Educational institutions are dynamic environments that require effective leadership to ensure optimal functioning and student success. This study aims to explore and evaluate various educational leadership theories using the Analytic Hierarchy Process (AHP), a multi-criteria decision-making technique. By conducting expert interviews, this research identifies the key criteria that educational leaders consider vital for successful school management. The AHP methodology is employed to assign weights to these criteria and rank different educational leadership theories based on their alignment with these criteria. This study not only contributes to the selection of suitable leadership theories for educational settings but also showcases the practical applicability of AHP in educational research. The findings offer valuable insights for educational practitioners, policymakers, and researchers seeking to enhance leadership effectiveness and organizational outcomes in educational institutions.
Eğitim kurumları, optimal işleyiş ve öğrenci başarısını sağlamak için etkili liderliği gerektiren dinamik ortamlardır. Bu çalışma, çeşitli eğitim liderliği teorilerini incelemeyi ve değerlendirmeyi amaçlamakta ve bunu çok kriterli karar verme tekniği olan Analitik Hiyerarşi Süreci (AHP) kullanarak yapmaktadır. Uzman görüşmeleri gerçekleştirilerek, araştırma, eğitim liderlerinin başarılı okul yönetimi için önemli gördüğü temel kriterleri belirlemektedir. AHP yöntemi, bu kriterlere ağırlıklar atamak ve farklı eğitim liderliği teorilerini bu kriterlerle uyumlarına göre sıralamak için kullanılmaktadır. Bu çalışma, sadece eğitim ortamları için uygun liderlik teorilerinin seçimine değil, aynı zamanda AHP'nin eğitim araştırmalarında pratik uygulanabilirliğini de sergilemektedir. Bulgular, eğitim uygulayıcıları, politika yapıcılar ve eğitim kurumlarında liderlik etkinliğini ve organizasyonel sonuçları artırmayı amaçlayan araştırmacılara değerli içgörüler sunmaktadır.
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | İşletme |
Bölüm | Research Article |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 18 Ekim 2023 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2023 Cilt: 10 Sayı: 4 |