Diğer
BibTex RIS Kaynak Göster

İÇERİK VE ÖYKÜLEŞTİRME PAZARLAMASI İLE MARKA TOPLULUKLARIYLA PARASOSYAL İLİŞKİ YARATMAK: BTS VE ARMY ÖRNEĞİ

Yıl 2023, Cilt: 10 Sayı: 1, 224 - 246, 31.01.2023

Öz

Tüketiciler, kendilerine katkı sağlayan ve duygularına hitap edebilen markalar ile bağ kurabilmektedirler. Bu bağ günümüz piyasalarında, rekabet gücünü artırarak fiyat bariyerini ortadan kaldırırken, sadık tüketici grubunu ortaya çıkarmaktadır. Bu bağı oluşturabilmek için markalar, tüketicilerin temel ihtiyaçlarının yanı sıra duygularına da hitap edecek ve ilgilerini çekecek stratejiler oluşturmaya çalışmaktadır. Özet ile günümüzde tüketici ile beraber kol kola yürümenin değerinin farkındalığına varan markalar, içerik ve öyküleştirme pazarlama stratejilerine yönelmiştir. Amaç içerik ve öyküleştirme pazarlama sayesinde tüketici ile para-sosyal ilişkinin oluşturup, karlılığını artırmaktır.
Günümüzde bu strateji birçok alanda kullanılmakla beraber en apaçık olanlarından biri ise dizi sektörüdür. Dizideki karakterler ile izleyici arasında oluşan para-sosyal ilişki hem yeniden yeniden üretimi sağlarken hem de markaların da karlılığını artırmaktadır. Temelde bu para-sosyal ilişki kurulumunu sağlayan asıl faktörlerden birinin, karakterler için yaratılan öyküler olduğu düşünülmektedir. Yaratılan bir öykü, ne kadar ilgi çekici ve gerçekçi ise karakter ile izleyici arasındaki bağ kuvvetlendiği düşünülmektedir. Bu amaç ile bu araştırmada, markaların izleyecekleri içerik ve öyküleştirme pazarlamasıyla hedef kitle ile para-sosyal ilişki yaratılıp yaratılamayacağı incelenmiştir. Araştırmada, içerik/öyküleştirme pazarlamaları ve para-sosyal ilişki kavramsal olarak incelenmiş olup, örneklem BTS grubu ve hayranları ARMY üzerinden yapılmıştır. İçerik analizi yöntemi ile grubun izlemiş olduğu içerik/öyküleştirme pazarlaması ve bunlara gelen tepkiler analiz edilmiştir. Araştırma sonucunda etkili içerik ve öyküleştirme pazarlaması ile hedef kitleyle para-sosyal ilişki kurulabildiği gözlemlenmiştir.

