Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

EXAMINING DISCIPLINARY CASES IN HIGH SCHOOLS: A VOCATIONAL HIGH SCHOOL EXAMPLE

Yıl 2022, Cilt: 9 Sayı: 1, 252 - 266, 31.01.2022

Öz

This research aims to examine disciplinary cases in high schools. In this context, what kind of disciplinary punishment high school students receive, the events that caused them to receive disciplinary punishments, and the results of psychosocial examinations made by experts on disciplinary punishments are discussed. In addition, the meaning of disciplinary punishments in terms of ethical values is discussed.
The case study approach was determined as a study method as the most appropriate qualitative research design to develop an in-depth understanding of the research problem. As the research area, a vocational high school in Körfez District, where disciplinary incidents are experienced the most, was chosen. The data source of the research is the student disciplinary files that are handled by the school disciplinary committee. Disciplinary files are confidential documents. For this reason, the School Guidance Teacher, Advisor Teacher, and the head of the school disciplinary committee created a sample pool for researchers by hiding the private information in the disciplinary files. While creating the sampling pool; class level, the behavior that caused the punishment, the types of disciplinary punishment applied were taken into account. In this context, the purposeful sampling method was used in the research. Document analysis technique, which is frequently used in qualitative research, was used as a data analysis technique. In addition, a general statistical framework was presented about the independent variables such as the types of punishments received by students and the behaviors considered as justification for these punishments.

Kaynakça

  • Aydın, A.(2016). Yönetsel, Mesleki ve Örgütsel Etik. 7. Baskı. Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Başar, H. (2004). Sınıf yönetimi. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Başaran, İ., E. (2000). Eğitim Yönetimi, Ankara: Umut Yayım Dağıtım.
  • Berg, B. L. & Lune, H. (2015). Sosyal bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. H. Aydın (Çev. Edt). Konya: Eğitim Kitabevi.
  • Brophy, J. (1986). Teacher influences on student achievement. American Psychologist, 41(10), 1069-1077.
  • Chmiliar, l. (2010). Multiple-case designs. In A. J. Mills, G. Eurepas & E. Wiebe (Eds.), Encyclopedia of case study research. SAGE Publications.
  • Creswell, J., W. (2016). Nitel Araştırma Yöntemleri. M. Bütün ve S., B., Demir (Yay. Haz.) Ankara: Siyasal Kitapevi.
  • Çelebi Öncü, E. (2013). “Okul öncesi eğitimde olumlu disiplin ve sınıf kuralları oluşturmak”. (Ed: Gülden Uyanık Balat ve Hülya Bilgin). Okul öncesi eğitimde sınıf yönetimi. Ankara: Eğiten.
  • Çepni, S. (2010). Araştırma ve Proje Çalışmalarına Giriş, 5. Baskı. Trabzon.
  • Evertson, C. M., Emmer, E. T., Stanford, J. P., ve Clements. B. S. (1983). Improving classroom management an experiment in elementary school classrooms. The Elementary School Journal, 84(2), 173-188.
  • Gerring, J. (2007). Case study research: Principles and practices. New York: Cambridge University Press.
  • Ilgar, L. (2005). Eğitim yönetimi okul yönetimi sınıf yönetimi. İstanbul: Beta.
  • Kaçar, T. (2018). Ortaöğretim Kurumlarında Karşılaşılan Disiplin Sorunları. The Journal, 11(58).
  • Karagöz, B. (2006).Okul Yöneticilerinin Yönetim Süreçleri Açısından Karşılaştıkları Problemler. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Trakya Üniversitesi /Sosyal Bilimler Enstitüsü, Edirne.
  • Karataş, Z., & Danışman, U. P. (2008). Lise öğrencilerinin suçluluk ve utanç puanlarının disiplin cezası alıp almama ve cinsiyetleri açısından incelenmesi. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 4(2), 103-114.
  • Merriam, S. B. (1988). Case study research in education: A qualitative approach. San Francisco: Jossey-Bass.
  • Miles, M, B., & Huberman, A. M. (1994). Qualitative data analysis: An expanded Sourcebook. (2nd ed). Thousand Oaks, CA: Sage.
  • MEB, 2007. Ödül ve Disiplin Yönetmeliği.
  • Özmen, F. & Güngör, A. (2008). Eğitim Denetiminde Etik. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, (15), 137-155.
  • Özyürek, M. (2005). Sınıfta davranış değiştirme. Ankara: Kök Yayıncılık.
  • Tosun Ü. (2002). Onurlu Disiplin, Beyaz Yayınları, İstanbul.
  • Tunç, B., Yıldız, S., ve Doğan, A. (2015). Meslek Liselerinde Disiplin Sorunları, Nedenleri ve Çözümü Bir Durum Analizi. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek H. (2016). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri, Seçkin Yayınevi, Ankara.
Yıl 2022, Cilt: 9 Sayı: 1, 252 - 266, 31.01.2022

