Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

EVALUATION OF SPECIAL SECURITY AND PROTECTION PROGRAM ACCORDING TO THE DATA OF HIGHER EDUCATION PROGRAM ATLAS (2021)

Yıl 2022, Cilt: 9 Sayı: 3, 152 - 173, 31.07.2022

Öz

With article 14 of Law No.5188 on Private Security Services, which entered into force on 2004 (Amended first paragraph:29/3/2011-6215/3art.) started to take part in Private Security and Protection Programs. In this context, an evaluation was made on Private Security and Protection Programs based on the 2021 Higher Education Program ATLAS (YÖK ATLAS) data. The YÖK ATLAS (2021) program provides data on scores of students placed and which courses they pass or fail. These data also show which universities are preferred in the first place and which universities are preferred in the last place. Based on the qualitative research design, it was structured with the document analysis model. According to the results of the research, it is seen that the score averages of the students placed in the Private Security and Protection Program are low in general, in fact their success in mathematical courses is low and they have negative (-) scores. In the Basic Proficiency Test (TYT), it was seen that they failed the Basic Mathematics and Science Tests. In the TYT scores, the Turkish test was done at the most and the Science test at the least.

Kaynakça

  • Abazaoğlu, İ. Yatağan, M. Yıldızhan, Y. Arifoğlu, A. ve Umurhan, H. (2015). Öğrencilerin Matematik Başarısının Uluslararası Fen ve Matematik Eğilimleri Araştırması Sonuçlarına Göre Değerlendirilmesi. Turkish Studies (Elektronik), 10(7), 33-50.
  • Aktaş, Ö. ve Aktaş, D. (2018). Yükseköğretim Program Atlası (2018) Verilerine Göre Tarih Bölümlerinin ve Tarih Öğretmenliği Programlarının Değerlendirilmesi. Turkish History Education Journal, 8(2), 476-498.
  • Arap, K.S. (2010). Türkiye Yeni Üniversitelerine Kavuşurken: Türkiye’de Üniversiteler ve Kuruluş Gerekçeleri. Ankara Üniversitesi SBF Dergisi, 65(1), 1-29.
  • Arslan, F. ve Üzülmez, M. (2020). Öğrenci Tercihlerine Göre Manisa Celal Bayar Üniversitesi’nin Etki Alanındaki Değişimler (2000-2019). Doğu Coğrafya Dergisi, 25(43), 31-48.
  • Baykul, A. Çiçek H.G. ve Keleş, M.K. (2014). Öğrenci Profilinin Değerlendirilmesine Yönelik Bir Alan Araştırması Süleyman Demirel Üniversitesi Örneği. Süleyman Demirel Üniversitesi Fen Edebiyat Fakültesi Sosyal Bilimler Dergisi, (33), 171-186.
  • Dede, Y. ve Yaman, S. (2006). Fen ve Matematik Eğitiminde Sorun: Kuramsal Bir Çalışmada. Çukurova Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 3 (32), 116-28.
  • Doğan, M.G. (2019). Özel Güvenlik Teşkilatında Eğitim Olgusu: Özel Güvenlik Eğitim Kursları ve Meslek Yüksek Okullarındaki Özel Güvenlik ve Koruma Bölümleri. [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. İstanbul Gelişim Üniversitesi.
  • ÖSYM Yükseköğretim Kurumları Sınavı Yükseköğretim Programları ve Kontenjanları Kılavuzu. (2021). https://dokuman.osym.gov.tr/pdfdokuman/2021/YKS/kntkilavuz05082021.pdf adresinden 21 Kasım 2021 tarihinden alınmıştır.
