Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

ÜNİVERSİTE HAZIRLIK SINIFI ÖĞRENCİLERİNİN YETERSİZLİK DUYGUSU VE İNGİLİZCE KONUŞMA KAYGISI ARASINDAKİ İLİŞKİ

Yıl 2023, Cilt: 7 Sayı: 24, 353 - 361, 03.07.2023
https://doi.org/10.31455/asya.1257340

Öz

Bu araştırmada Yetersizlik Duygusu ile Yabancı Dil Sınıf Kaygısı arasındaki ilişkinin incelenmesi hedeflenmiştir. Çalışmanın örneklemi basit tesadüfi örnekleme yöntemi kullanılarak belirlenmiş olup, 2021-2022 akademik yılında İstanbul Aydın Üniversitesi ve İstanbul Kültür Üniversitesinde hazırlık sınıfında Öğrenim gören 129 lisans öğrencisi ile gerçekleştirilmiştir. Araştırma kapsamında kullanılan ölçeklerden ilki Akdoğan ve Ceyhan (2014) tarafından geliştirilen ‘Yetersizlik Duygusu Ölçeği’ dir. Yabancı Dil Sınıf Kaygısını ölçmek için ise Oruç ve Demirci’nin (2020) ‘Yabancı Dil Sınıf Kaygısı Faktör Yapısının İncelenmesi’ isimli çalışmasındaki hali ile ‘Yabancı Dil Sınıf Kaygısı Ölçeği’ kullanılmıştır. Araştrıma socunda elde edilen bulgular ise şunlardır: 1- Bulgularda Yetersizlik Duygusu ile Yabancı Dil Sınıf Kaygısı arasında yüksek seviyede pozitif yönlü bir ilişki olduğu saptanmıştır. 2- Yetersizlik Duygusu boyutları ve Yabancı Dil Sınıf Kaygısı toplam puanları arasındaki ilişki ele alınmış ve ‘Cesaretin Kırılması’ boyutu ile yüksek güçte bir ilişkinin olduğu saptanmıştır. Bir diğer boyut olan ‘Kendi Değerini Yadsıma’ boyutu ile orta güçte bir ilişki olduğu gözlenirken son boyut olan ‘Yararsız Üstünlük Çabası’ boyutu ile arasında bir ilişki bulunmadığı saptanmıştır. 3- Çalışma kapsamında son olarak Yabancı Dil Sınıf Kaygısı boyutları ve Yetersizlik Duygusu toplam puanları arasındaki ilişki ele alınmıştır ve ‘Konuşma Kaygısı’ boyutu ve ‘Başarısızlık Kaygısı’ boyutu ile orta güçte bir ilişki olduğu gözlenirken, son boyut olan ‘Eleştirilme Kaygısı’ boyutuyla ise negatif yönde düşük güçte bir ilişki olduğu saptanmıştır.