Kaynakça

  • AAKER, D. (1991) Managing Brand Equity. The Free Press, New York.
  • AAKER, D. (2016) Building Strong Brand. Güçlü Markalar Yaratmak. Çevirmen: Erdem Demir, Media Cat Kitapları, İstanbul.
  • AAKER, D. (2018) Creating Sıgnature Stories. İmza Hikâyeler Yaratmak. Çevirmen: Taner Gezer, Maltepe Üniversitesi Kitapları, İstanbul.
  • ACAR, S. (2012) Kurumsal Markaların Tüketicilerin Satın Alma Davranışı Üzerine Etkisi ve Uygulama. İstanbul Ticaret Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, İstanbul, (Danışman: Doç. Dr. Özgür Çengel).
  • AKINCI, S., Çakır V. (2017) Parasosyal ilişki teorisi perspektifinden ürün yerleştirme etkililiği. İnif,2(2):210-228. [Elektronik Dergi]. https://dergipark.org.tr/tr /pub/inifedergi/issue/33031/351588
  • ARMSTRONG, C. B., Rubin A. M. (1989) Talk radio as ınterpersonal communication. Journal of Communication, 39(2):84-94.
  • ARSLAN, Ö. (2013). TV Dizilerinde Yer Alan Karakterler ile Kurulan Parasosyal Etkileşim: Bağlanma Biçimleri ve Yalnızlık Açısından Bir İnceleme. Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, Ankara, (Danışman: Doç.Dr. Ayda Büyükşahin Sunal).
  • AUSTIN, A., Barnard J., Hutcheon N. (2015) Online Video Forecasts. Zenith Optimedia, London.
  • AYTULUN, G., Sunal A. (2020) Parasocial interaction with media characters. Psikiyatride Güncel Yaklaşımlar-Current Approaches in Psychiatry 2020; 12(4):494-506.
  • BARUTÇU, S., Tomaş M. (2013) Sürdürülebilir sosyal medya pazarlaması ve sosyal medya pazarlaması etkinliğinin ölçümü. Journal of Internet Applications and Management. 4 (1) :5-24[Elektronik Dergi]. https://dergipark.org.tr/tr/pub /iuyd/issue/34110/377335
  • BARRETT, N., Pulızzı J. (2009) Get Content Get Customer, McGraw Hill Education, USA.
  • BATIGÜN, A., Sunal A. (2017) TV dizilerinde yer alan karakterlerle kurulan parasosyal etkileşim: evlilik doyumu, psikolojik belirtiler ve bazı sosyo-demograik değişkenler açısından değerlendirme. Türk Psikoloji Dergisi. 32(79), 52–62.[Elektronik Dergi]. https://www.psikolog.org.tr/tr/yayinlar/dergiler/1031828/tpd1300443320170000m000017.pdf
  • BAZARCI, S. (2019) Transmedya uygulamalarında yayılma kanalları: küresel örnekler üzerine bir inceleme, Akdeniz İletişim Dergisi, 6(31):560-576. [Elektronik Dergi]. https://dergipark.org.tr/tr/pub/akil/issue/47030/529067
  • BENLİ, T., Karaosmanoğlu K. (2017) Bir pazarlama stratejisi olarak içerik pazarlama. Mesleki Bilimler Dergisi, 6(1):27-38. [Elektronik Dergi]. https://dergipark.org.tr/tr/pub/mbd/issue/40499/485135
  • BİÇİM, A. (2019) Güzellik Youtuberlarının Kadın Tüketicilerle Geliştirdiği Parasosyal Etkileşimlerinin Satın Alma Niyeti Üzerindeki Etkisi. Yaşar Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, İzmir, (Danışman: Doç. Dr. Ferah Onat).
  • BİLGE, F. (2016) Yeni pazarlama yaklaşımı içerik pazarlamasının incelenmesi ve turizm sektörüne uygulanabilirliği, International Journal Of Social Science,44:125-140. [Elektronik Dergi] https://jasstudies.com/?mod=makale _tr_ozet&makale_id=27819
  • BİLGİLİER, H., Kayacan Ş., Tos O. (2020) Oyun kültürünün dijital medya yansıması: “Advergaming” içeriklerine yönelik bir analiz. LAÜ Sosyal Bilimler Dergisi. 11(1):82-98.
  • BORAN, T. (2021) Sosyal medyada içerik pazarlaması: Boyner grup Youtube kanalı örneği. Intermedia International e-Journal,8(14):138-154. [Elektronik Dergi]. https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/1660147
  • BOZKURT, G. (2020) Sosyal Medyada Parasosyal Etkileşim: Sosyal Medya Fenomenlerinin Tüketicilerin Marka Algısına Etkisinin Değerlendirilmesi. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü. Doktora Tezi, Konya. (Danışman: Prof. Dr. Muammer Zerenler).
  • BRUNER, R. (2019) The mastermind behind BTS opens up about making a K-Pop Juggernaut. https://time.com/5681494/bts-bang-si-hyuk-interview/ (20.05.2021).
  • BUCKNER, B., Rutledge P. (2011) Transmedia storytelling for marketing and branding: It’s not entertainment, it’s survival. http://www.kcommhtml.com/ima/2011_03/transmedia_storytelling (17.09.2021).
  • BUSSELLE, R., Bilandzic, H. (2008) Fictionality and perceived realism in experiencingstories: A model of narrative comprehension and engagement. Communication Theory, 18(2):255-280.
  • CAIDA, W. Q., Fink E. L. (2008) Loneliness, Gender and parasocial interaction: a uses and gratifications approach. Communication Quarterly, 56 (1), 87-109.
  • CANALES, A. (2020) Transmedia, Translation and adaptation: Parallel universes or complex system?. Erudit. 33(1):55-78.
  • CENGİZ, E. (2020) Marka Yönetimi, İstanbul Üniversitesi Uzaktan Eğitim, İstanbul.
  • CHA, M. J. (2017) Philosophizing About BTS, Bimilsincer, Korea.
  • CHAPMAN, C., Handey A. (2012) Dijital Çağda İçerik Yönetiminin Kuralları. Kapital Medya Hizmetleri. İstanbul.
  • CHO, Y. J. (2018). Visual storytelling in emoji communication. https://sogang.academia.edu/YujinCho/Papers (16.09.2021).
  • COHEN, J. (2004). Parasocial break-up from favorite television characters: The role of attachment styles and relationship intensity. Journal of Social and Personal Relationships, 21, 187-202.
  • ÇAKIRKAYA, M. (2019) İçerik Pazarlaması’nın Müşteri Sadakati Üzerindeki Rolü: E- Ticaret Sitesi Müşterileri Üzerinde Bir Araştırma. Eğitim Yayınevi. Konya.
  • ÇETİNKAYA, Ö. (2017) Marka sadakati oluşturma aracı olarak transmedya hikâye anlatımının yeri ve değeri, Manas Sosyal Araştırmalar Dergisi, 6(4):559-576. [Elektronik Dergi]. https://dergipark.org.tr/tr/pub/ mjss/issue/ 40527 /486314
  • ÇİLİNGİR, A. (2017) İletişim alanında içerik analizi yönetimi kullanılarak yapılan yüksek lisans ve doktora tezleri üzerine bir inceleme, Erciyes İletişim Dergisi,5(1):148-160. [Elektronik Dergi]. https://dergipark.org.tr
  • DÖNMEZ, M. (2015) Pazarlama İletişiminde Transmedya Uygulamaları: Örnek Olay İncelemeleri, Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, Konya, (Danışman: Yrd. Doç. Dr. Evrim Gülsünler).
  • DÖNMEZ, M., Güler Ş. (2016) Transmedya hikâyeciliği “Doritos Akademi” örneği incelemesi. Süleyman Demirel Üniversitesi Vizyoner Dergisi. 7(16):155-175. [Elektronik Dergi]. https://dergipark.org.tr/tr/pub/vizyoner/issue /25140/ 265477
  • DÖNMEZ, M. (2021) Para-Sosyal ilişkinin ürün yerleştirme çerçevesinde marka beğenilirliğine yansıması. Selçuk İletişim Dergisi. 14(1):55-83. [Elektronik Dergi]. https://dergipark.org.tr/tr/pub/josc/issue/59624/813011
  • ERU, O. (2007) Marka Bağımlılığını Etkileyen Faktörler: Adnan Menderes Üniversitesi Öğrencileri Üzerinde Bir Uygulama. Adnan Menderes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, Aydın, (Danışman: Yrd. Doç. Dr. Ece Aksu Armağan).
  • FIRAT, D. (2017) Sosyal Medya Pazarlaması. Beta Basım Yayım Dağıtım, İstanbul.
  • FİSKE, J. (1999) Popüler Kültürü Anlamak, Ark Yayınları, Ankara.
  • GEDİK, Y. (2020) İçerik pazarlaması: teorik bir çerçeve. Türk Yönetim ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi. 1(1):75-96. [Elektronik Dergi]. https://www.researchgate.net/publication/348002461_Icerik_Pazarlamasi_Teorik_Bir_Cerceve_Content_Marketing_A_Theoretical_Framework
  • GILES, D. (2010) Parasocial Relationships. In book: Characters in Fictional Worlds: Understanding Imaginary Beings in Literature, Film, and Other Media Publisher: de Gruyter Editors: J. Eder, F. Jannidis, R. Schneider. Belin/Newyork.
  • GÜMÜŞ, N., Karaca Ş., Onurlubaş E. (2021) Sosyal medya fenomenleri ile kurulan parasosyal etkileşimin online tüketici davranışlarına etkisi. Iğdır Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, (25) 752-773. [Elektronik Dergi]. https://www.researchgate.net/publication/349245904_Sosyal_Medya_Fenomenleri_ile_Kurulan_Parasosyal_Etkilesimin_Online_Tuketici_Davranislarina_Etkisi
  • GOLDMAN, B. (2015) Branded content and transmedia storytelling, Society for Media and Psychology&Technology. 46-1.
  • HESSE, H. (2021) Die Geschichtevon Emil Sinclairs Jugend. Demian “Emil Sınclair’in Gençliğinin Öyküsü”. Çevirmen: Kamuran Şipal. Can Sanat Yayınları, İstanbul.
  • HOLLINGSWORTH, J., Seo Y. (2019) BTS’s ARMY of admirers: inside one of the world’s most powerful fandoms. https://edition.cnn.com/2019/10/12/asia/bts-fandom-army-intlhnk/index.html (01.09. 2021).
  • HORTON, D., Wohl, R. R. (1956) Mass communication and parasocial interaction. Psychiatry, 19(1). 215-229.
