Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

THE IMPORTANCE OF BRANDING WITHIN THE SCOPE OF GOVERNMENT SUPPORTS: TURQUALITY EXAMPLE

Yıl 2024, Cilt: 7 Sayı: 13, 232 - 257, 31.12.2024

Öz

Today, as a result of globalization and developing technology, marketing boundaries between countries have disappeared. As a result, with the liberalization of brands, it became necessary for companies to operate in international markets. It is only possible for companies in Turkey to differentiate themselves from their competitors in the competitive environment of the national market and take their place in the minds of consumers by having a strong brand. Because countries with global and strong brands create a positive country image in the eyes of the consumer. So a strong brand both strengthens the position of companies in the market and plays a role in determining the preferences of consumers.

The main purpose of the study is to investigate the effect of state supports on local brands becoming world brands so that Turkish brands can take part in the global market, and the importance of the supports of Turquality Programs is examined. As a methodology, the research findings obtained as a result of content analysis and evaluations of the findings were discussed, taking into account the sector-based positions of the trademarks receiving support.

Kaynakça

  • Aaker, D.A. (1991), Managing Brand Equity, Capitalizing on the Value of a Brand Name. New York: The Free Press
  • Akdeve, E. ve Erdal T. Karagöl E. (2013), “Geçmişten Günümüze Türkiye’de Teşvikler ve Ülke Uygulamaları”, Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi – Sayı 37 – Temmuz 2013
  • Akkaplan, M. (2014), İhracat Teşvikleri Ve Türk Eximbank’ın Türkiye’nin İhracatına Etkileri. Ufuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü. Ankara.
  • Ankara Ticaret Odası (2000), Türkiye’de Uygulanan Teşvik Politikaları, ATO Yayını: 14, Ankara Akyol, M. (2016), Bölgesel kalkınma ve yeni yatırım teşvik sisteminin ekonomik etkilerinin analizi. Küresel İktisat ve İşletme Çalışmaları Dergisi
  • Asar, E. (2017). Türkiye’de Dahilde İşleme Rejimi ve Türk Dış Ticaretine Etkileri, Yüksek Lisans Tezi, İstanbul Ticaret Üniversitesi, Dış Ticaret Enstitüsü, İstanbul,
  • Baldauf, A. Cravens, K.S. Binder, G. (2003), Performance Consequences of Brand Equity Management: Evidence From Organizations in The Value Chain. The Journal of Product and Brand Management,
  • Bellamy, C. ve G.D. Chıld (1993). Common Market Law of Competition, Fourth Edition, Sweet&Maxwell Limited, London, U.K.
  • Chen, J., Sousa, C. M. P. and Xinming, H. (2016), The Determinants Of Export Performance: A Review Of The Literature 2006-2014, International Marketing Review, 33 (5). 626-670.
  • Çiloğlu, İ. (2000), Teşvik Politikasının Yönlendirme Gücü, Hazine Dergisi, 13
  • Günem, O., E. (2007), Gelişmekte Olan Ülkelerde Doğrudan Yabancı Yatırımlara Yönelik Teşviklerin Etkileri: 1980 Sonrası Türkiye Örneği, Marmara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, İstanbul.
  • Doyle, P. (2008), Değer Temelli Pazarlama, Çev: Gülfidan Barış, İstanbul: MediaCat Kitapları. Erdem Ş. (2004), Avrupa Birliği’nde Devlet Yardımları ve Türkiye’ye Uyumu, Akdeniz Ülkeleri Ekonomik Araştırmalar Merkezi Yayını, Antalya.
  • Eser, E. (2011), Türkiye’de Uygulanan Yatırım Teşvik Sistemleri ve Mevcut Sistemin yapısına Yönelik Öneriler, DPT Uzmanlık Tezi
  • Fanta, A. B. ve Teshale, G. B. (2014), Export Trade İncentives And Export Growth Nexus: Evidence From Ethiopia. British Journal Of Economics, Management & Trade, 4(1), 111-128.
  • Gümüş S. (2023), 9th International EMI Entrepreneurship & Social Sciences Congress 7-10 November 2023, Tashkent - Uzbekistan PROCEEDINGS E-BOOK
  • Gümüş S. (2024). Dijital Pazarlama Markalarının Koruması: Hepsi Burada, Terndyol, Amazon Ve Çiçek Sepeti (Ed. Dr. Hakan Tan), Dijital Toplumu Açıklama Çalışmaları: İletişim Ve Yeni Medya, Nobel Kitabevi
  • İşleker, A. (2010), İhracatı Teşvik Politikalarının Adana İli Üzerinde Etkinliği, Yüksek Lisans Tezi, Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü İktisat Anabilim Dalı, Adana, 2- 35.
  • Karakurt A. (2010), Küresel Kriz Ortamında Yatırım Teşvikleri. Ankara Üniversitesi SBF Dergisi,
  • Karasar, N. (1999), Bilimsel Araştırma Yöntemi, Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Kapferer, J.N. (1992), Strategic Brand Management. New York: The Free Press.
  • Kladou, S. Kavaratzis, M. Rigopoulou, I. and Salonika, E. (2017), The role of brand elements in destination branding. Journal of Destination Marketing & Management, (6), 426-435.
  • Lu, D. (1999), Industrial policy and resource allocation: implications on China’s participation in globalisation. China Economic Review,
  • O’Donnell, R. (1998), Ireland’s Economic Transformation: Industrial Policy, European Integration and Social Partnership, University of Pittsburgh Center for West European Studies and the European Union Center Working Paper, No.2, Pittsburg
  • Oshima, H. (1993), Strategic processes in monsoon Asia’s economic development, The John Hopkins UniversityPress. Chine Ministry of Science and Technology,
  • Önder, H. (2005), İhracat Teşviklerinden Yararlanmayı Etkileyen Faktörler (Kütahya Merkez İlçede Bir Uygulama). Kütahya: Dumlupınar Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İktisat Ana Bilim Dalı.
  • Ruane, F. (2003), Foreign Direct Investment in Ireland, Lancaster University Management School Working Paper, No.2003/005
  • Şenses, F. (2009), Küreselleşmenin Öteki yüzü: Yoksulluk (5. Baskı), İstanbul: İletişim Yayınları Ministry of Finance and Economy Republic of Korea sand KDI School of Public Policy and Management, 2006
  • Todor, R. D. (2014), The İmportance Of Branding And Rebranding For Strategic Marketing. Bulletin of the Transilvania University of Braşov Series V: Economic Sciences, 7(56/2), 59-64.
  • T.C. Başbakanlık Devlet Planlama Teşkilatı (2007). Dokuzuncu Kalkınma Planı (2007–2013), Ankara: DPT Yayınları.
  • Yusuf, S. ve Kaoru N.(2007), Strengthening China’s Technological Capability ,Policy Research Working Paper No.4309.
  • INTERNET www.gtai.de. www.export.gov www.turquality.com www.jetro.go.jp