Kaynakça

  • Adler, A. (2008). Nevroz Sorunları. (Çeviren: A. Kılıçlıoğlu). Ankara: Say Yayınları.
  • Adler, A. (2004). Yaşamın Anlam ve Amacı. (Çeviren: K. Şipal). Ankara: Say Yayınları.
  • Adler, A. (1982). The Fundamental Views of Individual Psychology. Journal of Individual Psychology, 38(1), 3-6.
  • Agbalizu, M. (2006). How Does Anxiety affect Performance in a Foreign Language. The Institute of Education of The British University in Dubai.
  • Aida, Y. (1994). Examination of Horwitz, Horwitz and Cope’s construct of foreign language anxiety: The case of students of Japanese. Modern Language Journal, 0(78). 155-68.
  • Akdoğan, R. (2012). Adleryan Yaklaşıma Dayalı Grupla Psikolojik Danışmanın Üniversite Öğrencilerinin Yetersizlik Duygusu ve Psikolojik Belirti Düzeylerine Etkisi, (Yayımlanmamış Doktora Tezi), Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Akdoğan, R. (2015). Adleryen Yaklaşıma Dayalı Grupla Psikolojik Danışmanın Üniversite Öğrencilerinin Yetersizlik Duygusu ve Psikolojik Belirti Düzeylerine Etkisi, (Yayımlanmamış Doktora Tezi), (Danışman: Doç. Dr. Esra Ceyhan), Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Akdoğan, R. & Ceyhan, E. (2014a). Adleryen Grupla Yetiştirilmekten Memnun Olmak Üzerinde Etkisinde Kalmakta Olan Bir Etkisi Vardır. Türk Psikolojik Danışma ve Rehberlik Dergisi, 5(42).
  • Akdoğan, R. & Ceyhan, E. (2014b). Üniversite Öğrencileri İçin Yetersizlik Duygusu Ölçeği’nin Geliştirilmesi: Geçerlik ve Güvenirlik Analizleri. Türk Psikolojik Danışma ve Rehberlik Dergisi, 5(41).
  • Akdoğan, R. (2012). Adleryen Yaklaşıma Dayalı Grupla Psikolojik Danışmanın Üniversite Öğrencilerinin Yetersizlik Duygusu ve Psikolojik Belirti Düzeylerine Etkisi, (Yayınlanmamış Doktora Tezi), Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Akpur, U. (2005). Öğrenilmiş Çaresizlik ve Kaygı Düzeylerinin İngilizce Başarı Düzeyine Etkisi, (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi), (Yrd. Doç. Dr. Seval Fer), İstanbul: Yıldız Teknik Üniversitesi Sosyal bilimler Enstitüsü.
  • Ashby, J. S. & Kottman, T. (1996). Inferiority As a Distinction Between Normal and Neurotic Perfectionism. Individual Psychology, 52(3), 237-245.
  • Alpar, R. (2006). Spor Bilimlerinde Uygulamalı İstatistik. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Aydın, B. (2001). Konuşma ve Yazma Derslerinde Yabancı Dil Öğrenimindeki Kaygı Nedenleri, (Yayınlanmamış Doktora Tezi), Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayınları.
  • Aydın, B. (1999). A Study of Sources of Foreign Language Classroom Anxiety in Speaking and Writing Classes, (Yayınlanmamış Doktora Tezi), Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Eskisehir.
  • Aydın, M. (2018). Üniversite Öğrencilerinin Problemli İnternet Kullanımları ile Akılcı Olmayan İnançları ve Yetersizlik Duygusu Arasındaki İlişkiler, (Yayınlanmamış Doktora Tezi), Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Eskisehir.
  • Başkurt, B. (2020). Mükemmelliyetçiliğin Çeşitli Değişkenlere Göre İncelenmesi ve Olumsuz Değerlendirilme Korkusu ile Yetersizlik Duygusu Tarafından Yordanması, (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi), İstanbul: Yıldız Teknik Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Batumlu, D. & Erden, M. (2007). Yıldız Teknik Üniversitesi Yabancı Diller Yüksekokulu Hazırlık Öğrencilerinin Yabancı Dil kaygıları ile İngilizce Başarıları Arasındaki İlişki. Eğitimde Kuram ve Uygulama, 3(1), 24-38.
  • Bilger, H. (2018). Üniversite Öğrencilerindeki Yetersizlik Duygularıyla Öğrencilerin Anne Babalarına Bağlanmaları Arasındaki İlişki, (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi), İstanbul: İstanbul Sabahattin Zaim Üniversitesi.
  • Bozkurt, R.M. (2019). Üniversite Öğrencilerinin Yaşam Kalitesi ile Yakın İlişkilerdeki Eğilimleri ve Yetersizlik Duygusu Arasındaki İlişkinin İncelenmesi, (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi), İstanbul: Üsküdar Üniversitesi.
  • Burger, J. M. (2006). Kişilik. (Çeviren: İ. D. Erguvan Sarıoğlu), İstanbul: Kaknüs Yayınları.