  • HU, J., Cheng Y., Gan Z., Liu J., Gao J., Graham N. (2020) What makes a good story? Designing compositerewards for visual storytelling. [abstract]. The Thirty-Fourth AAAI Conference on Artificial Intelligence (AAAI-20): 7969-7976
  • İNAL, M. (2019) Sosyal Medyada Dijital İçerik Pazarlaması Faaliyetine Yönelik Tüketici Tutum ve Davranışları. Sakarya Üniversitesi İşletme Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, Sakarya, (Danışman: Dr. Öğr. Üyesi Semih Okutan).
  • JENKINS, H. (2007) Transmedias torytelling 101. http://henryjenkins.org/2007/03/ transmedia_storytelling_101.html. (30.05.2021).
  • KAPTANOĞLU, R., Kılıçarslan M., Tosun A. (2019) Marka ve marka farkındalığı, The Journal of Social Science, 3(5):248-266. [Elektronik Dergi]. https://dergipark.org.tr/tr/pub/tjsosci/issue/43451/520673
  • KARKAR, A. (2016) Değer ve güven ağlarının yükselişinde içerik pazarlaması. International Journal of Social Sciences and Education Research Dergisi. 2(1):274-285.
  • KAYA, T. (2020) Parasosyal Etkileşim Bağlamında Bir Alımlama Analizi: İstanbullu Gelin Dizisi. Güncel sosyal bilimler araştırmaları II, Eds: Tanyıldızı N., Şahin Y. Akademisyen Kitabevi, Ankara.
  • KENT, M. L. (2015) The power of storytelling in public relations: introducing the 20 masterplots. Public Relations Review, 41(4):480-489.
  • KESKİN, A. (2020) Parasosyal etkileşim açısından K-Pop fanlığı: ARMY hayran kültürü üzerinde bir inceleme. İNİF.5(1):25-38.
  • KIYAT, B. (2012) Kurumsal İtibar Katsayısı ve Marka Sadakati İlişkisi: Telekomünikasyon Sektöründe Faaliyet Gösteren Kurumlar Üzerine Bir Araştırma. Marmara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Doktora Tezi, İstanbul, (Danışman: Doç. Dr. Emel Karayel Bilbil).
  • KIM, H., Ko E., Kim J. (2015) SNS Users’ para-social relationships with celebrities: social media effects on purchase intentions. Journal of Global Scholars of Marketing Science.25(3):279-294.
  • KIM, H. G. (2020) BTS Sayesinde Başlayan Ergenlik Psikolojisi Dersi. Visionbp, Korea.
  • KUCUR, A. (2018) Transmedya Hikâye Anlatıcılığı: Angry Birds Evreni Örneği. Arı Sanat Yayınevi, İstanbul.
  • KUNDURACIOĞLU, İ. (2018) Oyunlaştırma Kavramı Üzerine İçerik Analizi Çalışması. Balıkesir Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, Balıkesir, (Danışman: Dr. Öğr. Üy. Gürhan Durak).
  • KUŞ, O. (2016) İçerik Pazarlama – Dijital Dünyada Marka ve Hikâye Yaratma Stratejileri, Pales Yayınları, İstanbul.
  • KWON, Y. R. (2020) Meet BigHit’s creatives behind BTS-inspired TinyTAN, http://www.koreaherald.com/view.php?ud=20200904000759 (20.07.2021).
  • MCGLADDERY, E. (2021) “She’s a Friend, She’s Real”: An Investigation into the Parasocial Relationship Between the Viewer and the Television Character. (Master Thesis, Huddersfield University, Department of Media andProduction), England.
  • OKKAY, İ. (2019) Tüketiciyi hem eğlendirerek hem de hissettirmeden ulaşmanın yolu olarak viral pazarlama. XI. IBANESS Kongreler Serisi.12(2):421-427.
  • OKUTAN, S., İnal M. (2019) Algılanan fayda ve sürü davranışının dijital içerik paylaşma davranışı üzerindeki etkisi. Yorum-Yönetim-Yöntem Uluslararası Yönetim-Ekonomi ve Felsefe Dergisi,7(3):143-153.
  • OYMAN, M., Akıncı S. (2019) Sosyal medya etkileyicileri olarak vloggerlar: Z kuşağı üzerinde parasosyal ilişki, satın alma niyeti oluşturma ve Youtube davranışları açısından vloggerların incelenmesi. Akdeniz İletişim Dergisi,31:441-464. [Elektronik Dergi]. https://dergipark.org.tr/tr/ pub/akil/issue/51740/620050
  • PARK, H. J. (2018). BTS Marketing. 21st Century Books, Gyeonggi.
  • PENPECE, D. (2013) Dijital İçerik Pazarlaması, Karahan Kitabevi, Çukurova, Adana.
  • PRATTEN, R. (2015) Getting Started with Transmedia Storytelling. Amazon, USA.
  • PULIZZI, J. (2014) Epic Content Marketing, McGraw Hill Education, USA.
  • SANDERSON, J., Truax C. (2014) I hate you man!’: Exploring maladaptive parasocial interaction expressions to college athletes via Twitter. Journal of Issues in Intercollegiate Athletics, (7) :333-351.
  • SARI, G. (2017) Transmedya hikâye anlatıcılığı: “Kötü Çocuk” örneği, Abant Kültürel Araştırmalar Dergisi. 2(4):71-79.
  • SARITAŞ, A. (2018) İçerik pazarlamasına yönelik bir literatür taraması. Sosyal Araştırmalar ve Davranış Bilimleri Dergisi. 4(2):232-239.
  • SCHILLER, M. (2018) Transmedia storytelling: New practices and audiences, Amsterdam University Press, 97-108.
  • ŞEKER, S. (2018) Parasosyal Etkileşim: Kişilik Özellikleri, Sosyal Destek ve Bazı Psikolojik ve Sosyo-Demografik Değişkenler Açısından Bir İnceleme. Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, Ankara, (Danışman: Prof. Dr. Ayşegül Durak Batıgün).
  • SONG, L. P. (2020) Today I Sold Content, Wisdom House, Seoul, Korea.
  • SOOD, S., Rogers M. (2000) Dimensions of parasocial interaction by letter-writers to a popular entertainment-education soap opera in India. Journal Of Broadcasting& Electronic Media, (386-414).
  • STEIN, M. (2020) Map of the Soul: 7 Persona, Shadow& Ego in the World of BTS, Chıron Publications, Asheville, USA.
  • STEVER, G. (2019) Parasocial and social interaction with celebrities: classification of media fans. Journal of Media Psychology14(3):1-39.
  • TAYANÇ, N., Varol S. (2019) Parasosyal ili̇şki̇: kavramsal bi̇r çerçeve. İletişim ve Kuram Araştırma Dergisi. 48: 258-277.
  • TEKBIYIK, S. (2017) Dijital İçerik Yönetiminde Görsel Kullanımının Marka İletişimine Etkisi. İstanbul Ticaret Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, İstanbul (Danışman: Yrd. Doç. Dr. Gözde Öymen Kale).
  • TURNER, J. R. (1993) Interpersonal and psychological predictors of parasocial interaction with different television performers. Communication Quarterly, 41 (3), 443-453.
  • VICKROY, S. (2014) Visual Marketing. Smart Business Magazine. Winter, 2014:8-9.
  • VONDEROHE, B. (2016) Twitter’srole in the disclosure of parasocial relationships. Journal of Undergraduate Research. 19:1-15.
  • WILCOX, D. (2019) The challenge of visual storytelling. Academia. 1-7https://www.academia.edu/15583759/The_Challenge_of_Visual_Storytelling (15.09.2021).
  • YALÇIN S. (2019) Bilimsel araştırma yöntemleri, Ankara Üniversitesi Açık Ders Platformu. https://acikders.ankara.edu.tr/pluginfile.php/125451/mod_resource/content/0/konu15.1.pdf (05.05 2021).
  • YANG, B., Zisidias M. (2014) Transmedia Marketing: Strengthening Multiplatform User Participation Through Storytelling. (Master Thesis, UMEA University, Department of Informatics), Sweden.
  • YENER, D. (2013) Marka çağrışım unsurlarının marka kişiliği üzerine etkisi. Electronic Journal of Vocational Colleges. (5):89-103.
  • YENİÇERİ, B. (2020) Bir E-ticaret stratejisi: İçerik pazarlaması. Yeni Medya. (8):26-40.
  • ZEREY, Y. (2014) Dijital-İnteraktif Pazarlama ve Coca Cola Uygulama Örnekleri-Transmedya Hikâyeciliği İçerisinde, Çizgi Kitabevi, Konya.
  • ZHUANG, J. (2018) I’m Your Fan – Engaging in Celebrity ‘s Social Media Page with the Mediation of Parasocial Interaction and Parasocial Relationship. (Master Thesis, University of South Florida). USA. Internet Sources
  • Url1: https://www.azlyrics.com/ (01.07.2021).
  • Url2: https://btsuniversestory.netmarble.com/en/ (27.07. 2021).
  • Url3: https://btsw.netmarble.com/en/ost (22.07. 2021).
  • Url4: https://www.bt21.com (24.07.2021).
  • Url5: www.cnn.com (19.06.2021).
  • Url6: https://colorcodedlyrics.com (13.07.2021).
  • Url7: https://contentmarketinginstitute.com/ (15.05.2021).
  • Url8: ibighit.com (01.07.2021).
  • Url9: https://www.insanokur.org/(06.07.2021).
  • Url10: https://www.koreaboo.com /stories/bts -jungkook -sold- wine-vlive- downy/ (28.08.2021).
  • Url11: naver.com (29.08.2021).
  • Url12: https://play.google.com (23.07.2021).
  • Url13: https://www.sbs.com. (21.07. 2021).
  • Url14: https:/ / sites. psu.edu /coconut417 1/2018/11/01 /185/ (06.07 2021).
  • Url15: https://www.soompi.com (01.05.2021).
  • Url16: sozluk.gov.tr (01.04. 2021).
  • Url17: https://www.teenvogue.com/story/brief-history-of-k-pop (15.06.2021).
  • Url18: https://www.unicef.org (15.05.2021).
  • Url19: https://www.youtube.com (24.06.2021).
  • Url20: https://www.webtoons.com (25.07.2021).
  • Url21: https:// weverse.com (21.07.2021).
  • Url22: www.wikipedia.org (15.06.2021).
Yıl 2023, Cilt: 10 Sayı: 1, 224 - 246, 31.01.2023

