Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

PEDAGOJİK FORMASYON ÖĞRENCİLERİNİN MİLLİ DEĞERLERE İLİŞKİN DÜŞÜNCELERİNİN BAZI DEĞİŞKENLER AÇISINDAN İNCELENMESİ

Yıl 2017, Sayı: 1, 1 - 10, 20.10.2017

Öz

Değerler, toplumdaki bireyleri bir bütün
etrafında toplayan önemli unsurlar arasında yer almaktadır. Birey değerlerini
ilk olarak ailesinden daha sonra ise toplumdan öğrenmeye başlamaktadır. Bireyin
yaşıyla doğru orantılı olarak çevresi de genişlemektedir. Bu durumda insanoğlu
hayatın karmaşıklıkları karşısında düzeni sağlayabilmek için öğrenebilme ve öğrendiğini
bir sonraki kuşağa aktarma ihtiyacı duymaktadır. Bu ihtiyacı sistemli bir
şekilde karşılayabilmek için ise eğitim kurumlarına fazlasıyla iş düşmektedir.
Eğitim camiasının başrolünde olan öğretmenler ise öğrencilere hayata
bakabilmeyi, nelerin iyi nelerin kötü olabileceğini öğretmekte ve bu süreçte
öğrencilere rehber olmaktadır. Bu durumda gelecek nesilleri yetiştirecek olan
öğretmenler, değer eğitiminde kuşkusuz birincil kişilerdir.  Bu çalışmanın amacı pedagojik formasyon
eğitimi alan öğretmen adaylarının milli değerlere ilişkin görüşlerini
incelemektir. Çalışmada betimsel tarama modeli kullanılmıştır. Araştırmanın
evrenini Alanya Alaaddin Keykubat Üniversitesi’nde Pedagojik Formasyon Eğitimi
alan 700 öğretmen adayı oluşturmaktadır. Araştırmanın örneklemi ise basit
tesadüfi yöntemle seçilen 111 erkek ve 178 kadın olmak üzere toplam 289
öğretmen adayından oluşmaktadır. 
Öğretmen adaylarının milli değerler eğitimine yönelik düşüncelerini
tespit etmek amacıyla ulusal literatürde yer alan ‘Milli Değerlerin Öğretimine
Yönelik Tutum Ölçeği (MDÖTÖ)’ kullanılmıştır. Analizlerde
anlamlılık
değeri .05 olarak belirlenmiştir. Araştırma sonucunda öğretmen adaylarının
milli değerlerin öğretimine yönelik düşünceleri; cinsiyet, ailenin yaşadığı
yer, formasyon eğitimi aldıkları bölüm ve
öğretmen adaylarının akademik başarı durumlarına göre anlamlı bir fark
bulunmazken, milli değerlerin öğretimini önemli bulma derecesine göre anlamlı
farklılıklar olduğu gözlemlenmiştir.  
 