  • ÖSYM Yükseköğretim Sınavı Ek Yerleştirme Tercih Kılavuzu. (2021). https://dokuman.osym.gov.tr/pdfdokuman/2021/YKS/EK/tablo3__20092021.pdf adresinden 21 Kasım 2021 tarihinden alınmıştır.
  • ÖSYM Yükseköğretim Sınavı Kılavuzu. (2021). https://dokuman.osym.gov.tr/pdfdokuman/2021/YKS/kilavuz040220211.pdf adresinden 21 Kasım 2021 tarihinden alınmıştır.
  • Özel Güvenlik Hizmetlerine Dair Kanun (5188 Sayılı Kanun). (2004). https://www.mevzuat.gov.tr/MevzuatMetin/1.5.5188.pdf adresinden 21 Kasım 2021 tarihinden alınmıştır.
  • Özel Güvenlik Hizmetlerine Dair Kanunun Uygulanmasına İlişkin Yönetmelik. (2004). https://www.mevzuat.gov.tr/mevzuat?MevzuatNo=7190&MevzuatTur=7&MevzuatTertip=5 adresinden 21 Kasım 2021 tarihinden alınmıştır.
  • Taflı, T. (2021). Türkiye’deki Fen Bilimleri Öğretmenliği Programlarının Genel Durumlarının ve Atama Sayılarının İncelenmesi. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, (46), 262-280.
  • Toprak, M.A. (2012). Mekânsal Planlama Politikaları ve Kentlerin Sosyo-Ekonomik Durumu Işığında Türkiye’de “Üniversiteleşme” Süreci. Ege Coğrafya Dergisi, 21 (2), 1-23.
  • Uçkun, S. Yüksel, A. ve Uçkun, C.G. (2021). Özel Güvenlik Programlarındaki Akademisyen Profillerinin İncelenmesi. Journal of Social and Humanities Sciences Research, 8(67), 576-581.
  • Yağcı, A. and Çevik, M. (2019). Prediction of academic achievements of vocational and technical high school (VTS) students in science courses through artificial neural networks (comparison of Turkey and Malaysia). Education and Information Technologies, 24(5), 2741-2761.
  • Yükseköğretim Program ATLAS Özel Güvenlik ve Koruma Programı Bulunan Üniversiteler. (2021). https://yokatlas.yok.gov.tr/onlisans-program.php?b=40003 adresinden 29 Mart 2022 tarihinden alınmıştır.
  • Yükseköğretim Program ATLAS Özel Güvenlik ve Koruma Programı (Açık Öğretim) Bulunan Üniversiteler. (2021). https://yokatlas.yok.gov.tr/onlisans-program.php?b=19543 adresinden 29 Mart 2022 tarihinden alınmıştır.
  • Yükseköğretim Program ATLAS Özel Güvenlik ve Koruma 2021 YKS Yükseköğretim Kontenjan, Tercih ve Yerleşme İstatikleri. (2021). https://yokatlas.yok.gov.tr/meslek-onlisans.php?b=40003 adresinden 29 Mart 2022 tarihinden alınmıştır.
  • Yükseköğretim Program ATLAS Özel Güvenlik ve Koruma (Açık Öğretim) 2021 YKS Yükseköğretim Kontenjan, Tercih ve Yerleşme İstatikleri. (2021). https://yokatlas.yok.gov.tr/meslek-onlisans.php?b=19543 adresinden 29 Mart 2022 tarihinden alınmıştır.
  • Yükseköğretim Program ATLAS Özel Güvenlik ve Koruma Programlarına TYT Taban Puanına Göre Yerleşen Son Kişinin Netleri. (2021). https://yokatlas.yok.gov.tr/netler-onlisans-tablo.php?b=40003 adresinden 21 Kasım 2021 tarihinden alınmıştır.
  • Yükseköğretim Program ATLAS Özel Güvenlik ve Koruma (Açık Öğretim) Programlarına TYT Taban Puanına Göre Yerleşen Son Kişinin Netleri. (2021). https://yokatlas.yok.gov.tr/netler-onlisans-tablo.php?b=19543 adresinden 21 Kasım 2021 tarihinden alınmıştır.

