Cities are the
social, economic, political, psychological and religious centre of gravity of
society. It is also the centre of technical infrastructure such as health,
education, energy, communication, which is critical for the country. This
situation is an important motivation for terrorist organizations to perform the
attacks in the city centre. Nowadays, the terrorist organizations are
performing the ambush and suicide attacks with the Improvised Explosive Devices
(IED), the Vehicle Borne IED (VBIED), rocket, the vehicle ramming, and firearms
conflict methods in the urban.
In the
terrorist attacks carried out in cities after the Arab Spring, hand-made bombs
are more common than the previous periods. The IED attacks’ methods the distribution between the 2011-2014 years were 58% of the vehicles were bombed,
36% were suicide attacks and 6% of them were carried out with other methods.
The first Vehicle Borne IED attack in Turkey was made on February 14, 1991.
Between 01 January 1991 and 17 December 2016, the total of 89 vehicle bomb
attacks were carried out in the cities. The main reasons for targeting cities
are to give the feeling of insecurity to the society, to disrupt the economic
and social life, to give the expectation of the second attack following the
first terrorist attack in the society, to create political pressure on
government with the civilian casualties.
There is a
confusion on the term of “Vehicle Borne IED” and “Bomb Vehicle” in the
literature. As a type of Improvised Explosive Devices, the Vehicle Borne IED
contains the detonator and trigger systems, electronic components, wires,
batteries, cables and explosive substance in the interior of the vehicle, in
the trunk or in the trailer. The Bomb Vehicle is a vehicle that is targeted to
the people in the vehicle or vehicle and where a hand-built bomb is placed for
this purpose. According to the characteristics of the target, the vehicle of
VBIED can be in a wide range from bikes to trucks. The destruction force of IED
is determined by the power of the explosive substance in the TNT equivalent, the
amount of the explosive material, the amount of the shrapnel load, the nature
of the container, the nature of the medium to which it is placed, and the
manner in which the explosive material is placed.
In this study,
the information about the measures to reduce the destruction and damage of the
VBIED to the cities/urban areas and the measures for the prediction of the
VBIED are given.
Improvised Explosive Devices Vehicle Borne Improvised Explosive Devices Suicide Attack Urban Warfare
Kentler, toplumun sosyal, ekonomik, siyasi, psikolojik ve
dini ağırlık merkezi konumundadır. Ayrıca, ülke için kritik öneme haiz sağlık,
eğitim, enerji, haberleşme gibi teknik alt yapılarında merkezidir. Bu durum
terör örgütlerinin kent merkezinde saldırılar düzenlemeleri için önemli bir
gerekçedir. Günümüzde kentlerde terör örgütleri tarafından el yapısı bomba,
araç bomba, bombalı araç, ateşli silah, roket, havan, motorlu araç ve insansız
araçlar kullanılarak pusu, tuzak veya intihar saldırıları
gerçekleştirilmektedir.
Arap Baharı sonrasında kentlerde gerçekleştirilen terör
saldırılarında el yapısı bombaların önceki dönemlere oranla daha yaygın olduğu
görülmektedir. 2011-2014 yılları arasında gerçekleştirilen el yapısı bomba ile
gerçekleştirilen saldırılar incelendiğinde 58% oranında araç bomba, 36% intihar
saldırısı ve 6%’sı diğer yöntemler ile gerçekleştirilmiştir.
Türkiye’de ilk araç bomba saldırısı 14 Şubat 1991 tarihinde
gerçekleştirilmiştir. 01 Ocak 1991 ile 17 Aralık 2016 tarihleri arasında
kentlerde toplam 89 adet araç bomba saldırısı gerçekleştirilmiştir. Kentlerin
hedef alınmasının temel nedenleri topluma güvensizlik duygusunu vermek,
ekonomik ve sosyal hayatı sekteye uğratmak, toplumda ilk terör saldırısının
ardından ikinci saldırının beklentisini doğurmak, sivil kayıplar ile hükümetler
üzerinde siyasi baskı oluşturmak olarak sıralanabilir.
Literatürde araç bomba ve bombalı araç kavramları
birbirlerine karıştırılmaktadır. Araç Bomba, aracın iç kısımlarına, bagajına
veya araç ile çekilen römorka patlayıcı madde ile ateşleme sisteminin
yerleştirildiği, aracın bombanın taşıyıcı kabı haline getirildiği bir El Yapısı
Bomba türüdür. Bombalı araç ise, aracın veya araç içerisindeki kişilerin hedef
alındığı ve bu amaçla el yapısı bomba yerleştirilmiş araçlardır. Araç bomba
saldırında hedefin özelliğine göre bisikletten kamyona kadar uzanan geniş
yelpazedeki taşıyıcı araçlar kullanılabilmektedir.
Bir el yapısı bombanın tahrip gücünü; patlayıcı maddenin TNT
denkliğindeki gücü, patlayıcı maddenin miktarı, şarapnel yükü miktarı, taşıyıcı
kabın özelliği, yerleştirildiği ortamın özelliği ve patlayıcı maddenin
yerleştirilme şekli belirler.
Bu çalışmada, araç bomba saldırılarında patlayıcı madde miktarına
bağlı olarak meydana getirmesi muhtemel tahribat ve kentlerde tahribatı
azaltacak tedbirler ile araç bombaların önceden tespit edilmesine yönelik
tedbirler üzerine bilgilere yer verilmiştir.
El Yapısı Bomba Araç Bomba İntihar Saldırısı Kent Çatışmaları
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makale |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 23 Eylül 2019 |
Gönderilme Tarihi | 26 Ağustos 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 ASSAM ULUSLARARASI HAKEMLİ DERGİ 13. ULUSLARARASI KAMU YÖNETİMİ SEMPOZYUMU BİLDİRİLERİ ÖZEL SAYISI |
ASSAM-UHAD Nisan ve Kasım aylarında yayınlanan süreli ve elektronik basımı yapılan, uluslararası indeksli hakemli bir dergidir.