Kaynakça

  • Kaynakça Akbaş, O. (2004). Türk Milli Eğitim Sisteminin Duyuşsal Amaçlarının İlköğretim II.Kademede Gerçekleşme Derecesinin Değerlendirilmesi. Doktora Tezi. Ankara: Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Eğitim Programları ve Öğretimi Bilim Dalı. Akbaş, O. (2008). Değer Eğitimi Akımlarına Genel Bir Bakış. Değerler Eğitimi Merkezi, 6(16), 9-27. Akbaş, O. (2009). İlköğretim Okullarında Görevli Branş Öğretmenlerinin Değer Öğretimi Yaparken Kullandıkları Etkinlikler: 2004 ve 2007 Yıllarına İlişkin Bir Karşılaştırma. Kastamonu Eğitim Dergisi, 17(2), 403-414. Aktepe, V., & Yel, S. (2009). İlköğretim Öğretmenlerin Değer Yargılarının Betimlenmesi: Kırşehir İli Örneği. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 7(3), 607-622. Altunay, E., & Yalçınkaya, M. (2011). Öğretmen Adaylarının Bilgi Toplumunda Değerlere İlişkin Görüşlerinin Bazı Değişkenler Açısından İncelenmesi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 17(1), 5-28. Arıkan, R. (2004). Araştırma Teknikleri ve Rapor Hazırlama (4. b.). Ankara: Asil Yayın Dağıtım. Aspin, D. N., & Chapman , J. D. (2007). The Ontology of Values and Values Education. D. N. Aspin, & J. D. Chapman içinde, Values Education and Lifelong Learning Principles, Policies, Programmes (s. 27-47). Dordrecht: Springer. Aytunga, O. (2011). Öğretmen Adaylarının Demokratik Değerleri ile Öğretme ve Öğrenme Anlayışları. Değerler Eğitimi Dergisi, 9(22), 139-160. Balcı, F. A., & Yanpar Yelken, T. (2010). İlköğretim Öğretmenlerinin Değer Kavramına Yükledikleri Anlamlar. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi(39), 81-90. Baysal, N. (2013, Haziran). Ortaokul Sosyal Bilgiler Derslerinde Değerler Eğitimi Uygulamalarının Öğretmenler Yönüyle Değerlendirilmesi. Yüksek Lisans Tezi. Niğde Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü . Berkant, H. G., Efendioğlu, A., & Sürmeli, Z. (2014). Değerler Eğitimine Yönelik Öğretmen Görüşleri. Turkish Studies-İnternational Periodical For The Languages, Literature and History of Turkish or Turkic, 9(5), 427-440. Berkowitz, M. (2002). The Science of Character Education. Damon içinde, Bringing in a new era in character education (s. 43-63). Standford, California: Hoover İnstitution Press. Bilgili, A. S. (2015). Sosyal Bilgiler Öğretim Programı. A. S. Bilgili içinde, Sosyal Bilgilerin Temelleri (s. 35-59). Ankara: Pegem Akademi. Büyüköztürk, Ş. (2017). Sosyal Bilimler İçin Veri Analizi El Kitabı (23. b.). Ankara: Pegem Akademi. Can, A. (2017). SPSS ile Bilimsel Araştırma Sürecinde Nicel Veri Analizi (5. b.). Ankara: Pegem Akademi. Çepni, S., Bacanak, A., & Küçük, M. (2003). Fen Eğitiminin Amaçlarında Değişen Değerler:Fen-Teknoloji-Toplum. Değerler Eğitimi Dergisi, 1(4), 7-29. Çetin, Ş. (2013). Öğretmen Adaylarının Milli Değerlerin Öğretimine Yönelik Tutumlarının Farklı Değişkenler Açısından İncelenmesi. Turkısh Studies-İnternational Periodical For The Languages, Literature and History of Turkish or Turkic Volume, 8(8), 1733-1743. Çetin, Ş. (2015). Milli Değerlerin Öğretimine Yönelik Tutum Ölçeği (MDÖTÖ) Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması. International Periodical for the Languages, Literature and History of Turkish or Turkic, 10(11), 447-460. Demircioğlu, İ. H., & Tokdemir, M. A. (2008). Değerlerin Oluşturulma Sürecinde Tarih Eğitimi: Amaç, İşlev ve İçerik. Değerler Eğitimi Dergisi, 6(15), 69-88. Güzel Candan, D., & Ergen, G. (2014). 