Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Syrian Refugee Students in the Context of Bilingualism and the Example of Kilis Province

Yıl 2022, Cilt: 10 Sayı: 2, 207 - 213, 06.07.2022
https://doi.org/10.17067/asm.1065483

Öz

Kilis is a border city located at the junction of Southeastern Anatolia and the Mediterranean, and located at the zero point of the Syrian border. Before the Syrian migration, this small cute Anatolian city was a city with a unique demographic structure, consisting of Turkmen and Sunni populations closed to different cultures. However, refugees who took refuge in Turkey due to the civil war in Syria mainly passed through the Kilis Öncüpınar Border Gate and took refuge in various cities of Anatolia. However, the only difference that distinguishes Kilis from other Anatolian cities is that it hosts more refugees than its own population. In this city, students whose mother tongue are Arabic from primary school to university and later learn Turkish can be considered bilingual. While these students were studying in schools that were opened for them at first, today they are studying in the same classrooms as the Turkish population. In this case, especially in some schools, half and sometimes more than half of the class consist of refugees and the rest is Turkish students. Although there are some difficulties in communication due to the fact that students who speak different languages receive education in the same class, these problems usually leave their place to bilingual people after a while. These people are likely to come across as exemplary people who can speak both languages fluently, are open to different cultures and have adopted them.

