Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

TÜRK MÜZİĞİ İŞİTME EĞİTİMİNDE ENSTRÜMAN SEÇİMİNİN DİKTE ALGISINA ETKİSİ

Yıl 2021, Cilt: 4 Sayı: 7, 204 - 216, 31.12.2021

Öz

Türk Müziğinin akademik eğitim aşamasında İşitme Okuma ve Yazma becerisi kazanma önemli bir aşama olarak görülmektedir. Temel müzik eğitimi ile birlikte gelişen öğrenci becerileri, perde, aralık, solfej, bona, nazariyat, gibi aşamalar ile desteklenmekte işitsel algı becerileri geliştirilmektedir. Perdeler arasındaki farklılıkları algılama Türk müziği için oldukça önemli bir aşamadır. Bu araştırma Türk Müziği işitme eğitiminde dikte yazarken enstrüman sesinin öğrenciler tarafından algılanma ve dikte yazma becerisine olan etkisini saptamak üzere yapılmıştır. Türk Müziği Konservatuvarında 2. Sınıf düzeyinde eğitim gören, nota, usul ve nazariyat eğitimi alan öğrenciler araştırma kapsamına alınmıştır. Öğrencilere Ud, Keman, Kanun, Ney, Çello ve Klarnet enstrümanları ile 2 farklı ( Rast ve Karciğar) makamda 12 farklı dikte kayıtları dinletilmiş her enstrümanın diktesinden aldıkları puanlar hesaplanmıştır. Seçilen makamlarda yazılan dikteler seçilen her iki makamda da her enstrüman için farklı ancak nazari olarak içeriğinde bulunan çeşniler aynı olacak şekilde oluşturulmuştur. Araştırmacı dikteleri kendisi bestelemiştir. Araştırmada seçilen Rast ve Karciğar Makamları Türk müziği perde hakimiyetinin algılanma düzeyini anlayabilmek amacıyla özellikle segah ve Eviç perdelerini içeriğinde barındırmasından dolayı seçilmiştir. Araştırmada betimsel desen olan genel tarama modeli kullanılmıştır. Nitel araştırma yöntemlerinden literatür tarama araştırmaya eşlik etmiştir. Çalışmada başarı ölçek puanları hesaplanmış ve puanların normal dağılıma uygunluğunun belirlemesi için basıklık ve çarpıklık katsayıları incelenmiştir.

Teşekkür

TEŞEKKÜR EDERİM KOLAY GELSİN.

Kaynakça

  • De Carlo, L. T. (1997), “Educational and Psychological Measurement” 50:717-729., “On the Meaning and Use of Kurtosis”, Psychological Methods, 292-307.
  • Foulkes-Levy, L. (1997). Tonal markers, melodic patterns, and musicianship training: Part I: Rhythm reduction. Journal of Music Theory Pedagogy, 11, 1–24.
  • Groeneveld, R.A. and Meeden, G.(1984), “Measuring Skewness and Kurtosis”, The Statistician, 33-39 1-399
  • Hopkins, K.D. and Weeks, D.L. (1990),“Tests for Normality and Measuresof Skewness and Kurtosis: Their Place in Research
  • Karadeniz, M., E.(1983) Türk Musikisinin Nazariye ve Esasları, Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları, Ankara
  • Lavignac, A. (1939). Musiki Terbiyesi. (Abdulhalik. Denker, çev. ed.). İstanbul: Kanaat Kitabevi,
  • Moors, J.J.A.(1986), “The Meaning of Kurtosis: Darlington Reexamined”, The American Statistician, 40:283-284.
  • Özçelik, S. (2003). Müzikal Dikte ve Solfej. Ankara: Başkent Matbaacılık .arkadaş Yayınevi, 2006.
  • Özçelik, Sadık., Kazkayası, M. & Civitçi, D. (1998),Müzik Eğitiminin Müzikal İşitme ve Algılama Üzerine Etkisi. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 67-76.
  • Özgür, Ü. & Aydoğan, S. (2006) Müziksel İşitme Okuma Eğitimi ve Kuram–1. Ankara: Arkadaş Yayınevi.
  • Smith, T. A. (1991). A comparison of pedagogical resources in solmization systems. Journal of Music Theory Pedagogy, 5(1), 1-23.
Toplam 11 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Ayçin Öner 0000-0002-8506-0998

Yayımlanma Tarihi 31 Aralık 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021 Cilt: 4 Sayı: 7

Kaynak Göster

APA Öner, A. (2021). TÜRK MÜZİĞİ İŞİTME EĞİTİMİNDE ENSTRÜMAN SEÇİMİNİN DİKTE ALGISINA ETKİSİ. International Journal of Arts and Social Studies, 4(7), 204-216.

download19411    19409   19410