3. Sınıf Hayat Bilgisi Ders Kitaplarının Temel Evrensel Değerleri İçermesi Bakımından İncelenmesi. Uşak Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 7(1), 134-161. Kağıtçıbaşı , Ç., & Kuşdil, M. E. (2000). Türk Öğretmenlerin Değer Yönelimleri ve Schwartz Değer Kuramı. Türk Psikoloji Dergisi, 15(45), 59-76. Karaçanta, H. (2013). Üniversite Öğrencilerinin Milli Değerlere Yönelik Metaforları. Gazi Üniversitesi Endüstriyel Sanatlar Eğitim Faültesi Dergisi(32), 107-114. Karadağ, E., Baloğlu, N., & Yalçınkayalar, P. (2006). İlköğretim Okulu Yöneticilerinin Öğretmenler Tarafından Algılanan Demokratik Tutumları ile Öğretmenlerin Demokratik Değerleri Üzerine İlişkisel Bir Araştırma. Değerler Eğitimi Dergisi, 4(12), 65-82. Karasar, N. (2014). Bilimsel Araştırma Yöntemi "Kavramlar İlkeler Teknikler" (Cilt 27). Ankara: Nobel Akademi Yayınları. Keskin, Y. (2016). Değerler Eğitimi. D. Dilek içinde, Sosyal Bilgiler Eğitimi (s. 311-331). Ankara: Pegem Akademi. Kılıçoğlu, G. (2012). Sosyal Bilgiler Tanımı, Dünyada ve Ülkemizde Gelişimi ve Önemi. M. Safran içinde, Sosyal Bilgiler Öğretimi (s. 3-16). Ankara: Pegem Akademi. Kolaç, E., & Karadağ, R. (2012). Türkçe Öğretmen Adaylarının ''Değer'' Kavramına Yükledikleri Anlamlar ve Değer Sıralamaları. İlköğretim Online, 11(3), 762-777. Kurtdede Fidan, N. (2009). Öğretmen Adaylarının Değer Öğretimine İlişkin Görüşleri. Kuramsal Eğitimbilim, 2(2), 1-18. MEB. (2017, Ağustos 7). Fen Bilimleri Dersi Öğretim Programı. T.C. Milli Eğitim Bakanlığı Öğretim Programlarını İzleme ve Değerlendirme Sistemi: mufredat.meb.gov.tr/ProgramDetay adresinden alındı MEB. (2017, Ağustos 7). Milli Eğitim Temel Kanunu. Milli Eğitim Bakanlığı Mevzuat: http://mevzuat.meb.gov.tr/html/temkanun_0/temelkanun_0.html adresinden alındı MEB. (2017, Ağustos 8). Sosyal Bilgiler Öğretim Programı. T.C. Milli Eğitim Bakanlığı Öğretim Programlarını İzleme ve Değerlendirme Sistemi: http://mufredat.meb.gov.tr/ProgramDetay.aspx?PID=155 adresinden alındı Mindivanlı, E., & Aktaş, E. (2011). Sosyal Bilgiler 6. Sınıf Müfredatında Yer Alan Milli ve Evrensel Değerler. Bayburt Eğitim Fakültesi Dergisi, 6(1-2), 72-77. Oğuz, E. (2012). Öğretmen Adaylarının Değerler ve Değerler Eğitimine İlişkin Görüşleri. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 12(2), 1309-1325. Rokeach, M. (1975). Toward A Philosophy of Value Education. J. R. Meyer, B. Burnham, & J. Cholvat içinde, Values Education Theory/Practice/Problems/Prospects (s. 117-126). Ontario: Wilfrid Laurier University Press. TDK. (2017, Ağustos 3). Türk Dil Kurumu: http://www.tdk.gov.tr/index.php?option=com_gts&arama=gts&guid=TDK.GTS.5982cb6cbbaeb4.10079088 adresinden alındı Ulusoy, K., & Dilmaç, B. (2016). Değerler Eğitimi. Ankara: Pegem Akademi. Yaylacı, A. F. (2016). Değerler Eğitimi ve Fabrika Olarak Modern Okul. Kırıkkale Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Sosyal Bilimler Dergisi, 6(2), 153-172. Yel, S., & Aladağ, S. (2012). Sosyal Bilgilerde Değerlerin Eğitimi. M. Safran içinde, Sosyal Bilgiler Öğretimi (s. 119-150). Ankara: Pegem Akademi. Yiğit, M. F., & Tarman, B. (2013). Değerler Eğitiminin İlköğretim 4. ve 5. Sınıf Sosyal Bilgiler Ders Kitaplarındaki Yeri ve Önemi. Sosyal Bilgiler Eğitimi Araştırma Dergisi, 4(2), 79-102.

