığına Bağlı Eğitim Kurumlarına Yönetici Seçme ve Görevlendirme Yönetmeliği, 2021
  • Milli Eğitim Bakanlığı Ortaöğretim Kurumları Yönetmeliği
  • Okutan, M. (2016). Eğitim Yönetimi ve Denetiminde Örnek Olaylar. 2. Baskı. Ankara: Pegem Akademi.
  • Peçe, İ., Taşdemir, F. (2021) İdarecilerin Yönetim Kadrolarını Tercih Etme Sebepleri ve Yönetici Seçimi İle İlgili Görüşlerinin İncelenmesi. Manas Sosyal Araştırmalar Dergisi.Cilt 10
  • Tok, T.N., Yalçın, N. (2017) Okul Yöneticileri Gözünden Kadın Okul Yöneticileri. Pamukkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi. Cilt 28
  • Tonbul, Y., Sağıroğlu, S. (2012). Okul Müdürlerinin Zorunlu Yer Değiştirme Uygulamasına İlişkin Bir Araştırma, Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 18(2), 313-339.
  • Türnüklü, A. (2000). Eğitimbilim Araştırmalarında Etkin Olarak Kullanılabilecek Nitel Bir Araştırma Tekniği: Görüşme. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi Dergisi, 24, 543-559
  • Uygur, M. (2021). Türkiye, Fransa, İngiltere, Finlandiya, Güney Kore ve Yunanistan’daki Okul Yöneticilerinin Yetiştirilme ve Atanma Süreçlerinin Karşılaştırılması, İnsan ve Sosyal Bilimler Dergisi (JOHASS), 4 (1), 171-191.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2016). Nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • 657 Sayılı Devlet Memurları Kanunu, https://www.mevzuat.gov.tr/MevzuatMetin/1.5.657.pdf adresinden edinilmiştir.
  • 652 Sayılı Kanun Hükmünde Kararname, https://www.resmigazete.gov.tr/eskiler/2011/09/20110914-1.htm adresinden edinilmiştir
Toplam 27 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Ahmet Üstün 0000-0002-2457-5381

Beyhan Arslan 0000-0002-8102-0550

Yayımlanma Tarihi 31 Ekim 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021 Cilt: 8 Sayı: 4

Kaynak Göster

APA Üstün, A., & Arslan, B. (2021). OKUL YÖNETİCİLERİNİN YÖNETİCİ ATAMA SÜREÇLERİ İLE İLGİLİ TUTUMLARI. Avrasya Sosyal Ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi, 8(4), 424-445.