Derleme
BibTex RIS Kaynak Göster

Sağır Yetişkinlerin İşiten Çocuklarının (CODA) Aile ve İletişim Deneyimleri

Yıl 2024, Cilt: 22 Sayı: 1, 35 - 48, 02.01.2025

Öz

CODA’lar toplumda bir azınlık grubu olarak karşımıza çıkmaktadır. Diğer azınlık grupları gibi CODA’lar da toplumda görünür olmakta zorlanmakta, yeterli sosyal destek görememekte ve çok küçük yaşlardan itibaren çeşitli sorunlarla mücadele etmek durumunda kalabilmektedirler. Bu derleme çalışmasının amacı, CODA’ların yaşam deneyimleri ile ilgili ulusal ve uluslararası alanyazında yapılan çalışmaları incelemektir. Literatür incelemesiyle elde edilen sonuçlar, CODA’ların çocukluk dönemi yaşantıları ve aile ilişkileri, CODA’lar ve işaret dili ve CODA olmanın anlamı başlıkları altında sunulmuştur. CODA’lar en az bir ebeveyni işitme engelli olan işiten çocuklardır. Sessizlik içinde bir ses olarak yaşından büyük sorumluluklar almakta, ebeveynlerinin çevresindekilerle iletişimini sağlamak amacıyla aracılık etmektedir. Aldığı sorumluluklarla kimi zaman yaşına bakılmaksızın önemli işleri çözmede danışılan kişi olmaktadır. Bu ağır sorumlulukların yüküyle toplumdan yeterli destek göremediğinde çeşitli psikososyal sorunlar yaşayabilmektedir. Toplumun bilinçlendirilmesi ve CODA’lara yeterli destek sunulmasıyla bu problemlerin oluşması engellenebilir.

Kaynakça

  • [1]. Alsancak, F. (2020). Kültüre duyarlı sosyal hizmet uygulamalarında sağır toplumunu düşünmek. Toplum ve Sosyal Hizmet, 31(4), 1746-1763.
  • [2]. World Health Organisation (WHO). (2011). World report on disability. http://www.who.int/disabilities/world_report/2011/report.pdf
  • [3]. Aydoğdu, A. G. B. N., ve Yüksel, M. (2020). Kimlik ve Kültür Bağlamında İşitme Engellilik/Sağırlık. Kalem Eğitim Ve İnsan Bilimleri Dergisi, 10(1), 51-65.
  • [4]. Milli Eğitim Bakanlığı, (MEB). (2018). Özel Eğitim Hizmetleri Yönetmeliği. http://orgm.meb.gov.tr/www/icerik_goruntule.php?KNO=608
  • [5]. Alsancak, F. ve Özkan, Y. (2023). Sağır kültürünün bileşenlerine yönelik betimsel bir çalışma: Türk sağırlar topluluğu örneği. Turkish Studies - Social, 18(2), 361-385. https://dx.doi.org/10.7827/TurkishStudies.67522
  • [6]. Oral, Z. (2021). Türkiye'de S/sağır ve işitme engelli çocukların televizyon programlarına engelsiz erişiminde işaret dili çevirisi üzerine bir inceleme. Çeviribilim ve Uygulamaları Dergisi, 2021(31), 220-250.
  • [7]. Brien, C. (2016). Children of deaf adults in Ireland: bilingualism in Irish sign language and English, and biculturalism in hearing and deaf cultural communities (Doctoral dissertation, University of Oxford).
  • [8]. Gertz, G., and Boudreault, P. (Eds.). (2016). The SAGE deaf studies encyclopedia. Sage Publications.
  • [9]. Bauman, H.-D. L. (2008). Open your eyes: Deaf studies talking. ABD: U of Minnesota Press.
  • [10]. Erdoğdu, F., Arı, E., ve Cin, F. M. (2018). İki Dünya Arasında: İşitme Engelli Ebeveynlerin İşiten Çocuklarının (CODA’ların) Kimlik Gelişimleri. Değerler Eğitimi Dergisi, 16(35), 91-139.

Family and Communication Experiences of Hearing Children of Deaf Adults (CODA)

Yıl 2024, Cilt: 22 Sayı: 1, 35 - 48, 02.01.2025

Öz

CODAs are a minority group in society. Like other minority groups, CODAs have difficulty in being visible in society, do not receive adequate social support and may have to struggle with various problems from a very young age. The aim of this review study is to examine the national and international literature on the life experiences of CODAs. The results obtained from the literature review are presented under the headings of CODAs' childhood experiences and family relationships, CODAs and sign language, and what it means to be a CODA. CODAs are hearing children who have at least one parent with hearing impairment. As a voice in the silence, they take on responsibilities beyond their years and act as intermediaries to enable their parents to communicate with those around them. With their responsibilities, they are sometimes consulted to solve important tasks, regardless of their age. With the burden of these heavy responsibilities, they may experience various psychosocial problems when they do not receive adequate support from the society. These problems can be prevented by raising public awareness and providing adequate support to CODAs.lease summarize your work without exceeding 250 words limit and covering the aim of the work.

