The COVID-19 pandemic is an unprecedented outbreak affecting the world and sectors globally. It has affected countries' economies and social and political structures, especially the health sector, in a difficult situation. The research aims to determine the effects of COVID-19 on tourist consumer behavior. In this context, research was conducted on 539 visitors in Kuşadası and the surrounding area. In addition to frequency distributions for the demographic characteristics of the participants, reliability, validity, the t-test, the ANOVA test, and correlation analysis were performed. As a result, it was determined that the participants' perceptions of touristic consumer behavior during the COVID-19 pandemic created a statistically significant difference according to the participant's age, marital status, and educational status variables. The research determined that as the age of the participants increased, their perception levels towards the dimensions of touristic consumer behaviors after COVID-19 increased, and the perception levels of married participants towards tourism tendency and hygiene were higher than those of single participants. As the education level of the participants increased, the perception levels of COVID-19 towards tourism tendencies, food and accommodation, and hygiene increased. These findings suggest that age, marital status, and educational status are crucial in shaping individuals' perceptions of touristic consumer behaviors after COVID-19. Older participants may have a greater understanding and concern for hygiene and safety measures, while married individuals may prioritize these factors more than single individuals. Higher education levels may also lead to a more informed and cautious approach towards tourism tendencies, food, accommodation, and hygiene.
COVID-19 Pandemic Tourist Behavior Touristic Consumption Kuşadası
COVID-19 salgını, dünyayı ve sektörleri küresel olarak etkileyen eşi benzeri görülmemiş bir salgındır. Başta sağlık sektörü olmak üzere ülkelerin ekonomilerini, sosyal ve siyasi yapılarını zor durumda bırakmıştır. Araştırma, COVID-19'un turist tüketici davranışları üzerindeki etkilerini belirlemeyi amaçlamaktadır. Bu kapsamda Kuşadası ve çevresinde 539 ziyaretçi üzerinde araştırma yapılmıştır. Katılımcıların demografik özelliklerine ilişkin frekans dağılımlarının yanı sıra güvenilirlik, geçerlilik, t-testi, ANOVA testi ve korelasyon analizi yapılmıştır. Sonuç olarak katılımcıların COVID-19 pandemisi süresince turistik tüketici davranışlarına yönelik algılarının katılımcının yaşı, medeni durumu ve eğitim durumu değişkenlerine göre istatistiksel olarak anlamlı bir farklılık yarattığı tespit edilmiştir. Araştırmada katılımcıların yaşı arttıkça COVID-19 sonrası turistik tüketici davranışlarının boyutlarına yönelik algı düzeylerinin arttığı, evli katılımcıların turizm eğilimi ve hijyene yönelik algı düzeylerinin bekar katılımcılara göre daha yüksek olduğu tespit edildi. Katılımcıların eğitim düzeyi arttıkça, COVID-19'un turizm eğilimleri, yiyecek ve konaklama ile hijyene yönelik algı düzeyleri de artmıştır. Bu bulgular, yaş, medeni durum ve eğitim durumunun, bireylerin COVID-19 sonrası turistik tüketici davranışlarına ilişkin algılarını şekillendirmede önemli olduğunu göstermektedir. Yaşlı katılımcılar hijyen ve güvenlik önlemleri konusunda daha fazla anlayış ve endişeye sahip olabilirken, evli bireyler bu faktörlere bekar bireylerden daha fazla öncelik verebilir. Daha yüksek eğitim seviyeleri de turizm eğilimleri, gıda, konaklama ve hijyen konularında daha bilinçli ve temkinli bir yaklaşıma yol açabilir.
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | İşletme , İş Sistemleri (Diğer) |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 31 Ağustos 2024 |
Yayımlanma Tarihi | 31 Ağustos 2024 |
Gönderilme Tarihi | 21 Mart 2024 |
Kabul Tarihi | 6 Ağustos 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 Cilt: 7 Sayı: 12 |