Öz

Kaynakça

  • AAKER, D. (1991) Managing Brand Equity. The Free Press, New York.
  • AAKER, D. (2016) Building Strong Brand. Güçlü Markalar Yaratmak. Çevirmen: Erdem Demir, Media Cat Kitapları, İstanbul.
  • AAKER, D. (2018) Creating Sıgnature Stories. İmza Hikâyeler Yaratmak. Çevirmen: Taner Gezer, Maltepe Üniversitesi Kitapları, İstanbul.
  • ACAR, S. (2012) Kurumsal Markaların Tüketicilerin Satın Alma Davranışı Üzerine Etkisi ve Uygulama. İstanbul Ticaret Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, İstanbul, (Danışman: Doç. Dr. Özgür Çengel).
  • AKINCI, S., Çakır V. (2017) Parasosyal ilişki teorisi perspektifinden ürün yerleştirme etkililiği. İnif,2(2):210-228. [Elektronik Dergi]. https://dergipark.org.tr/tr /pub/inifedergi/issue/33031/351588
  • ARMSTRONG, C. B., Rubin A. M. (1989) Talk radio as ınterpersonal communication. Journal of Communication, 39(2):84-94.
  • ARSLAN, Ö. (2013). TV Dizilerinde Yer Alan Karakterler ile Kurulan Parasosyal Etkileşim: Bağlanma Biçimleri ve Yalnızlık Açısından Bir İnceleme. Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, Ankara, (Danışman: Doç.Dr. Ayda Büyükşahin Sunal).
  • AUSTIN, A., Barnard J., Hutcheon N. (2015) Online Video Forecasts. Zenith Optimedia, London.
  • AYTULUN, G., Sunal A. (2020) Parasocial interaction with media characters. Psikiyatride Güncel Yaklaşımlar-Current Approaches in Psychiatry 2020; 12(4):494-506.
  • BARUTÇU, S., Tomaş M. (2013) Sürdürülebilir sosyal medya pazarlaması ve sosyal medya pazarlaması etkinliğinin ölçümü. Journal of Internet Applications and Management. 4 (1) :5-24[Elektronik Dergi]. https://dergipark.org.tr/tr/pub /iuyd/issue/34110/377335
  • BARRETT, N., Pulızzı J. (2009) Get Content Get Customer, McGraw Hill Education, USA.
  • BATIGÜN, A., Sunal A. (2017) TV dizilerinde yer alan karakterlerle kurulan parasosyal etkileşim: evlilik doyumu, psikolojik belirtiler ve bazı sosyo-demograik değişkenler açısından değerlendirme. Türk Psikoloji Dergisi. 32(79), 52–62.[Elektronik Dergi]. https://www.psikolog.org.tr/tr/yayinlar/dergiler/1031828/tpd1300443320170000m000017.pdf
  • BAZARCI, S. (2019) Transmedya uygulamalarında yayılma kanalları: küresel örnekler üzerine bir inceleme, Akdeniz İletişim Dergisi, 6(31):560-576. [Elektronik Dergi]. https://dergipark.org.tr/tr/pub/akil/issue/47030/529067
  • BENLİ, T., Karaosmanoğlu K. (2017) Bir pazarlama stratejisi olarak içerik pazarlama. Mesleki Bilimler Dergisi, 6(1):27-38. [Elektronik Dergi]. https://dergipark.org.tr/tr/pub/mbd/issue/40499/485135
  • BİÇİM, A. (2019) Güzellik Youtuberlarının Kadın Tüketicilerle Geliştirdiği Parasosyal Etkileşimlerinin Satın Alma Niyeti Üzerindeki Etkisi. Yaşar Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, İzmir, (Danışman: Doç. Dr. Ferah Onat).
  • BİLGE, F. (2016) Yeni pazarlama yaklaşımı içerik pazarlamasının incelenmesi ve turizm sektörüne uygulanabilirliği, International Journal Of Social Science,44:125-140. [Elektronik Dergi] https://jasstudies.com/?mod=makale _tr_ozet&makale_id=27819
  • BİLGİLİER, H., Kayacan Ş., Tos O. (2020) Oyun kültürünün dijital medya yansıması: “Advergaming” içeriklerine yönelik bir analiz. LAÜ Sosyal Bilimler Dergisi. 11(1):82-98.
  • BORAN, T. (2021) Sosyal medyada içerik pazarlaması: Boyner grup Youtube kanalı örneği. Intermedia International e-Journal,8(14):138-154. [Elektronik Dergi]. https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/1660147
  • BOZKURT, G. (2020) Sosyal Medyada Parasosyal Etkileşim: Sosyal Medya Fenomenlerinin Tüketicilerin Marka Algısına Etkisinin Değerlendirilmesi. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü. Doktora Tezi, Konya. (Danışman: Prof. Dr. Muammer Zerenler).
  • BRUNER, R. (2019) The mastermind behind BTS opens up about making a K-Pop Juggernaut. https://time.com/5681494/bts-bang-si-hyuk-interview/ (20.05.2021).
  • BUCKNER, B., Rutledge P. (2011) Transmedia storytelling for marketing and branding: It’s not entertainment, it’s survival. http://www.kcommhtml.com/ima/2011_03/transmedia_storytelling (17.09.2021).
  • BUSSELLE, R., Bilandzic, H. (2008) Fictionality and perceived realism in experiencingstories: A model of narrative comprehension and engagement. Communication Theory, 18(2):255-280.
  • CAIDA, W. Q., Fink E. L. (2008) Loneliness, Gender and parasocial interaction: a uses and gratifications approach. Communication Quarterly, 56 (1), 87-109.
  • CANALES, A. (2020) Transmedia, Translation and adaptation: Parallel universes or complex system?. Erudit. 33(1):55-78.
  • CENGİZ, E. (2020) Marka Yönetimi, İstanbul Üniversitesi Uzaktan Eğitim, İstanbul.
  • CHA, M. J. (2017) Philosophizing About BTS, Bimilsincer, Korea.
  • CHAPMAN, C., Handey A. (2012) Dijital Çağda İçerik Yönetiminin Kuralları. Kapital Medya Hizmetleri. İstanbul.
  • CHO, Y. J. (2018). Visual storytelling in emoji communication. https://sogang.academia.edu/YujinCho/Papers (16.09.2021).
  • COHEN, J. (2004). Parasocial break-up from favorite television characters: The role of attachment styles and relationship intensity. Journal of Social and Personal Relationships, 21, 187-202.
  • ÇAKIRKAYA, M. (2019) İçerik Pazarlaması’nın Müşteri Sadakati Üzerindeki Rolü: E- Ticaret Sitesi Müşterileri Üzerinde Bir Araştırma. Eğitim Yayınevi. Konya.
  • ÇETİNKAYA, Ö. (2017) Marka sadakati oluşturma aracı olarak transmedya hikâye anlatımının yeri ve değeri, Manas Sosyal Araştırmalar Dergisi, 6(4):559-576. [Elektronik Dergi]. https://dergipark.org.tr/tr/pub/ mjss/issue/ 40527 /486314
  • ÇİLİNGİR, A. (2017) İletişim alanında içerik analizi yönetimi kullanılarak yapılan yüksek lisans ve doktora tezleri üzerine bir inceleme, Erciyes İletişim Dergisi,5(1):148-160. [Elektronik Dergi]. https://dergipark.org.tr
  • DÖNMEZ, M. (2015) Pazarlama İletişiminde Transmedya Uygulamaları: Örnek Olay İncelemeleri, Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, Konya, (Danışman: Yrd. Doç. Dr. Evrim Gülsünler).
  • DÖNMEZ, M., Güler Ş. (2016) Transmedya hikâyeciliği “Doritos Akademi” örneği incelemesi. Süleyman Demirel Üniversitesi Vizyoner Dergisi. 7(16):155-175. [Elektronik Dergi]. https://dergipark.org.tr/tr/pub/vizyoner/issue /25140/ 265477
  • DÖNMEZ, M. (2021) Para-Sosyal ilişkinin ürün yerleştirme çerçevesinde marka beğenilirliğine yansıması. Selçuk İletişim Dergisi. 14(1):55-83. [Elektronik Dergi]. https://dergipark.org.tr/tr/pub/josc/issue/59624/813011
  • ERU, O. (2007) Marka Bağımlılığını Etkileyen Faktörler: Adnan Menderes Üniversitesi Öğrencileri Üzerinde Bir Uygulama. Adnan Menderes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, Aydın, (Danışman: Yrd. Doç. Dr. Ece Aksu Armağan).
  • FIRAT, D. (2017) Sosyal Medya Pazarlaması. Beta Basım Yayım Dağıtım, İstanbul.
  • FİSKE, J. (1999) Popüler Kültürü Anlamak, Ark Yayınları, Ankara.
  • GEDİK, Y. (2020) İçerik pazarlaması: teorik bir çerçeve. Türk Yönetim ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi. 1(1):75-96. [Elektronik Dergi]. https://www.researchgate.net/publication/348002461_Icerik_Pazarlamasi_Teorik_Bir_Cerceve_Content_Marketing_A_Theoretical_Framework
  • GILES, D. (2010) Parasocial Relationships. In book: Characters in Fictional Worlds: Understanding Imaginary Beings in Literature, Film, and Other Media Publisher: de Gruyter Editors: J. Eder, F. Jannidis, R. Schneider. Belin/Newyork.
  • GÜMÜŞ, N., Karaca Ş., Onurlubaş E. (2021) Sosyal medya fenomenleri ile kurulan parasosyal etkileşimin online tüketici davranışlarına etkisi. Iğdır Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, (25) 752-773. [Elektronik Dergi]. https://www.researchgate.net/publication/349245904_Sosyal_Medya_Fenomenleri_ile_Kurulan_Parasosyal_Etkilesimin_Online_Tuketici_Davranislarina_Etkisi
  • GOLDMAN, B. (2015) Branded content and transmedia storytelling, Society for Media and Psychology&Technology. 46-1.
  • HESSE, H. (2021) Die Geschichtevon Emil Sinclairs Jugend. Demian “Emil Sınclair’in Gençliğinin Öyküsü”. Çevirmen: Kamuran Şipal. Can Sanat Yayınları, İstanbul.
  • HOLLINGSWORTH, J., Seo Y. (2019) BTS’s ARMY of admirers: inside one of the world’s most powerful fandoms. https://edition.cnn.com/2019/10/12/asia/bts-fandom-army-intlhnk/index.html (01.09. 2021).
  • HORTON, D., Wohl, R. R. (1956) Mass communication and parasocial interaction. Psychiatry, 19(1). 215-229.
  • HU, J., Cheng Y., Gan Z., Liu J., Gao J., Graham N. (2020) What makes a good story? Designing compositerewards for visual storytelling. [abstract]. The Thirty-Fourth AAAI Conference on Artificial Intelligence (AAAI-20): 7969-7976
  • İNAL, M. (2019) Sosyal Medyada Dijital İçerik Pazarlaması Faaliyetine Yönelik Tüketici Tutum ve Davranışları. Sakarya Üniversitesi İşletme Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, Sakarya, (Danışman: Dr. Öğr. Üyesi Semih Okutan).
  • JENKINS, H. (2007) Transmedias torytelling 101. http://henryjenkins.org/2007/03/ transmedia_storytelling_101.html. (30.05.2021).
  • KAPTANOĞLU, R., Kılıçarslan M., Tosun A. (2019) Marka ve marka farkındalığı, The Journal of Social Science, 3(5):248-266. [Elektronik Dergi]. https://dergipark.org.tr/tr/pub/tjsosci/issue/43451/520673
  • KARKAR, A. (2016) Değer ve güven ağlarının yükselişinde içerik pazarlaması. International Journal of Social Sciences and Education Research Dergisi. 2(1):274-285.
  • KAYA, T. (2020) Parasosyal Etkileşim Bağlamında Bir Alımlama Analizi: İstanbullu Gelin Dizisi. Güncel sosyal bilimler araştırmaları II, Eds: Tanyıldızı N., Şahin Y. Akademisyen Kitabevi, Ankara.
  • KENT, M. L. (2015) The power of storytelling in public relations: introducing the 20 masterplots. Public Relations Review, 41(4):480-489.
  • KESKİN, A. (2020) Parasosyal etkileşim açısından K-Pop fanlığı: ARMY hayran kültürü üzerinde bir inceleme. İNİF.5(1):25-38.
  • KIYAT, B. (2012) Kurumsal İtibar Katsayısı ve Marka Sadakati İlişkisi: Telekomünikasyon Sektöründe Faaliyet Gösteren Kurumlar Üzerine Bir Araştırma. Marmara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Doktora Tezi, İstanbul, (Danışman: Doç. Dr. Emel Karayel Bilbil).
  • KIM, H., Ko E., Kim J. (2015) SNS Users’ para-social relationships with celebrities: social media effects on purchase intentions. Journal of Global Scholars of Marketing Science.25(3):279-294.
  • KIM, H. G. (2020) BTS Sayesinde Başlayan Ergenlik Psikolojisi Dersi. Visionbp, Korea.
  • KUCUR, A. (2018) Transmedya Hikâye Anlatıcılığı: Angry Birds Evreni Örneği. Arı Sanat Yayınevi, İstanbul.
  • KUNDURACIOĞLU, İ. (2018) Oyunlaştırma Kavramı Üzerine İçerik Analizi Çalışması. Balıkesir Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, Balıkesir, (Danışman: Dr. Öğr. Üy. Gürhan Durak).
  • KUŞ, O. (2016) İçerik Pazarlama – Dijital Dünyada Marka ve Hikâye Yaratma Stratejileri, Pales Yayınları, İstanbul.
  • KWON, Y. R. (2020) Meet BigHit’s creatives behind BTS-inspired TinyTAN, http://www.koreaherald.com/view.php?ud=20200904000759 (20.07.2021).
  • MCGLADDERY, E. (2021) “She’s a Friend, She’s Real”: An Investigation into the Parasocial Relationship Between the Viewer and the Television Character. (Master Thesis, Huddersfield University, Department of Media andProduction), England.
  • OKKAY, İ. (2019) Tüketiciyi hem eğlendirerek hem de hissettirmeden ulaşmanın yolu olarak viral pazarlama. XI. IBANESS Kongreler Serisi.12(2):421-427.
  • OKUTAN, S., İnal M. (2019) Algılanan fayda ve sürü davranışının dijital içerik paylaşma davranışı üzerindeki etkisi. Yorum-Yönetim-Yöntem Uluslararası Yönetim-Ekonomi ve Felsefe Dergisi,7(3):143-153.
  • OYMAN, M., Akıncı S. (2019) Sosyal medya etkileyicileri olarak vloggerlar: Z kuşağı üzerinde parasosyal ilişki, satın alma niyeti oluşturma ve Youtube davranışları açısından vloggerların incelenmesi. Akdeniz İletişim Dergisi,31:441-464. [Elektronik Dergi]. https://dergipark.org.tr/tr/ pub/akil/issue/51740/620050
  • PARK, H. J. (2018). BTS Marketing. 21st Century Books, Gyeonggi.
  • PENPECE, D. (2013) Dijital İçerik Pazarlaması, Karahan Kitabevi, Çukurova, Adana.
  • PRATTEN, R. (2015) Getting Started with Transmedia Storytelling. Amazon, USA.
  • PULIZZI, J. (2014) Epic Content Marketing, McGraw Hill Education, USA.
  • SANDERSON, J., Truax C. (2014) I hate you man!’: Exploring maladaptive parasocial interaction expressions to college athletes via Twitter. Journal of Issues in Intercollegiate Athletics, (7) :333-351.
  • SARI, G. (2017) Transmedya hikâye anlatıcılığı: “Kötü Çocuk” örneği, Abant Kültürel Araştırmalar Dergisi. 2(4):71-79.
  • SARITAŞ, A. (2018) İçerik pazarlamasına yönelik bir literatür taraması. Sosyal Araştırmalar ve Davranış Bilimleri Dergisi. 4(2):232-239.
  • SCHILLER, M. (2018) Transmedia storytelling: New practices and audiences, Amsterdam University Press, 97-108.
  • ŞEKER, S. (2018) Parasosyal Etkileşim: Kişilik Özellikleri, Sosyal Destek ve Bazı Psikolojik ve Sosyo-Demografik Değişkenler Açısından Bir İnceleme. Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, Ankara, (Danışman: Prof. Dr. Ayşegül Durak Batıgün).
  • SONG, L. P. (2020) Today I Sold Content, Wisdom House, Seoul, Korea.
  • SOOD, S., Rogers M. (2000) Dimensions of parasocial interaction by letter-writers to a popular entertainment-education soap opera in India. Journal Of Broadcasting& Electronic Media, (386-414).
  • STEIN, M. (2020) Map of the Soul: 7 Persona, Shadow& Ego in the World of BTS, Chıron Publications, Asheville, USA.
  • STEVER, G. (2019) Parasocial and social interaction with celebrities: classification of media fans. Journal of Media Psychology14(3):1-39.
  • TAYANÇ, N., Varol S. (2019) Parasosyal ili̇şki̇: kavramsal bi̇r çerçeve. İletişim ve Kuram Araştırma Dergisi. 48: 258-277.
  • TEKBIYIK, S. (2017) Dijital İçerik Yönetiminde Görsel Kullanımının Marka İletişimine Etkisi. İstanbul Ticaret Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, İstanbul (Danışman: Yrd. Doç. Dr. Gözde Öymen Kale).
  • TURNER, J. R. (1993) Interpersonal and psychological predictors of parasocial interaction with different television performers. Communication Quarterly, 41 (3), 443-453.
  • VICKROY, S. (2014) Visual Marketing. Smart Business Magazine. Winter, 2014:8-9.
  • VONDEROHE, B. (2016) Twitter’srole in the disclosure of parasocial relationships. Journal of Undergraduate Research. 19:1-15.
  • WILCOX, D. (2019) The challenge of visual storytelling. Academia. 1-7https://www.academia.edu/15583759/The_Challenge_of_Visual_Storytelling (15.09.2021).
  • YALÇIN S. (2019) Bilimsel araştırma yöntemleri, Ankara Üniversitesi Açık Ders Platformu. https://acikders.ankara.edu.tr/pluginfile.php/125451/mod_resource/content/0/konu15.1.pdf (05.05 2021).
  • YANG, B., Zisidias M. (2014) Transmedia Marketing: Strengthening Multiplatform User Participation Through Storytelling. (Master Thesis, UMEA University, Department of Informatics), Sweden.
  • YENER, D. (2013) Marka çağrışım unsurlarının marka kişiliği üzerine etkisi. Electronic Journal of Vocational Colleges. (5):89-103.
  • YENİÇERİ, B. (2020) Bir E-ticaret stratejisi: İçerik pazarlaması. Yeni Medya. (8):26-40.
  • ZEREY, Y. (2014) Dijital-İnteraktif Pazarlama ve Coca Cola Uygulama Örnekleri-Transmedya Hikâyeciliği İçerisinde, Çizgi Kitabevi, Konya.
  • ZHUANG, J. (2018) I’m Your Fan – Engaging in Celebrity ‘s Social Media Page with the Mediation of Parasocial Interaction and Parasocial Relationship. (Master Thesis, University of South Florida). USA. Internet Sources
  • Url1: https://www.azlyrics.com/ (01.07.2021).
  • Url2: https://btsuniversestory.netmarble.com/en/ (27.07. 2021).
  • Url3: https://btsw.netmarble.com/en/ost (22.07. 2021).
  • Url4: https://www.bt21.com (24.07.2021).
  • Url5: www.cnn.com (19.06.2021).
  • Url6: https://colorcodedlyrics.com (13.07.2021).
  • Url7: https://contentmarketinginstitute.com/ (15.05.2021).
  • Url8: ibighit.com (01.07.2021).
  • Url9: https://www.insanokur.org/(06.07.2021).
  • Url10: https://www.koreaboo.com /stories/bts -jungkook -sold- wine-vlive- downy/ (28.08.2021).
  • Url11: naver.com (29.08.2021).
  • Url12: https://play.google.com (23.07.2021).
  • Url13: https://www.sbs.com. (21.07. 2021).
  • Url14: https:/ / sites. psu.edu /coconut417 1/2018/11/01 /185/ (06.07 2021).
  • Url15: https://www.soompi.com (01.05.2021).
  • Url16: sozluk.gov.tr (01.04. 2021).
  • Url17: https://www.teenvogue.com/story/brief-history-of-k-pop (15.06.2021).
  • Url18: https://www.unicef.org (15.05.2021).
  • Url19: https://www.youtube.com (24.06.2021).
  • Url20: https://www.webtoons.com (25.07.2021).
  • Url21: https:// weverse.com (21.07.2021).
  • Url22: www.wikipedia.org (15.06.2021).

