Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

6 ŞUBAT 2023 DEPREMLERİ SONRASINDA ZORUNLU UZAKTAN EĞİTİME GEÇİŞ NEDENLERİNE GÖRE ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİNİN UZAKTAN EĞİTİM ALGILARININ FARKLILAŞMASININ İNCELENMESİ

Yıl 2023, Cilt: 10 Sayı: 3, 271 - 300, 01.08.2023

Öz

Bu araştırmada 6 Şubat depreminden sonra geçilen uzaktan eğitimle ilgili olarak üniversite öğrencilerinin uzaktan eğitim algılarının araştırılması ve deprem nedeniyle uzaktan eğitime geçildiği için öğrencilerin uzaktan eğitim algılarında bir farklılaşma olup olmadığının araştırılması amaçlanmıştır. Bu araştırma nitel yöntemlerle gerçekleştirilmiştir ve araştırmada olgu bilim modeli kullanılmıştır. Araştırmanın verileri yarı yapılandırılmış görüşme formu aracılığıyla toplanmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu Anadolu Üniversitesi Eskişehir Meslek Yüksekokulunda öğrenim göre 19 öğrenci oluşturmuştur. Araştırmanın verileri içerik analizi yöntemiyle analiz edilmiştir. Araştırmanın bulguları katılımcıların tamamının deprem nedeniyle geçilen zorunlu uzaktan eğitim öncesinde uzaktan eğitim tecrübesi olduğunu ve önceki tecrübenin çoğunlukla Covid-19 pandemisi nedeniyle geçilmiş olan uzaktan eğitim olduğunu göstermiştir. Katılımcıların büyük çoğunluğunun önceki uzaktan eğitim tecrübeleri hakkında görüşlerinin olumsuz olduğu tespit edilmiştir. Katılımcıların deprem nedeniyle yeniden zorunlu olarak uzaktan eğitime geçilmesine verdikleri tepkilerin de olumsuz olduğu saptanmıştır. Bununla birlikte, katılımcıların çoğunluğun uzaktan eğitime geçilmiş olmasından rahatsız olsalar dahi bu geçişin deprem nedeniyle olmasından dolayı anlayış gösterdikleri, empati kurdukları, insan hayatının daha önemli olduğunu düşündükleri belirlenmiştir. Bulgular katılımcıların deprem nedeniyle uzaktan eğitime geçilmiş olmasına kısmen anlayış gösterseler dahi uzaktan eğitim hakkındaki olumsuz görüşlerinin belirgin bir biçimde değişmediğini göstermiştir. Bununla birlikte, önceki uzaktan eğitim tecrübesine göre deprem nedeniyle geçilmiş olan uzaktan eğitime ilişkin olumlu görüşlerinin daha fazla olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Katılımcıların depremle geçilen uzaktan eğitim ile önceki uzaktan eğitim arasında belirgin bir farklılık hissettiği sonucuna ulaşılmıştır. En belirgin depremle geçilen uzaktan eğitimde daha hazırlıklı olunması ve altyapının daha sağlam olması olduğu saptanmıştır. Katılımcıların uzaktan eğitimle ilgili hem olumlu hem de olumsuz genel kanaatlere sahip oldukları, ancak olumsuz kanaatlerin ağırlıkta olduğu sonucuna ulaşılmıştır.