Kaynakça

  • Akpınar, T. (2017), Türkiye’deki Suriyeli mülteci çocukların ve kadınların sosyal politika bağlamında yaşadıkları sorunlar, Balkan and Near Eastern Journal of Social Sciences Balkan ve Yakın Doğu Sosyal Bilimler Dergisi Akpınar, 03 (03).
  • Alptekin, M. & Kaplan, T. (2018), Türkçe öğrenen yabancı öğrencilerin Türk kültürüne ilişkin metaforik algıları, Türük Uluslararası Dil, Edebiyat ve Halkbilimi Araştırmaları Dergisi, Yıl 6, Sayı: 12, Sayfa: 254-262.
  • Alptekin, M. (2020), Kilis masallarında geçiş dönemi (doğum-evlilik-ölüm) uygulamaları hakkında tespitler, Taras Shevchenko 5th International Congress On Social Scıences, Proceeding Book, Kiev, Ukraine.
  • Çiçek, M. & Kaplan, T. (2016), Yabancı öğrencilerin öğrendikleri dilin kültürünü yazarak anlatmaları: Gaziantep örneği, Route Educational and Social Science Journal, 3(5), pp: 64-77.
  • Dağı, F.; Alptekin, M.; Kaplan, T. (2018), Türk dünyası hayvan masallarında tespit edilen değerler, SUTAD, Bahar 2018; (43): 227-247.
  • Doğramacıoğlu, H. & Özlük, N. (2021), İki dillilik bağlamında Suriyeli mülteci öğrenciler ve Kilis ili örneği, III. International Congress of Bilingualism Studies and European Turks, Stockholm, 28-29 Mayıs 2021.
  • Gencer, T. E.(2017), Göç ve eğitim ilişkisi üzerine bir değerlendirme: Suriyeli çocukların eğitim gereksinimi ve okullaşma süreçlerinde karşılaştıkları güçlükler, Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi / The Journal of International Social Research, Volume: 10 Issue: 54.
  • Harunoğlulları, M. (2016), Suriyeli sığınmacıların Kilis şehrindeki mekânsal, kültürel ve ekonomik etkileri, Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi The Journal of International Social Research Cilt: 9 Sayı: 45 Volume: 9 Issue: 45.
  • Harunoğlulları, M. (2018), Sınır ötesinde yeni bir yaşam Suriyeli sığınmacılar ve göçün coğrafi etkileri: Kilis örneği, 21.yüzyılda uluslararası göç ve mülteciler: Bir Türkiye perspektifi, Editörler: Dr. Hasan Hüseyin Aygül Dr. Erdal Eke, Nobel Akademik Yayıncılık, Ankara.
  • Kaplan, T. (2020), Türkçe öğrenen Suriyeli öğrencilerin sesli okuma becerisiyle ilgili tespitler: Gaziantep Üniversitesi Örneği, Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 13(73), 739-747.
  • Karabulut, M. (2010), Tanzimat dönemi Türk romanlarında eğlence hayatı, adab-ı muaşeret ve kılık kıyafet, Türk Dünyası Araştırmaları Sayı: 185
  • Karabulut, M. (2010), Tanzimat döneminde Osmanlının yenileşme sürecine bir bakış, Türk Dünyası Araştırmaları, Sayı: 187, s.125-138, İstanbul.
  • Karabulut, M. (2015), Şiir dili olarak Türkçenin estetiği, International Journal of Languages’ Education and Teaching, UDES 2015 p. 1920-1927.
  • Kızıltaş, Y. (2021), İki dilli öğrencilerin ikinci dil ediniminde etkili olan faktörler ve dezavantajlı gruplara dönüşmeleri: kuramsal ve derleme bir çalışma, Trakya Journal Of Education, Trakya Eğitim Dergisi Cilt 11, Sayı 2.
  • Levent, F. & Öksüz Gül, F.&, Aydemir, T. (2021). Suriyeli Üniversite Öğrencilerinin Türkiye’de Üniversite Deneyimleri, Milli Eğitim, Cilt: 50 Sayı: 1ıssn: 1302-5600 / 2791-7657 Sayfa : 807 – 835.
  • Oruç, Ş. (2016), Ana dili, ikinci dil, iki dillilik, yabancı dil, The Journal Of Academic Social Science Studies, Number: 45, P. 279-290, Spring III.
  • Özer, Y. Y.; Komsuoğlu, A.; Ateşok, Z. Ö. (2016), Türkiye’deki Suriyeli çocukların eğitimi: sorunlar ve çözüm önerileri, Asos Journal, Akademik Sosyal Araştırmalar Dergisi, Yıl: 4, Sayı: 37, Aralık 2016, S. 34-42.
  • Özlük, N. (2006), Milli Mecmua, Türkiye Araştırmaları Literatür Dergisi, Cilt 4, Sayı 7, s. 545-561.
  • Saydı, T. (2013), Avrupa Birliği vizyonuyla ikidillilik, çokdillilik ve eğitimi, The Journal Of International Social Research, Cilt: 6 Sayı: 28 Volume: 6 Issue: 28, Fall.
  • Süverdem, F. B. ve Ertek, B. (2020), İki dillilik ve iki kültürlülük: göç, kimlik ve aidiyet, The Journal of International Lingual Social and Educational Sciences, 6(2), 183-207.
  • Yağmur, K. (2007), İkidilli çocukların dil becerilerinin ölçümü ve eşik kuramı, Dil Dergisi, Sayı: 135, Sayfa: 60 – 75.
  • https://www.nufusu.com/il/kilis-nufusu#:~:text=Kilis%20n%C3%BCfusu%202020%20y%C4%B1l%C4%B1na%20g%C3%B6re,%2C%20%49%2C12%20kad%C4%B1nd%C4%B1r. (Siteye erişim tarihi: 30.01.2022)

Çift Dillilik Bağlamında Suriyeli Mülteci Öğrenciler ve Kilis İli Örneği

Yıl 2022, Cilt: 10 Sayı: 2, 207 - 213, 06.07.2022
https://doi.org/10.17067/asm.1065483