  • Cassado, M. & Dereshiwesky M. (2001). Foreign Language Anxiety of University Students. College Student Journal. http://www.findarticles.com/p/articles/mi_mOFCR/is_4 adresinden indirilmiştir. (1.08.2006).
  • Cattell, R. B. & Scheier, I. H. (1963). Handbook for the IPAT Anxiety Scale (2nd ed.). Champaign, IL: Institute for Personality and Ability Testing.
  • Chen, Y. (2015). ESL Students' Language Anxiety in in-class Oral Presentations. (Unpublished Master’s Thesis). Marshall University, USA.
  • Corey, G. (2008). Psikolojik Danışma Kuram ve Uygulamaları. (Çeviren: T. Ergene). Ankara: Mentis.
  • Çimşir, E. & Akdoğan, R. (2019). Yalnızlık ve Yetersizlik Duygusu Arasındaki İlişkide Kendini Saklamanın Aracı Rolü.
  • Dalkılıç, N. (2001). An Investigation Into The Role of Anxiety in Second Language Learning. http://www.sosyalbilimler.cukurovaom/p/articles/mi_mOFCR/is_4 adresinden 25.07.2006 tarihinde erişildi.
  • Demir, S. (2017). Üniversite Öğrencilerinin Bağlanma Stilleri ile Kaygı Düzeyleri ve Yetersizlik Duyguları Arasındaki İlişkinin İncelenmesi, (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi).
  • Demirci, İ., & Füsun, E. (2017). Büyüklenmeci Narsisizmin İki Farklı Yüzü: Narsistik Hayranlık ve Rekabetin Mutlulukla İlişkisi. Marmara Üniversitesi Atatürk Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 46(46), 37-58.
  • Doğan, A. (2008). Lise Öğrencilerinin İngilizce Öğrenimlerini Etkileyen Yabancı Dil Kaygısı. Dil Dergisi, 0(139), 48-67.
  • Duman, B., Göral, G. & Bilgin, H. (2017). Üniversite öğrencilerinin Sınıf Ortamında Yabancı Dil Konuşma Kaygısı Üzerine Nitel Bir Çalışma. Adnan Menderes Üniversitesi Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 8(2), 13-27.
  • Dreikurs, R. (1951). Causality Versus İndeterminism. Individual Psychology Bulletin, 9(3/4), 108- 117.
  • Dreikurs, R. (1977). Holistic Medicine and the Function of Neurosis. Journal of Individual Psychology, 33(2), 171-192.
  • Dreikurs, R. (1987). Are Psychological Schools of Thought Outdated? Individual Psychology, 43(3), 265-271.
  • Eylem, O. & Demirci, C. (2020). Yabancı Dil Sınıf Kaygısı Ölçeği’nin Faktör Yapısının İcelenmesi. Language Teaching and Educational Research, 3(1), 76-93.
  • Ganschow, L. & Sparks, R. (1996). Anxiety about Foreign Language Learning among High School Women. The Modern Language Journal, 80,2, pp199-212.
  • Geçtan, E. (1997), İnsan Olmak. İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • Goodwin, R. & Marusic, A. (2003). Feelings of Inferiority and Suicide İdeation and Suicide Attempt Among Youth. Croatian Medical Journal, 44(5), 553-557.
  • Güneş, A. (2013). Doğal Ebeveynlik. İstanbul: Timaş Yayınları.
  • Horwitz, D. (1995). Language anxiety: From Theory and Research to Classroom İmplications (pp. 101-108). Englewood Cliffs, NJ: Prentice Hall.
  • Kaya, M. (1995). The Relationship of Motivation, Anxiety, Self-Confidence, and Extraversion/ İntra Version to Students’ Active Class Participation in an EFL Classroom, (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi), (Danışman: Ms. Susan D. Bosher), Ankara: Bilkent Univesitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Kenchappanavar, R. K. (2012). Relationship Between İnferiority Complex and Frustration in Adolescents. IOSR Journal of Humanities and Social Science, 2(2), 1-5.
  • Kızıltaş, A. (2016). Üniversite Öğrencilerinin Saldırganlık Düzeylerinin Yetersizlik Duyguları Açısından İncelenmesi. Tıbbi Sosyal Hizmet Dergisi, 0(8), 25-35.
  • Luo, H. (2014). Foreign Language Speaking Anxiety: A Study of Chinese Language Learners Northwestern University.
  • MacIntyre, P. D. (1999). Language Anxiety: A Review of Literature for Language Teachers.
  • Miller, J. D., & Campbell, W. K. (2011). Addressing Criticisms of the Narcissistic Personality İnventory (NPI). In W. K. Campbell & J. D. Miller (Eds.), The Handbook of Narcissism and Narcissistic Personality Disorder, Theoretical Approaches, Empirical Findings, and Treatments (pp. 146–152).
  • Moritz, S., Werner, R. & Collani, G. V. (2006). The İnferiority Complex in Paranoia Readdressed: A Study with the İmplicit Association Test. Cognitive Neuropsychiatry, 11(4), 402-415.