Kaynakça

  • Afşar, B. & Büyükdoğan, B. (2020). Covid-19 Pandemisi Döneminde İİBF ve SBBF Öğrencilerinin Uzaktan Eğitim Hakkındaki Değerlendirmeleri. Karatay Sosyal Araştırmalar Dergisi, (5), 161-182.
  • Akbal, H. & Akbal, H. İ. (2020). Covid-19 Pandemi Sürecinde Uzaktan Eğitim ile İlgili Yaşanan Sorunların Öğrenci Bakış Açısına Göre AHP Yöntemi ile İncelenmesi. Bartın Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 11(22), 533-546. DOI: 10.47129/bartiniibf.795863
  • Akdeniz, İ. & Uzun, M. (2022). Öğretmenlerin Uzaktan Eğitim Sürecinde Sınıf Yönetiminde Karşılaştıkları Problemlere İlişkin Görüşleri. Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi Eğitim Dergisi, 4(1), 45-75.
  • Akkaş Baysal, E. , Ocak, G. & Ocak, İ. (2020). Covid-19 Salgını Sürecinde Okul Öncesi Çocuklarının EBA ve Diğer Uzaktan Eğitim Faaliyetlerine İlişkin Ebeveyn Görüşleri. Uluslararası Sosyal Bilimler Eğitimi Dergisi, 6(2), 185-214. DOI: 10.47615/issej.835211
  • Aktaş, Ö., Büyüktaş, B., Gülle, M. & Yıldız, M. (2020). Covid-19 Virüsünden Kaynaklanan İzolasyon Günlerinde Spor Bilimleri Öğrencilerinin Uzaktan Eğitime Karşı Tutumları. Sivas Cumhuriyet Üniversitesi Spor Bilimleri Dergisi, 1(1), 1-9.
  • Alper, A. (2020). Pandemi Sürecinde K-12 Düzeyinde Uzaktan Eğitim: Durum Çalışması. Milli Eğitim Dergisi, Salgın Sürecinde Türkiye'de ve Dünyada Eğitim, 45-67. DOI: 10.37669/milliegitim.787735
  • Arık, S. , Karakaya, F. , Çimen, O. & Yılmaz, M. (2021). Covid-19 Pandemi Sürecinde Uygulanan Uzaktan Eğitim Hakkında Ortaöğretim Öğrencilerinin Görüşlerinin Belirlenmesi. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 41(2), 631-659 . DOI: 10.17152/gefad.926838
  • Arslan, K., Görgülü Arı, A. & Hayır Kanat, M. (2021). Covid-19 Pandemi Sürecinde Verilen Uzaktan Eğitim Hakkında Veli Görüşleri. Ulakbilge, 57, 192–206. Doi: 10.7816/ulakbilge-09-57-03
  • Arslan, Y. & Şumuer, E. (2020). Covid-19 Döneminde Sanal Sınıflarda Öğretmenlerin Karşılaştıkları Sınıf Yönetimi Sorunları. Milli Eğitim Dergisi, Salgın Sürecinde Türkiye'de ve Dünyada Eğitim, 201-230 . DOI: 10.37669/milliegitim.791453.
  • Avcı, F. & Akdeniz, E. C. (2021). Koronavirüs (Covid-19) Salgını ve Uzaktan Eğitim Sürecinde Karşılaşılan Sorunlar Konusunda Öğretmenlerin Değerlendirmeleri. Uluslararası Sosyal Bilimler ve Eğitim Dergisi, 3(4), 117-154 .
  • Bakioğlu, B. & Çevik, M. (2020). COVID-19 Pandemisi Sürecinde Fen Bilimleri Öğretmenlerinin Uzaktan Eğitime İlişkin Görüşleri. Turkish Studies, 15(4), 109-129.
  • Başaran, M., Doğan, E., Karaoğlu, E. & Şahin, E. (2020). Koronavirüs (Covid-19) Pandemi Sürecinin Getirisi Olan Uzaktan Eğitimin Etkililiği Üzerine Bir Çalışma. Academia Eğitim Araştırmaları Dergisi, 5(2), 368-397.
  • Buluk, B. & Eşitti, B. (2020). Koronavirüs (Covid-19) Sürecinde Uzaktan Eğitimin Turizm Lisans Öğrencileri Tarafından Değerlendirilmesi. Journal of Awareness , 5(3), 285-298. DOI: 10.26809/joa.5.021
  • Çokyaman, M. & Ünal, M. (2021). Öğrenci ve Öğretmenlerin Covid-19 Salgını Dönemindeki Uzaktan Eğitim Algısı: Bir Metafor Analizi. OPUS International Journal of Society Researches, Administration & Organization Special Issue, 1684-1715. DOI: 10.26466/opus.913396
  • Demir, S., Gürer, C., Köksal, T. ve Dolu, O. (2009). Kavram Oluşturma ve Ölçüm. (Ed.) Kaan Böke. Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri. İstanbul: Alfa Yayıncılık
  • Demir, F. & Özdaş, F. (2020). Covid-19 Sürecindeki Uzaktan Eğitime İlişkin Öğretmen Görüşlerinin İncelenmesi. Milli Eğitim Dergisi, Salgın Sürecinde Türkiye'de ve Dünyada Eğitim, 273-292. DOI: 10.37669/milliegitim.775620