CREATING PARASOCIAL RELATIONSHIP WITH BRAND COMMUNITIES USING CONTENT AND STORYTELLING MARKETING: CASE OF BTS AND ARMY

Yıl 2023, Cilt: 10 Sayı: 1, 224 - 246, 31.01.2023

Öz

Consumers can engage with companies that meet their needs and catch their attention. Businesses are trying to create strong bonds and interactions with the target audience to survive in an increasingly competitive environment and move forward. For this reason, companies make strategies that will respond to customer needs and attract their interest. For this purpose, today, businesses have focused on content and storytelling marketing. In the TV series, there is a para-social relationship between the persona and viewers. The story created for the persona is the critical factor in establishing the para-social relationship between the persona and the viewer. Realistic and exciting stories can increase the possibility of creating para-social relationships. For this purpose, it examined the effect of content and storytelling marketing in creating a para-social relationship with the target audience in this research. The first part of the research will give information about content marketing, storytelling marketing, and para-social relationship. The theoretical research concept is supported by the South Korean Pop Group “BTS” and their fan “ARMY.”The content/story marketing followed by the group and their reactions were analyzed with the content analysis method. As a result of the study, it observed that brands could create a para-social relationship with the target audience using effective content and storytelling marketing.

Kaynakça

  • AAKER, D. (1991) Managing Brand Equity. The Free Press, New York.
  • AAKER, D. (2016) Building Strong Brand. Güçlü Markalar Yaratmak. Çevirmen: Erdem Demir, Media Cat Kitapları, İstanbul.
  • AAKER, D. (2018) Creating Sıgnature Stories. İmza Hikâyeler Yaratmak. Çevirmen: Taner Gezer, Maltepe Üniversitesi Kitapları, İstanbul.
  • ACAR, S. (2012) Kurumsal Markaların Tüketicilerin Satın Alma Davranışı Üzerine Etkisi ve Uygulama. İstanbul Ticaret Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, İstanbul, (Danışman: Doç. Dr. Özgür Çengel).
  • AKINCI, S., Çakır V. (2017) Parasosyal ilişki teorisi perspektifinden ürün yerleştirme etkililiği. İnif,2(2):210-228. [Elektronik Dergi]. https://dergipark.org.tr/tr /pub/inifedergi/issue/33031/351588
  • ARMSTRONG, C. B., Rubin A. M. (1989) Talk radio as ınterpersonal communication. Journal of Communication, 39(2):84-94.
  • ARSLAN, Ö. (2013). TV Dizilerinde Yer Alan Karakterler ile Kurulan Parasosyal Etkileşim: Bağlanma Biçimleri ve Yalnızlık Açısından Bir İnceleme. Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, Ankara, (Danışman: Doç.Dr. Ayda Büyükşahin Sunal).
  • AUSTIN, A., Barnard J., Hutcheon N. (2015) Online Video Forecasts. Zenith Optimedia, London.
  • AYTULUN, G., Sunal A. (2020) Parasocial interaction with media characters. Psikiyatride Güncel Yaklaşımlar-Current Approaches in Psychiatry 2020; 12(4):494-506.
  • BARUTÇU, S., Tomaş M. (2013) Sürdürülebilir sosyal medya pazarlaması ve sosyal medya pazarlaması etkinliğinin ölçümü. Journal of Internet Applications and Management. 4 (1) :5-24[Elektronik Dergi]. https://dergipark.org.tr/tr/pub /iuyd/issue/34110/377335
  • BARRETT, N., Pulızzı J. (2009) Get Content Get Customer, McGraw Hill Education, USA.
  • BATIGÜN, A., Sunal A. (2017) TV dizilerinde yer alan karakterlerle kurulan parasosyal etkileşim: evlilik doyumu, psikolojik belirtiler ve bazı sosyo-demograik değişkenler açısından değerlendirme. Türk Psikoloji Dergisi. 32(79), 52–62.[Elektronik Dergi]. https://www.psikolog.org.tr/tr/yayinlar/dergiler/1031828/tpd1300443320170000m000017.pdf
  • BAZARCI, S. (2019) Transmedya uygulamalarında yayılma kanalları: küresel örnekler üzerine bir inceleme, Akdeniz İletişim Dergisi, 6(31):560-576. [Elektronik Dergi]. https://dergipark.org.tr/tr/pub/akil/issue/47030/529067
  • BENLİ, T., Karaosmanoğlu K. (2017) Bir pazarlama stratejisi olarak içerik pazarlama. Mesleki Bilimler Dergisi, 6(1):27-38. [Elektronik Dergi]. https://dergipark.org.tr/tr/pub/mbd/issue/40499/485135
  • BİÇİM, A. (2019) Güzellik Youtuberlarının Kadın Tüketicilerle Geliştirdiği Parasosyal Etkileşimlerinin Satın Alma Niyeti Üzerindeki Etkisi. Yaşar Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, İzmir, (Danışman: Doç. Dr. Ferah Onat).
  • BİLGE, F. (2016) Yeni pazarlama yaklaşımı içerik pazarlamasının incelenmesi ve turizm sektörüne uygulanabilirliği, International Journal Of Social Science,44:125-140. [Elektronik Dergi] https://jasstudies.com/?mod=makale _tr_ozet&makale_id=27819
  • BİLGİLİER, H., Kayacan Ş., Tos O. (2020) Oyun kültürünün dijital medya yansıması: “Advergaming” içeriklerine yönelik bir analiz. LAÜ Sosyal Bilimler Dergisi. 11(1):82-98.
  • BORAN, T. (2021) Sosyal medyada içerik pazarlaması: Boyner grup Youtube kanalı örneği. Intermedia International e-Journal,8(14):138-154. [Elektronik Dergi]. https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/1660147
  • BOZKURT, G. (2020) Sosyal Medyada Parasosyal Etkileşim: Sosyal Medya Fenomenlerinin Tüketicilerin Marka Algısına Etkisinin Değerlendirilmesi. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü. Doktora Tezi, Konya. (Danışman: Prof. Dr. Muammer Zerenler).
  • BRUNER, R. (2019) The mastermind behind BTS opens up about making a K-Pop Juggernaut. https://time.com/5681494/bts-bang-si-hyuk-interview/ (20.05.2021).
  • BUCKNER, B., Rutledge P. (2011) Transmedia storytelling for marketing and branding: It’s not entertainment, it’s survival. http://www.kcommhtml.com/ima/2011_03/transmedia_storytelling (17.09.2021).
  • BUSSELLE, R., Bilandzic, H. (2008) Fictionality and perceived realism in experiencingstories: A model of narrative comprehension and engagement. Communication Theory, 18(2):255-280.
  • CAIDA, W. Q., Fink E. L. (2008) Loneliness, Gender and parasocial interaction: a uses and gratifications approach. Communication Quarterly, 56 (1), 87-109.
  • CANALES, A. (2020) Transmedia, Translation and adaptation: Parallel universes or complex system?. Erudit. 33(1):55-78.
  • CENGİZ, E. (2020) Marka Yönetimi, İstanbul Üniversitesi Uzaktan Eğitim, İstanbul.
  • CHA, M. J. (2017) Philosophizing About BTS, Bimilsincer, Korea.
  • CHAPMAN, C., Handey A. (2012) Dijital Çağda İçerik Yönetiminin Kuralları. Kapital Medya Hizmetleri. İstanbul.
  • CHO, Y. J. (2018). Visual storytelling in emoji communication. https://sogang.academia.edu/YujinCho/Papers (16.09.2021).
  • COHEN, J. (2004). Parasocial break-up from favorite television characters: The role of attachment styles and relationship intensity. Journal of Social and Personal Relationships, 21, 187-202.
  • ÇAKIRKAYA, M. (2019) İçerik Pazarlaması’nın Müşteri Sadakati Üzerindeki Rolü: E- Ticaret Sitesi Müşterileri Üzerinde Bir Araştırma. Eğitim Yayınevi. Konya.
  • ÇETİNKAYA, Ö. (2017) Marka sadakati oluşturma aracı olarak transmedya hikâye anlatımının yeri ve değeri, Manas Sosyal Araştırmalar Dergisi, 6(4):559-576. [Elektronik Dergi]. https://dergipark.org.tr/tr/pub/ mjss/issue/ 40527 /486314
  • ÇİLİNGİR, A. (2017) İletişim alanında içerik analizi yönetimi kullanılarak yapılan yüksek lisans ve doktora tezleri üzerine bir inceleme, Erciyes İletişim Dergisi,5(1):148-160. [Elektronik Dergi]. https://dergipark.org.tr
  • DÖNMEZ, M. (2015) Pazarlama İletişiminde Transmedya Uygulamaları: Örnek Olay İncelemeleri, Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, Konya, (Danışman: Yrd. Doç. Dr. Evrim Gülsünler).
  • DÖNMEZ, M., Güler Ş. (2016) Transmedya hikâyeciliği “Doritos Akademi” örneği incelemesi. Süleyman Demirel Üniversitesi Vizyoner Dergisi. 7(16):155-175. [Elektronik Dergi]. https://dergipark.org.tr/tr/pub/vizyoner/issue /25140/ 265477
  • DÖNMEZ, M. (2021) Para-Sosyal ilişkinin ürün yerleştirme çerçevesinde marka beğenilirliğine yansıması. Selçuk İletişim Dergisi. 14(1):55-83. [Elektronik Dergi]. https://dergipark.org.tr/tr/pub/josc/issue/59624/813011
  • ERU, O. (2007) Marka Bağımlılığını Etkileyen Faktörler: Adnan Menderes Üniversitesi Öğrencileri Üzerinde Bir Uygulama. Adnan Menderes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, Aydın, (Danışman: Yrd. Doç. Dr. Ece Aksu Armağan).
  • FIRAT, D. (2017) Sosyal Medya Pazarlaması. Beta Basım Yayım Dağıtım, İstanbul.
  • FİSKE, J. (1999) Popüler Kültürü Anlamak, Ark Yayınları, Ankara.
  • GEDİK, Y. (2020) İçerik pazarlaması: teorik bir çerçeve. Türk Yönetim ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi. 1(1):75-96. [Elektronik Dergi]. https://www.researchgate.net/publication/348002461_Icerik_Pazarlamasi_Teorik_Bir_Cerceve_Content_Marketing_A_Theoretical_Framework
  • GILES, D. (2010) Parasocial Relationships. In book: Characters in Fictional Worlds: Understanding Imaginary Beings in Literature, Film, and Other Media Publisher: de Gruyter Editors: J. Eder, F. Jannidis, R. Schneider. Belin/Newyork.