Öz

Kilis, Güneydoğu Anadolu ile Akdeniz’in birleşim noktasında bulunan ve Suriye sınırına sıfır noktasında yer alan serhat bir şehirdir. Bu küçük şirin Anadolu kenti Suriye göçünden evvel kendi içerisinde farklı kültürlere kapalı Türkmen ve Sünni nüfustan oluşan, kendine özgü demografik yapısı olan bir şehirdi. Ancak Suriye’deki iç savaş münasebetiyle Türkiye’ye sığınan mülteciler ağırlıklı olarak Kilis Öncüpınar Sınır Kapısından geçerek Anadolu’nun muhtelif şehirlerine sığınmışlardır. Ancak Kilis’i diğer Anadolu şehirlerinden ayıran yegâne fark kendi nüfusundan fazla mülteciye ev sahipliği yapmasıdır. Bu şehirde ilkokuldan üniversiteye kadar anadili Arapça olup sonradan Türkçe öğrenen öğrenciler iki dilli kabul edilebilir. Bu öğrenciler başta kendilerine özel açılan okullarda eğitim görmekteyken günümüzde Türk nüfusuyla aynı sınıflarda tümüyle ortak dersler görmektedirler. Bu durumda özellikle bazı okullarda sınıfın yarısını ve bazen yarıdan fazlasını mülteci, geri kalanı da Türk öğrenciler oluşturmaktadır. Faklı dil konuşan öğrencilerin aynı sınıfta eğitim almaları münasebetiyle iletişimde bazı sıkıntılar olsa da genellikle bir müddet sonra bu sıkıntılar yerini iki dilli insanlara bırakmaktadır. Bu insanlar ileride muhtemeldir ki her iki dili de akıcı konuşabilen, farklı kültürlere açık ve onları benimsemiş örnek insanlar olarak karşımıza çıkacaktır.