YÜKSEKÖĞRETİM PROGRAM ATLAS (2021) VERİLERİNE GÖRE ÖZEL GÜVENLİK VE KORUMA PROGRAMININ DEĞERLENDİRİLMESİ

Yıl 2022, Cilt: 9 Sayı: 3, 152 - 173, 31.07.2022

Öz

2004 tarihinde yürürlüğe giren 5188 sayılı Özel Güvenlik Hizmetlerine Dair Kanunun 14’uncu madde (Değişik birinci fıkra:29/3/2011-6215/3md.) ile Meslek Yüksek Okullarında (MYO) Özel Güvenlik ve Koruma Programları yer almaya başlamıştır. Bu bağlamda, 2021 Yükseköğretim Program ATLAS (YÖK ATLAS) verileri temel alınarak Özel Güvenlik ve Koruma Programları üzerine değerlendirme yapılmıştır. YÖK ATLAS (2021) Programı yerleşen öğrencilerin yaptıkları net sayısı, üniversiteye giriş sınavında hangi derslerden başarılı olup hangi derslerden başarısızlık gösterdiklerine ilişkin veriler sunmaktadır. Bu veriler hangi üniversitelerin ilk sıralarda tercih edildiği, hangi üniversitelerin son sıralarda tercih edildiğini de göstermektedir. Nitel araştırma deseni esas alınarak doküman incelemesi modeli ile yapılandırılmıştır. Araştırmanın sonuçlarına göre Özel Güvenlik ve Koruma Programına yerleşen öğrencilerin genel anlamda net ortalamalarının düşük olduğu, hatta sayısal derslere yönelik başarılarının düşük olduğu ve eksi (-) nete düştükleri görünmektedir. Temel Yeterlilik Testi (TYT)’de, Temel Matematik ve Fen Bilimleri Testlerinden başarısız oldukları saptanmıştır. TYT netlerinde en fazla Türkçe testinden en az ise Fen Bilimleri testinden yapılmıştır.