  • GÜMÜŞ, N., Karaca Ş., Onurlubaş E. (2021) Sosyal medya fenomenleri ile kurulan parasosyal etkileşimin online tüketici davranışlarına etkisi. Iğdır Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, (25) 752-773. [Elektronik Dergi]. https://www.researchgate.net/publication/349245904_Sosyal_Medya_Fenomenleri_ile_Kurulan_Parasosyal_Etkilesimin_Online_Tuketici_Davranislarina_Etkisi
  • GOLDMAN, B. (2015) Branded content and transmedia storytelling, Society for Media and Psychology&Technology. 46-1.
  • HESSE, H. (2021) Die Geschichtevon Emil Sinclairs Jugend. Demian “Emil Sınclair’in Gençliğinin Öyküsü”. Çevirmen: Kamuran Şipal. Can Sanat Yayınları, İstanbul.
  • HOLLINGSWORTH, J., Seo Y. (2019) BTS’s ARMY of admirers: inside one of the world’s most powerful fandoms. https://edition.cnn.com/2019/10/12/asia/bts-fandom-army-intlhnk/index.html (01.09. 2021).
  • HORTON, D., Wohl, R. R. (1956) Mass communication and parasocial interaction. Psychiatry, 19(1). 215-229.
  • HU, J., Cheng Y., Gan Z., Liu J., Gao J., Graham N. (2020) What makes a good story? Designing compositerewards for visual storytelling. [abstract]. The Thirty-Fourth AAAI Conference on Artificial Intelligence (AAAI-20): 7969-7976
  • İNAL, M. (2019) Sosyal Medyada Dijital İçerik Pazarlaması Faaliyetine Yönelik Tüketici Tutum ve Davranışları. Sakarya Üniversitesi İşletme Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, Sakarya, (Danışman: Dr. Öğr. Üyesi Semih Okutan).
  • JENKINS, H. (2007) Transmedias torytelling 101. http://henryjenkins.org/2007/03/ transmedia_storytelling_101.html. (30.05.2021).
  • KAPTANOĞLU, R., Kılıçarslan M., Tosun A. (2019) Marka ve marka farkındalığı, The Journal of Social Science, 3(5):248-266. [Elektronik Dergi]. https://dergipark.org.tr/tr/pub/tjsosci/issue/43451/520673
  • KARKAR, A. (2016) Değer ve güven ağlarının yükselişinde içerik pazarlaması. International Journal of Social Sciences and Education Research Dergisi. 2(1):274-285.
  • KAYA, T. (2020) Parasosyal Etkileşim Bağlamında Bir Alımlama Analizi: İstanbullu Gelin Dizisi. Güncel sosyal bilimler araştırmaları II, Eds: Tanyıldızı N., Şahin Y. Akademisyen Kitabevi, Ankara.
  • KENT, M. L. (2015) The power of storytelling in public relations: introducing the 20 masterplots. Public Relations Review, 41(4):480-489.
  • KESKİN, A. (2020) Parasosyal etkileşim açısından K-Pop fanlığı: ARMY hayran kültürü üzerinde bir inceleme. İNİF.5(1):25-38.
  • KIYAT, B. (2012) Kurumsal İtibar Katsayısı ve Marka Sadakati İlişkisi: Telekomünikasyon Sektöründe Faaliyet Gösteren Kurumlar Üzerine Bir Araştırma. Marmara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Doktora Tezi, İstanbul, (Danışman: Doç. Dr. Emel Karayel Bilbil).
  • KIM, H., Ko E., Kim J. (2015) SNS Users’ para-social relationships with celebrities: social media effects on purchase intentions. Journal of Global Scholars of Marketing Science.25(3):279-294.
  • KIM, H. G. (2020) BTS Sayesinde Başlayan Ergenlik Psikolojisi Dersi. Visionbp, Korea.
  • KUCUR, A. (2018) Transmedya Hikâye Anlatıcılığı: Angry Birds Evreni Örneği. Arı Sanat Yayınevi, İstanbul.
  • KUNDURACIOĞLU, İ. (2018) Oyunlaştırma Kavramı Üzerine İçerik Analizi Çalışması. Balıkesir Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, Balıkesir, (Danışman: Dr. Öğr. Üy. Gürhan Durak).
  • KUŞ, O. (2016) İçerik Pazarlama – Dijital Dünyada Marka ve Hikâye Yaratma Stratejileri, Pales Yayınları, İstanbul.
  • KWON, Y. R. (2020) Meet BigHit’s creatives behind BTS-inspired TinyTAN, http://www.koreaherald.com/view.php?ud=20200904000759 (20.07.2021).
  • MCGLADDERY, E. (2021) “She’s a Friend, She’s Real”: An Investigation into the Parasocial Relationship Between the Viewer and the Television Character. (Master Thesis, Huddersfield University, Department of Media andProduction), England.
  • OKKAY, İ. (2019) Tüketiciyi hem eğlendirerek hem de hissettirmeden ulaşmanın yolu olarak viral pazarlama. XI. IBANESS Kongreler Serisi.12(2):421-427.
  • OKUTAN, S., İnal M. (2019) Algılanan fayda ve sürü davranışının dijital içerik paylaşma davranışı üzerindeki etkisi. Yorum-Yönetim-Yöntem Uluslararası Yönetim-Ekonomi ve Felsefe Dergisi,7(3):143-153.
  • OYMAN, M., Akıncı S. (2019) Sosyal medya etkileyicileri olarak vloggerlar: Z kuşağı üzerinde parasosyal ilişki, satın alma niyeti oluşturma ve Youtube davranışları açısından vloggerların incelenmesi. Akdeniz İletişim Dergisi,31:441-464. [Elektronik Dergi]. https://dergipark.org.tr/tr/ pub/akil/issue/51740/620050
  • PARK, H. J. (2018). BTS Marketing. 21st Century Books, Gyeonggi.
  • PENPECE, D. (2013) Dijital İçerik Pazarlaması, Karahan Kitabevi, Çukurova, Adana.
  • PRATTEN, R. (2015) Getting Started with Transmedia Storytelling. Amazon, USA.
  • PULIZZI, J. (2014) Epic Content Marketing, McGraw Hill Education, USA.
  • SANDERSON, J., Truax C. (2014) I hate you man!’: Exploring maladaptive parasocial interaction expressions to college athletes via Twitter. Journal of Issues in Intercollegiate Athletics, (7) :333-351.
  • SARI, G. (2017) Transmedya hikâye anlatıcılığı: “Kötü Çocuk” örneği, Abant Kültürel Araştırmalar Dergisi. 2(4):71-79.
  • SARITAŞ, A. (2018) İçerik pazarlamasına yönelik bir literatür taraması. Sosyal Araştırmalar ve Davranış Bilimleri Dergisi. 4(2):232-239.
  • SCHILLER, M. (2018) Transmedia storytelling: New practices and audiences, Amsterdam University Press, 97-108.
  • ŞEKER, S. (2018) Parasosyal Etkileşim: Kişilik Özellikleri, Sosyal Destek ve Bazı Psikolojik ve Sosyo-Demografik Değişkenler Açısından Bir İnceleme. Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, Ankara, (Danışman: Prof. Dr. Ayşegül Durak Batıgün).
  • SONG, L. P. (2020) Today I Sold Content, Wisdom House, Seoul, Korea.
  • SOOD, S., Rogers M. (2000) Dimensions of parasocial interaction by letter-writers to a popular entertainment-education soap opera in India. Journal Of Broadcasting& Electronic Media, (386-414).
  • STEIN, M. (2020) Map of the Soul: 7 Persona, Shadow& Ego in the World of BTS, Chıron Publications, Asheville, USA.
  • STEVER, G. (2019) Parasocial and social interaction with celebrities: classification of media fans. Journal of Media Psychology14(3):1-39.
  • TAYANÇ, N., Varol S. (2019) Parasosyal ili̇şki̇: kavramsal bi̇r çerçeve. İletişim ve Kuram Araştırma Dergisi. 48: 258-277.
  • TEKBIYIK, S. (2017) Dijital İçerik Yönetiminde Görsel Kullanımının Marka İletişimine Etkisi. İstanbul Ticaret Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, İstanbul (Danışman: Yrd. Doç. Dr. Gözde Öymen Kale).
  • TURNER, J. R. (1993) Interpersonal and psychological predictors of parasocial interaction with different television performers. Communication Quarterly, 41 (3), 443-453.
  • VICKROY, S. (2014) Visual Marketing. Smart Business Magazine. Winter, 2014:8-9.
  • VONDEROHE, B. (2016) Twitter’srole in the disclosure of parasocial relationships. Journal of Undergraduate Research. 19:1-15.
  • WILCOX, D. (2019) The challenge of visual storytelling. Academia. 1-7https://www.academia.edu/15583759/The_Challenge_of_Visual_Storytelling (15.09.2021).
  • YALÇIN S. (2019) Bilimsel araştırma yöntemleri, Ankara Üniversitesi Açık Ders Platformu. https://acikders.ankara.edu.tr/pluginfile.php/125451/mod_resource/content/0/konu15.1.pdf (05.05 2021).
  • YANG, B., Zisidias M. (2014) Transmedia Marketing: Strengthening Multiplatform User Participation Through Storytelling. (Master Thesis, UMEA University, Department of Informatics), Sweden.
  • YENER, D. (2013) Marka çağrışım unsurlarının marka kişiliği üzerine etkisi. Electronic Journal of Vocational Colleges. (5):89-103.
  • YENİÇERİ, B. (2020) Bir E-ticaret stratejisi: İçerik pazarlaması. Yeni Medya. (8):26-40.
  • ZEREY, Y. (2014) Dijital-İnteraktif Pazarlama ve Coca Cola Uygulama Örnekleri-Transmedya Hikâyeciliği İçerisinde, Çizgi Kitabevi, Konya.
  • ZHUANG, J. (2018) I’m Your Fan – Engaging in Celebrity ‘s Social Media Page with the Mediation of Parasocial Interaction and Parasocial Relationship. (Master Thesis, University of South Florida). USA. Internet Sources
  • Url1: https://www.azlyrics.com/ (01.07.2021).
  • Url2: https://btsuniversestory.netmarble.com/en/ (27.07. 2021).
  • Url3: https://btsw.netmarble.com/en/ost (22.07. 2021).
  • Url4: https://www.bt21.com (24.07.2021).
  • Url5: www.cnn.com (19.06.2021).
  • Url6: https://colorcodedlyrics.com (13.07.2021).
  • Url7: https://contentmarketinginstitute.com/ (15.05.2021).
  • Url8: ibighit.com (01.07.2021).
  • Url9: https://www.insanokur.org/(06.07.2021).
  • Url10: https://www.koreaboo.com /stories/bts -jungkook -sold- wine-vlive- downy/ (28.08.2021).
  • Url11: naver.com (29.08.2021).
  • Url12: https://play.google.com (23.07.2021).
  • Url13: https://www.sbs.com. (21.07. 2021).
  • Url14: https:/ / sites. psu.edu /coconut417 1/2018/11/01 /185/ (06.07 2021).
  • Url15: https://www.soompi.com (01.05.2021).
  • Url16: sozluk.gov.tr (01.04. 2021).
  • Url17: https://www.teenvogue.com/story/brief-history-of-k-pop (15.06.2021).
  • Url18: https://www.unicef.org (15.05.2021).
  • Url19: https://www.youtube.com (24.06.2021).
  • Url20: https://www.webtoons.com (25.07.2021).
  • Url21: https:// weverse.com (21.07.2021).
  • Url22: www.wikipedia.org (15.06.2021).
Yıl 2023, Cilt: 10 Sayı: 1, 224 - 246, 31.01.2023