THE IMPORTANCE OF BRANDING WITHIN THE SCOPE OF GOVERNMENT SUPPORTS: TURQUALITY EXAMPLE

Yıl 2024, Cilt: 7 Sayı: 13, 232 - 257, 31.12.2024

Öz

Today, as a result of globalization and developing technology, marketing boundaries between countries have disappeared. As a result, with the liberalization of brands, it became necessary for companies to operate in international markets. It is only possible for companies in Turkey to differentiate themselves from their competitors in the competitive environment of the national market and take their place in the minds of consumers by having a strong brand. Because countries with global and strong brands create a positive country image in the eyes of the consumer. So a strong brand both strengthens the position of companies in the market and plays a role in determining the preferences of consumers. The main purpose of the study is to investigate the effect of state supports on local brands becoming world brands so that Turkish brands can take part in the global market, and the importance of the supports of Turquality Programs is examined. As a methodology, the research findings obtained as a result of content analysis and evaluations of the findings were discussed, taking into account the sector-based positions of the trademarks receiving support.

Kaynakça

  • Aaker, D.A. (1991), Managing Brand Equity, Capitalizing on the Value of a Brand Name. New York: The Free Press
  • Akdeve, E. ve Erdal T. Karagöl E. (2013), “Geçmişten Günümüze Türkiye’de Teşvikler ve Ülke Uygulamaları”, Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi – Sayı 37 – Temmuz 2013
  • Akkaplan, M. (2014), İhracat Teşvikleri Ve Türk Eximbank’ın Türkiye’nin İhracatına Etkileri. Ufuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü. Ankara.
  • Ankara Ticaret Odası (2000), Türkiye’de Uygulanan Teşvik Politikaları, ATO Yayını: 14, Ankara Akyol, M. (2016), Bölgesel kalkınma ve yeni yatırım teşvik sisteminin ekonomik etkilerinin analizi. Küresel İktisat ve İşletme Çalışmaları Dergisi
  • Asar, E. (2017). Türkiye’de Dahilde İşleme Rejimi ve Türk Dış Ticaretine Etkileri, Yüksek Lisans Tezi, İstanbul Ticaret Üniversitesi, Dış Ticaret Enstitüsü, İstanbul,
  • Baldauf, A. Cravens, K.S. Binder, G. (2003), Performance Consequences of Brand Equity Management: Evidence From Organizations in The Value Chain. The Journal of Product and Brand Management,
  • Bellamy, C. ve G.D. Chıld (1993). Common Market Law of Competition, Fourth Edition, Sweet&Maxwell Limited, London, U.K.
  • Chen, J., Sousa, C. M. P. and Xinming, H. (2016), The Determinants Of Export Performance: A Review Of The Literature 2006-2014, International Marketing Review, 33 (5). 626-670.
  • Çiloğlu, İ. (2000), Teşvik Politikasının Yönlendirme Gücü, Hazine Dergisi, 13
  • Günem, O., E. (2007), Gelişmekte Olan Ülkelerde Doğrudan Yabancı Yatırımlara Yönelik Teşviklerin Etkileri: 1980 Sonrası Türkiye Örneği, Marmara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, İstanbul.
  • Doyle, P. (2008), Değer Temelli Pazarlama, Çev: Gülfidan Barış, İstanbul: MediaCat Kitapları. Erdem Ş. (2004), Avrupa Birliği’nde Devlet Yardımları ve Türkiye’ye Uyumu, Akdeniz Ülkeleri Ekonomik Araştırmalar Merkezi Yayını, Antalya.
  • Eser, E. (2011), Türkiye’de Uygulanan Yatırım Teşvik Sistemleri ve Mevcut Sistemin yapısına Yönelik Öneriler, DPT Uzmanlık Tezi