Kaynakça

  • Abazaoğlu, İ. Yatağan, M. Yıldızhan, Y. Arifoğlu, A. ve Umurhan, H. (2015). Öğrencilerin Matematik Başarısının Uluslararası Fen ve Matematik Eğilimleri Araştırması Sonuçlarına Göre Değerlendirilmesi. Turkish Studies (Elektronik), 10(7), 33-50.
  • Aktaş, Ö. ve Aktaş, D. (2018). Yükseköğretim Program Atlası (2018) Verilerine Göre Tarih Bölümlerinin ve Tarih Öğretmenliği Programlarının Değerlendirilmesi. Turkish History Education Journal, 8(2), 476-498.
  • Arap, K.S. (2010). Türkiye Yeni Üniversitelerine Kavuşurken: Türkiye’de Üniversiteler ve Kuruluş Gerekçeleri. Ankara Üniversitesi SBF Dergisi, 65(1), 1-29.
  • Arslan, F. ve Üzülmez, M. (2020). Öğrenci Tercihlerine Göre Manisa Celal Bayar Üniversitesi’nin Etki Alanındaki Değişimler (2000-2019). Doğu Coğrafya Dergisi, 25(43), 31-48.
  • Baykul, A. Çiçek H.G. ve Keleş, M.K. (2014). Öğrenci Profilinin Değerlendirilmesine Yönelik Bir Alan Araştırması Süleyman Demirel Üniversitesi Örneği. Süleyman Demirel Üniversitesi Fen Edebiyat Fakültesi Sosyal Bilimler Dergisi, (33), 171-186.
  • Dede, Y. ve Yaman, S. (2006). Fen ve Matematik Eğitiminde Sorun: Kuramsal Bir Çalışmada. Çukurova Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 3 (32), 116-28.
  • Doğan, M.G. (2019). Özel Güvenlik Teşkilatında Eğitim Olgusu: Özel Güvenlik Eğitim Kursları ve Meslek Yüksek Okullarındaki Özel Güvenlik ve Koruma Bölümleri. [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. İstanbul Gelişim Üniversitesi.
  • ÖSYM Yükseköğretim Kurumları Sınavı Yükseköğretim Programları ve Kontenjanları Kılavuzu. (2021). https://dokuman.osym.gov.tr/pdfdokuman/2021/YKS/kntkilavuz05082021.pdf adresinden 21 Kasım 2021 tarihinden alınmıştır.
  • ÖSYM Yükseköğretim Sınavı Ek Yerleştirme Tercih Kılavuzu. (2021). https://dokuman.osym.gov.tr/pdfdokuman/2021/YKS/EK/tablo3__20092021.pdf adresinden 21 Kasım 2021 tarihinden alınmıştır.
  • ÖSYM Yükseköğretim Sınavı Kılavuzu. (2021). https://dokuman.osym.gov.tr/pdfdokuman/2021/YKS/kilavuz040220211.pdf adresinden 21 Kasım 2021 tarihinden alınmıştır.
  • Özel Güvenlik Hizmetlerine Dair Kanun (5188 Sayılı Kanun). (2004). https://www.mevzuat.gov.tr/MevzuatMetin/1.5.5188.pdf adresinden 21 Kasım 2021 tarihinden alınmıştır.
  • Özel Güvenlik Hizmetlerine Dair Kanunun Uygulanmasına İlişkin Yönetmelik. (2004). https://www.mevzuat.gov.tr/mevzuat?MevzuatNo=7190&MevzuatTur=7&MevzuatTertip=5 adresinden 21 Kasım 2021 tarihinden alınmıştır.
  • Taflı, T. (2021). Türkiye’deki Fen Bilimleri Öğretmenliği Programlarının Genel Durumlarının ve Atama Sayılarının İncelenmesi. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, (46), 262-280.
  • Toprak, M.A. (2012). Mekânsal Planlama Politikaları ve Kentlerin Sosyo-Ekonomik Durumu Işığında Türkiye’de “Üniversiteleşme” Süreci. Ege Coğrafya Dergisi, 21 (2), 1-23.
  • Uçkun, S. Yüksel, A. ve Uçkun, C.G. (2021). Özel Güvenlik Programlarındaki Akademisyen Profillerinin İncelenmesi. Journal of Social and Humanities Sciences Research, 8(67), 576-581.
  • Yağcı, A. and Çevik, M. (2019). Prediction of academic achievements of vocational and technical high school (VTS) students in science courses through artificial neural networks (comparison of Turkey and Malaysia). Education and Information Technologies, 24(5), 2741-2761.
  • Yükseköğretim Program ATLAS Özel Güvenlik ve Koruma Programı Bulunan Üniversiteler. (2021). https://yokatlas.yok.gov.tr/onlisans-program.php?b=40003 adresinden 29 Mart 2022 tarihinden alınmıştır.
  • Yükseköğretim Program ATLAS Özel Güvenlik ve Koruma Programı (Açık Öğretim) Bulunan Üniversiteler. (2021). https://yokatlas.yok.gov.tr/onlisans-program.php?b=19543 adresinden 29 Mart 2022 tarihinden alınmıştır.
  • Yükseköğretim Program ATLAS Özel Güvenlik ve Koruma 2021 YKS Yükseköğretim Kontenjan, Tercih ve Yerleşme İstatikleri. (2021). https://yokatlas.yok.gov.tr/meslek-onlisans.php?b=40003 adresinden 29 Mart 2022 tarihinden alınmıştır.
  • Yükseköğretim Program ATLAS Özel Güvenlik ve Koruma (Açık Öğretim) 2021 YKS Yükseköğretim Kontenjan, Tercih ve Yerleşme İstatikleri. (2021). https://yokatlas.yok.gov.tr/meslek-onlisans.php?b=19543 adresinden 29 Mart 2022 tarihinden alınmıştır.
  • Yükseköğretim Program ATLAS Özel Güvenlik ve Koruma Programlarına TYT Taban Puanına Göre Yerleşen Son Kişinin Netleri. (2021). https://yokatlas.yok.gov.tr/netler-onlisans-tablo.php?b=40003 adresinden 21 Kasım 2021 tarihinden alınmıştır.
  • Yükseköğretim Program ATLAS Özel Güvenlik ve Koruma (Açık Öğretim) Programlarına TYT Taban Puanına Göre Yerleşen Son Kişinin Netleri. (2021). https://yokatlas.yok.gov.tr/netler-onlisans-tablo.php?b=19543 adresinden 21 Kasım 2021 tarihinden alınmıştır.
Toplam 22 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Research Article
Yazarlar

Ali Yağcı 0000-0003-0359-4927

Enes Güney 0000-0003-3075-2310

Yayımlanma Tarihi 31 Temmuz 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022 Cilt: 9 Sayı: 3

Kaynak Göster

APA Yağcı, A., & Güney, E. (2022). YÜKSEKÖĞRETİM PROGRAM ATLAS (2021) VERİLERİNE GÖRE ÖZEL GÜVENLİK VE KORUMA PROGRAMININ DEĞERLENDİRİLMESİ. Avrasya Sosyal Ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi, 9(3), 152-173.