Bu araştırmanın amacı; okul rehber öğretmenlerinin bakış açısından akran zorbalığı sorununa dikkat çekmek ve olası çözüm yolları ortaya koymaktır. Araştırma nitel araştırma yöntemlerinden olgubilim deseniyle gerçekleştirilmiştir. Araştırmanın çalışma grubu amaçlı örneklem yöntemlerinden maksimum örnekleme tekniğiyle oluşturulmuştur. Çalışma grubu, 2022-2023 Eğitim Öğretim yılında Tokat ili Erbaa ilçesinde görev yapan 10 öğretmenden meydana gelmektedir. Veriler için sekiz maddelik açık uçlu sorulardan meydana gelen yarı yapılandırılmış görüşme formu kullanılmıştır. Veriler betimsel analiz tekniği ile analiz edilmiştir. Katılımcılar öncelikle zorbalık kavramını; güç ilişkisi, olumsuz davranışlar, saldırıya maruz kalmak ve karşıdaki insanı ezmek olarak tanımlamışlardır. Katılımcılar akran zorbalığının nedenleri olarak; olumsuz anne baba tutumu, gruba ait olma, rol model, mizaç, medya ve empati olarak ifade etmişlerdir. Katılımcıların akran zorbalığının çeşitleri olarak ise; fiziksel zorbalık, psikolojik zorbalık, sözel zorbalık ve siber/sanal zorbalık olarak görüş belirtmişlerdir. Katılımcıların akran zorbalığının sonuçlarına ilişkin görüşleri; özgüven eksikliği, şiddet kültürü, mutsuzluk, dışlanma ve kaygı şeklinde olmuştur. Katılımcıların son olarak akran zorbalığı sorununun çözümü için; aile eğitimleri, bilinçlendirme, ekonomik ilişkiler, yaptırımlar, sosyal medya ve psikolojik destek olarak önerilerde bulunmuşlardır. Sonuç olarak bakıldığında okullarda akran zorbalığı sorunsalının dikkate değer çalışmalarla ele alınarak öğrencilerin fiziksel, sosyal ve psikolojik olarak sağlam temellerde yetiştirilmesi için çaba harcanması gerekmektedir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Eğitim Sosyolojisi |
Bölüm | Research Article |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 18 Ekim 2023 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2023 Cilt: 10 Sayı: 4 |