  • Fanta, A. B. ve Teshale, G. B. (2014), Export Trade İncentives And Export Growth Nexus: Evidence From Ethiopia. British Journal Of Economics, Management & Trade, 4(1), 111-128.
  • Gümüş S. (2023), 9th International EMI Entrepreneurship & Social Sciences Congress 7-10 November 2023, Tashkent - Uzbekistan PROCEEDINGS E-BOOK
  • Gümüş S. (2024). Dijital Pazarlama Markalarının Koruması: Hepsi Burada, Terndyol, Amazon Ve Çiçek Sepeti (Ed. Dr. Hakan Tan), Dijital Toplumu Açıklama Çalışmaları: İletişim Ve Yeni Medya, Nobel Kitabevi
  • İşleker, A. (2010), İhracatı Teşvik Politikalarının Adana İli Üzerinde Etkinliği, Yüksek Lisans Tezi, Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü İktisat Anabilim Dalı, Adana, 2- 35.
  • Karakurt A. (2010), Küresel Kriz Ortamında Yatırım Teşvikleri. Ankara Üniversitesi SBF Dergisi,
  • Karasar, N. (1999), Bilimsel Araştırma Yöntemi, Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Kapferer, J.N. (1992), Strategic Brand Management. New York: The Free Press.
  • Kladou, S. Kavaratzis, M. Rigopoulou, I. and Salonika, E. (2017), The role of brand elements in destination branding. Journal of Destination Marketing & Management, (6), 426-435.
  • Lu, D. (1999), Industrial policy and resource allocation: implications on China’s participation in globalisation. China Economic Review,
  • O’Donnell, R. (1998), Ireland’s Economic Transformation: Industrial Policy, European Integration and Social Partnership, University of Pittsburgh Center for West European Studies and the European Union Center Working Paper, No.2, Pittsburg
  • Oshima, H. (1993), Strategic processes in monsoon Asia’s economic development, The John Hopkins UniversityPress. Chine Ministry of Science and Technology,
  • Önder, H. (2005), İhracat Teşviklerinden Yararlanmayı Etkileyen Faktörler (Kütahya Merkez İlçede Bir Uygulama). Kütahya: Dumlupınar Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İktisat Ana Bilim Dalı.
  • Ruane, F. (2003), Foreign Direct Investment in Ireland, Lancaster University Management School Working Paper, No.2003/005
  • Şenses, F. (2009), Küreselleşmenin Öteki yüzü: Yoksulluk (5. Baskı), İstanbul: İletişim Yayınları Ministry of Finance and Economy Republic of Korea sand KDI School of Public Policy and Management, 2006
  • Todor, R. D. (2014), The İmportance Of Branding And Rebranding For Strategic Marketing. Bulletin of the Transilvania University of Braşov Series V: Economic Sciences, 7(56/2), 59-64.
  • T.C. Başbakanlık Devlet Planlama Teşkilatı (2007). Dokuzuncu Kalkınma Planı (2007–2013), Ankara: DPT Yayınları.
  • Yusuf, S. ve Kaoru N.(2007), Strengthening China’s Technological Capability ,Policy Research Working Paper No.4309.
  • INTERNET www.gtai.de. www.export.gov www.turquality.com www.jetro.go.jp
Toplam 30 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil İngilizce
Konular İşletme
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Sema Gumus 0000-0002-9759-2027

Yayımlanma Tarihi 31 Aralık 2024
Gönderilme Tarihi 8 Aralık 2024
Kabul Tarihi 30 Aralık 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024 Cilt: 7 Sayı: 13

Kaynak Göster

APA Gumus, S. (2024). THE IMPORTANCE OF BRANDING WITHIN THE SCOPE OF GOVERNMENT SUPPORTS: TURQUALITY EXAMPLE. International Journal of Arts and Social Studies, 7(13), 232-257.

download19411    19409   19410