By laying emphasis on the importance of university students happiness and satisfaction in the familiarity and preferability of cities within the scope of city marketing, this study has been carried out in order to determine the thoughts, feelings, perceptions and satisfaction levels of Niğde Ömer Halisdemir University students in the areas of environment, infrastructure, superstructure, cleaning, security and life quality in Niğde that help to specify the familiarity, recognition and preferability of Niğde and its neighbourhood. The obtained data from the face-to-face interviews conducted with associate, undergraduate, graduate and doctorate level students at Niğde Ömer Halisdemir University between 01- 30 April 2019 were evaluated in SPSS 22.0 package program and Likert rating was used to determine the levels of happiness and satisfaction for people living in the city and its region and Niğde. The study is of great importance in determining the perceptions and expectations of students, who have education in universities that undertake the activities of training and education in the city, from the city services or from the city residents in terms of cities marketing. The study is also of vital importance in terms of putting emphasis on the students’ happiness and satisfaction that play the role of not only giving preference to city and university selection, but also being satisfied with the city and its residents within the framework of customer satisfaction. The scope of the study comprises the students who are enrolled in Niğde Ömer Halisdemir University for the spring term of 2018-2019 academic year and who are from various cities except for Niğde. Being a heuristic survey that pursues the goal of determining the current situation by making use of a descriptive situation assessment, the conducted study benefits from some descriptive statistics during the evaluation of data. The results of the study show that the students of Niğde Ömer Halisdemir University are partially contented with the city of Niğde and its neighbourhood. In addition, the students who have participated in the survey have stated to be pleased with attitude, behavior and treatment of Niğde and its neighbourhood residents towards the university students. When asked what comes to mind about Niğde and its province, the students have uttered martyr Ömer Halisdemir, Niğde white soda, the unpleasant smell generating from Akkaya dam located near the university campus and the well-known expression “Geçti Bor’un Pazarı, Sür Eşeği Niğde’ye” which is specific to Niğde province and has the literally meaning of being late (for the Bor bazaar) and marching on the next one (Niğde bazaar) It’s too late for you to act. The findings of the survey are supposed to be beneficial for universities, candidate university students, their families and policy-makers in terms of contributing to getting information.
City Marketing Student Satisfaction Nigde Omerhalisdemir University
Çalışmada, şehir pazarlaması kapsamında şehirlerin bilinirliği ve tercih edilmesinde üniversitenin etkisine odaklanılmakta, üniversite öğrenci mutluluğu ve memnuniyetinin önemi vurgulanmaktadır. Araştırma Niğde ve yöresinin bilinmesinde, tanınmasında ve tercih edilmesinde Niğde Ömer Halisdemir Üniversitesi öğrencilerinin Niğde şehri ve yöresinden çevre, alt ve üst yapı, temizlik, güvenlik, şehirdeki yaşam kalitesi konularında öğrenci düşüncelerinin, duygularının, algılarının ve memnuniyet düzeylerinin öğrenci mutluluğunun etkisini/önemini belirlemek amacıyla hazırlanmıştır. 01-30 Nisan 2019 tarihleri arasında, Niğde Ömer Halisdemir Üniversitesi’nde ön lisans, lisans, yüksek lisans ve doktora düzeyinde yargısal olarak seçilen öğrencilerle gerçekleştirilen yüz yüze görüşmeler neticesinde yapılan anketlerden elde edilen veriler, SPSS 22.0 paket programında analiz edilmiş olup, öğrencilerin Niğde şehri ve yöresi ile Niğde halkına yönelik mutluluk ve memnuniyet düzeylerinin belirlenmesinde likert derecelendirmesi kullanılmıştır. Araştırma, üniversiteler veya şehir için müşteri konumundaki üniversite öğrencilerinin, şehir hizmetlerinden veya şehirde yaşayanlardan beklentileri ve algılamalarını tespit etmesi bakımından önemlidir. Yine çalışma, müşteri memnuniyeti çerçevesinde, öğrenci mutluluğu ve memnuniyetinin üniversite tercihlerine paralel olarak, şehir tercih etmelerinde, şehirden ve şehirde yaşayanlardan memnun olma durumu üzerinde durulması açısından da önem taşımaktadır. Araştırma evrenini, 2018-2019 eğitim ve öğretim yılı bahar dönemine kayıtlı 28.050 öğrenci oluşturmaktadır. Gerçekleştirilen çalışma, mevcut durumu belirlemeye yönelik tanımlayıcı durum tespiti yapmak amacında keşifsel bir araştırma olup, verilerin değerlendirilmesinde bazı tanımlayıcı istatistiklerden faydalanılmıştır. Araştırma sonucunda, Niğde Ömer Halisdemir Üniversitesi öğrencilerinin, Niğde şehri ve yöresinden kısmen memnun oldukları ortaya çıkmıştır. Ayrıca, araştırmaya katılan öğrenciler, Niğde şehri ve yöre halkının üniversite öğrencisine karşı tutum ve davranışlarından/yaklaşımlarından memnun olduklarını belirtmişlerdir. Yine öğrenciler, Niğde ve yöresi denilince zihinlerinde oluşan algılamaları arasında, Şehit Ömer Halisdemir, Niğde Gazozu, kampüs içerisinde yer alan Akkaya Barajından kaynaklanan kötü koku ve yöreye ait deyiş olan “Geçti Bor’un Pazarı, Sür Eşeği Niğde’ye” sözü araştırma bulguları arasında bulunmaktadır.
Şehir Pazarlaması Öğrenci Memnuniyet Niğde Ömer Halisdemir Üniversitesi
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Eylül 2020 |
Gönderilme Tarihi | 4 Mayıs 2020 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2020 Cilt: 4 Sayı: 13 |
Asya Studies dergisinde yer alan eserler Creative Commons Atıf 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.