EXAMINING OF THOUGHTS OF PEDAGOGICAL FORMATION STUDENTS ABOUT NATIONAL VALUES IN TERMS OF SOME VARIABLES

Yıl 2017, Sayı: 1, 1 - 10, 20.10.2017

Öz

Values are among the important elements
collecting the individuals in society around a whole. Individual values begin
to learn first from the family and then from society. The surroundings are also
expanding in proportion to the age of the individual. In this case, human
beings need to learn what they can learn and learn in order to provide order in
the face of the complexities of life. In order to meet this need in a
systematic way, much work is required for educational institutions. The
teachers who lead the education community teach the students what to look for,
what is good and what is bad, and guide the students through this process.
Teachers who will train future generations in this case are undoubtedly primary
persons in value education. The purpose of this study is to examine  the opinions of preservice teachers regarding
national values on pedagogical formation education. In the study, a descriptive
survey model was used. The universe of the research is composed of 700 teacher
candidates from the Alaaddin Keykubat University Pedagogical Formation
Programme in Alanya. The sample of the research is composed of 289 preservice
teachers selected by simple random method. Of preservice teachers 111 were
male: 178 were female. The Attitude Scale Toward Teaching National Values
​​(ASTNV), which is included in the national literature, was used to determine
the thoughts of the candidates about national values ​​education. The
significance value in the analyzes was set to .05. As a result of the research,
the opinions of teacher candidates about teaching national values; It was
observed that there was a meaningful difference between the degree of education
of the national values ​​and the degree of importance of the national values,
while there was no significant difference between the gender, the place where
the family lived, the part of the formation education, and the academic
achievement of the prospective teachers. 