  • Mosak, H. H. & Schneider, S. (1977). Masculine Protest, Penis Envy, Woman’s Liberation and Sexuale Quality. Journal of Individual Psychology, 33(2), 193- 202.
  • Occhipinti, A. (2009). Foreign Language Anxiety in İn-Class Speaking Activities: Two Learning Contexts İn Comparison (Unpublished Master’s Thesis). The University of Oslo, The Department of Literature, Norway.
  • Onur, B. (1995). Gelişim Psikolojisi: Yetişkinlik, Yaşlılık, Ölüm. Ankara: İmge Kitabevi.
  • Öztürk, T. (2003). Suggestions About Reduced Language Anxiety Caused by Personal Reasons. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi), Erzurum: Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Pan, V. L. & Akay, C. (2014). Eğitim Fakültesinde Yabancı Dil Dersi Alan Öğrencilerin Yabancı Dil Dersine Yönelik Tutumlarının ve Sınıf Kaygılarının İncelenmesi. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 14(55).
  • Price, M. L. (1991). The Subjective Experience of Foreign Language Anxiety: Interviews with Highly Anxious Students. In E. K.
  • Rogers, J. (1989). Adults Learning. Great Britain: Open University Press, p.38.
  • Salim A. (2004). Teacher’s Role, Learner’s Gender Differences, and FL Anxiety Among Seventh-Grade Students Studying English as a FL. Educational Psychology. 24. 711-721.
  • Sarıgül, H. (2000). ‘Trait Anxiety and Foreign Language Anxietyand Their Effects on Learners’ Foreign Language Proficiency and Achievment’, (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi), İstanbul: Boğaziçi Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Schultz, D. P. & Schultz, S.E. (2007). Modern Psikoloji Tarihi, (Çeviren: Y. Aslay), İstanbul: Kaknüs Yayınları.
  • Siyer, D. M. (2003). Duygusal İstismara Maruz Kalan ve Kalmayan Ergenlerin Benlik Algıları ile Depresyon ve Kaygı Düzeylerinin Karşılaştırılması, (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi), İzmir: Dokuz Eylül Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Smith, B. & Schroth, T. (2014). Anxiety in the Foreign Language Classroom. Academic Exchange Quarterly Winter, 18(1).
  • Smith, M. E. (1938). A Study of the Causes of Feelings of İnferiority. Journal of Psychology, 0(5), 315-332.
  • Sonstegard, M. A. (1998). The Theory and Practice of Adlerian Group Counseling and Psychotherapy. Journal of Individual Psychology, 54(2), 217-250.
  • Spielberger, C. D. (1983). Manual for the State-Trait Anxiety İnventory. Palo Alto, California: Consulting Psychological Press.
  • Stainberg, F. S. & Horwitz, E.K. (1986). The Effect of Induced Anxiety on the Denotative and Interpretive Content of Second Language Speech, TESOL Quarterly,20(1), 131-136.
  • Strano, D. A. & Petrocelli, J. V. (2005). A Preliminary Examination of the Role of Inferiority Feelings in the Academic Achievement of College Students. The Journal of Individual Psychology, 61(1), 80-89.
  • Yao, S. N., Cottraux, J., Martin, R., Mollard, E., Buovard, M., Guerin, J. & Hanaur, M. T. (1998). Inferiority in Social Phobics, Obsessive-Compulsives, and Non-Clinical Controls: A Controlled Study with the İnferiority Scale [Çevrimiçi sürüm]. Behavior and Cognitive Therapy Today (1. Bs.). 305-318.
  • Yıldırım, S. (2007). Foreign language anxiety: Listening and speaking. Dokuz Eylül Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 9 (3), 178-206.
  • Young, D. J. (Ed.). Affect In Foreign Language and Second Language Learning. Mc Graw Hill Companies, 24-43.
Toplam 67 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Eğitim Üzerine Çalışmalar
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Seray Topçu 0000-0002-5140-3710

Yiğit Ege Güney 0000-0003-1525-2975

Yayımlanma Tarihi 3 Temmuz 2023
Gönderilme Tarihi 27 Şubat 2023
Yayımlandığı Sayı Yıl 2023 Cilt: 7 Sayı: 24

Kaynak Göster

APA Topçu, S., & Güney, Y. E. (2023). ÜNİVERSİTE HAZIRLIK SINIFI ÖĞRENCİLERİNİN YETERSİZLİK DUYGUSU VE İNGİLİZCE KONUŞMA KAYGISI ARASINDAKİ İLİŞKİ. Asya Studies, 7(24), 353-361. https://doi.org/10.31455/asya.1257340