Organ donations are the only option for chronic organ patients to survive. Despite social awareness campaigns, organ donations cannot meet the needs of patients. The media has an important role in providing this awareness. It is assessed that the media, which is effective in what the public thinks and how they think, can serve the organ donations through health news. In this study, the framings in the news about organ donation published in the Hürriyet newspaper (N = 1026) between the years 2011-2022 is examined through content analysis. In the findings, it was determined that the frames preferred in the news about organ donation in the 12-year period were primarily "informative about organ donation", "new life with organ donation" and "successful transplantation surgeries". In the research, it is suggested that more positive and informative frameworks should be preferred in the news, highlighting the need for organ donation and the process of becoming an organ donation volunteer, in terms of affecting people's decision to become a donor. It is thought that the media will contribute to public health by following a conscious and meticulous process in the production of news about organ donation and transplantation, which gives people a new life.
Agenda Setting Framing Health Journalism Organ Donation Media
Kronik organ hastalarının yaşama tutunması için tek seçenek, organ bağışlarıdır. Toplumsal farkındalık çalışmalarına rağmen organ bağışları, hasta ihtiyacını karşılayamamaktadır. Medya, bu farkındalığın sağlanmasında önemli bir role sahiptir. İnsanların ne düşüneceği ve nasıl düşüneceğine etkili olan medyanın, sağlık haberleri aracılığı ile organ bağışının artırılmasına hizmet edebileceği değerlendirilmektedir. Bu çalışmada, 2011-2022 yılları arasında Hürriyet gazetesinde yayınlanan (N = 1026) organ bağışı konulu haberlerin hangi çerçevelerle topluma sunulduğu, içerik analizi ile incelenmektedir. Elde edilen bulgularda, 12 yıllık dönemde organ bağışı konulu haberlerde tercih edilen çerçevelerin, öncelikle “organ bağışı ile ilgili bilgi verici”, “organ bağışı ile yeni yaşam” ve “başarılı nakil ameliyatları” olduğu tespit edilmiştir. Araştırmada, insanların bağışçı olma kararını etkilemesi açısından haberlerde, organ bağışına olan ihtiyacı öne çıkaran ve organ bağışı gönüllüsü olma sürecine yönelik daha fazla olumlu ve bilgi verici çerçeveler tercih edilmesi önerilmektedir. İnsanlara yeni bir yaşam sağlayan organ bağışı ve nakli ile ilgili haberlerin üretiminde, medyanın bilinçli ve titiz bir süreç izlemesi ile toplum sağlığına katkıda bulunacağı düşünülmektedir.
Çerçeveleme Gündem Belirleme Medya Organ Bağışı Sağlık Haberciliği
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Research Article |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Nisan 2023 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2023 Cilt: 10 Sayı: 2 |