  • Genç, M. F. & Gümrükçüoğlu, S. (2020). Koronavirüs (Covıd-19) Sürecinde İlâhiyat Fakültesi Öğrencilerinin Uzaktan Eğitime Bakışları. Turkish Studies, 15(4), 403-422. İşman, A. (2011). Uzaktan eğitim. Ankara: Pegem Akademi.
  • Karaca, Ş. & Kelam, D. (2020). COVİD-19 Gölgesinde Uzaktan Eğitim Hizmet Kalitesinin İncelenmesi. Sivas Interdisipliner Turizm Araştırmaları Dergisi, (5), 7-18.
  • Karadağ-Yılmaz, R., Savaş, H. & Kalkan, S. (2022). Katkıları ve Sorunlarıyla Uzaktan Eğitime Farklı Bir Bakış: Sınıf Öğretmenlerinin Uzaktan Eğitim Algıları. Ahi Evran Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 8(1), 277-296. DOI: 10.31592/aeusbed.1031333.
  • Keskin, M. & Özer Kaya, D. (2020). COVID-19 Sürecinde Öğrencilerin Web Tabanlı Uzaktan Eğitime Yönelik Geri Bildirimlerinin Değerlendirilmesi. İzmir Kâtip Çelebi Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Dergisi, 5(2), 59-67.
  • Kultas, E. & Çalışkan, E. F. (2021). Covid-19 Pandemisi Sürecinde Sınıf Öğretmenlerinin Uzaktan Eğitimde Yaşadıkları Sorunlar. Türkiye Eğitim Dergisi, 6(2), 507-521.
  • Kurt, K., Kandemir, M. A. & Çelik, Y. (2021). Covid-19 Pandemi Sürecinde Uzaktan Eğitime İlişkin Sınıf Öğretmenlerinin Görüşleri. Türkiye Bilimsel Araştırmalar Dergisi, 6(1), 88-103.
  • Merriam, B. S. (2018). Nitel araştırma. (Çev. S. Turan). Ankara: Nobel Akademi Yayıncılık.
  • Metin, M., Gürbey, S. & Çevik, A. (2021). Covid-19 Pandemi Sürecinde Uzaktan Eğitime Yönelik Öğretmen Görüşleri. Maarif Mektepleri Uluslararası Eğitim Bilimleri Dergisi, 5(1), 66-89 . DOI: 10.46762/mamulebd.881284
  • Patton, M. K. (2018). Nitel araştırma ve değerlendirme yöntemleri. Mesut Bütün, Selçuk Beşir Demir (çev.). Ankara: Pegem Akademi.
  • Sarışık, S., Uslu, E., Sarışık, S. & Uslu, Ş. (2021). Covid-19 Salgın Sürecinde İlkokullarda Uygulanan Uzaktan Eğitim Sürecine İlişkin Öğretmen Görüşlerinin İncelenmesi. Kesit Akademi Dergisi, 7(28), 491-506.
  • Strateji ve Bütçe Başkanlığı (2023). Kahramanmaraş ve Hatay Depremleri Raporu. https://www.sbb.gov.tr/wp-content/uploads/2023/03/2023-Kahramanmaras-ve-Hatay-Depremleri-Raporu.pdf, Erişim Tarihi: 24.06.2023.
  • Urhanoğlu, İ., Bayırlı, H. & Aslan, U. (2021). Sınıf Öğretmenlerinin Covid-19 Pandemi Sürecinde Yürütülen Uzaktan Eğitime İlişkin Deneyimleri. Uluslararası Bilim ve Eğitim Dergisi, 4(3), 226-251. DOI: 10.47477/ubed.971232
  • Uzun, S. & Uzunöz, A. (2022). Pandemide öğretmen olmak: Sınıf Öğretmenlerinin Uzaktan Eğitim Deneyimleri. Uluslararası Sosyal Bilimler Eğitimi Dergisi, 8(1), 1-36. DOI: 10.47615/issej.989899.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2013). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Yurtbakan, E. & Akyıldız, S. (2020). Sınıf Öğretmenleri, İlkokul Öğrencileri ve Ebeveynlerin Covid-19 İzolasyon Döneminde Uygulanan Uzaktan Eğitim Faaliyetleri Hakkındaki Görüşleri. Turkish Studies, 15(6), 949-977.
Toplam 31 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Research Article
Yazarlar

Esra Fıratlı Türker

Yayımlanma Tarihi 1 Ağustos 2023
Yayımlandığı Sayı Yıl 2023 Cilt: 10 Sayı: 3

Kaynak Göster

APA Fıratlı Türker, E. (2023). 6 ŞUBAT 2023 DEPREMLERİ SONRASINDA ZORUNLU UZAKTAN EĞİTİME GEÇİŞ NEDENLERİNE GÖRE ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİNİN UZAKTAN EĞİTİM ALGILARININ FARKLILAŞMASININ İNCELENMESİ. Avrasya Sosyal Ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi, 10(3), 271-300.