Kaynakça

  • Akpınar, T. (2017), Türkiye’deki Suriyeli mülteci çocukların ve kadınların sosyal politika bağlamında yaşadıkları sorunlar, Balkan and Near Eastern Journal of Social Sciences Balkan ve Yakın Doğu Sosyal Bilimler Dergisi Akpınar, 03 (03).
  • Alptekin, M. & Kaplan, T. (2018), Türkçe öğrenen yabancı öğrencilerin Türk kültürüne ilişkin metaforik algıları, Türük Uluslararası Dil, Edebiyat ve Halkbilimi Araştırmaları Dergisi, Yıl 6, Sayı: 12, Sayfa: 254-262.
  • Alptekin, M. (2020), Kilis masallarında geçiş dönemi (doğum-evlilik-ölüm) uygulamaları hakkında tespitler, Taras Shevchenko 5th International Congress On Social Scıences, Proceeding Book, Kiev, Ukraine.
  • Çiçek, M. & Kaplan, T. (2016), Yabancı öğrencilerin öğrendikleri dilin kültürünü yazarak anlatmaları: Gaziantep örneği, Route Educational and Social Science Journal, 3(5), pp: 64-77.
  • Dağı, F.; Alptekin, M.; Kaplan, T. (2018), Türk dünyası hayvan masallarında tespit edilen değerler, SUTAD, Bahar 2018; (43): 227-247.
  • Doğramacıoğlu, H. & Özlük, N. (2021), İki dillilik bağlamında Suriyeli mülteci öğrenciler ve Kilis ili örneği, III. International Congress of Bilingualism Studies and European Turks, Stockholm, 28-29 Mayıs 2021.
  • Gencer, T. E.(2017), Göç ve eğitim ilişkisi üzerine bir değerlendirme: Suriyeli çocukların eğitim gereksinimi ve okullaşma süreçlerinde karşılaştıkları güçlükler, Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi / The Journal of International Social Research, Volume: 10 Issue: 54.
  • Harunoğlulları, M. (2016), Suriyeli sığınmacıların Kilis şehrindeki mekânsal, kültürel ve ekonomik etkileri, Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi The Journal of International Social Research Cilt: 9 Sayı: 45 Volume: 9 Issue: 45.
  • Harunoğlulları, M. (2018), Sınır ötesinde yeni bir yaşam Suriyeli sığınmacılar ve göçün coğrafi etkileri: Kilis örneği, 21.yüzyılda uluslararası göç ve mülteciler: Bir Türkiye perspektifi, Editörler: Dr. Hasan Hüseyin Aygül Dr. Erdal Eke, Nobel Akademik Yayıncılık, Ankara.
  • Kaplan, T. (2020), Türkçe öğrenen Suriyeli öğrencilerin sesli okuma becerisiyle ilgili tespitler: Gaziantep Üniversitesi Örneği, Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 13(73), 739-747.
  • Karabulut, M. (2010), Tanzimat dönemi Türk romanlarında eğlence hayatı, adab-ı muaşeret ve kılık kıyafet, Türk Dünyası Araştırmaları Sayı: 185
  • Karabulut, M. (2010), Tanzimat döneminde Osmanlının yenileşme sürecine bir bakış, Türk Dünyası Araştırmaları, Sayı: 187, s.125-138, İstanbul.
  • Karabulut, M. (2015), Şiir dili olarak Türkçenin estetiği, International Journal of Languages’ Education and Teaching, UDES 2015 p. 1920-1927.
  • Kızıltaş, Y. (2021), İki dilli öğrencilerin ikinci dil ediniminde etkili olan faktörler ve dezavantajlı gruplara dönüşmeleri: kuramsal ve derleme bir çalışma, Trakya Journal Of Education, Trakya Eğitim Dergisi Cilt 11, Sayı 2.
  • Levent, F. & Öksüz Gül, F.&, Aydemir, T. (2021). Suriyeli Üniversite Öğrencilerinin Türkiye’de Üniversite Deneyimleri, Milli Eğitim, Cilt: 50 Sayı: 1ıssn: 1302-5600 / 2791-7657 Sayfa : 807 – 835.
  • Oruç, Ş. (2016), Ana dili, ikinci dil, iki dillilik, yabancı dil, The Journal Of Academic Social Science Studies, Number: 45, P. 279-290, Spring III.
  • Özer, Y. Y.; Komsuoğlu, A.; Ateşok, Z. Ö. (2016), Türkiye’deki Suriyeli çocukların eğitimi: sorunlar ve çözüm önerileri, Asos Journal, Akademik Sosyal Araştırmalar Dergisi, Yıl: 4, Sayı: 37, Aralık 2016, S. 34-42.
  • Özlük, N. (2006), Milli Mecmua, Türkiye Araştırmaları Literatür Dergisi, Cilt 4, Sayı 7, s. 545-561.
  • Saydı, T. (2013), Avrupa Birliği vizyonuyla ikidillilik, çokdillilik ve eğitimi, The Journal Of International Social Research, Cilt: 6 Sayı: 28 Volume: 6 Issue: 28, Fall.
  • Süverdem, F. B. ve Ertek, B. (2020), İki dillilik ve iki kültürlülük: göç, kimlik ve aidiyet, The Journal of International Lingual Social and Educational Sciences, 6(2), 183-207.
  • Yağmur, K. (2007), İkidilli çocukların dil becerilerinin ölçümü ve eşik kuramı, Dil Dergisi, Sayı: 135, Sayfa: 60 – 75.
  • https://www.nufusu.com/il/kilis-nufusu#:~:text=Kilis%20n%C3%BCfusu%202020%20y%C4%B1l%C4%B1na%20g%C3%B6re,%2C%20%49%2C12%20kad%C4%B1nd%C4%B1r. (Siteye erişim tarihi: 30.01.2022)
Toplam 22 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Sanat ve Edebiyat
Bölüm Edebiyat
Yazarlar

Hüseyin Doğramacıoğlu 0000-0002-2521-8562

Yayımlanma Tarihi 6 Temmuz 2022
Gönderilme Tarihi 30 Ocak 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022 Cilt: 10 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Doğramacıoğlu, H. (2022). Çift Dillilik Bağlamında Suriyeli Mülteci Öğrenciler ve Kilis İli Örneği. Asia Minor Studies, 10(2), 207-213. https://doi.org/10.17067/asm.1065483