Öz

Kaynakça

  • AAKER, D. (1991) Managing Brand Equity. The Free Press, New York.
  • AAKER, D. (2016) Building Strong Brand. Güçlü Markalar Yaratmak. Çevirmen: Erdem Demir, Media Cat Kitapları, İstanbul.
  • AAKER, D. (2018) Creating Sıgnature Stories. İmza Hikâyeler Yaratmak. Çevirmen: Taner Gezer, Maltepe Üniversitesi Kitapları, İstanbul.
  • ACAR, S. (2012) Kurumsal Markaların Tüketicilerin Satın Alma Davranışı Üzerine Etkisi ve Uygulama. İstanbul Ticaret Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, İstanbul, (Danışman: Doç. Dr. Özgür Çengel).
  • AKINCI, S., Çakır V. (2017) Parasosyal ilişki teorisi perspektifinden ürün yerleştirme etkililiği. İnif,2(2):210-228. [Elektronik Dergi]. https://dergipark.org.tr/tr /pub/inifedergi/issue/33031/351588
  • ARMSTRONG, C. B., Rubin A. M. (1989) Talk radio as ınterpersonal communication. Journal of Communication, 39(2):84-94.
  • ARSLAN, Ö. (2013). TV Dizilerinde Yer Alan Karakterler ile Kurulan Parasosyal Etkileşim: Bağlanma Biçimleri ve Yalnızlık Açısından Bir İnceleme. Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, Ankara, (Danışman: Doç.Dr. Ayda Büyükşahin Sunal).
  • AUSTIN, A., Barnard J., Hutcheon N. (2015) Online Video Forecasts. Zenith Optimedia, London.
  • AYTULUN, G., Sunal A. (2020) Parasocial interaction with media characters. Psikiyatride Güncel Yaklaşımlar-Current Approaches in Psychiatry 2020; 12(4):494-506.
  • BARUTÇU, S., Tomaş M. (2013) Sürdürülebilir sosyal medya pazarlaması ve sosyal medya pazarlaması etkinliğinin ölçümü. Journal of Internet Applications and Management. 4 (1) :5-24[Elektronik Dergi]. https://dergipark.org.tr/tr/pub /iuyd/issue/34110/377335
  • BARRETT, N., Pulızzı J. (2009) Get Content Get Customer, McGraw Hill Education, USA.
  • BATIGÜN, A., Sunal A. (2017) TV dizilerinde yer alan karakterlerle kurulan parasosyal etkileşim: evlilik doyumu, psikolojik belirtiler ve bazı sosyo-demograik değişkenler açısından değerlendirme. Türk Psikoloji Dergisi. 32(79), 52–62.[Elektronik Dergi]. https://www.psikolog.org.tr/tr/yayinlar/dergiler/1031828/tpd1300443320170000m000017.pdf
  • BAZARCI, S. (2019) Transmedya uygulamalarında yayılma kanalları: küresel örnekler üzerine bir inceleme, Akdeniz İletişim Dergisi, 6(31):560-576. [Elektronik Dergi]. https://dergipark.org.tr/tr/pub/akil/issue/47030/529067
  • BENLİ, T., Karaosmanoğlu K. (2017) Bir pazarlama stratejisi olarak içerik pazarlama. Mesleki Bilimler Dergisi, 6(1):27-38. [Elektronik Dergi]. https://dergipark.org.tr/tr/pub/mbd/issue/40499/485135
  • BİÇİM, A. (2019) Güzellik Youtuberlarının Kadın Tüketicilerle Geliştirdiği Parasosyal Etkileşimlerinin Satın Alma Niyeti Üzerindeki Etkisi. Yaşar Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, İzmir, (Danışman: Doç. Dr. Ferah Onat).
  • BİLGE, F. (2016) Yeni pazarlama yaklaşımı içerik pazarlamasının incelenmesi ve turizm sektörüne uygulanabilirliği, International Journal Of Social Science,44:125-140. [Elektronik Dergi] https://jasstudies.com/?mod=makale _tr_ozet&makale_id=27819
  • BİLGİLİER, H., Kayacan Ş., Tos O. (2020) Oyun kültürünün dijital medya yansıması: “Advergaming” içeriklerine yönelik bir analiz. LAÜ Sosyal Bilimler Dergisi. 11(1):82-98.
  • BORAN, T. (2021) Sosyal medyada içerik pazarlaması: Boyner grup Youtube kanalı örneği. Intermedia International e-Journal,8(14):138-154. [Elektronik Dergi]. https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/1660147
  • BOZKURT, G. (2020) Sosyal Medyada Parasosyal Etkileşim: Sosyal Medya Fenomenlerinin Tüketicilerin Marka Algısına Etkisinin Değerlendirilmesi. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü. Doktora Tezi, Konya. (Danışman: Prof. Dr. Muammer Zerenler).
  • BRUNER, R. (2019) The mastermind behind BTS opens up about making a K-Pop Juggernaut. https://time.com/5681494/bts-bang-si-hyuk-interview/ (20.05.2021).
  • BUCKNER, B., Rutledge P. (2011) Transmedia storytelling for marketing and branding: It’s not entertainment, it’s survival. http://www.kcommhtml.com/ima/2011_03/transmedia_storytelling (17.09.2021).
  • BUSSELLE, R., Bilandzic, H. (2008) Fictionality and perceived realism in experiencingstories: A model of narrative comprehension and engagement. Communication Theory, 18(2):255-280.
  • CAIDA, W. Q., Fink E. L. (2008) Loneliness, Gender and parasocial interaction: a uses and gratifications approach. Communication Quarterly, 56 (1), 87-109.
  • CANALES, A. (2020) Transmedia, Translation and adaptation: Parallel universes or complex system?. Erudit. 33(1):55-78.
  • CENGİZ, E. (2020) Marka Yönetimi, İstanbul Üniversitesi Uzaktan Eğitim, İstanbul.
  • CHA, M. J. (2017) Philosophizing About BTS, Bimilsincer, Korea.
  • CHAPMAN, C., Handey A. (2012) Dijital Çağda İçerik Yönetiminin Kuralları. Kapital Medya Hizmetleri. İstanbul.
  • CHO, Y. J. (2018). Visual storytelling in emoji communication. https://sogang.academia.edu/YujinCho/Papers (16.09.2021).
  • COHEN, J. (2004). Parasocial break-up from favorite television characters: The role of attachment styles and relationship intensity. Journal of Social and Personal Relationships, 21, 187-202.
  • ÇAKIRKAYA, M. (2019) İçerik Pazarlaması’nın Müşteri Sadakati Üzerindeki Rolü: E- Ticaret Sitesi Müşterileri Üzerinde Bir Araştırma. Eğitim Yayınevi. Konya.
  • ÇETİNKAYA, Ö. (2017) Marka sadakati oluşturma aracı olarak transmedya hikâye anlatımının yeri ve değeri, Manas Sosyal Araştırmalar Dergisi, 6(4):559-576. [Elektronik Dergi]. https://dergipark.org.tr/tr/pub/ mjss/issue/ 40527 /486314
  • ÇİLİNGİR, A. (2017) İletişim alanında içerik analizi yönetimi kullanılarak yapılan yüksek lisans ve doktora tezleri üzerine bir inceleme, Erciyes İletişim Dergisi,5(1):148-160. [Elektronik Dergi]. https://dergipark.org.tr
  • DÖNMEZ, M. (2015) Pazarlama İletişiminde Transmedya Uygulamaları: Örnek Olay İncelemeleri, Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, Konya, (Danışman: Yrd. Doç. Dr. Evrim Gülsünler).
  • DÖNMEZ, M., Güler Ş. (2016) Transmedya hikâyeciliği “Doritos Akademi” örneği incelemesi. Süleyman Demirel Üniversitesi Vizyoner Dergisi. 7(16):155-175. [Elektronik Dergi]. https://dergipark.org.tr/tr/pub/vizyoner/issue /25140/ 265477
  • DÖNMEZ, M. (2021) Para-Sosyal ilişkinin ürün yerleştirme çerçevesinde marka beğenilirliğine yansıması. Selçuk İletişim Dergisi. 14(1):55-83. [Elektronik Dergi]. https://dergipark.org.tr/tr/pub/josc/issue/59624/813011
  • ERU, O. (2007) Marka Bağımlılığını Etkileyen Faktörler: Adnan Menderes Üniversitesi Öğrencileri Üzerinde Bir Uygulama. Adnan Menderes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, Aydın, (Danışman: Yrd. Doç. Dr. Ece Aksu Armağan).
  • FIRAT, D. (2017) Sosyal Medya Pazarlaması. Beta Basım Yayım Dağıtım, İstanbul.
  • FİSKE, J. (1999) Popüler Kültürü Anlamak, Ark Yayınları, Ankara.
  • GEDİK, Y. (2020) İçerik pazarlaması: teorik bir çerçeve. Türk Yönetim ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi. 1(1):75-96. [Elektronik Dergi]. https://www.researchgate.net/publication/348002461_Icerik_Pazarlamasi_Teorik_Bir_Cerceve_Content_Marketing_A_Theoretical_Framework
  • GILES, D. (2010) Parasocial Relationships. In book: Characters in Fictional Worlds: Understanding Imaginary Beings in Literature, Film, and Other Media Publisher: de Gruyter Editors: J. Eder, F. Jannidis, R. Schneider. Belin/Newyork.
  • GÜMÜŞ, N., Karaca Ş., Onurlubaş E. (2021) Sosyal medya fenomenleri ile kurulan parasosyal etkileşimin online tüketici davranışlarına etkisi. Iğdır Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, (25) 752-773. [Elektronik Dergi]. https://www.researchgate.net/publication/349245904_Sosyal_Medya_Fenomenleri_ile_Kurulan_Parasosyal_Etkilesimin_Online_Tuketici_Davranislarina_Etkisi
  • GOLDMAN, B. (2015) Branded content and transmedia storytelling, Society for Media and Psychology&Technology. 46-1.
  • HESSE, H. (2021) Die Geschichtevon Emil Sinclairs Jugend. Demian “Emil Sınclair’in Gençliğinin Öyküsü”. Çevirmen: Kamuran Şipal. Can Sanat Yayınları, İstanbul.
  • HOLLINGSWORTH, J., Seo Y. (2019) BTS’s ARMY of admirers: inside one of the world’s most powerful fandoms. https://edition.cnn.com/2019/10/12/asia/bts-fandom-army-intlhnk/index.html (01.09. 2021).
  • HORTON, D., Wohl, R. R. (1956) Mass communication and parasocial interaction. Psychiatry, 19(1). 215-229.
  • HU, J., Cheng Y., Gan Z., Liu J., Gao J., Graham N. (2020) What makes a good story? Designing compositerewards for visual storytelling. [abstract]. The Thirty-Fourth AAAI Conference on Artificial Intelligence (AAAI-20): 7969-7976
