Internships are activities in which students reinforce their knowledge and experience gained in accordance with the requirements of the program they are studying. With internship applications, it is aimed that students consolidate their theoretical knowledge gained during school with a supervised work experience. Today, as in all sectors, there is an intense competition environment in the tourism sector. Well-trained and experienced employees are important actors of the competition. It is extremely important to employ employees with sufficient professional knowledge and experience in terms of ensuring success and sustainability in travel agencies within the service sector.
The aim of this research is to find out what the expectations of the managers of travel agencies from the staff working as trainees are and whether the expectations are met or not. For this purpose, a qualitative research method was determined and an interview form consisting of 12 questions and semi-structured interview questions was prepared. The questions were asked to the managers of the A group travel agencies in Konya, which was the capital of the Seljuk State, has many tourist attractions such as Mevlana and Çatalhöyük, and has travel agency departments in its universities. According to the results of the research, managers expect traits such as being willing, listening to the word, being compatible with teamwork and smiling. At the same time, it has been concluded that the managers of travel agencies expect the institutions from which they provide trainee students to provide more applied information in addition to the theoretical information to the students.
Internship Internship application Turizm education Travel agencies
Stajlar, öğrencilerin öğrenim gördükleri programın gerekleri doğrultusunda edindikleri bilgi ve tecrübeleri pekiştirdikleri faaliyetlerdir. Staj uygulamalarıyla öğrencilerin okulda edindikleri teorik bilgileri, denetimli iş deneyimiyle pekiştirmeleri amaçlanıyor. Günümüzde her sektörde olduğu gibi turizm sektöründe de yoğun bir rekabet ortamı bulunmaktadır. İyi eğitimli ve deneyimli çalışanlar rekabetin önemli aktörleridir. Hizmet sektörü içerisinde yer alan seyahat acentelerinde başarı ve sürdürülebilirliğin sağlanması açısından yeterli mesleki bilgi ve deneyime sahip çalışanların istihdam edilmesi son derece önemlidir.
Bu araştırmanın amacı seyahat acentası yöneticilerinin stajyer olarak çalışan personelden beklentilerinin neler olduğunu ve bu beklentilerin karşılanıp karşılanmadığını ortaya çıkarmaktır. Bu amaçla nitel araştırma yöntemi belirlenerek 12 soru ve yarı yapılandırılmış görüşme sorularından oluşan görüşme formu hazırlanmıştır. Sorular, Selçuklu Devleti'nin başkenti olan, Mevlana ve Çatalhöyük gibi pek çok turistik mekanın bulunduğu, üniversitelerinde seyahat acentası bölümleri bulunan Konya'da A grubu seyahat acentalarının yöneticilerine soruldu. Araştırma sonuçlarına göre yöneticiler; istekli olmak, sözünü dinlemek, takım çalışmasına uyumlu olmak, güler yüzlü olmak gibi özellikler beklemektedir. Aynı zamanda seyahat acentası yöneticilerinin stajyer öğrenci verdikleri kurumların öğrencilere teorik bilgilerin yanında daha fazla uygulamalı bilgi vermesini bekledikleri sonucuna ulaşılmıştır.
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | İşletme |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Aralık 2023 |
Gönderilme Tarihi | 12 Aralık 2023 |
Kabul Tarihi | 25 Aralık 2023 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2023 Cilt: 6 Sayı: 11 |