Kaynakça

  • Kaynakça Akbaş, O. (2004). Türk Milli Eğitim Sisteminin Duyuşsal Amaçlarının İlköğretim II.Kademede Gerçekleşme Derecesinin Değerlendirilmesi. Doktora Tezi. Ankara: Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Eğitim Programları ve Öğretimi Bilim Dalı. Akbaş, O. (2008). Değer Eğitimi Akımlarına Genel Bir Bakış. Değerler Eğitimi Merkezi, 6(16), 9-27. Akbaş, O. (2009). İlköğretim Okullarında Görevli Branş Öğretmenlerinin Değer Öğretimi Yaparken Kullandıkları Etkinlikler: 2004 ve 2007 Yıllarına İlişkin Bir Karşılaştırma. Kastamonu Eğitim Dergisi, 17(2), 403-414. Aktepe, V., & Yel, S. (2009). İlköğretim Öğretmenlerin Değer Yargılarının Betimlenmesi: Kırşehir İli Örneği. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 7(3), 607-622. Altunay, E., & Yalçınkaya, M. (2011). Öğretmen Adaylarının Bilgi Toplumunda Değerlere İlişkin Görüşlerinin Bazı Değişkenler Açısından İncelenmesi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 17(1), 5-28. Arıkan, R. (2004). Araştırma Teknikleri ve Rapor Hazırlama (4. b.). Ankara: Asil Yayın Dağıtım. Aspin, D. N., & Chapman , J. D. (2007). The Ontology of Values and Values Education. D. N. Aspin, & J. D. Chapman içinde, Values Education and Lifelong Learning Principles, Policies, Programmes (s. 27-47). Dordrecht: Springer. Aytunga, O. (2011). Öğretmen Adaylarının Demokratik Değerleri ile Öğretme ve Öğrenme Anlayışları. Değerler Eğitimi Dergisi, 9(22), 139-160. Balcı, F. A., & Yanpar Yelken, T. (2010). İlköğretim Öğretmenlerinin Değer Kavramına Yükledikleri Anlamlar. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi(39), 81-90. Baysal, N. (2013, Haziran). Ortaokul Sosyal Bilgiler Derslerinde Değerler Eğitimi Uygulamalarının Öğretmenler Yönüyle Değerlendirilmesi. Yüksek Lisans Tezi. Niğde Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü . Berkant, H. G., Efendioğlu, A., & Sürmeli, Z. (2014). Değerler Eğitimine Yönelik Öğretmen Görüşleri. Turkish Studies-İnternational Periodical For The Languages, Literature and History of Turkish or Turkic, 9(5), 427-440. Berkowitz, M. (2002). The Science of Character Education. Damon içinde, Bringing in a new era in character education (s. 43-63). Standford, California: Hoover İnstitution Press. Bilgili, A. S. (2015). Sosyal Bilgiler Öğretim Programı. A. S. Bilgili içinde, Sosyal Bilgilerin Temelleri (s. 35-59). Ankara: Pegem Akademi. Büyüköztürk, Ş. (2017). Sosyal Bilimler İçin Veri Analizi El Kitabı (23. b.). Ankara: Pegem Akademi. Can, A. (2017). SPSS ile Bilimsel Araştırma Sürecinde Nicel Veri Analizi (5. b.). Ankara: Pegem Akademi. Çepni, S., Bacanak, A., & Küçük, M. (2003). Fen Eğitiminin Amaçlarında Değişen Değerler:Fen-Teknoloji-Toplum. Değerler Eğitimi Dergisi, 1(4), 7-29. Çetin, Ş. (2013). Öğretmen Adaylarının Milli Değerlerin Öğretimine Yönelik Tutumlarının Farklı Değişkenler Açısından İncelenmesi. Turkısh Studies-İnternational Periodical For The Languages, Literature and History of Turkish or Turkic Volume, 8(8), 1733-1743. Çetin, Ş. (2015). Milli Değerlerin Öğretimine Yönelik Tutum Ölçeği (MDÖTÖ) Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması. International Periodical for the Languages, Literature and History of Turkish or Turkic, 10(11), 447-460. Demircioğlu, İ. H., & Tokdemir, M. A. (2008). Değerlerin Oluşturulma Sürecinde Tarih Eğitimi: Amaç, İşlev ve İçerik. Değerler Eğitimi Dergisi, 6(15), 69-88. Güzel Candan, D., & Ergen, G. (2014). 