Bu çalışmanın amacı, öğrencilerin Gardner’ın çoklu zeka türlerine göre baskın oldukları zeka türünün belirlenmesi ve öğrenme motivasyonunun belirlenen zeka türlerine göre anlamlı fark gösterip göstermediğinin tespit edilmesidir. Buna ek olarak, Gardner’ın çoklu zeka türleriyle oluşturulan regresyon modelinin öğrenme motivasyonunu yordayıp yordamadığıda incelenmiştir. Araştırmanın örneklemini, KKTC’de yaşamakta olup ortaokul ve lise düzeyinde öğrenim gören, yaşları 12-18 arasında değişen, 184’ü erkek 145’i kız olan 329 öğrenci oluşturmaktadır. Araştırmada veri toplama aracı olarak, demografik bilgi formu, Çoklu Zeka Ölçeği ve Öğrenme Motivasyonları Ölçeği kullanılmıştır. Veri toplama araçlarının uygulanmasıyla elde edilen verilerin analizinde frekans, yüzde, tek faktörlü ANOVA testi ve çoklu doğrusal regresyon analizi kullanılmıştır. Analizler sonucunda, öğrencilerin Gardner’ın çoklu zeka türlerine göre dağılımın dengeli olduğu fakat görsel ve mantıksal zeka türlerinin diğer zeka türlerine göre biraz daha öne çıktığı belirlenmiştir. Buna ek olarak, görsel, mantıksal ve içsel zekası baskın olan öğrencilerin öğrenme motivasyonları arasında anlamı fark yokken, bu zeka türleri baskın olan öğrencilerin öğrenme motivasyonunun dilsel-sözel, bedensel, müziksel, sosyal, doğacı ve varoluşçu zekası baskın olan öğrencilerin öğrenme motivasyonundan anlamlı bir şekilde yüksek olduğu belirlenmiştir. Ayrıca, varoluşçu zekası baskın olan öğrencilerin öğrenme motivasyonlarının dilsel-sözel, müziksel, sosyal ve doğacı zekası baskın olan öğrencilerin öğrenme motivasyonundan anlamlı bir şekilde yüksek olduğu tespit edilmiştir. Son olarak, Gardner’ın çoklu zeka türleriyle oluşturulan modelin öğrenme motivasyonunu anlamlı bir şekilde yordadığı ve modelin öğrenme motivasyonundaki varyansın %44’ünü açıkladığı belirlenmiştir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Research Article |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Nisan 2023 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2023 Cilt: 10 Sayı: 2 |