CODA’lar toplumda bir azınlık grubu olarak karşımıza çıkmaktadır. Diğer azınlık grupları gibi CODA’lar da toplumda görünür olmakta zorlanmakta, yeterli sosyal destek görememekte ve çok küçük yaşlardan itibaren çeşitli sorunlarla mücadele etmek durumunda kalabilmektedirler. Bu derleme çalışmasının amacı, CODA’ların yaşam deneyimleri ile ilgili ulusal ve uluslararası alanyazında yapılan çalışmaları incelemektir. Literatür incelemesiyle elde edilen sonuçlar, CODA’ların çocukluk dönemi yaşantıları ve aile ilişkileri, CODA’lar ve işaret dili ve CODA olmanın anlamı başlıkları altında sunulmuştur. CODA’lar en az bir ebeveyni işitme engelli olan işiten çocuklardır. Sessizlik içinde bir ses olarak yaşından büyük sorumluluklar almakta, ebeveynlerinin çevresindekilerle iletişimini sağlamak amacıyla aracılık etmektedir. Aldığı sorumluluklarla kimi zaman yaşına bakılmaksızın önemli işleri çözmede danışılan kişi olmaktadır. Bu ağır sorumlulukların yüküyle toplumdan yeterli destek göremediğinde çeşitli psikososyal sorunlar yaşayabilmektedir. Toplumun bilinçlendirilmesi ve CODA’lara yeterli destek sunulmasıyla bu problemlerin oluşması engellenebilir.
CODA İŞARET DİLİ ÇİFT DİLLİLİK ÇİFT KÜLTÜRLÜLÜK PSİKOSOSYAL SORUNLAR
CODAs are a minority group in society. Like other minority groups, CODAs have difficulty in being visible in society, do not receive adequate social support and may have to struggle with various problems from a very young age. The aim of this review study is to examine the national and international literature on the life experiences of CODAs. The results obtained from the literature review are presented under the headings of CODAs' childhood experiences and family relationships, CODAs and sign language, and what it means to be a CODA. CODAs are hearing children who have at least one parent with hearing impairment. As a voice in the silence, they take on responsibilities beyond their years and act as intermediaries to enable their parents to communicate with those around them. With their responsibilities, they are sometimes consulted to solve important tasks, regardless of their age. With the burden of these heavy responsibilities, they may experience various psychosocial problems when they do not receive adequate support from the society. These problems can be prevented by raising public awareness and providing adequate support to CODAs.lease summarize your work without exceeding 250 words limit and covering the aim of the work.
CODA Sign Language bilingualism biculturalism psychosocial problems
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Klinik ve Sağlık Psikolojisi (Diğer) |
Bölüm | Derleme |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 2 Ocak 2025 |
Yayımlanma Tarihi | 2 Ocak 2025 |
Gönderilme Tarihi | 4 Mayıs 2024 |
Kabul Tarihi | 3 Eylül 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 Cilt: 22 Sayı: 1 |