Öz

Kaynakça

  • Aydın, A.(2016). Yönetsel, Mesleki ve Örgütsel Etik. 7. Baskı. Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Başar, H. (2004). Sınıf yönetimi. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Başaran, İ., E. (2000). Eğitim Yönetimi, Ankara: Umut Yayım Dağıtım.
  • Berg, B. L. & Lune, H. (2015). Sosyal bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. H. Aydın (Çev. Edt). Konya: Eğitim Kitabevi.
  • Brophy, J. (1986). Teacher influences on student achievement. American Psychologist, 41(10), 1069-1077.
  • Chmiliar, l. (2010). Multiple-case designs. In A. J. Mills, G. Eurepas & E. Wiebe (Eds.), Encyclopedia of case study research. SAGE Publications.
  • Creswell, J., W. (2016). Nitel Araştırma Yöntemleri. M. Bütün ve S., B., Demir (Yay. Haz.) Ankara: Siyasal Kitapevi.
  • Çelebi Öncü, E. (2013). “Okul öncesi eğitimde olumlu disiplin ve sınıf kuralları oluşturmak”. (Ed: Gülden Uyanık Balat ve Hülya Bilgin). Okul öncesi eğitimde sınıf yönetimi. Ankara: Eğiten.
  • Çepni, S. (2010). Araştırma ve Proje Çalışmalarına Giriş, 5. Baskı. Trabzon.
  • Evertson, C. M., Emmer, E. T., Stanford, J. P., ve Clements. B. S. (1983). Improving classroom management an experiment in elementary school classrooms. The Elementary School Journal, 84(2), 173-188.
  • Gerring, J. (2007). Case study research: Principles and practices. New York: Cambridge University Press.
  • Ilgar, L. (2005). Eğitim yönetimi okul yönetimi sınıf yönetimi. İstanbul: Beta.
  • Kaçar, T. (2018). Ortaöğretim Kurumlarında Karşılaşılan Disiplin Sorunları. The Journal, 11(58).
  • Karagöz, B. (2006).Okul Yöneticilerinin Yönetim Süreçleri Açısından Karşılaştıkları Problemler. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Trakya Üniversitesi /Sosyal Bilimler Enstitüsü, Edirne.
  • Karataş, Z., & Danışman, U. P. (2008). Lise öğrencilerinin suçluluk ve utanç puanlarının disiplin cezası alıp almama ve cinsiyetleri açısından incelenmesi. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 4(2), 103-114.
  • Merriam, S. B. (1988). Case study research in education: A qualitative approach. San Francisco: Jossey-Bass.
  • Miles, M, B., & Huberman, A. M. (1994). Qualitative data analysis: An expanded Sourcebook. (2nd ed). Thousand Oaks, CA: Sage.
  • MEB, 2007. Ödül ve Disiplin Yönetmeliği.
  • Özmen, F. & Güngör, A. (2008). Eğitim Denetiminde Etik. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, (15), 137-155.
  • Özyürek, M. (2005). Sınıfta davranış değiştirme. Ankara: Kök Yayıncılık.
  • Tosun Ü. (2002). Onurlu Disiplin, Beyaz Yayınları, İstanbul.
  • Tunç, B., Yıldız, S., ve Doğan, A. (2015). Meslek Liselerinde Disiplin Sorunları, Nedenleri ve Çözümü Bir Durum Analizi. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek H. (2016). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri, Seçkin Yayınevi, Ankara.
Toplam 23 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil İngilizce
Bölüm Research Article
Yazarlar

Volkan Alparslan Kılıç

Harun Künü Bu kişi benim 0000-0002-5588-5315

Yayımlanma Tarihi 31 Ocak 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022 Cilt: 9 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Kılıç, V. A., & Künü, H. (2022). EXAMINING DISCIPLINARY CASES IN HIGH SCHOOLS: A VOCATIONAL HIGH SCHOOL EXAMPLE. Avrasya Sosyal Ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi, 9(1), 252-266.