Kaynakça

  • [1]. Alsancak, F. (2020). Kültüre duyarlı sosyal hizmet uygulamalarında sağır toplumunu düşünmek. Toplum ve Sosyal Hizmet, 31(4), 1746-1763.
  • [2]. World Health Organisation (WHO). (2011). World report on disability. http://www.who.int/disabilities/world_report/2011/report.pdf
  • [3]. Aydoğdu, A. G. B. N., ve Yüksel, M. (2020). Kimlik ve Kültür Bağlamında İşitme Engellilik/Sağırlık. Kalem Eğitim Ve İnsan Bilimleri Dergisi, 10(1), 51-65.
  • [4]. Milli Eğitim Bakanlığı, (MEB). (2018). Özel Eğitim Hizmetleri Yönetmeliği. http://orgm.meb.gov.tr/www/icerik_goruntule.php?KNO=608
  • [5]. Alsancak, F. ve Özkan, Y. (2023). Sağır kültürünün bileşenlerine yönelik betimsel bir çalışma: Türk sağırlar topluluğu örneği. Turkish Studies - Social, 18(2), 361-385. https://dx.doi.org/10.7827/TurkishStudies.67522
  • [6]. Oral, Z. (2021). Türkiye'de S/sağır ve işitme engelli çocukların televizyon programlarına engelsiz erişiminde işaret dili çevirisi üzerine bir inceleme. Çeviribilim ve Uygulamaları Dergisi, 2021(31), 220-250.
  • [7]. Brien, C. (2016). Children of deaf adults in Ireland: bilingualism in Irish sign language and English, and biculturalism in hearing and deaf cultural communities (Doctoral dissertation, University of Oxford).
  • [8]. Gertz, G., and Boudreault, P. (Eds.). (2016). The SAGE deaf studies encyclopedia. Sage Publications.
  • [9]. Bauman, H.-D. L. (2008). Open your eyes: Deaf studies talking. ABD: U of Minnesota Press.
  • [10]. Erdoğdu, F., Arı, E., ve Cin, F. M. (2018). İki Dünya Arasında: İşitme Engelli Ebeveynlerin İşiten Çocuklarının (CODA’ların) Kimlik Gelişimleri. Değerler Eğitimi Dergisi, 16(35), 91-139.
Toplam 10 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Klinik ve Sağlık Psikolojisi (Diğer)
Bölüm Derleme
Yazarlar

Nuran Korkmaz Odabaş 0009-0002-0979-5308

Erken Görünüm Tarihi 2 Ocak 2025
Yayımlanma Tarihi 2 Ocak 2025
Gönderilme Tarihi 4 Mayıs 2024
Kabul Tarihi 3 Eylül 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024 Cilt: 22 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Korkmaz Odabaş, N. (2025). Sağır Yetişkinlerin İşiten Çocuklarının (CODA) Aile ve İletişim Deneyimleri. Ankara Sağlık Hizmetleri Dergisi, 22(1), 35-48.
AMA Korkmaz Odabaş N. Sağır Yetişkinlerin İşiten Çocuklarının (CODA) Aile ve İletişim Deneyimleri. ASHD. Ocak 2025;22(1):35-48.
Chicago Korkmaz Odabaş, Nuran. “Sağır Yetişkinlerin İşiten Çocuklarının (CODA) Aile Ve İletişim Deneyimleri”. Ankara Sağlık Hizmetleri Dergisi 22, sy. 1 (Ocak 2025): 35-48.
EndNote Korkmaz Odabaş N (01 Ocak 2025) Sağır Yetişkinlerin İşiten Çocuklarının (CODA) Aile ve İletişim Deneyimleri. Ankara Sağlık Hizmetleri Dergisi 22 1 35–48.
IEEE N. Korkmaz Odabaş, “Sağır Yetişkinlerin İşiten Çocuklarının (CODA) Aile ve İletişim Deneyimleri”, ASHD, c. 22, sy. 1, ss. 35–48, 2025.
ISNAD Korkmaz Odabaş, Nuran. “Sağır Yetişkinlerin İşiten Çocuklarının (CODA) Aile Ve İletişim Deneyimleri”. Ankara Sağlık Hizmetleri Dergisi 22/1 (Ocak 2025), 35-48.
JAMA Korkmaz Odabaş N. Sağır Yetişkinlerin İşiten Çocuklarının (CODA) Aile ve İletişim Deneyimleri. ASHD. 2025;22:35–48.
MLA Korkmaz Odabaş, Nuran. “Sağır Yetişkinlerin İşiten Çocuklarının (CODA) Aile Ve İletişim Deneyimleri”. Ankara Sağlık Hizmetleri Dergisi, c. 22, sy. 1, 2025, ss. 35-48.
Vancouver Korkmaz Odabaş N. Sağır Yetişkinlerin İşiten Çocuklarının (CODA) Aile ve İletişim Deneyimleri. ASHD. 2025;22(1):35-48.