  • İNAL, M. (2019) Sosyal Medyada Dijital İçerik Pazarlaması Faaliyetine Yönelik Tüketici Tutum ve Davranışları. Sakarya Üniversitesi İşletme Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, Sakarya, (Danışman: Dr. Öğr. Üyesi Semih Okutan).
  • JENKINS, H. (2007) Transmedias torytelling 101. http://henryjenkins.org/2007/03/ transmedia_storytelling_101.html. (30.05.2021).
  • KAPTANOĞLU, R., Kılıçarslan M., Tosun A. (2019) Marka ve marka farkındalığı, The Journal of Social Science, 3(5):248-266. [Elektronik Dergi]. https://dergipark.org.tr/tr/pub/tjsosci/issue/43451/520673
  • KARKAR, A. (2016) Değer ve güven ağlarının yükselişinde içerik pazarlaması. International Journal of Social Sciences and Education Research Dergisi. 2(1):274-285.
  • KAYA, T. (2020) Parasosyal Etkileşim Bağlamında Bir Alımlama Analizi: İstanbullu Gelin Dizisi. Güncel sosyal bilimler araştırmaları II, Eds: Tanyıldızı N., Şahin Y. Akademisyen Kitabevi, Ankara.
  • KENT, M. L. (2015) The power of storytelling in public relations: introducing the 20 masterplots. Public Relations Review, 41(4):480-489.
  • KESKİN, A. (2020) Parasosyal etkileşim açısından K-Pop fanlığı: ARMY hayran kültürü üzerinde bir inceleme. İNİF.5(1):25-38.
  • KIYAT, B. (2012) Kurumsal İtibar Katsayısı ve Marka Sadakati İlişkisi: Telekomünikasyon Sektöründe Faaliyet Gösteren Kurumlar Üzerine Bir Araştırma. Marmara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Doktora Tezi, İstanbul, (Danışman: Doç. Dr. Emel Karayel Bilbil).
  • KIM, H., Ko E., Kim J. (2015) SNS Users’ para-social relationships with celebrities: social media effects on purchase intentions. Journal of Global Scholars of Marketing Science.25(3):279-294.
  • KIM, H. G. (2020) BTS Sayesinde Başlayan Ergenlik Psikolojisi Dersi. Visionbp, Korea.
  • KUCUR, A. (2018) Transmedya Hikâye Anlatıcılığı: Angry Birds Evreni Örneği. Arı Sanat Yayınevi, İstanbul.
  • KUNDURACIOĞLU, İ. (2018) Oyunlaştırma Kavramı Üzerine İçerik Analizi Çalışması. Balıkesir Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, Balıkesir, (Danışman: Dr. Öğr. Üy. Gürhan Durak).
  • KUŞ, O. (2016) İçerik Pazarlama – Dijital Dünyada Marka ve Hikâye Yaratma Stratejileri, Pales Yayınları, İstanbul.
  • KWON, Y. R. (2020) Meet BigHit’s creatives behind BTS-inspired TinyTAN, http://www.koreaherald.com/view.php?ud=20200904000759 (20.07.2021).
  • MCGLADDERY, E. (2021) “She’s a Friend, She’s Real”: An Investigation into the Parasocial Relationship Between the Viewer and the Television Character. (Master Thesis, Huddersfield University, Department of Media andProduction), England.
  • OKKAY, İ. (2019) Tüketiciyi hem eğlendirerek hem de hissettirmeden ulaşmanın yolu olarak viral pazarlama. XI. IBANESS Kongreler Serisi.12(2):421-427.
  • OKUTAN, S., İnal M. (2019) Algılanan fayda ve sürü davranışının dijital içerik paylaşma davranışı üzerindeki etkisi. Yorum-Yönetim-Yöntem Uluslararası Yönetim-Ekonomi ve Felsefe Dergisi,7(3):143-153.
  • OYMAN, M., Akıncı S. (2019) Sosyal medya etkileyicileri olarak vloggerlar: Z kuşağı üzerinde parasosyal ilişki, satın alma niyeti oluşturma ve Youtube davranışları açısından vloggerların incelenmesi. Akdeniz İletişim Dergisi,31:441-464. [Elektronik Dergi]. https://dergipark.org.tr/tr/ pub/akil/issue/51740/620050
  • PARK, H. J. (2018). BTS Marketing. 21st Century Books, Gyeonggi.
  • PENPECE, D. (2013) Dijital İçerik Pazarlaması, Karahan Kitabevi, Çukurova, Adana.
  • PRATTEN, R. (2015) Getting Started with Transmedia Storytelling. Amazon, USA.
  • PULIZZI, J. (2014) Epic Content Marketing, McGraw Hill Education, USA.
  • SANDERSON, J., Truax C. (2014) I hate you man!’: Exploring maladaptive parasocial interaction expressions to college athletes via Twitter. Journal of Issues in Intercollegiate Athletics, (7) :333-351.
  • SARI, G. (2017) Transmedya hikâye anlatıcılığı: “Kötü Çocuk” örneği, Abant Kültürel Araştırmalar Dergisi. 2(4):71-79.
  • SARITAŞ, A. (2018) İçerik pazarlamasına yönelik bir literatür taraması. Sosyal Araştırmalar ve Davranış Bilimleri Dergisi. 4(2):232-239.
  • SCHILLER, M. (2018) Transmedia storytelling: New practices and audiences, Amsterdam University Press, 97-108.
  • ŞEKER, S. (2018) Parasosyal Etkileşim: Kişilik Özellikleri, Sosyal Destek ve Bazı Psikolojik ve Sosyo-Demografik Değişkenler Açısından Bir İnceleme. Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, Ankara, (Danışman: Prof. Dr. Ayşegül Durak Batıgün).
  • SONG, L. P. (2020) Today I Sold Content, Wisdom House, Seoul, Korea.
  • SOOD, S., Rogers M. (2000) Dimensions of parasocial interaction by letter-writers to a popular entertainment-education soap opera in India. Journal Of Broadcasting& Electronic Media, (386-414).
  • STEIN, M. (2020) Map of the Soul: 7 Persona, Shadow& Ego in the World of BTS, Chıron Publications, Asheville, USA.
  • STEVER, G. (2019) Parasocial and social interaction with celebrities: classification of media fans. Journal of Media Psychology14(3):1-39.
  • TAYANÇ, N., Varol S. (2019) Parasosyal ili̇şki̇: kavramsal bi̇r çerçeve. İletişim ve Kuram Araştırma Dergisi. 48: 258-277.
  • TEKBIYIK, S. (2017) Dijital İçerik Yönetiminde Görsel Kullanımının Marka İletişimine Etkisi. İstanbul Ticaret Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, İstanbul (Danışman: Yrd. Doç. Dr. Gözde Öymen Kale).
  • TURNER, J. R. (1993) Interpersonal and psychological predictors of parasocial interaction with different television performers. Communication Quarterly, 41 (3), 443-453.
  • VICKROY, S. (2014) Visual Marketing. Smart Business Magazine. Winter, 2014:8-9.
  • VONDEROHE, B. (2016) Twitter’srole in the disclosure of parasocial relationships. Journal of Undergraduate Research. 19:1-15.
  • WILCOX, D. (2019) The challenge of visual storytelling. Academia. 1-7https://www.academia.edu/15583759/The_Challenge_of_Visual_Storytelling (15.09.2021).
  • YALÇIN S. (2019) Bilimsel araştırma yöntemleri, Ankara Üniversitesi Açık Ders Platformu. https://acikders.ankara.edu.tr/pluginfile.php/125451/mod_resource/content/0/konu15.1.pdf (05.05 2021).
  • YANG, B., Zisidias M. (2014) Transmedia Marketing: Strengthening Multiplatform User Participation Through Storytelling. (Master Thesis, UMEA University, Department of Informatics), Sweden.
  • YENER, D. (2013) Marka çağrışım unsurlarının marka kişiliği üzerine etkisi. Electronic Journal of Vocational Colleges. (5):89-103.
  • YENİÇERİ, B. (2020) Bir E-ticaret stratejisi: İçerik pazarlaması. Yeni Medya. (8):26-40.
  • ZEREY, Y. (2014) Dijital-İnteraktif Pazarlama ve Coca Cola Uygulama Örnekleri-Transmedya Hikâyeciliği İçerisinde, Çizgi Kitabevi, Konya.
  • ZHUANG, J. (2018) I’m Your Fan – Engaging in Celebrity ‘s Social Media Page with the Mediation of Parasocial Interaction and Parasocial Relationship. (Master Thesis, University of South Florida). USA. Internet Sources
  • Url1: https://www.azlyrics.com/ (01.07.2021).
  • Url2: https://btsuniversestory.netmarble.com/en/ (27.07. 2021).
  • Url3: https://btsw.netmarble.com/en/ost (22.07. 2021).
  • Url4: https://www.bt21.com (24.07.2021).
  • Url5: www.cnn.com (19.06.2021).
  • Url6: https://colorcodedlyrics.com (13.07.2021).
  • Url7: https://contentmarketinginstitute.com/ (15.05.2021).
  • Url8: ibighit.com (01.07.2021).
  • Url9: https://www.insanokur.org/(06.07.2021).
  • Url10: https://www.koreaboo.com /stories/bts -jungkook -sold- wine-vlive- downy/ (28.08.2021).
  • Url11: naver.com (29.08.2021).
  • Url12: https://play.google.com (23.07.2021).
  • Url13: https://www.sbs.com. (21.07. 2021).
  • Url14: https:/ / sites. psu.edu /coconut417 1/2018/11/01 /185/ (06.07 2021).
  • Url15: https://www.soompi.com (01.05.2021).
  • Url16: sozluk.gov.tr (01.04. 2021).
  • Url17: https://www.teenvogue.com/story/brief-history-of-k-pop (15.06.2021).
  • Url18: https://www.unicef.org (15.05.2021).
  • Url19: https://www.youtube.com (24.06.2021).
  • Url20: https://www.webtoons.com (25.07.2021).
  • Url21: https:// weverse.com (21.07.2021).
  • Url22: www.wikipedia.org (15.06.2021).
Toplam 111 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil İngilizce
Bölüm Research Article
Yazarlar

Gül Banu Dayanç Kıyat 0000-0001-7028-0675

Berna Güner 0000-0002-0410-9914

Yayımlanma Tarihi 31 Ocak 2023
Yayımlandığı Sayı Yıl 2023 Cilt: 10 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Dayanç Kıyat, G. B., & Güner, B. (2023). CREATING PARASOCIAL RELATIONSHIP WITH BRAND COMMUNITIES USING CONTENT AND STORYTELLING MARKETING: CASE OF BTS AND ARMY. Avrasya Sosyal Ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi, 10(1), 224-246.