3. Sınıf Hayat Bilgisi Ders Kitaplarının Temel Evrensel Değerleri İçermesi Bakımından İncelenmesi. Uşak Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 7(1), 134-161. Kağıtçıbaşı , Ç., & Kuşdil, M. E. (2000). Türk Öğretmenlerin Değer Yönelimleri ve Schwartz Değer Kuramı. Türk Psikoloji Dergisi, 15(45), 59-76. Karaçanta, H. (2013). Üniversite Öğrencilerinin Milli Değerlere Yönelik Metaforları. Gazi Üniversitesi Endüstriyel Sanatlar Eğitim Faültesi Dergisi(32), 107-114. Karadağ, E., Baloğlu, N., & Yalçınkayalar, P. (2006). İlköğretim Okulu Yöneticilerinin Öğretmenler Tarafından Algılanan Demokratik Tutumları ile Öğretmenlerin Demokratik Değerleri Üzerine İlişkisel Bir Araştırma. Değerler Eğitimi Dergisi, 4(12), 65-82. Karasar, N. (2014). Bilimsel Araştırma Yöntemi "Kavramlar İlkeler Teknikler" (Cilt 27). Ankara: Nobel Akademi Yayınları. Keskin, Y. (2016). Değerler Eğitimi. D. Dilek içinde, Sosyal Bilgiler Eğitimi (s. 311-331). Ankara: Pegem Akademi. Kılıçoğlu, G. (2012). Sosyal Bilgiler Tanımı, Dünyada ve Ülkemizde Gelişimi ve Önemi. M. Safran içinde, Sosyal Bilgiler Öğretimi (s. 3-16). Ankara: Pegem Akademi. Kolaç, E., & Karadağ, R. (2012). Türkçe Öğretmen Adaylarının ''Değer'' Kavramına Yükledikleri Anlamlar ve Değer Sıralamaları. İlköğretim Online, 11(3), 762-777. Kurtdede Fidan, N. (2009). Öğretmen Adaylarının Değer Öğretimine İlişkin Görüşleri. Kuramsal Eğitimbilim, 2(2), 1-18. MEB. (2017, Ağustos 7). Fen Bilimleri Dersi Öğretim Programı. T.C. Milli Eğitim Bakanlığı Öğretim Programlarını İzleme ve Değerlendirme Sistemi: mufredat.meb.gov.tr/ProgramDetay adresinden alındı MEB. (2017, Ağustos 7). Milli Eğitim Temel Kanunu. Milli Eğitim Bakanlığı Mevzuat: http://mevzuat.meb.gov.tr/html/temkanun_0/temelkanun_0.html adresinden alındı MEB. (2017, Ağustos 8). Sosyal Bilgiler Öğretim Programı. T.C. Milli Eğitim Bakanlığı Öğretim Programlarını İzleme ve Değerlendirme Sistemi: http://mufredat.meb.gov.tr/ProgramDetay.aspx?PID=155 adresinden alındı Mindivanlı, E., & Aktaş, E. (2011). Sosyal Bilgiler 6. Sınıf Müfredatında Yer Alan Milli ve Evrensel Değerler. Bayburt Eğitim Fakültesi Dergisi, 6(1-2), 72-77. Oğuz, E. (2012). Öğretmen Adaylarının Değerler ve Değerler Eğitimine İlişkin Görüşleri. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 12(2), 1309-1325. Rokeach, M. (1975). Toward A Philosophy of Value Education. J. R. Meyer, B. Burnham, & J. Cholvat içinde, Values Education Theory/Practice/Problems/Prospects (s. 117-126). Ontario: Wilfrid Laurier University Press. TDK. (2017, Ağustos 3). Türk Dil Kurumu: http://www.tdk.gov.tr/index.php?option=com_gts&arama=gts&guid=TDK.GTS.5982cb6cbbaeb4.10079088 adresinden alındı Ulusoy, K., & Dilmaç, B. (2016). Değerler Eğitimi. Ankara: Pegem Akademi. Yaylacı, A. F. (2016). Değerler Eğitimi ve Fabrika Olarak Modern Okul. Kırıkkale Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Sosyal Bilimler Dergisi, 6(2), 153-172. Yel, S., & Aladağ, S. (2012). Sosyal Bilgilerde Değerlerin Eğitimi. M. Safran içinde, Sosyal Bilgiler Öğretimi (s. 119-150). Ankara: Pegem Akademi. Yiğit, M. F., & Tarman, B. (2013). Değerler Eğitiminin İlköğretim 4. ve 5. Sınıf Sosyal Bilgiler Ders Kitaplarındaki Yeri ve Önemi. Sosyal Bilgiler Eğitimi Araştırma Dergisi, 4(2), 79-102.
Toplam 1 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Konular Eğitim Üzerine Çalışmalar
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Adem Karaca

Muhammed Akif Kurtuluş

Yayımlanma Tarihi 20 Ekim 2017
Gönderilme Tarihi 15 Ağustos 2017
Yayımlandığı Sayı Yıl 2017 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Karaca, A., & Kurtuluş, M. A. (2017). PEDAGOJİK FORMASYON ÖĞRENCİLERİNİN MİLLİ DEĞERLERE İLİŞKİN DÜŞÜNCELERİNİN BAZI DEĞİŞKENLER AÇISINDAN İNCELENMESİ. Asya Studies, 1(1), 1-10.

88x31.png  Asya Studies dergisinde yer alan eserler Creative Commons Atıf 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.